1 слайд
«Абай атындағы қазақ орта мектебі мектеп жасына
дейінгі шағын орталығы бар» коммуналдық
мемлекеттік мекемесі
«Қазақстан –тарих
толқынында»
қолданбалы курсы
11 а сыныбы
Тарих пәнінің мұғалімі
Шортанбаева Балнур Турсыновна
2 слайд
Сабақтың тақырыбы:
«Дәстүрлі музыка мәдениеті, оның
өкілдері, сал-сері, ақын-жырау»
Сабақтың мақсаты:
Қазақ халқының дәстүрлі музыкалық
мәдениетінің ерекшелігін
аша отырып, оқушыларға қазақтың
ұлттық ән-күй өнері
мен оның дамуы туралы нақты
мағлұмат беру. Келер ұрпаққа дәстүрлі
өнерімізді жеткізу.
3 слайд
Қазақ халқының мерей тұтып, мақтаныш етер асыл мұрасы,
рухани жәдігерліктері ішінде замана сүзгісінен өтіп, бүгінгі
ұрпақтың еншісіне егжей-тегжейлі жеткен ән қазынасы
қашаннан дәстүрлі өнердің қаймағы саналады. Дәстүрлі ән
үлгілері ғұрыптық әндер, халық әндері, кәсіби халық
композиторлары шығармалары болып, баға жетпес құндылықты
құрайды. Қазақтың әншілік өнері жанрлық сипаты жөнінен алуан
түрлі. Қазақтың фольклортанушылары мен музыка
зерттеушілері қазақтың дәстүрлі ән өнерін тұрмыс – салтқа
байланысты ғұрыптық әндері және кәсіби әндер деп жіктеп
қарастырып жүр.
Ғұрыптық әндердің өзі- бесік жыры, тойбастар, беташар,
жоқтау, көрісу, сыңсу, жар-жар, жарапазан болып тармақталса,
әншілік өнердің кең өріс алған кезінде пайда болған кәсіби ән өнері-
халық әндері және кәсіби халық композиторларының әндері болып
саналады.
4 слайд
Қазақ халқы ән мен күйге аса бай халықтардың бірі. ХІХ
ғасырдағы қазақтың музыка мәдениетін зерттеушілер қазақта
мың ән, бес жүз күй барлығын жазған болатын. Қазақтың
музыкалық мәдениеті дәуірден дәуірге дамып келді, қазақ халқы ән
мен күйге аса құмар халық.
Қазақтың ақын, жырау, өлеңші және әншілері өлеңдері мен
жырларды, ұзақ дастандарды домбыраға қосып әнмен айтады.
Эпостық немесе тарихи жырлардың қысқа қайырылатын баяу
әндері болады, лирикалық әндер көтеріңкі айтылады, неше түрлі
сарынға соғып құйқылжиды. Халық музыкашыларының эпостық,
тарихи ертегі және тұрмыс тақырыптарына арнап музыка
аспаптарымен орындауға шығарған шығармалары «күй» деп
аталады. Күй әнге қосылмай, тек музыка аспабымен ғана
орындалады.
ХІХ ғасырда дәстүрлік өнердің жолына түскен көптеген әншілер
болды. Олар: Абай, Үкілі Ыбырай, Жаяу Мұса, Мұхит, Естай,
Ақан Сері, Біржан Сал тағы басқалары.
5 слайд
6 слайд
7 слайд
8 слайд
9 слайд
10 слайд
11 слайд
12 слайд
13 слайд
Сабақты қорытындылау
Қазақ халқының рухани жәдігерліктерінің ішінде мақтаныш етер
бай мұрасының бірі – дәстүрлі әндер. Музыка зерттеушілерінің
айтуына қарағанда, халқымызда 5 мыңнан аса күй, 12 мыңға жуық
ән бар көрінеді. Бұл - қазақ әншілік өнердің сан ғасырлық даму
тарихының бар екендігін бірден бір айғағы. Киелі қара домбыра мен
қарт қобыз сүйемелдеуімен айтылатын дәстүрлі ән өнері кемел
құрылымымен, кең диапазон, күрделі ырғақ-иірімдерімен
ерекшеленеді. Талай ғасыр сүзгісінен өтіп бүгінге жеткен дәстүрлі
ән өнерінде әуендік, орындаушылық, құрылымдық өзгешеліктері мен
кең тараған мекеніне байланысты шартты түрде бірнеше мектеп
қалыптасты. Олар – Арқа, Батыс, Сыр және Жетісу мектептері.
14 слайд
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде пәніңізді белгілеп, керек материалды алып сабағыңызға қолдана аласыз