11 сынып ҚГБ №26
ДӘІЖО___________
Қазақстан Республикасының Білім және ғылым министрлігі
«» КММ
(білім беру ұйымының атауы)
Қысқа мерзімді (сабақ) жоспары
Өсіргіш заттар. Өсіргіш заттардың өсімдіктерге әсер ету механизмі.
§20.Өсу заттары. Өсімдіктерге өсу заттарының әсер ету механизмі. Ауксин мен гиберелиннің әсері.
(Сабақ тақырыбы)
Сабақтың барысы:
|
Сабақ кезеңі |
Мұғалімнің әрекеті |
Оқушының әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
|
Сабақтың басы Бұрынғы білімін еске түсіру |
Оқушылармен амандасу, түгендеу, сынып тәртібін қадағалау. «Бір қадам алға..» әдісі арқылы өткен материалды және үй жұмысын пысықтау мақсатында тапсырма беру. Бұрыңғы кілт сөздер: 1.Гормон 2.Рецептор 3.Мембраналар 4.Нысана-жасушалар 5.Инсулин 6.Эстроген |
Оқушылар амандасады, сынып тәртібін сақтайды. Оқушылар үй жұмысы бойынша өткен білімдерін еске түсіреді. Берілген тапсырманы орындайды. |
Дескриптор: -әр кілт сөздің дұрыс мазмұны үшін - 1 балл; |
Интерактивті панель, презентация |
|
Оқушылардың назарын аудару |
«Ой қозғау» әдісі. Сендерге өсімдіктердің қандай гормондары белгілі? Фитогормондар екі топқа қандай белгілері бойынша бөлінеді? Ауксин мен гиббереллиннің өсімдік ағзасына, оның жеке мүшелеріне әсері қандай? Дәйек сөз немесе цитата: "Өсімдік – табиғаттың үнсіз даналығының көрінісі." – А.Эйнштейн «Қызықты деректер» - Тақырыпқа байланысты қызықты фактілер, оқиғалар немесе нақты өмірден алынған мысалдар оқушылардың назарын аударуға көмектеседі және олардың материалды жақсырақ есте сақтауына ықпал етеді. |
Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды. өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді. Оқушылар бір-бірімен пікір алмасады. Ой қозғау жүзеге асады. Жауабы: Өсімдіктер гормондарының негізгі түрлері: Ауксиндер Гиббереллиндер Цитокининдер Абсциз қышқылы (АБҚ) Этилен Фитогормондардың бөлінуі: Өсу стимуляторлары: Ауксин, гиббереллин, цитокинин (өсуді және жасуша бөлінуін күшейтеді). Өсу ингибиторлары: Абсциз қышқылы, этилен (өсу процестерін тежейді). Ауксиннің әсері: Ұлпалардың ұзаруы мен жасуша созылуын ынталандырады. Сабақ пен тамырдың ұшын ұзартуға ықпал етеді. Жапырақтар мен жемістердің түспеуін қамтамасыз етеді. Гиббереллиннің әсері: Өсімдіктердің сабақтарын созылмалы өсіруге көмектеседі. Гүлдену мен тұқым өнуін жылдамдатады. Жеміс түзілуін реттейді. |
Дескриптор: -әр сұрақтың дұрыс жауабы үшін -1 балл; |
Интерактивті панель, презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Сабақтың мақсатын таныстыру |
11.1.7.3 - өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін зерттеу; Дәйек сөз немесе цитата: "Табиғат – ең ұлы ғалым, ал өсімдіктер – оның үнсіз зертханасы." – Джордж Вашингтон Карвер |
Жаңа сабақтың оқу мақсатын жазады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель, презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Құндылық: «жасампаздық және жаңашылдық» |
Теориялық білім: өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін сипаттайды; Практикалық дағдылар: өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін талдайды; Функционалдық сауаттылық: өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін түсіндіреді; |
Сабақтың оқу мақсатымен байланысты басты құндылықтармен танысады. Ой қозғау жүзеге асады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель, презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Сабақтың ортасы Жаңа тақырыпты таныстыру |
