Материалдар / Афина демократиясы
2023-2024 оқу жылына арналған

қысқа мерзімді сабақ жоспарларын

жүктеп алғыңыз келеді ма?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен 2022-2023 оқу жылына арналған 472-бұйрыққа сай жасалған

Афина демократиясы

Материал туралы қысқаша түсінік
Афина
Материал тегін
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады




МАҚАЛА



Тақырыбы: Афин демократиясы: Идеалы және шындық


Орындаған: Әмірқұлов Дәурен, Қабылдаған: Нұрмұқан. Е.


Жоспар:

1-Кірсіпе: Афин демократисына жалпы түсініктеме


2-Негізгі бөлім:

1 Афин демократиясының қалыптасуы алғыщарты

2 Афин демократиясына шолу

3 Афин демократяисының критикасы


3-Қорытынды










КІРІСПЕ


Демократия бүгінде дамыған мемлекет үшін ең қолайлы басқару жүйесі болып саналады. Бірақ демократия идеясы жаңа емес. Демократиялық жүйе Афинада 2500 жыл бұрын болған. Оның ерекшеліктерін қарастырайық.Афины қаласы дүрлік тұрғыдан демократиялық үкіметтің 508-ден 322-ге дейін өмір сүрген. Бұрынғы күнге дейін Афина үкіметінде демократияны мұнда және онда табуға болатын, ал демократиялық институттар соңғы уақыттан кейін ұзақ уақыт сақталды, бірақ осы 186 жыл ішінде Афины қаласы саналы және шешуші түрде демократиялық, автономды, агрессивті және гүлденген болды. Афинадағы демократия азаматтарға дауыс беру құқығын берумен шектелген жоқ. Афины республика болмаған және халықты заң шығарушылардың өкілді органы басқармаған. Шын мәнінде, халық соғыс және бейбітшілік мәселелерінен бастап паром капитандарының тиісті біліктілігіне дейін үлкен және кіші мәселелер бойынша жеке пікірталас және дауыс беру арқылы өзін-өзі басқарды.Афины демократиясы, әрине, әмбебап мафияның билігі емес еді. Афиналықтар тежеу ​​мен тепе-теңдікті сақтаудың құндылығын және әрекет етуден бұрын ойлануға уақыт бөлу керектігін түсінді. Олар белгілі бір жұмыс орындарында кәсіпқойлық қажет екенін, көптеген жұмыс үшін жауапкершілік қажет екенін, ал кейбір жұмыстар абсолютті жұмыс қауіпсіздігін талап ететінін түсінді.Афиналықтар үшін «демократия» (demokratia, δημοκρατία) Демосқа (Δῆμος) Ережені (kratos, κράτος) берді. «Демос» сөзінің («күндік мүк» деп айтылады) бірнеше мағынасы бар, олардың барлығы Афина демократиясы үшін маңызды. Демос – «ауыл» дегенді білдіретін грек сөзі немесе жиі аударылғандай «деме» дегенді білдіреді. Деме Афина мемлекетінің сайлау учаскесі немесе мектеп округі сияқты ең кіші әкімшілік бірлігі болды. 18 жасқа толған жас жігіттер өздерінің құл еместігін, ата-анасының афиналық екенін және жасы 18-ге келгенін дәлелдеп, өз істерінің шенеуніктерінің алдына шығып, «Ассамблея тізіміне» жазылды.Афиналықтар үшін «Демос» сөзінің тағы бір мағынасы «халық», яғни «Афина халқы» - азаматтардың денесі. Сонымен, жас жігіт өзінің «демосына» (демесіне) жазылды және осылайша демостардың (халықтардың) мүшесі болды. Демостың мүшесі ретінде бұл жас демократияның орталық институты болған Азаматтар ассамблеясына қатыса алады. Грек тілінде «жиналу» — ekklesia (ἐκκλησία), бірақ афинылықтар оны әдетте «Демос» деп атаған. Ассамблея бұйрықтары Америка Құрама Штаттарының Конституциясын білдіретін «Біз халық...» деген сөзге өте ұқсас «Демос үшін осы шешім жақсы көрінді...» деген сөйлеммен басталды. Осы контекстте «Демос» сөзі барлық азаматтардың ассамблеясы мен демократияның басқа институты 500 азаматтың кеңесін ажырату үшін қолданылды (төменде қараңыз). Қазіргі таңда көптеген ғалымдар және тарихшылар Афин демократиясын мінсіздігіне шек келтірмей, оны асыра мақтауда. Және керісінше оның Афин демократиясының идеалмзация жасамай, сыни көзқараспен қараушылар да табылады. Бүгін біз бұл тақырыпқа осы мақалада шынайы және асыра сілтеусіз баға беруге тырысамыз

















