Дәріс тақырыбы: Консультанттың тұлғасы және оның кеңес беру процесіндегі ұстанымы
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
ҚАЗАҚ СПОРТ ЖӘНЕ ТУРИЗМ АКАДЕМИЯСЫ
ОЛИМПИАДАЛЫҚ СПОРТ ФАКУЛЬТЕТІ
Дене мәдениеті және спорттың теориялық негіздері кафедрасы
Пән: Психологиялық білім беру негіздері (Бб траекториясы)
Дәріс тақырыбы: Консультанттың тұлғасы және оның кеңес беру процесіндегі ұстанымы
Оқытушы: п.ғ.м.,оқытушы Ә.К.Толқынбаева
1 слайд
ҚАЗАҚ СПОРТ ЖӘНЕ ТУРИЗМ АКАДЕМИЯСЫ ОЛИМПИАДАЛЫҚ СПОРТ ФАКУЛЬТЕТІ Дене мәдениеті және спорттың теориялық негіздері кафедрасы Пән: Психологиялық білім беру негіздері (Бб траекториясы) Дәріс тақырыбы: Консультанттың тұлғасы және оның кеңес беру процесіндегі ұстанымы Оқытушы: п.ғ.м.,оқытушы Ә.К.Толқынбаева
2 слайд
Дәріс жоспары:
Кеңесшінің негізгі міндеттері
Кеңесші ұстанымдары.
2 слайд
Дәріс жоспары: Кеңесшінің негізгі міндеттері Кеңесші ұстанымдары.
3 слайд
Маманның тиімділігі көбінесе оның кеңес берудегі орнын қаншалықты айқын
көрсететіндігіне байланысты. Мұндай айқындық болмаған кезде, кеңесші өз
жұмысында белгілі бір теориялық қағидаларды басшылыққа алмайды, тек
клиенттің үміттері мен қажеттіліктерін басшылыққа алады, басқаша айтқанда,
клиент не үміттенетінін және не қалайтынын ғана жасайды. Клиенттер көбінесе
кеңесшінің болашақ өмірінің сәттілігі үшін жауап береді және өзекті мәселелерді
шешеді деп күтеді - қайда оқу керек, жұмыстағы қақтығыстарды қалай шешуге
болады, жұбайымен ажырасуға болады және т. б.
Кеңесшінің рөлі туралы ең жалпы жауап кеңес беру процесінің мәнін түсіну
болып табылады. Консультанттың негізгі міндеті-клиентке өзінің ішкі резервтерін
анықтауға және оларды пайдалануға кедергі келтіретін факторларды жоюға
көмектесу. Кеңесші сонымен қатар клиентке қалай болғысы келетінін түсінуге
көмектесуі керек.
3 слайд
Маманның тиімділігі көбінесе оның кеңес берудегі орнын қаншалықты айқын көрсететіндігіне байланысты. Мұндай айқындық болмаған кезде, кеңесші өз жұмысында белгілі бір теориялық қағидаларды басшылыққа алмайды, тек клиенттің үміттері мен қажеттіліктерін басшылыққа алады, басқаша айтқанда, клиент не үміттенетінін және не қалайтынын ғана жасайды. Клиенттер көбінесе кеңесшінің болашақ өмірінің сәттілігі үшін жауап береді және өзекті мәселелерді шешеді деп күтеді - қайда оқу керек, жұмыстағы қақтығыстарды қалай шешуге болады, жұбайымен ажырасуға болады және т. б. Кеңесшінің рөлі туралы ең жалпы жауап кеңес беру процесінің мәнін түсіну болып табылады. Консультанттың негізгі міндеті-клиентке өзінің ішкі резервтерін анықтауға және оларды пайдалануға кедергі келтіретін факторларды жоюға көмектесу. Кеңесші сонымен қатар клиентке қалай болғысы келетінін түсінуге көмектесуі керек.