«Бейнетүсіндіру» әдісі. мұғалім жаңа сабақты бейне сурет, кесте арқылы түсіндіру. Төменде берілген суреттердегі өсіргіш заттардың әсерін сипаттау. |
Оқушылар жаңа сабақ бойынша дайын кестені дәптерге түртіп жазады. Ой қозғау жүзеге асады. Жаңа тақырыппен танысу мақсатында оқушылар берілген суреттегі өсіргіш заттардың әсерін сипаттайды. Бір-бірімен пікір алмасады. Ұжымдасып өз ойларымен бөлісе алады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель Презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Оқушыларға бағыт бағдар беру |
«Бейнетүсіндіру» әдісі. мұғалім жаңа сабақты бейне сурет, кесте арқылы түсіндіру. Төменде берілген суреттердегі өсіргіш заттардың әсерін сипаттау. «Өсу заттары. Өсімдіктерге өсу заттарының әсер ету механизмі. Ауксин мен гиберелиннің әсері.» |
Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды. өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді.Ұжымдасып өз ойларымен бөлісе алады. Нақтылыққа үйренеді. Оқушылардың айтылым, жазылым, тыңдалым дағдылары қалыптасады. Түйінді идея айтуға дағдыланады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель Презентация |
|
Практикалық тапсырмалар беру. |
Жұптық жұмыс. «Фрейер модельі» әдісі. Өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер ету механизмін білеміз бе? 1. Абсциздік қышқылына... 2. Ауксиндерге.... 3. Гиббереллиндерге... 4. Цитокининдерге... 5. Этиленге... a. анықтама береді; b. қасиетін жазады; c. құрлысын/құрамын анықтайды; d. қызметін сипаттайды; |
Оқушылар жеке «Фрейер модельі» әдісі бойынша өздеріне берілген тапсырманы орындайды. Әр оқушы бір-бірімен пікір алмасады. |
ҚБ тапсырмаларының дескрипторы ҚМЖ қосымшасында орналасқан |
Интерактивті панель Презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж Жұмыс дәптерлері, үлестірме парақтар |
|
Бағалау |
Функционалдық сауаттылықты арттыру тапсырмасы ҚМЖ қосымшасында орналасқан. |
Функционалдық сауаттылықты арттыру тапсырмаларын орындайды. Ой қозғау жүзеге асады. |
Функционалдық сауаттылықты арттыру тапсырмасының дескрипторы ҚМЖ қосымшасында орналасқан. |
Интерактивті панель, презентация Жұмыс дәптері |
|
Сабақтың соңы Кері байланыс беру |
Кері байланыс: «БББ» әдісі. Мұғалім сабақты қорытындылау мақсатында оқушылардың сабаққа деген көзқарасын, кері байланысын тыңдайды. Мақсаты: Оқушы алған білімін саралай білуге дағдыланады. |
Оқушылар бүгінгі сабақтың мақсатына жеткізетін тапсырмалар орындауына қарай, өз түсінгенін, пікірін, өз ойын айту арқылы сабаққа қорытынды жасайды. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель Презентация Білгенім..... Білдім..... Білгім келеді.... |
|
Білімді игеруді жақсарту және оны тәжірибеге көшіру |
Шығармашылық жұмыс. Теориялық зерттеу «Ауксиннің тамырдың өсуіне ықпал етуі» |
Оқушылар берілген тақырып бойынша теориялық зерттеулер жүргізеді. Келесі сабаққа дайын болып келеді. Келесі тақырыпты біледі. Өзін өзі бағалайды. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Жұмыс дәптері Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
ҚЫСҚА МЕРЗІМДІ ЖОСПАРҒА ҚОСЫМША
«Қызықты деректер»
- Тақырыпқа байланысты қызықты фактілер, оқиғалар немесе нақты өмірден алынған мысалдар оқушылардың назарын аударуға көмектеседі және олардың материалды жақсырақ есте сақтауына ықпал етеді.