Афин демократиясының қалыптасуы

Афинада демократияның қалай қалыптасқанын түсіну үшін Ежелгі Грециядағы саясаттың қалыптасуының жалпы тенденциясын қадағалау керек. 800-ден 500-ге дейін. e. грек қала-мемлекеттерінің (немесе қала-республикалардың) құрылуы орын алды. Жалпы алғанда, олардың пайда болуы мен дамуының себептері өте қисынды. Қалалар әдетте жағалау сызығында орналасқан көптеген шағын елді мекендерден тұрдыЕжелгі Афинада ақсүйек азшылықтың билігі қарапайым халықты езіп, теңсіздік қоғам таптары арасында шиеленіс тудырды. Қабылданған жаңа заңдар байлардың шағын тобының билігін ғана нығайтты.

Демократиялық реформалардың қажеттілігі саясаткерлерге барған сайын айқын бола бастады, өйткені халық толқулары жағдайды тек нашарлатып, жаңа тиранның таққа отыруына мүмкіндік берді. Біздің дәуірімізге дейінгі 6 ғасырда бұл жағдайды өзгерте алатын тұлғалар пайда болды.Бұл «грек қалалық өркениетінің кенеттен көтерілуіне мүмкіндік туғызған» тау-кен өнеркәсібінде, ауыл шаруашылығында және басқа да қолөнер салаларында құл экономикасының қалыптасуы болды (Андерсон, 2007, 38-бет). Алғашқы саясатта билікте «рулық» және «тайпалық» иерархия үстемдік етті. Уақыт өте келе саяси сабақтастықты «тирандардың» немесе автократтардың билігі (б.з.д. 650 – 510 ж.) бұзды. Олардың «режимдері» ситуациялық болды және саяси аренадағы күштердің тепе-теңдігіне өте тәуелді болды. Нәтижесінде билеушілер «орта тапқа» жиі жеңілдік жасап, шағын және орта фермерлердің экономикалық тәуелсіздігін нығайтты, бұл саяси ықпалдың күшеюіне әкелді. Демократиялық өмір салтының пайда болуының алғы шарты әдетте салыстырмалы түрде шағын және ықшам елді мекендерде экономикалық және әскери тәуелсіз азаматтардың пайда болуы болып табылады.Жалпы, Ежелгі Афинаның саяси идеалы көрнекті саясаткер, стратег және азамат Периклді жерлеу сөзінде әдемі көрініс тапқан. Ол бізге өзінің бастапқы түрінде жеткен жоқ, бірақ Фукидидпен қайта қаралған (Фукидид. Тарих, 1981), соған қарамастан ол Перикл замандастарының (б.з.д. IV ғ.) демократияны түсінуін көрсетеді. Ондағы бірнеше тармаққа ерекше назар аудару керек.


Қаламызды бір уыс адам емес, халықтың басым бөлігі басқаратындықтан, біздің жүйеміз «халықьың билігі» деп аталады. Жеке істерде барлығы заң бойынша бірдей құқықтарға ие. Перикл демократияның айқын анықтамасынан басқа, афиналық демократияның негізі болып табылатын азаматтардың құқықтарының теңдігін бекітеді.


















Афин демократиясына шолу

Афины демократиясының құрылымы Делегаттарды сайлау (немесе таңдау) үшін афины азаматтары Акропольдің жанында орналасқан Пникс төбесінде жиналды. Біз енді Афинадағы ең маңызды мемлекеттік органдарды қарастыруға көшеміз.


Халық жиналысы (Екклезия) – бұл органның негізгі қызметі бес жүз кеңесінде әзірленген заңдарға дауыс беру болды. Ол жылына кемінде 40 рет шақырылды, кворум 6 мың адам болды (бар болғаны Pnyx көп азаматтарды қабылдай алмағандықтан). Іріктеу көп сатылы болды, бірақ бір ғажабы, оның өткізілу жолы Афина демократиясының абыройы болды. Факт мынада: Афинадағы іріктеудің негізгі әдісі жеребе тарту, азаматтардың саяси теңдігін қамтамасыз ету болды.