4 слайд
Консультанттың рөлін осындай түсінуді басшылыққа ала отырып, психологтың мінез-құлқындағы директиваның
күшеюіне қарай кейбір негізгі рөлдік функцияларын (немесе ұстанымдарын) белгілейміз:
* рефлексия маманы (ойлау үшін сұрақтар қояды);
* процестер жөніндегі маман (проблемаларды шешу процестерін бақылайды және
кері байланысты көрсететін мәселелерді қозғайды);
* фактілерді іздеу (деректерді жинайды және ойлауды ынталандырады);
* анықтау баламалары (өзін-өзі түсінудің баламаларын, клиент қызметінің
ресурстары мен әдістерін табады);
* мәселелерді шешуге көмекші (балама ұсынады және шешімдерге қатысады);
* нұсқаушы және оқытушы (клиентке үйретеді, жетілдіру бағдарламаларын
ұсынады);
* насихаттаушы (шешу жолдарын ұсынады, мәселелерді шешу процесін басқарады).
4 слайд
Консультанттың рөлін осындай түсінуді басшылыққа ала отырып, психологтың мінез-құлқындағы директиваның күшеюіне қарай кейбір негізгі рөлдік функцияларын (немесе ұстанымдарын) белгілейміз: * рефлексия маманы (ойлау үшін сұрақтар қояды); * процестер жөніндегі маман (проблемаларды шешу процестерін бақылайды және кері байланысты көрсететін мәселелерді қозғайды); * фактілерді іздеу (деректерді жинайды және ойлауды ынталандырады); * анықтау баламалары (өзін-өзі түсінудің баламаларын, клиент қызметінің ресурстары мен әдістерін табады); * мәселелерді шешуге көмекші (балама ұсынады және шешімдерге қатысады); * нұсқаушы және оқытушы (клиентке үйретеді, жетілдіру бағдарламаларын ұсынады); * насихаттаушы (шешу жолдарын ұсынады, мәселелерді шешу процесін басқарады).
5 слайд
Сонымен қатар, кеңесші клиенттің айналасында сау психологиялық климат жасайды, сенім қатынастарын қалыптастырады және
қолдайды, кеңес беру процесін жақсартады. Консультанттың тұлғасы барлық теориялық жүйелерде кеңес беру процесінде
маңызды емдік құрал ретінде ерекшеленеді. Демек, сұрақ: "консультант адам ретінде нені білдіреді, оған жеке тұлға және кәсіпқой
ретінде қандай талаптар қойылады?”.
Бұл салада көптеген зерттеулер болса да, өкінішке орай, кеңесшінің тиімді жұмысына ықпал ететін жеке қасиеттер туралы нақты
жауап жоқ. Табысты кеңесшіні сипаттау кезінде кәсіпқойлар да, клиенттер де тұрмыстық ұғымдарды жиі қолданады: "ашық",
"жылы", "Мұқият", "шынайы", "икемді", "төзімді". Кәсіби іріктеу бойынша жұмыс істеу үшін консультантқа қажетті жеке
қасиеттерді анықтауға талпыныс жасалды. АҚШ-тың Ұлттық кәсіптік бағдарлау қауымдастығы тұлғаның келесі қасиеттерін
анықтайды:
- адамдарға терең қызығушылық таныту және олармен қарым-қатынаста шыдамдылық таныту;
- басқа адамдардың көзқарастары мен мінез-құлқына сезімталдық;
- эмоциялық тұрақтылық және объективтілік;
- басқа адамдардың сенімін ояту қабілеті;
- басқа адамдардың құқықтарын құрметтеу.
Кеңесшінің жеке басына қойылатын талаптардың әдебиеттердегі сипаттамаларын жалпылау тұрғысынан тиімді кеңесшінің "жеке
басының моделін" анықтау үшін негіз ретінде қарастырылатын кейбір типтік қасиеттерге назар аударған жөн. Қарастырайық
факторлар, қабілетті жасау бақылау бекеттері осындай модели1 .
