Мұғалім –
дефектологтың
ата- аналарға
кеңесі.
Шымкент
қаласы, SILKWAY Халықаралық
университеті Қалаш Күнсұлу Сәрсенқызы
Дефектология Магистратура 1-курс
Баланың сөйлеу дағдыларының
дамуымен байланысты проблемалар, егер олардың елеулі себептері
болмаса, егер оның жалпы дамуына көп көңіл аударса, сондай-ақ
логопедтердің күрделі емес ұсыныстарын пайдаланса, жойылуы
мүмкін.
Баланың сөйлеу дамуындағы бұзылулар жақ бұлшық
еттерінің дамуындағы кемшіліктермен байланысты, олар балалардың
артикуляциялық аппаратының жай-күйіне тікелей әсер етеді. Үшін бұл
бұлшық нығайту қажет жиі заставлять баланың шайнаған бүтін
көкөністер мен жемістер, кептірілген нан, қабыршағын нан және бүтін
тілімдері ет. Сондай-ақ, баламен және тіл бұлшық еттерін дамытумен
айналысу керек, ол үшін оны шаю қозғалыстарын жасауға мәжбүр ету,
жақтарын үрлеу, ауызда ауа ұстап тұру, сондай-ақ оны ауыздың бір
жартысынан екіншісіне домалату керек.
Сөйлеудің дамуына және жалпы ақыл-ойдың дамуына
қол саусақтарының ұсақ моторикасы өте үлкен әсер етеді, оны ерте
жастан бастау қажет. Баланың саусақтары қозғалмалы және мойынсұнғыш
болуы үшін, оны жиі киімдегі түймелерді түймелеп, бауды байлап,
жеңдерін қысып қою керек. Мұндай сабақтарды бала үшін қызықты
жасауға болады, егер оларды қуыршақтарда өткізуді
ұйымдастырса.
Пластилиннен мүсіндеу моторикасын дамытуға жақсы
көмектеседі, ол өзі өте қызықты сабақ болуы мүмкін, сондай-ақ
баланың шығармашылық дамуы мен дұрыс сөйлеу дағдыларын
қалыптастыруға көмектеседі.
Ата-аналар балалардың сөйлеу тілін дамытудағы
бұзылуларды ерте жаста, балалардың дұрыс сөйлеуінің тұрақты әдеті
қалыптаспағанша, оны түзету айтарлықтай қиын
болады.
Мұғалім-дефектолог кеңесі қажет
белгілер:
-
баланың шағын сөздік қоры;
-
фонетикадағы кейбір дыбыстардың дұрыс айтылмауымен сипатталатын
кемшіліктер;
-
сөздің әр түрлі реңктерін ажыратуға байланысты
қиындықтар;
-
сылтауларды дұрыс қолданбау, босану бойынша сөздерді басқару мен
келісудегі бұзушылықтар;
-
көптеген сөздердің мағынасын түсінбеу және сөйлем құрастыра
алмау;
Балаларда осындай белгілер болған кезде
ата-аналардың бірінші кезектегі міндеті баламен белсенді сөздігін
байытуға, грамматикалық құрылым мен байланыстырылған және түсінікті
сөйлеуді құру ережелеріне үйретуге бағытталған тұрақты жұмыс болып
табылады.
Баланың зат есімдерінен сөздік қорын
қалыптастыруды бастау керек, біртіндеп оларға етістіктер мен сын
есімдерді қосу керек. Ең төменгі сөздік қоры қалыптасқаннан кейін,
тұрақты қайталау арқылы ғана қол жеткізіледі, ең жиі қолданылатын
сылтаулармен сөздерге көшуге болады, олардың көмегімен сөздерді
сөйлемдерге қосу механизмін меңгеруге болады.
Логопедтің ата-аналарға
кеңесі:
Грамматикалық құрылымның
жағдайы.
Сөз
жасауға (дождь-дождик), сөз өзгертуге (стул-стулья), келістіруге (желтый мяч),
меңгеруге (вышел из дома, рассказал о друге) назар аудару
керек.
Сөздің
буын құрылымының жағдайы.
Алты
жастағы бала келесі сөздерді қатесіз айта алады:
велосипедист, экскурсовод және т.б.
Сөз
қорының жағдайы .
Бүгінгі
күнгі ең қиын тарауларға назар аудару керек: жыл мезгілдері, олардың
белгілері, айлар, апта күндері, заттар сапалары,
туысқандық байланыстар.
Байланысты
сөйлеудің жағдайы.
Келешек оқушының сұрақтарға жауап
беру, айтып
беру, сюжеттік сурет, бірнеше сурет бойынша әңгіме құру
ептіліктеріне ең басты назар аударылу керек.
Сонымен
қатар:
Ұсақ моториканың
дамуы (саусақ ойындары, мүсіндеу, мозайка,
жабыстыру
жұмыстары).
Кеңістік функцияларының
жағдайы (түрлі жағдайларда «сол-оңды»,
дене орналасуын анықтай білу, түрлі қалыптарда
заттарды, әріптерді тани
білу).
Коммуникативтік функциялар ( балалармен,
үлкендермен қарым-қатынас жасау, нұсқаулықтарды тыңдай, есте сақтай
және орындай білу).
Ойын
іс-әрекетінің жағдайы
(дербес, топта ойнай білу, сюжеттік
ойынды дамыту, ережеледі ойлап таба және қабылдай
білу).
Мотивация
(оқуға, жаңаны білуге қалауы болу).
Элементарлық математикалық
дағдылардың дамуы
(10
шамасында санау, элементарлық есептерді
шығару).
· Зейін, есте сақтау үрдістерінің дамуы
(мысалы, 7-8 сөзді, заттарды есте сақтау).
· Ойлаудың
дамуы («біз сөзбен ата» жалпылау, «топтарға бөл» жіктеу, артықты
түсіндірумен бөлу).
· Ырғақ
сезімі (берілген ырғақты бала қағады, қол
шапалақтайды).
Өз
балаларымен оқыту және дамыту сабақтарын жүргізетін ата — аналарға
шыдамдылық танытуы керек: осындай сабақтардың әрбір кезеңінде көп
уақыт пен күш кетуі мүмкін, бірақ олардың нәтижелері сізді ғана
емес, сондай-ақ сіздің балаңызды да қуанта
алады.