Әбу Насыр Әл-Фараби
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
Әбу Насыр әл-Фараби
870 – 950
1 слайд
Әбу Насыр әл-Фараби 870 – 950
2 слайд
Әбу Насыр Әл-Фараби (араб: رصن وبأ
يبارافلا دمحم ) Әбу Насыр Мұхаммад
ибн Тархан ибн Узлағ әл-Фараби -
әлемге әйгілі ойшыл , философ ,
социолог , математик , физик , астроном ,
ботаник , лингвист , логика , музыка
зерттеушісі. Абайдың Фараби
еңбектерімен таныстығы жөнінде
нақтылы мәліметтер жоқ.
2 слайд
Әбу Насыр Әл-Фараби (араб: رصن وبأ يبارافلا دمحم ) Әбу Насыр Мұхаммад ибн Тархан ибн Узлағ әл-Фараби - әлемге әйгілі ойшыл , философ , социолог , математик , физик , астроном , ботаник , лингвист , логика , музыка зерттеушісі. Абайдың Фараби еңбектерімен таныстығы жөнінде нақтылы мәліметтер жоқ.
3 слайд
Әбу Насыр Мухаммед ибн Мухаммед ибн Тархан ибн Узлаг әл-Фараби ат-
Түрки — әл i Аристотельден кей i нг i « Ек i нш i ұстаз» атанған данышпан
ойшылдың толық ес i м i осындай. Ол Сырдарияның Арысқа құятын
тұсындағы көне Отырар қаласында (арабша Фараб) әскербасы әм i р
қызметш i с i н i ң отбасында дүниеге келд i. Б i рақ жас Әбу Насырды сарай
қызмет i қызықтырмады. Ерте оянған ғылымға деген қызығушылық оны
жолға алып шықты. Б i л i м қуып Шығыстың сол кездег i i р i ғылым және
мәдениет орталықтарын тег i с шарлады. Оның осы сапары өм i р бойына
жалғасып, соңында Сирияның Дамаск қаласында 950 жылы желтоқсанда
үз i лд i.
Әл-Фараби өз заманында мәл i м болған ғылым салаларын әр i қарай
дамытып, 160 шамасында трактат жазған. Ол Аристотельд i ң барлық
к i таптарына дерл i к түс i нд i рме жазған. Бұл i сте ғалымның қандай
мұқияттылығынан б i р мысал: Аристотельд i ң «Жан туралы» деген еңбег i не
ол өз қолымен «Мен бұл к i тапты мың қайтара оқыдым» деген белг i
соққан.
3 слайд
Әбу Насыр Мухаммед ибн Мухаммед ибн Тархан ибн Узлаг әл-Фараби ат- Түрки — әл i Аристотельден кей i нг i « Ек i нш i ұстаз» атанған данышпан ойшылдың толық ес i м i осындай. Ол Сырдарияның Арысқа құятын тұсындағы көне Отырар қаласында (арабша Фараб) әскербасы әм i р қызметш i с i н i ң отбасында дүниеге келд i. Б i рақ жас Әбу Насырды сарай қызмет i қызықтырмады. Ерте оянған ғылымға деген қызығушылық оны жолға алып шықты. Б i л i м қуып Шығыстың сол кездег i i р i ғылым және мәдениет орталықтарын тег i с шарлады. Оның осы сапары өм i р бойына жалғасып, соңында Сирияның Дамаск қаласында 950 жылы желтоқсанда үз i лд i. Әл-Фараби өз заманында мәл i м болған ғылым салаларын әр i қарай дамытып, 160 шамасында трактат жазған. Ол Аристотельд i ң барлық к i таптарына дерл i к түс i нд i рме жазған. Бұл i сте ғалымның қандай мұқияттылығынан б i р мысал: Аристотельд i ң «Жан туралы» деген еңбег i не ол өз қолымен «Мен бұл к i тапты мың қайтара оқыдым» деген белг i соққан.
4 слайд
Философиялық көз өарастарының үш
бағытты:
Дүниенің мәңгілігін мойындады
Танымның болмысқа тәуелділігін
растады
Ақыл-парасат тіралы ілім саралады.
4 слайд
Философиялық көз өарастарының үш бағытты: Дүниенің мәңгілігін мойындады Танымның болмысқа тәуелділігін растады Ақыл-парасат тіралы ілім саралады.