Дәлме-дәлдігіне. Шынайы өмір сүрудің үш негізгі белгісі бар:
- қазіргі сәтті толық түсіну;
- қазіргі уақытта өмір салтын таңдау;
- өз таңдауыңыз үшін жауапкершілікті қабылдау.
Аутентификация белгілі бір дәрежеде көптеген жеке қасиеттерді жалпылайды. Біріншіден, бұл клиентке деген шынайылықтың
көрінісі. Шынайы адам-бұл мінез-құлықта, ол рөл атқармайды. Ол өмірлік сұрақтарға барлық жауаптарды, егер олар шынымен
білмесе, білмеуге мүмкіндік береді. Ол екіжүзді емес және өзін тиімді жарықта көрсетуге тырысады. Біз тек тірі, табиғи адамдар
бола отырып, клиенттің өмірімен байланыста бола аламыз. Шынайы кеңесші икемді мінез-құлықтың мысалы ретінде қызмет
ететін клиенттер үшін ең қолайлы модель.
5 слайд
Сонымен қатар, кеңесші клиенттің айналасында сау психологиялық климат жасайды, сенім қатынастарын қалыптастырады және қолдайды, кеңес беру процесін жақсартады. Консультанттың тұлғасы барлық теориялық жүйелерде кеңес беру процесінде маңызды емдік құрал ретінде ерекшеленеді. Демек, сұрақ: "консультант адам ретінде нені білдіреді, оған жеке тұлға және кәсіпқой ретінде қандай талаптар қойылады?”. Бұл салада көптеген зерттеулер болса да, өкінішке орай, кеңесшінің тиімді жұмысына ықпал ететін жеке қасиеттер туралы нақты жауап жоқ. Табысты кеңесшіні сипаттау кезінде кәсіпқойлар да, клиенттер де тұрмыстық ұғымдарды жиі қолданады: "ашық", "жылы", "Мұқият", "шынайы", "икемді", "төзімді". Кәсіби іріктеу бойынша жұмыс істеу үшін консультантқа қажетті жеке қасиеттерді анықтауға талпыныс жасалды. АҚШ-тың Ұлттық кәсіптік бағдарлау қауымдастығы тұлғаның келесі қасиеттерін анықтайды: - адамдарға терең қызығушылық таныту және олармен қарым-қатынаста шыдамдылық таныту; - басқа адамдардың көзқарастары мен мінез-құлқына сезімталдық; - эмоциялық тұрақтылық және объективтілік; - басқа адамдардың сенімін ояту қабілеті; - басқа адамдардың құқықтарын құрметтеу. Кеңесшінің жеке басына қойылатын талаптардың әдебиеттердегі сипаттамаларын жалпылау тұрғысынан тиімді кеңесшінің "жеке басының моделін" анықтау үшін негіз ретінде қарастырылатын кейбір типтік қасиеттерге назар аударған жөн. Қарастырайық факторлар, қабілетті жасау бақылау бекеттері осындай модели1 . Дәлме-дәлдігіне. Шынайы өмір сүрудің үш негізгі белгісі бар: - қазіргі сәтті толық түсіну; - қазіргі уақытта өмір салтын таңдау; - өз таңдауыңыз үшін жауапкершілікті қабылдау. Аутентификация белгілі бір дәрежеде көптеген жеке қасиеттерді жалпылайды. Біріншіден, бұл клиентке деген шынайылықтың көрінісі. Шынайы адам-бұл мінез-құлықта, ол рөл атқармайды. Ол өмірлік сұрақтарға барлық жауаптарды, егер олар шынымен білмесе, білмеуге мүмкіндік береді. Ол екіжүзді емес және өзін тиімді жарықта көрсетуге тырысады. Біз тек тірі, табиғи адамдар бола отырып, клиенттің өмірімен байланыста бола аламыз. Шынайы кеңесші икемді мінез-құлықтың мысалы ретінде қызмет ететін клиенттер үшін ең қолайлы модель.