Бес жүз кеңесі ағымдағы істерді басқаруға (қаржы, флотты толықтыру және ұстау, мемлекеттік құрылыс), сонымен қатар заң жобаларын әзірледі, содан кейін олар Екклезияда дауысқа салынды.


Халық соты (Гелиея), бір қызығы, сот ісін жүргізді. Ең бастысы, істер күн сайын дерлік қаралды, соған сәйкес сот күн сайын жиналды, тек оның құрамында жеребе бойынша сайланған 6000 судья (5000 негізгі және 1000 резерв) болды.


Афиналық саясаткер Солон қарапайым халықтың әл-ауқатын жақсартуға ұмтылды. Солонның ең маңызды шешімі қарыз құлдығын жою болды, бұл көптеген кедей азаматтарды азат етті. Адамдардың барлық жинақталған қарыздары кешірілді. Сондай-ақ борышкерді құл етуге тыйым салынды.


Солон тұсында қарапайым азаматтарға саяси шешімдерге ықпал ету мүмкіндігі берілді. Халықтың барлық топтары қатысқан түрлі мәселелер талқылауға шығарыла бастады. Реформалар Афинаны демократияландырудың бастамасы болды. Халық өз құқықтарын одан да кеңірек кеңейтуді талап етті және бұл Клисфен дәуірінде болды.


Клисфен ақсүйек текті болды, бірақ әрқашан демократияны қолдады. Ол халық арасында Спартаны жеңгеннен кейін танымал болды. Азаматтардың саясатқа қатысуын арттыру үшін Клисфен Афинаны көптеген кішігірім құрылымдарға бөлді. Мұндай аумақтық бірліктерді деме деп атады. Әр демде өзекті мәселелерді шешетін жергілікті тұрғындар кеңесі болды. Субъект басшысы жалпыхалықтық дауыс беру арқылы бір жылға сайланды.


Ақсүйектердің ықпалын азайту үшін фамилиялардың пайда болу принципі өзгертілді. Бұрын оның жұрнағы арқылы адамның бай немесе кедей екенін анықтауға болатын. Енді азаматтар өздері тұратын аймаққа қарай тегін ала бастады.


Сонымен қатар бұрынғы құлдар мен шетелдіктер толыққанды азаматтар қатарына қосылды.























Афин демокраитясын критикасы

Афина моделінің барлық тартымдылығына қарамастан, оның көптеген кемшіліктері болды. Оның ең айқыны – азаматтық. Құлдардың сайлануға немесе қызметке ұсынылуға құқығы болмады. Аристотель оларды жалпы меншік деп санады (Аристотель, Саясат, I кітап).


Демократияны жүйелі түрде сынауға келетін болсақ, оны Платонның «Мемлекет» диалогында табуға болады. Қысқаша айтқанда, жағдайды былай сипаттауға болады:


Жеке адамдар өз қалауынша істеуге еркін болса және мүмкіндігіне немесе қатысуына қарамастан тең құқықтарды талап етсе, нәтиже тез арада тартымды және әртүрлі болып көрінетін қоғамды құру болуы мүмкін. Алайда, сайып келгенде, негізгі нәтижелер саяси және моральдық билікке деген құрметке нұқсан келтіретін индульгенция мен мойынсұну болады (Дэвид Хелд, Демократия үлгілері, 1 тарау). Бұл үзінді әсіресе жақсы, өйткені ол Платонның метафораларды (кеме мен штурвалшы жағдайындағы сияқты) сынынан тазартады, бұл бізге толығымен теорияға назар аударуға мүмкіндік береді.