5 слайд
Мәңгілік пен тәуелділік бастауларын құдіретті Алладан,
аспан әлеміндегі құбылыстардың мәнінен, ақыл-парасаттан, адамның
жан-дүниесінен, түр мен материя арақатынасынан іздеді. Аристотель
қағидаларынан өз дүниетанымына жақындарын қабылдады және оны
осы тұрғыдан түсіндірді. Әбу Наср Әл-Фарабидің философиялық
көзқарасын тарихи жағдайда, оның өз дәуірімен байланысты қарағанда
ғана терең түсінуге болады. Орта ғасырларда философиялық ойдың дамуы
діни ілім негіздеріне сүйенді. Демек, Әбу Насыр әл-Фарабидің
философиялық ілімін де өз кезеңінің діни түсініктері тұрғысынан
қарастырған лазым. Бірақ ол бұл түсініктерді философиялық тұрғыдан
дамытты. Ол, әсіресе, “Аспан астындағы дүние” ілімінен неғұрлым айқын
көрінеді. Бұл Аристотельдің жасампаз ақыл жөніндегі көзқарасын әрі
қарай дамыту еді. Жасампаз ақыл — тек “аспан астындағы дүниенің”
қозғалыс себебі ғана емес, өз алдына логос. Осы дүниенің заңдылығы —
жер бетіндегі дүниеге іштей тән ақыл. Жеке адамның ақылы әлемдік
санамен ұштасса ғана дамиды. Соңғысы, яғни әлемдік сана — мәңгі. Адам
болса дүние салады, өткінші. Осыдан барып жанның мәңгі екенін және
басқа жаққа ұшып кетуін бекерге шығару туады, мұның өзі діни қағидалар
мен философияның арасындағы күреске тиек болған тезис еді.
5 слайд
Мәңгілік пен тәуелділік бастауларын құдіретті Алладан, аспан әлеміндегі құбылыстардың мәнінен, ақыл-парасаттан, адамның жан-дүниесінен, түр мен материя арақатынасынан іздеді. Аристотель қағидаларынан өз дүниетанымына жақындарын қабылдады және оны осы тұрғыдан түсіндірді. Әбу Наср Әл-Фарабидің философиялық көзқарасын тарихи жағдайда, оның өз дәуірімен байланысты қарағанда ғана терең түсінуге болады. Орта ғасырларда философиялық ойдың дамуы діни ілім негіздеріне сүйенді. Демек, Әбу Насыр әл-Фарабидің философиялық ілімін де өз кезеңінің діни түсініктері тұрғысынан қарастырған лазым. Бірақ ол бұл түсініктерді философиялық тұрғыдан дамытты. Ол, әсіресе, “Аспан астындағы дүние” ілімінен неғұрлым айқын көрінеді. Бұл Аристотельдің жасампаз ақыл жөніндегі көзқарасын әрі қарай дамыту еді. Жасампаз ақыл — тек “аспан астындағы дүниенің” қозғалыс себебі ғана емес, өз алдына логос. Осы дүниенің заңдылығы — жер бетіндегі дүниеге іштей тән ақыл. Жеке адамның ақылы әлемдік санамен ұштасса ғана дамиды. Соңғысы, яғни әлемдік сана — мәңгі. Адам болса дүние салады, өткінші. Осыдан барып жанның мәңгі екенін және басқа жаққа ұшып кетуін бекерге шығару туады, мұның өзі діни қағидалар мен философияның арасындағы күреске тиек болған тезис еді.
6 слайд
Ұлы ойшыл философияға үлкен мән берді, оған көп үміт артты. Ол
философияны қоғамды оятатын зерде, парасат шамшырағы,
халықты әділетті қоғамға жеткізетін негізгі бағыт, ұрпақтар
арасындағы рухани-мәдени сабақтастықты ғасырларға
жалғастыратын құрал, әлеуметтік-этикалар күрделі мәселелердің
шешімін, уақыт талаптарының жауабын табатын әдіс деп түсінді.
Осы деңгейде дұрыс ойланып, оңды әрекеттену үшін
философияның 9 қағидасын оқып-білу қажеттігін ескертеді.
Мұндағы мақсат — тұтастықты, ақиқатты, ізгілікті, жаңа игілік
көздерін іздестіру, соған қол жеткізу. Философ адамды өз
болмысын өзі танып білуге тәрбиелеу ісіне үлкен мән берді. Бұл
мәселені логикалық, этикалық, педогогикалық, тілдік тұрғыдан
кеңінен саралап, бұларды бір-бірімен өзара сабақтастықта
қарастырады. Рухани жоғарғы мақсат нышандарын адамдарды
өзара байланыстыратын бастаулардан — жан-дүние үндестігінен,
әдеміліктен, қайырымдылықтан, бақыттан іздестіреді.