6 слайд
Өз тәжірибеңнің ашықтығы. Мұнда ашықтық басқа адамдарға ашықтық мағынасында емес, өз
сезімдерін қабылдаудағы шынайылық ретінде түсініледі. Әлеуметтік тәжірибе, басқалардың
пікірі бізді жиі теріске шығаруға, өз сезімдерімізді, әсіресе теріс пікірлерді тастауға үйретеді.
Тиімді кеңесші кез-келген сезімді, оның ішінде теріс сезімдерді де жоққа шығармауы керек. Тек
осы жағдайда ғана сіз өзіңіздің ұстанымыңызды сәтті басқара аласыз, өйткені ығыстырылған
сезімдер иррационалды, бақыланбайтын мінез-құлықтың қайнар көзі болады. Консультант
басқалардың барлық алуан түрлілігіне және оның эмоциялық реакцияларына төзімділік танытқан
кезде ғана клиенттің оң өзгерістеріне ықпал ете алады.
Өзін-өзі тануды дамыту. Шектеулі өзін-өзі тану бостандықты шектеуді білдіреді, ал терең өзін-өзі
тану өмірде таңдау мүмкіндігін арттырады. Кеңесші өзі туралы неғұрлым көп білсе, соғұрлым ол
өз клиенттерін жақсы түсінеді және керісінше - кеңесші өз клиенттерін неғұрлым көп білсе,
соғұрлым ол өзін жақсы түсінеді.
Белгісіздікке төзімділік. Кеңесші белгісіздік жағдайында өзіне деген сенімділікті қажет етеді.
Шын мәнінде, дәл осындай жағдайлар кеңес берудің "матасын" құрайды. Әрбір жағдай, клиент,
мәселе әрқашан белгісіз, белгісіз, ерекше. Түйсігі мен сезімнің жеткіліктілігіне деген сенімділік,
қабылданған шешімдердің дұрыстығына сенімділік және тәуекелге бару мүмкіндігі - бұл барлық
апаттар клиенттермен жиі өзара әрекеттесу кезінде белгісіздіктен туындаған шиеленісті көтеруге
көмектеседі.
6 слайд
Өз тәжірибеңнің ашықтығы. Мұнда ашықтық басқа адамдарға ашықтық мағынасында емес, өз сезімдерін қабылдаудағы шынайылық ретінде түсініледі. Әлеуметтік тәжірибе, басқалардың пікірі бізді жиі теріске шығаруға, өз сезімдерімізді, әсіресе теріс пікірлерді тастауға үйретеді. Тиімді кеңесші кез-келген сезімді, оның ішінде теріс сезімдерді де жоққа шығармауы керек. Тек осы жағдайда ғана сіз өзіңіздің ұстанымыңызды сәтті басқара аласыз, өйткені ығыстырылған сезімдер иррационалды, бақыланбайтын мінез-құлықтың қайнар көзі болады. Консультант басқалардың барлық алуан түрлілігіне және оның эмоциялық реакцияларына төзімділік танытқан кезде ғана клиенттің оң өзгерістеріне ықпал ете алады. Өзін-өзі тануды дамыту. Шектеулі өзін-өзі тану бостандықты шектеуді білдіреді, ал терең өзін-өзі тану өмірде таңдау мүмкіндігін арттырады. Кеңесші өзі туралы неғұрлым көп білсе, соғұрлым ол өз клиенттерін жақсы түсінеді және керісінше - кеңесші өз клиенттерін неғұрлым көп білсе, соғұрлым ол өзін жақсы түсінеді. Белгісіздікке төзімділік. Кеңесші белгісіздік жағдайында өзіне деген сенімділікті қажет етеді. Шын мәнінде, дәл осындай жағдайлар кеңес берудің "матасын" құрайды. Әрбір жағдай, клиент, мәселе әрқашан белгісіз, белгісіз, ерекше. Түйсігі мен сезімнің жеткіліктілігіне деген сенімділік, қабылданған шешімдердің дұрыстығына сенімділік және тәуекелге бару мүмкіндігі - бұл барлық апаттар клиенттермен жиі өзара әрекеттесу кезінде белгісіздіктен туындаған шиеленісті көтеруге көмектеседі.