"Гиббереллиннің ашылуы": Гиббереллин алғаш рет күріш өсімдіктерінде байқалған "баканае" ауруынан табылды. Бұл ауруды саңырауқұлақтар қоздырып, өсімдіктер тым ұзарып, әлсіреген. Кейін бұл ауруды тудыратын гормон гиббереллин екені анықталды.
Ауксиннің тәжірибелік дәлелденуі: Ауксин әсерін алғаш Чарльз Дарвин мен оның ұлы Фрэнсис зерттеген. Олар сұлы өскіндерінің жарыққа қарай иілуін бақылап, өсу заттарының өсімдіктің ұшында орналасатынын анықтады.
Заманауи қолдану: Ауксин мен гиббереллин ауыл шаруашылығында жеміс өнімділігін арттыру, тұқым өнуін жеделдету және өсімдіктердің өсуін ынталандыру үшін кеңінен қолданылады.
Нақты өмірден мысалдар:
Томат және жүзім: Гиббереллиндер жүзімнің ірілеуін және томат жемістерінің біркелкі өсуін қамтамасыз ету үшін қолданылады.
Гүл өсіру: Ауксиндер мен цитокининдер сәндік өсімдіктердің гүлденуін және пішінін жақсарту үшін пайдаланылады.
Банан өндірісі: Банандардың біркелкі жетілуі үшін ауксиндер қолданылады.
«Бейнетүсіндіру» әдісі. мұғалім жаңа сабақты бейне сурет, кесте арқылы түсіндіру.
|
|
|
Сурет 16.2. Дәнді дақылдың өнір шығуы: А, Б, және В – тұқымның өнуінің кезеңдері; Г – Б кезеңіндегі колеоптилдің көлденең кесіндісі. |
|
|
|
Сурет 16.3. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Дарвиннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
|
|
|
Сурет 16.4. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Бойсен-Йенсеннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
|
|
|
Сурет 16.5. Вент тәжірибелері. А және Б - әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы. Жанында бақылау сынақтардың сызбанұсқасы келтірілген. Барлық тәжірибелер қараңғыда жүргізілді немесе бір жарықтың астында жүргізілді. |
|
|
|
Сурет 16.6. Ауксиннің (өсіргіш зат) таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін көрсететін, Венттің тәжірибесі. |
|
|
|
Сурет 16.6. Ауксиннің (өсіргіш зат) таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін көрсететін, Венттің тәжірибесі. |
|
|
|
Сурет 16.7. Колеоптилдегі ауксиннің таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін түсіндіретін гипотеза. Ауксин жарықтың әсерінен белсенділігін жоғалтпайды, керісінше жарық көзінен кері бағытта қозғалады. Нәтижесінде өсімдіктің көлеңкелі жағында бұл қосылыстың концентрациясы артады, бұл осы бөліктегі жасушалардың созылуын ынталандырады, және өсімдік иіледі. |
Өсіргіш заттар. Өсіргіш заттардың өсімдіктерге әсер ету механизмі. Ауксин әсері.
Жануарларда гуморальдық (химиялық) реттелу гормондардың есебінен
жүзеге асады, яғни гормондар ағзаның бір бөлігінде синтезделіп, ал
келесі бір бөлігінде белсенділік танытады, сонымен қатар гормондар
өте аз мөлшерде әсер етеді. Өсімдіктерде координациялау
(үйлесімділік) қызметін химиялық қосылыстар атқарады. Ал бұл
қосылыстарды синтезделген ағза бөлігінен келесі бір бөлігіне
тасымалдауды қажет етпейді, сондықтанда бұл қосылыстарды әр уақытта
гормондар деп атай алмаймыз. Сонымен қатар, бұл қосылыстар әдетте
өсімдікті белгілі бір мөлшерде өсіруге қабілетті болғандықтан,
аталған қосылыстарды өсіргіш заттар деп
атайды.
Фитогормондар — өсімдіктерде өз бойында табиғи жолмен түзіліп, басқарушы қызмет ат Өсіргіш заттар бес класқа жіктеледі:
1.Ауксиндер (жасушалар көлемінің өсуіне және олардың мамандануына әсер етеді);
2.Гиббереллиндер (әсер ету ерекшелігі бойынша ауксиндерге ұқсас);
3.Цитокининдер (жасушаның бөлінуімен байланысты);
4.Абсциз қышқылы (өсімдіктіктің тыныштық күйге ауысуына әсер етеді, мысалы бүйір бүршіктер);
5.Этилен немесе этен (өсімдік мүшелерінің қартаюымен байланысты);қаратын төменгі молекулалы органикалық заттар.