Оның үстіне Платонның өзінің жастық шағында демократияның құлдырауы болғанын есте ұстаған жөн. Пелопоннес соғысы (б.з.д. 431 - 404 жж.), Сократтың сотталуы мен өлімі (б.з.д. 399 ж.) оның сеніміне үлкен әсер етті.Халық Афинадағыдай мемлекеттік істерге және басқаруға тікелей араласқан жоқ. Ол жерде шенеуніктердің, түрлі кездесулердің қаншалықты көп екенін көрдік; оның үстіне, лауазымдар жыл сайын болды және бір лауазымды, кейбір ерекшеліктерді қоспағанда, екі рет атқаруға болмайды; Осылайша, кезек барлық дерлік азаматтарға жетті және афиналықтардың өмір бойы сол немесе басқа лауазымды, сол немесе басқа міндетті атқармағаны сирек болды. «Афинада, - дейді Н.Д.Фустель де Куланж, - шенеуніктер өте көп болды... Қалада да, ауылда да қандай да бір магистратпен кездеспей бір қадам басып кету мүмкін емес еді... Сіз мүлде таң қаласыз. сол жұмыс , бұл демократия халықтан не талап етті. Бұл өте қиын билік болды. Афинаның өміріне қараңызшы. Бүгін оны демеушілік ассамблеяға шақырды, сонда ол осы шағын қауымдастықтың діни және қаржылық мүдделерін талқылауы керек. Ертең ол филаның жиналысына шақырылады: діни мереке ұйымдастыру керек, немесе шығындарды қарастыру, немесе жарлық шығару, немесе басшылар мен билерді тағайындау керек. Айына үш рет халық жиналысына үнемі қатысуы керек. Ал кездесу ұзақ; ол жерге тек дауыс беру үшін ғана емес: таңертең келген соң, сөйлеушілерді тыңдау үшін кешке дейін қалуы керек. Жиналыс басталғаннан бері қатыспаса және барлық баяндамаларды тыңдамаса, дауыс бере алмайды. Бұл дауыс беру ол үшін ең маңызды мәселелердің бірі: саяси және әскери жетекшілерді, яғни бір жыл бойы оның мүддесі мен өмірі сеніп тапсырылатын адамдарды таңдау; онда салықты белгілеу немесе заңды өзгерту керек; онда бұл өз қанын немесе ұлының қанын беріп жатқанын біле тұра дауыс беруге тиіс соғыс. Жеке мүдде мемлекет мүддесімен тығыз байланысты. Бұл жерде адам немқұрайлы да, жеңіл-желпі де бола алмайды: қателессе, көп ұзамай осының жазасын алатынын біледі және әр дауыспен өз байлығы мен өмірін кепілге қояды... Отанның жеңілуі әрбір азаматтың қолында болды. оның жеке қадір-қасиетін, қауіпсіздігі мен байлығын төмендету.Азаматтың міндеті тек дауыс берумен шектелген жоқ. Кезегі келгенде, ол өзінің демесінде немесе оның филасында шенеунік болуы керек еді. Орташа алғанда, екі жылдан кейін, үшіншіден, ол гелиаст, яғни судья болды және ол осы жыл бойы соттарда, дауларды тыңдап, заңдарды қолданумен өтті. 500-нің кеңесіне өмірінде екі рет шақырылмаған азамат болған жоқ; содан кейін бір жыл бойы ол күн сайын таңертеңнен кешке дейін отырды64, шенеуніктерден есеп алып, олардан есеп алып, шетел елшілеріне жауап беріп, Афины елшілеріне нұсқаулар жасап, қарауға жататын барлық мәселелерді қарастырды. адамдардың юрисдикциясы және барлық шешімдерді дайындау. Ақырында, жеребе немесе таңдау оған түссе, ол мемлекеттің шенеунігі, архон, стратег, астином бола алар еді. Бұл демократияның талаптары еді... Адамдар бүкіл өмірін өзін-өзі басқарумен өткізді. Демократия өзінің барлық азаматтарының үздіксіз жұмысына бағынбайынша берік бола алмайды. Оның құлшынысы әлсіреген бойда өлуге немесе шіруге тура келді». Әрине, мұнда түстер конденсацияланған; бірақ, екінші жағынан, Н.Д.Фустель де Куланж афиналық азаматтардың құрлықта және флотта атқарған әскери қызметін және оларға бағынышты одақтастардың істерімен айналысуға тура келетінін әлі айтқан жоқ.