“Қайырымды қала тұрғындарының көзқарасы”
6 слайд
Ұлы ойшыл философияға үлкен мән берді, оған көп үміт артты. Ол философияны қоғамды оятатын зерде, парасат шамшырағы, халықты әділетті қоғамға жеткізетін негізгі бағыт, ұрпақтар арасындағы рухани-мәдени сабақтастықты ғасырларға жалғастыратын құрал, әлеуметтік-этикалар күрделі мәселелердің шешімін, уақыт талаптарының жауабын табатын әдіс деп түсінді. Осы деңгейде дұрыс ойланып, оңды әрекеттену үшін философияның 9 қағидасын оқып-білу қажеттігін ескертеді. Мұндағы мақсат — тұтастықты, ақиқатты, ізгілікті, жаңа игілік көздерін іздестіру, соған қол жеткізу. Философ адамды өз болмысын өзі танып білуге тәрбиелеу ісіне үлкен мән берді. Бұл мәселені логикалық, этикалық, педогогикалық, тілдік тұрғыдан кеңінен саралап, бұларды бір-бірімен өзара сабақтастықта қарастырады. Рухани жоғарғы мақсат нышандарын адамдарды өзара байланыстыратын бастаулардан — жан-дүние үндестігінен, әдеміліктен, қайырымдылықтан, бақыттан іздестіреді. “Қайырымды қала тұрғындарының көзқарасы”
7 слайд
“ Мемлекет қайраткерлерінің қанатты сөздері” және т.б. саяси-
әлеуметтік трактаттарында қайырымдылық пен бақыт
мәселесіне кеңірек тоқталды. Қайырымдылық дегенде ақыл-
ой, әділдік, бақыт және теңдік идеяларын құптаған ежелгі
ойшылдар дәстүріне сүйенді. Тек бақыт туралы нақты білімі
бар, оған жету жолдарын айқын білетін, соған сәйкес әрекет
жасайтын қауым ғана қайырымдылыққа икемді екенін
ескертті.
Әл-Фараби сезім мен ойлау, тәрбие мен іс-әрекет жүйесін
жетілдіру мәселесіне қайта айналып соғып отырған. Білімсіз
адамгершілік молаймайды, білімсіз адам өзгенің абзал
қасиеттерін тани алмайды. Жан-дүниені тәрбиелемей үлкен
жетістікке жету жоқ. Ғылым мен тәрбие ұштасса ғана рухани
салауаттылыққа жол ашылмақ. Мінез-құлқын түзей алмаған
адамның ақиқат ғылымға қолы жетпейді деп ескертеді.
7 слайд
“ Мемлекет қайраткерлерінің қанатты сөздері” және т.б. саяси- әлеуметтік трактаттарында қайырымдылық пен бақыт мәселесіне кеңірек тоқталды. Қайырымдылық дегенде ақыл- ой, әділдік, бақыт және теңдік идеяларын құптаған ежелгі ойшылдар дәстүріне сүйенді. Тек бақыт туралы нақты білімі бар, оған жету жолдарын айқын білетін, соған сәйкес әрекет жасайтын қауым ғана қайырымдылыққа икемді екенін ескертті. Әл-Фараби сезім мен ойлау, тәрбие мен іс-әрекет жүйесін жетілдіру мәселесіне қайта айналып соғып отырған. Білімсіз адамгершілік молаймайды, білімсіз адам өзгенің абзал қасиеттерін тани алмайды. Жан-дүниені тәрбиелемей үлкен жетістікке жету жоқ. Ғылым мен тәрбие ұштасса ғана рухани салауаттылыққа жол ашылмақ. Мінез-құлқын түзей алмаған адамның ақиқат ғылымға қолы жетпейді деп ескертеді.
8 слайд
Әбу Наср Әл-Фараби ілімі шығыс ойшылдарына, аристотельдік
және жаңа платоншылдық көзқарастарға сүйенеді, оларға жаңа
сипат береді. Ол өзінің “Философияны үйрену үшін қажетті
шарттар жайлы трактат” атты еңбегінде Аристотелдің
философиясын меңгеруге қажет болатын тоғыз шарт жайлы өз
пікірлерін ортаға салып, бұл туралы былай дейді:
Бірінші шарт — философиялық ағымдарды тану (аты-жөнін білу)
жеті нәрседен тұрады:
1. философиялық бағытқа (ағымға) бас болған ұстаздың аты-жөні;
2. оның шыққан қаласы;
3. философияға мекен (медресе) болған орынның аты;
4. философиялық ағымды тудырған басты себеп;
5. философиялық талдауға түскен мәселелер;
6. философияның алға қойған мақсаты туралы;
7. философияның практикалық мәні, нәтижесі.
