Материалдар / Статья: Тема:Smart-технологии в преподовании иностранного языка           Шетел тілін оқытудағы smart-технологиялар          
2023-2024 оқу жылына арналған

қысқа мерзімді сабақ жоспарларын

жүктеп алғыңыз келеді ма?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен 2022-2023 оқу жылына арналған 472-бұйрыққа сай жасалған

Статья: Тема:Smart-технологии в преподовании иностранного языка           Шетел тілін оқытудағы smart-технологиялар          

Материал туралы қысқаша түсінік
Тема:Smart-технологии в преподовании иностранного языка           Шетел тілін оқытудағы smart-технологиялар           Smart -technologies in teaching for English language  Тема:Smart-технологии в преподовании иностранного языка           Шетел тілін оқытудағы smart-технологиялар           Smart -technologies in teaching for English language
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады.
Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
13 Мамыр 2022
161
0 рет жүктелген
Бүгін алсаңыз 25% жеңілдік
беріледі
770 тг 578 тг
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РЕСПУБЛИКИ

КАЗАХСТАН

ВЫСШИЙ КАЗАХСКО-ТУРЕЦКИЙ ГУМАНИТАРНО ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ





СТАТЬЯ


Тема:Smart-технологии в преподовании иностранного языка

Шетел тілін оқытудағы smart-технологиялар

Smart -technologies in teaching for English language

ИСПОЛНИТЕЛЬ: ӘБДІМОЛДАЕВА МЕРУЕРТ ТҰРДАХУНҚЫЗЫ





Аннотация. В статье проводится анализ в обучении иностранного языка ,технологии в преподовании и важность smart-технологии в преподовании.

Мақалада шет тілін оқу, оқытудағы технологиялар және оқудағы смарт технологиялардың маныздылығы талданады.

The article analyzes the importance of learningforeign language, technologies in teaching and smart technologies in teaching.




Ключевые слова: smart-технологии,вебинар,блоги,социальные сети,

электронные системы обучения


Кілт сөздер: smart-технологиялар,вебинар,блогтар,әлеуметтік желілер,оқытытудағы электронды системалар


Keywords: webinars,social networks,e-learning sistems of foreing language teaching


Введение. В статье обосновывается необходимость использования SMART-технологий в преподавании иностранного языка (ИЯ), формулируются основные принципы их функционирования и основные характеристики. На примере инструментов SMART-технологий (вебинаров, социальных сетей, блогов, электронной системы обучения ИЯ, SMART-учебников) автор анализирует уместность и обоснованность их использования с дидактической точки зрения, акцентирует внимание на необходимости постоянного совершенствования процесса обучения с их помощью.


Кіріспе. Мақалада шет тілін (ШТ) оқытуда SMART технологияларын қолдану қажеттілігі негізделеді, олардың жұмыс істеуінің негізгі принциптері мен негізгі сипаттамалары тұжырымдалады. Автор SMART технология құралдарының мысалын (вебинарлар, әлеуметтік желілер, блогтар, шет тілдерін оқытудың электрондық жүйесі, SMART оқулықтар) пайдалана отырып, оларды пайдаланудың өзектілігі мен негізділігін дидактикалық тұрғыдан талдайды, үздіксіз жұмыс жасау қажеттілігіне тоқталады. олардың көмегімен оқу процесін жетілдіру.


Introduction. The article substantiates the need to use SMART technologies in teaching a foreign language (FL), formulates the basic principles of their functioning and main characteristics. Using the example of SMART technology tools (webinars, social networks, blogs, an electronic learning system for foreign languages, SMART textbooks), the author analyzes the relevance and validity of their use from a didactic point of view, focuses on the need for continuous improvement of the learning process with their help.


SMART TECHNOLOGIES IN THE FOREIGN LANGUAGE FOR SPECIFIC PURPOSES TEACHING О. I. Stepanenko, O. O. Zelikovska Abstract. The article deals with the issues of students’ autonomous learning of the foreign language with the use of Smart technologies. Methodological approaches to the implementation of Smart technologies in foreign language teaching in higher education for the integration of professional and communicative competences have been proposed. The development of high-level intellectual and practical skills in students requires a constructive approach to learning that cannot be appropriately automated as it depends on high quality interaction between knowledge experts and learners. Interaction is viewed as a key factor to increase motivation, efficiency of teaching process and improvement of students’ independent learning outcomes. One of the ways to boost such activity is to apply Cloud-based technologies. As an example of Cloud-based instruction, the authors offer a strategy of solving professional problems aimed at developing skills in information searching and processing. During search activity and group discussion of the problem students independently review, clarify and deepen the comprehension of the information. For this purpose, students receive a set of tasks aimed at developing the listening, writing and speaking skills using professionally oriented lectures on TED. The absence of detailed instructions gives students the possibilities to deliver the creative approach and successfully perform the task. To acquire a new vocabulary, students should compile a collective glossary of the new words, terms, phrasal verbs, and idioms. Using the additional relevant sources students have to write an essay reflecting their comprehension of the issues presented in the lecture summary placed for the general consideration on the Google Drive. At this stage, the teacher initiates peer discussions and comments as all students share a common subject and common objective. In order to get the insight into the issues in the TED lecture students are set the task to search for relevant information on the Internet supplying their summaries with the links to the sources found. Since these tasks are carried out in English, the teacher gives students the detailed instructions on how to draft a summary, conduct a discussion, make comments. The teacher also introduces vocabulary, introductory phrases, clichés, cross-cultural insights necessary for mastering not only the language but also communication strategies. As a result, students make their video presentations, open to co-viewing, and share their impressions and comments. In the article the authors give analysis and provide recommendations on the results of the experiment aimed at assessing the advantages and disadvantages of Smart technologies implementation in students’ independent learning for developing both communicative and professional competences. Teachers should be able to adapt the curriculum to use Smart technology as an effective teaching tool. Considering the rapid pace of innovation in Cloud-based development, the authors emphasize the importance of long-term studies to understand more about the role and impact of Smart technologies in the foreign language for specific purposes teaching. Principles of SMART-technologies The use of relevant information in the educational program to solve educational problems: the speed and volume of information flow in education and any professional activity is growing rapidly, existing educational materials must be supplemented with real-time information to prepare students for solving practical problems. Organization of independent cognitive, research and project activities of students. Implementation of the educational process in a distributed learning environment. The learning process must be continuous. Flexible educational trajectories, individualization of learning. SMART technology tools used in the work Demonstration of video lessons Use of multimedia presentations Method of projects Interactive whiteboard SMART Board Blogs in social networks. Computer training programs Mobile applications in English Online olympiads and competitions.