Бұл демократия, барлық өзгерістер мен жаңалықтарға қарамастан, кейде таза консервативті рухты ашып, бұрынғы мағынасы мен маңызын жоғалтқан әдет-ғұрыптар мен тәртіптерді сақтауға тырысты, мысалы, сайлаудың екі жақтылығы сияқты «жәдігерлер». шенеуніктер жеребе қолданыла бастаған кезде де және кандидаттарды алдын ала сайлау кезінде, бірінші кезеңде. Афины демократиясының ең жақсы кезеңінде біз жұмыста өзін-өзі шектеу принципін көреміз және заң егеменді демостың өзінен жоғары көтеріледі. Ежелгі дүниеде жеке адам мемлекетке сіңген деп жиі айтылады. Бірақ бұл жағдай ескертпелер мен шектеулерді талап етеді. Афинада қазірдің өзінде жеке бас бостандығы мен оның қол сұғылмауының кейбір кепілдіктері болды. Мұнда тұлға еркін дамыды. Бұл гректердің кейінгі саяси теорияларына сәйкес болды. Аристотельдің пікірінше, мысалы, демократиялық жүйенің негізгі принципі – еркіндік; бұл кез келген демократияның мақсаты. Бостандық, біріншіден, билікке кезектесіп бағыну және билікте өзің болу, екіншіден, өз қалауыңмен өмір сүру.

Демократиясының кемшіліктері:

1. Адам құқығы болмады, құлдық болды, әйелдердің іс жүзінде құқығы болмады, шетелдіктер кемсітілді. Бұл жүйе өте демократиясыз болды, өйткені халықтың аз ғана бөлігі саясатқа араласты.


2. Тек бірнеше лауазымды адамдар сайланды. Олардың көпшілігі қоғамдағы аса маңызды лауазымдарға кездейсоқ орналасты. Негізінде, тіпті жаза алмайтын адамға басқа азаматтардың өмірі туралы шешім қабылдауға рұқсат етілді.


3. Ұзақ мерзімге сайланған парламент болмағандықтан, саясат көптеген қазіргі демократиялық елдерге қарағанда тұрақсыз болды.


4. Халық жиналыстарын ұйымдастыру қиын болды. Оларға азаматтардың шамамен төрттен бір бөлігі ғана қатысты, ал нақты парламент әрқайсысының пропорционалды өкілдігіне мүмкіндік береді.


5. Дегенмен, Афина демократиясы азшылықтың билігін білдіреді (1-тармаққа және барлығының азаматтық құқықтарға ие болмағандығына негізделген).


6. Әркімнің іске асыру мүмкіндігі болмады. Мысалы, шаруалар үнемі жиналыстарға қатыса алмайды, ал жоғары лауазымды иелену үшін білім қажет болды, ал оны алу өте қымбат болды.



Енді біз афиналық демократияны сипаттайтын негізгі қағидалардың, негізінен бостандық пен теңдіктің іс жүзінде қаншалықты жүзеге асырылғанына және қандай да бір ерекшеліктер, шектеулер немесе қайшылықтар болған-болмағанына тоқталамыз.


Афиналық демонстрациялар, мысалы, сөз және ойлау бостандығына қалай қатысты?



Периклдің сөзінен бірнеше жыл өткен соң, 424 жылы Аристофан өзінің «Атшылар» комедиясында афиналық демонстрацияны сипаттады. Егер Периклдің сөзінде демостың идеализациясы болса, мұнда, Аристофанда карикатура бар. Бұл Афинаның ең егемен қожасы демосты жаман мазақ ету. Осы жерден Афинада қандай сөз бостандығы басым болғанын және афиналық демократияның оған қарсы шабуылдарға қаншалықты төзімді екенін көруге болады. Айтпақшы, комедияда жеке тұлғалар, мемлекет қайраткерлері, демонстрация жетекшілері де келемежге ұшырады. Сол «Атшыларда» Аристофан Клеонды ұятсыз пафлагониялық, ұры және алдамшы атын жамылып алып шығады, сонымен қатар оны Клеонның ықпалы болған кезде, сфактерияға қарсы сәтті іске асырылып, спартандық отрядты басып алғаннан кейін шығарады. ең үлкен шегіне жетті. Периклге Аристофанның ізашарлары да сахнада қатты шабуыл жасады. Ол, мысалы, «ең үлкен тиран», «Троблес пен Кроностың туындысы» деп аталды; олар оның сыртқы түріне, әсіресе басының пішініне күлді; оның жеке өміріне, «Батыр», «жаңа Омфале» және «Диянира» атанған Аспазиямен қарым-қатынасына қатысты.