8 слайд
Әбу Наср Әл-Фараби ілімі шығыс ойшылдарына, аристотельдік және жаңа платоншылдық көзқарастарға сүйенеді, оларға жаңа сипат береді. Ол өзінің “Философияны үйрену үшін қажетті шарттар жайлы трактат” атты еңбегінде Аристотелдің философиясын меңгеруге қажет болатын тоғыз шарт жайлы өз пікірлерін ортаға салып, бұл туралы былай дейді: Бірінші шарт — философиялық ағымдарды тану (аты-жөнін білу) жеті нәрседен тұрады: 1. философиялық бағытқа (ағымға) бас болған ұстаздың аты-жөні; 2. оның шыққан қаласы; 3. философияға мекен (медресе) болған орынның аты; 4. философиялық ағымды тудырған басты себеп; 5. философиялық талдауға түскен мәселелер; 6. философияның алға қойған мақсаты туралы; 7. философияның практикалық мәні, нәтижесі.
9 слайд
Оның пікірінше, тұңғыш рет философиялық бағыттың
алғаш негізін салушы — грек философы Пифагор, яғни
пифагоршылар мектебі. Бұл жерде Фараби ежелгі
Грекиядағы негізгі ғылыми философиялық мектептерге
шолу жасап, өз пікірлерін ортаға салады.
Екінші шарт — өткендегі ірі философтардың
еңбектеріндегі негізгі ойларын, мақсаттарын тану.
Мұнда Фараби ежелгі гректерден қалған логикалық
шығармалардың яғни, формальдық дәлел (логика);
силлогизм; аналитикалық мазмұн мен оқу ретін
қысқаша айтып өтеді.
Үшінші шарт — философ болу үшін қажетті
ғылымдарды тани білу.
9 слайд
Оның пікірінше, тұңғыш рет философиялық бағыттың алғаш негізін салушы — грек философы Пифагор, яғни пифагоршылар мектебі. Бұл жерде Фараби ежелгі Грекиядағы негізгі ғылыми философиялық мектептерге шолу жасап, өз пікірлерін ортаға салады. Екінші шарт — өткендегі ірі философтардың еңбектеріндегі негізгі ойларын, мақсаттарын тану. Мұнда Фараби ежелгі гректерден қалған логикалық шығармалардың яғни, формальдық дәлел (логика); силлогизм; аналитикалық мазмұн мен оқу ретін қысқаша айтып өтеді. Үшінші шарт — философ болу үшін қажетті ғылымдарды тани білу.
10 слайд
Төртінші шарт — философия ғылымын үйретудегі мақсатты түсіну.
Философия ғылымын үйренуде оның күттіретін мақсатын тану. Ол
мақсат — жаратқан иені тану. Ол өзі ауыспайтын, өзгермейтін
жалғыз зат. Бүкіл дүниені, барлық нәрселерді барлыққа, болмысқа
шығарған жаратушы. Жомарттылығымен, хикметімен,
әділеттілігімен осы әлемге тәртіп беруші Алла-тағаланы тану.
Барлық философ ғалымдардың істеген еңбектері өздерінің
шамасынша сол жаратқанға ұқсап бағу. Әрине, бұл жерде біз Әбу
Насыр әл-Фарабидің өз заманының перзенті болғандығын дұрыс
түсінуіміз қажет, өйткені заман талабын аттап өте алмау қай кезде
болсын тарихи табиғи нәрсе.
Бесенші шарт — Философия ғылымына кірісудің төте жолын тану.
Бұл жерде Фараби білім, ғылымға жетудің ең бір дұрыс жолы
аянбай еңбек ету дейді. Сонымен қатар философияны тек
жаратылыстану ғылымдары арқылы ғана танып білуге болады
деген пікірлер айтады.
Алтыншы шарт —Аристотель талдай білу.