7 слайд
Жеке жауапкершілікті қабылдау. Кеңес берудегі көптеген жағдайлар кеңесшінің бақылауында
болғандықтан, ол мұндай жағдайларда өз әрекеттері үшін жауап беруі керек. Сіздің
жауапкершілігіңізді түсіну кез — келген кеңес беру кезінде таңдауды еркін және саналы
түрде жүзеге асыруға мүмкіндік береді-клиенттің дәлелдерімен келісуге немесе Нәтижелі
қарсылыққа кіруге мүмкіндік береді. Жеке жауапкершілікті қабылдау қабілеті өзінің кәсіби
құзіреттілігін, шектеулі мүмкіндіктерін үнемі көрсетуге негізделген.
Эмпатия, басқа адамдарға эмпатия қабілеті ретінде, психологтың жеке басының маңызды
қасиеттерінің бірі болып табылады. Мәселені дәл анықтау мүмкіндігі клиенттің субъективті
әлеміне "үйрену" қабілеті мен тілегіне байланысты.
Тиімді кеңесші, ең алдымен, жетілген адам. Консультанттың жеке жетілуі оның өмірлік
мәселелерін сәтті шешетінін, өзіне ашық, шыдамды және шынайы екенін білдіреді.
Консультанттың әлеуметтік жетілуі психолог басқа адамдарға өз мәселелерін тиімді шешуге,
клиенттерге ашық, шыдамды және шынайы болуға көмектесе алатындығын білдіреді. Өзінің
құндылықтар жүйесіне ие бола отырып, ол өз қызметінің мәні мен мазмұнын түсінуді
басшылыққа ала отырып, сонымен бірге әр адамның өзіндік құндылықтар жүйесіне құқығын
тануы керек.
7 слайд
Жеке жауапкершілікті қабылдау. Кеңес берудегі көптеген жағдайлар кеңесшінің бақылауында болғандықтан, ол мұндай жағдайларда өз әрекеттері үшін жауап беруі керек. Сіздің жауапкершілігіңізді түсіну кез — келген кеңес беру кезінде таңдауды еркін және саналы түрде жүзеге асыруға мүмкіндік береді-клиенттің дәлелдерімен келісуге немесе Нәтижелі қарсылыққа кіруге мүмкіндік береді. Жеке жауапкершілікті қабылдау қабілеті өзінің кәсіби құзіреттілігін, шектеулі мүмкіндіктерін үнемі көрсетуге негізделген. Эмпатия, басқа адамдарға эмпатия қабілеті ретінде, психологтың жеке басының маңызды қасиеттерінің бірі болып табылады. Мәселені дәл анықтау мүмкіндігі клиенттің субъективті әлеміне "үйрену" қабілеті мен тілегіне байланысты. Тиімді кеңесші, ең алдымен, жетілген адам. Консультанттың жеке жетілуі оның өмірлік мәселелерін сәтті шешетінін, өзіне ашық, шыдамды және шынайы екенін білдіреді. Консультанттың әлеуметтік жетілуі психолог басқа адамдарға өз мәселелерін тиімді шешуге, клиенттерге ашық, шыдамды және шынайы болуға көмектесе алатындығын білдіреді. Өзінің құндылықтар жүйесіне ие бола отырып, ол өз қызметінің мәні мен мазмұнын түсінуді басшылыққа ала отырып, сонымен бірге әр адамның өзіндік құндылықтар жүйесіне құқығын тануы керек.
8 слайд
Пайдаланылған әдебиеттер:
1. Сатиева Ш. Даму психологиясы (теориялық және практикалық курс). Оқу құралы. – Астана: Фолиант, 2012. –
232 бет.
2. Жұбаназарова Н.С. Жас ерекшелік психологиясы: Оқу құралы. – Алматы: Қазақ университеті, 2012. – 286 бет.