Список литературы:


Васьбиева Д. Г. Возможности интеграции мобильных технологий в процесс обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 5 (59): в 3-х ч. Ч. 3. С. 193-195.


Герасименко Т. Л., Грубин И. В., Гулая Т. М., Жидкова О. Н., Романова С. А. SMART-технологии (вебинар и социальные сети) в преподавании иностранного языка в неязыковом вузе // Экономика, статистика и информатика. 2012. № 5. С. 9-12.


Данченок Л. А., Невоструев П. Ю. SMART-учебник как элемент фундамента SMART-университета // Экономика, статистика и информатика. 2014. № 4. С. 46-49.


Ершова Л. О. Готовность студентов - будущих учителей иностранного языка к дистанционному обучению // Электронное образование: перспективы использования SMART-технологий: материалы III международной научно-практической видеоконференции (г. Тюмень, 26 ноября 2015 г.) / под ред. С. М. Моор. Тюмень: ТюмГНГУ, 2016. С. 55-58.


Климова И. И. Информационно-коммуникационные технологии как активные участники новой образовательной среды // Теория и практика обучения иностранным языкам в неязыковом вузе: традиции, инновации, перспективы: сборник научных трудов. М.: Финуниверситет, 2016. Вып. 3. С. 100-105.


Лизунова Н. М., Чернышкова Н. В. Информационно-образовательные ресурсы в обучении профессиональному иностранному языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 9 (63): в 3-х ч. Ч. 2. С. 201-204.


Мартыненко Е. П. Использование SMART-технологий в развитии профессиональной индивидуальности студентов // Электронное образование: перспективы использования SMART-технологий: материалы III международной научно-практической видеоконференции (г. Тюмень, 26 ноября 2015 г.) / под ред. С. М. Моор. Тюмень: ТюмГНГУ, 2016. С. 105-107.


Молоткова А. В., Костина В. Г. SMART-образование - стратегия современности // Электронное образование: перспективы использования SMART-технологий: материалы III международной научно-практической видеоконференции (г. Тюмень, 26 ноября 2015 г.) / под ред. С. М. Моор. Тюмень: ТюмГНГУ, 2016. С. 107-109.


Моор П. К., Моор С. М. Виртуальное взаимодействие в современном образовательном пространстве // Электронное образование: перспективы использования SMART-технологий: материалы III международной научно-практической видеоконференции (г. Тюмень, 26 ноября 2015 г.) / под ред. С. М. Моор. Тюмень: ТюмГНГУ, 2016. С. 10-15.


Панова А. В. Перспективные методики дистанционного преподавания иностранных языков // Электронное образование: перспективы использования SMART-технологий: материалы III международной научно-практической видеоконференции (г. Тюмень, 26 ноября 2015 г.) / под ред. С. М. Моор. Тюмень: ТюмГНГУ, 2016. С. 118-120.


Трансформация методов обучения студентов в вузах финансово-экономического профиля: коллективная монография / под ред. О. В. Борисовой, Д. Г. Васьбиевой. М.: РУСАЙНС, 2016. 204 с.


Чернышева Е. В. Принципы мобильного образования в обучении иностранному языку // Мобильная школа: от теории к практике. 2016. № 1. С. 67-69.


Чернышкова Н. В. Информационно-коммуникативные технологии как инструмент повышения эффективности обучения иностранному языку в вузе // Аксиология иноязычного образования: сборник научных трудов участников V международной научно-практической конференции. 2016. Вып. 3. С. 642-648.

Материал жариялап тегін сертификат алыңыз!
Бұл сертификат «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жарияланғанын растайды. Журнал Қазақстан Республикасы Ақпарат және Қоғамдық даму министрлігінің №KZ09VPY00029937 куәлігін алған. Сондықтан аттестацияға жарамды
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!