Чарлз Дарвин және оның ұлы Франсистің тәжірибелерінен басталған, фототропизмді зерттеу тәжірибелерінің нәтижесінде ауксин деп аталатын қосылыстар анықталды. Бұл ғалымдар зерттеу объектісі ретінде сұлының колеоптилі пайдалана отырып (сурет 16.2), аталған сұлы өсімдігі өскіндерінің күн сәулесі бағытында өсуі, өскіннің жоғарғы ұшынан төменде орналасқан өсу зонасына таралатын, белгілі-бір «әсердің» нәтижесі екендігін көрсетті. Осы тәжірибелердің нәтижелері 16.3 суретте көрсетілген, және әр сызбанұсқа, көптеген колеоптилдерден алынған, нәтижелерді бейнелейді.
|
|
|
Сурет 16.2. Дәнді дақылдың өнір шығуы: А, Б, және В – тұқымның өнуінің кезеңдері; Г – Б кезеңіндегі колеоптилдің көлденең кесіндісі. |
|
|
|
Сурет 16.3. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Дарвиннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
|
|
|
Сурет 16.4. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Бойсен-Йенсеннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
Егер бұл тропизм үдерісін мынадай классикалық тізбек ретінде қарастырсақ: «сигнал→ рецептор→ сигналдың жеткізілуі→ эффектор→ жауап», онда біздің осы үдеріс туралы білімімізде, сигналдың қалай жеткізілетіндігі туралы, оқылық бар. Осы мәселені 1913 жылы өсімдіктер физиологы Бойсен Йенсен деген дат ғалымы зерттеді. Осы ғалымның зерттеу тәжірибелерінің нәтижелері 16.4 суретте бейнеленген. Ал 1928 жылы голландиялық өсімдіктер физиологы Вент өсімдіктерде ерекше химиялық тасымалдаушының бар екендігін дәлелдеді. Аталған ғалым осындай химиялық тасымалдаушының бар екендігін болжамдап, аталған қосылысты колеоптилдің ұшынан колеоптилдің төменгі бөлігіне жеткізілетін жолда ұстап, оны жинап алды, сонан соң бұл қосылысты басқа тәжірибелерде қандай белсенділік көрсететінін зерттеуді болжамдады. Венттің пікірінше, бұл қосылыстар ұсақ молекулалар және бұл қосылыстар, молекулалары арасында үлкен кеңістік болатын құрылымға ие, агарозды гель арқылы жеңіл диффузияланады деген пікірде болды. Осы ғалымның тәжірибелерінің кейбір нәтижелері 16.5 суретте көрсетілген.
|
|
|
Сурет 16.5. Вент тәжірибелері. А және Б - әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы. Жанында бақылау сынақтардың сызбанұсқасы келтірілген. Барлық тәжірибелер қараңғыда жүргізілді немесе бір жарықтың астында жүргізілді. |
16.6 суретте Венттің тағы бір қызықты тәжірибесі бейнеленген. Қорытынды тәжірибелерде, колоептилдің ұштарын екі агарозды блокқа (А және Б) орналастырып, қараңғыға қалдырды немесе бірдей жарықта ұстап тұрды; сонан соң бұл агарозды блоктарды, ұшы кесілген, колеоптилдерге орналастырылды; А және Б блоктарының ықпалынан болған, екі иілімнің екеуі де, бірдей шамаға тең болды. Өскін ұшының бір жағына ғана сәуле түсірудің нәтижесінде, А және Б блоктарындағы химиялық белсенді заттардың бірқалыпсыз таралуы байқалды. Бұл тек Бойсен-Йенсеннің, химиялық белсенді заттардың таралуына жарықтың әсері туралы, тұжырымдамасын дәлелдеп қана қоймай, сонымен қатар биотесттердің көмегімен сол аталған қосылыстардың сандық анықтамасының негізін қалады. Биотест – бұл, әсер етуші қосылыстың мөлшері (концентрациясы), биологиялық жүйеге әсер етуі бойынша анықтайтын, тәжірибе. Сұлы колеоптилінің иілу деңгейі, өсу факторының (өсіруші заттар) концентрациясына тікелей пропорционал екендігін, голландиялық ғалым Вент көрсетті.