3. Ишанов П.З., Бейсенбекова Г.Б. Психологиялық-педагогикалық диагностика негіздері. Оқу құралы. –
Қарағанды, ЖК «Ақ Нұр баспасы», 2012. – 206 бет.
4. Даму психологиясы: Оқулық / М.К. Бапаева. – Алматы: 2014. – 440б.
5. Сәбет Бап-Баба (Бабаев). Психология негіздері: Оқу-анықтмалық қолданба. Алматы: Нұр-пресс, 2007. – 106
бет.
6. Мұқанов Ы.Б. Жас және педагогикалық психология. Алматы, 1991. – 237 бет.
7. Жұмабаев М. Педагогика. Алматы, 1999. – 160 бет.
8. Бейсенбекова Г.Б., Молдабаева Р.А., Нұрғалиева С.М., Жас ерекшелік психологиясы. Оқу құралы. –
Қарағанды. ЖК «Ақ Нұр баспасы», 2012. – 186 бет.
9. Қ. Жарықбаев. Психология. Оқулық. Алматы, «Білім», 1994ж.
10. Жақыпов С.М., Бердібаева С.Қ. Психология: Адамзат ақыл-ойының қазынасы. Таймас Баспа Үйі: Алматы
2015ж.
11. Бабаев С.Б., Оңалбек Ж.К. Педагогика негіздері. Алматы "Заң әдебиеті", 2005 жыл – 228 бет.
12. Маслоу А. Мотивация и личность. Москва, 1998. – 467 бет.
13. Маркова А.К. Мотивация учения и ее воспитание у школьников. – Москва: Педагогика, 1998 г.
14. Маркова А.К. Формирование мотиваций учения в школьном возрасте. – Мосва: Просвещение, 1999 г.
8 слайд
Пайдаланылған әдебиеттер: 1. Сатиева Ш. Даму психологиясы (теориялық және практикалық курс). Оқу құралы. – Астана: Фолиант, 2012. – 232 бет. 2. Жұбаназарова Н.С. Жас ерекшелік психологиясы: Оқу құралы. – Алматы: Қазақ университеті, 2012. – 286 бет. 3. Ишанов П.З., Бейсенбекова Г.Б. Психологиялық-педагогикалық диагностика негіздері. Оқу құралы. – Қарағанды, ЖК «Ақ Нұр баспасы», 2012. – 206 бет. 4. Даму психологиясы: Оқулық / М.К. Бапаева. – Алматы: 2014. – 440б. 5. Сәбет Бап-Баба (Бабаев). Психология негіздері: Оқу-анықтмалық қолданба. Алматы: Нұр-пресс, 2007. – 106 бет. 6. Мұқанов Ы.Б. Жас және педагогикалық психология. Алматы, 1991. – 237 бет. 7. Жұмабаев М. Педагогика. Алматы, 1999. – 160 бет. 8. Бейсенбекова Г.Б., Молдабаева Р.А., Нұрғалиева С.М., Жас ерекшелік психологиясы. Оқу құралы. – Қарағанды. ЖК «Ақ Нұр баспасы», 2012. – 186 бет. 9. Қ. Жарықбаев. Психология. Оқулық. Алматы, «Білім», 1994ж. 10. Жақыпов С.М., Бердібаева С.Қ. Психология: Адамзат ақыл-ойының қазынасы. Таймас Баспа Үйі: Алматы 2015ж. 11. Бабаев С.Б., Оңалбек Ж.К. Педагогика негіздері. Алматы "Заң әдебиеті", 2005 жыл – 228 бет. 12. Маслоу А. Мотивация и личность. Москва, 1998. – 467 бет. 13. Маркова А.К. Мотивация учения и ее воспитание у школьников. – Москва: Педагогика, 1998 г. 14. Маркова А.К. Формирование мотиваций учения в школьном возрасте. – Мосва: Просвещение, 1999 г.