Дегенмен, кейде барлық шекараларды кесіп өтетін комедия еркіндігін, кем дегенде, біршама шектеу әрекеттері болды. Осылайша, 440 жылы Самос көтерілісі кезінде қоғамның толқыған күйі және афиналықтардың беделі одақтастардың көз алдында түсіп кетпеуінен қауіптеніп, сахнаға олардың атымен адамдарды шығаруға тыйым салынды. Бірақ мұндай шектеу ұзақ уақыт болған жоқ және үш жылдан кейін жойылды. Кейіннен шенеуніктерді, әсіресе архондарды сахнада олардың атымен келемеждеуге әлі де тыйым салынды, өйткені «аты жеке адам емес, мемлекет» деген деректер бар. 20-шы жылдардағы белгісіз олигархтың айтуынша. 5 ғасырда афиналықтар өздері туралы жаман пікірлерді естімеу үшін комедияда демонстрацияларды келемеждеуге немесе оны жамандауға жол бермейді, бірақ егер кімде-кім жеке адамды келеке еткісі келсе, олар оны осылай жасауға шақырады. Мазаққа ұшыраған адам демонстрациядан емес, бұқарадан емес, не бай, не текті, не ықпалды адам болады75. Егер демонстранттар немесе шенеуніктер мазақ етілсе, халықты қорлады деп айыпталуы мүмкін. Бірақ егер мұндай шектеулер болса, мәні бойынша, Аристофан шығармалары көрсеткендей, олар комедияларды көп шектеген жоқ. Геродот трагедиялық ақын Фриних туралы (IV, 21) Иония көтерілісінен кейін «Милеттің алынуы» драмасын жазғанда, ол осы қаланың құлауын және оны көрсету кезінде бүкіл театрдың жарылғанын айтады. Афиналықтар көзіне жас алып, осы келеңсіз оқиғаны еске түсіргені үшін авторға 1000 драхм көлемінде айыппұл салып, болашақта мұндай спектакль қоймауды ұйғарды. Яғни Афин демократиясынан түсінгеніміздей сөз бостандығына қатысты пікірде тек көпшіліктің құқығы қорғалып жеке тұлғаның бостандығы мен еркіндігі тапталды. Демократия болғанына қарамастан онда жалпы халықтың тек белгілі бөлігі ғана теңқұқылы азамат ретінде есептелді. Онда құлдық болды, және балалар мен әйелдер азамттықтан шеттетілді.































ҚОРЫТЫНДЫ: Біз бұл жерде афиналық демократияның барлық күңгірт тұстары, соттың кемшіліктері, демагогтардың ықпалы, демостардың моральсыздануы және т.б. туралы айтып өттік. Біз бұл жерде афиналық демократияны сипаттайтын негізгі қағидалардың, негізінен бостандық пен теңдіктің іс жүзінде қаншалықты жүзеге асырылғанына және қандай да бір ерекшеліктер, шектеулер немесе қайшылықтар болған-болмағанына ғана тоқталамыз.Оларда демократия алғаш пайда болған ел екендігіне қарамастан онда құлдықтың болғанын, әйелдер құқығы тапталғанын анықтадық. Екі түрлі көзқарас өкілдепінің пікірлерін саралай отырып Афин демократиясының шын мәнінде мінсіз болмағанын, тым асыра идеализациялау болғанын анықтадық.





Қолданылған әдебиеттер:

Игорь Меланченко, Афинская демократия, 2007. —240 с.

Бузескул В. П.

История афинской демократии / Вступ. ст. Э. Д. Фролова; науч. редакция текста Э. Д. Фролова, Μ. М. Холода. — СПб.: ИЦ «Гуманитарная Академия», 2003. — 480 с. — (Серия «Studia Classica»).

Д. Л. Шнайдера, пер., Christan Habicht, Athens from Alexander to Antony [Harvard University Press, 1997].)

Гущин В. Р.: Афины на пути к демократии: VIII–V века до н.э.


Материал жариялап тегін сертификат алыңыз!
Бұл сертификат «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жарияланғанын растайды. Журнал Қазақстан Республикасы Ақпарат және Қоғамдық даму министрлігінің №KZ09VPY00029937 куәлігін алған. Сондықтан аттестацияға жарамды
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!