10 слайд
Төртінші шарт — философия ғылымын үйретудегі мақсатты түсіну. Философия ғылымын үйренуде оның күттіретін мақсатын тану. Ол мақсат — жаратқан иені тану. Ол өзі ауыспайтын, өзгермейтін жалғыз зат. Бүкіл дүниені, барлық нәрселерді барлыққа, болмысқа шығарған жаратушы. Жомарттылығымен, хикметімен, әділеттілігімен осы әлемге тәртіп беруші Алла-тағаланы тану. Барлық философ ғалымдардың істеген еңбектері өздерінің шамасынша сол жаратқанға ұқсап бағу. Әрине, бұл жерде біз Әбу Насыр әл-Фарабидің өз заманының перзенті болғандығын дұрыс түсінуіміз қажет, өйткені заман талабын аттап өте алмау қай кезде болсын тарихи табиғи нәрсе. Бесенші шарт — Философия ғылымына кірісудің төте жолын тану. Бұл жерде Фараби білім, ғылымға жетудің ең бір дұрыс жолы аянбай еңбек ету дейді. Сонымен қатар философияны тек жаратылыстану ғылымдары арқылы ғана танып білуге болады деген пікірлер айтады. Алтыншы шарт —Аристотель талдай білу.
11 слайд
Жетінші шарт — Аристотельдің өзінің еңбектерін оқыған адамнан
терең жұмбақ сырларды шешуді талап етуінің себебін білу,
Аристотель еңбектерінде жұмбақ түрінде айтылған түсініктердің
сырын ашу. Оның кейбір ғылыми түсініктерді терең жұмбақ
түрінде келтіруінің үш түрлі себебі бар. Бірінші, оқушының табиғи
қабілетін сынап, үйретуге тұратынын немесе тұрмайтынын айыру.
Екінші, философия ғылымын көрінген адамның бәріне бірдей
рәсуа қылмай, оны алып жүретіндерге ғана пайдаландыру.
Үшінші, ғылым іздеу жолында адам бейнеттеніп, ой-пікірін
шынықтыру керек. Осы үш себептен Аристотель еңбектерінде
жұмбақ (аллегория) қолданылады.
Сегізінші шарт — философ адамның міндеті мен тіршілік ережесін
және қалпын түсіну.
Тоғызыншы шарт — Аристотель ілімін үйрену үшін нендей
нәрселер қажет екенін білу. Фараби бұл жерде Аристотельдің
логика ғылымын, шығармаларын оқу тәртібін келтіріп, оны
жоғары бағалайды. Бұл орайда түйіндеп айта келгенде Фараби
философияны үйрену үшін ежелгі грек ойшылдарынан бастап
өзіне дейінгі ғалымдардың ой-пікірлерін сарапқа салады да,
соңында өз ойларын айтады. Фарабидің пікірінше, ғылым мен
философия адамы болу үшін қойылатын ең бірінші талап — ол
адамның жан тазалығы, ар тазалығы, бүкіл адамға, өз халқына
деген таза махаббаты, ғылым мен білімге деген қалтқысыз
құштарлығы мен берілгендігі. Бұл шарт орындалмаған күнде
адам философияны үйрене алмайды, үйрете де алмайды деп
көрсетеді Фараби.
11 слайд
Жетінші шарт — Аристотельдің өзінің еңбектерін оқыған адамнан терең жұмбақ сырларды шешуді талап етуінің себебін білу, Аристотель еңбектерінде жұмбақ түрінде айтылған түсініктердің сырын ашу. Оның кейбір ғылыми түсініктерді терең жұмбақ түрінде келтіруінің үш түрлі себебі бар. Бірінші, оқушының табиғи қабілетін сынап, үйретуге тұратынын немесе тұрмайтынын айыру. Екінші, философия ғылымын көрінген адамның бәріне бірдей рәсуа қылмай, оны алып жүретіндерге ғана пайдаландыру. Үшінші, ғылым іздеу жолында адам бейнеттеніп, ой-пікірін шынықтыру керек. Осы үш себептен Аристотель еңбектерінде жұмбақ (аллегория) қолданылады. Сегізінші шарт — философ адамның міндеті мен тіршілік ережесін және қалпын түсіну. Тоғызыншы шарт — Аристотель ілімін үйрену үшін нендей нәрселер қажет екенін білу. Фараби бұл жерде Аристотельдің логика ғылымын, шығармаларын оқу тәртібін келтіріп, оны жоғары бағалайды. Бұл орайда түйіндеп айта келгенде Фараби философияны үйрену үшін ежелгі грек ойшылдарынан бастап өзіне дейінгі ғалымдардың ой-пікірлерін сарапқа салады да, соңында өз ойларын айтады. Фарабидің пікірінше, ғылым мен философия адамы болу үшін қойылатын ең бірінші талап — ол адамның жан тазалығы, ар тазалығы, бүкіл адамға, өз халқына деген таза махаббаты, ғылым мен білімге деген қалтқысыз құштарлығы мен берілгендігі. Бұл шарт орындалмаған күнде адам философияны үйрене алмайды, үйрете де алмайды деп көрсетеді Фараби.
12 слайд
12 слайд