|
|
|
Сурет 16.6. Ауксиннің (өсіргіш зат) таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін көрсететін, Венттің тәжірибесі. |
|
|
|
Сурет 16.7. Колеоптилдегі ауксиннің таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін түсіндіретін гипотеза. Ауксин жарықтың әсерінен белсенділігін жоғалтпайды, керісінше жарық көзінен кері бағытта қозғалады. Нәтижесінде өсімдіктің көлеңкелі жағында бұл қосылыстың концентрациясы артады, бұл осы бөліктегі жасушалардың созылуын ынталандырады, және өсімдік иіледі. |
Жоғарыда аталған зерттеудің нәтижесінде, бұл қосылыстар – ауксин (грекше auxein – ұлғаю деген) деген атауға ие болды. 1934 жылы бұл қосылыстың индолил сірке қышқылы (ИСҚ) екендігі анықталды. Әрі қарай жүргізілген зерттеулердің нәтижесінде, индолил сірке қышқылының өсімдік патшалығында кеңінен таралғандығы анықталды және өсімдік жасушаларының мөлшерінің ұлғаю, осы қосылыспен тығыз байланысты екендігі анықталды. Өсімдікті бір жақты жарықтандыру кезінде индолил сірке қышқылының өсімдік бойымен таралуы туралы қазіргі уақыттағы көзқарастары 16.7 суретте келтірілген. Алайда, мына жағдайды ескере кету қажет, яғни барлық зерттеуге алынған өсімдіктер арасында, сұлы колеоптилі ең қарапайым құрылысты болып келеді; басқа өсімдіктерде өсу реакциясының механизмі, мүмкін, басқаша. Жауап реакциясының пайда болуына дейінгі кезеңде ауксиннің градиенті пайда болуы туралы аз мәлімет жиналған.
Индолил сірке қышқылының құрылымы
Индолил сірке қышқылының құрылымдық формуласы 16.8 суретте көрсетілген.
|
|
|
Сурет 16.8. Индолил сірке қышқылының құрылымдық формуласы |
Қазіргі таңда индолил сірке қышқылына құрылымы мен белсенділігі жағынан ұқсас басқада қосылыстар өсімдіктерден бөлініп алынды; сонымен қатар индолил сірке қышқылына ұқсас бірнеше қосылыстар синтезделінді. Осы аталған қосылыстардың барлығы ауксиндер деп аталатын фитогормондардың бір класына біріктірілді. Ал солардың кейбіреулерінің коммерциялық маңызы туралы мәліметтер 16.2.5 бөлімде келтірілген.
Ауксиндердің синтезделуі және таралуы
Жапырақтың және жас өркендердің ұшында ауксиндер үздіксіз түзіледі. Осы аталған химиялық белсенді қосылыстардың синтезделген орнынан басқа өсімдік бөліміне қозғалуы базипеталді (өсімдік ұшынан басқа бөлімдеріне бағытталып) және полярлы (тек бір бағытта) түрде өтеді. Бұлар жасушадан жасушаға диффузия жолымен өтіп, ақыр аяғында белсенділігі төмендеп, ферменттер әрекетінің нәтижесінде жойылады. Алыс қашықтыққа өткізгіш ұлпаларының көмегімен тасымалданады (негізінен флоэма арқылы) және өсімдік өркендерінен немесе сабақтарынан тамырға қарай бағытта қозғалады. Ал ауксиндердің аз мөлшері тамырдың өзінде синтезделуі мүмкін. Бұл аталған қосылыстардың әр түрлі концентрациясының өскіндерге әсерін бірнеше тәжірибелер арқылы көрсетсе болады, мысалы 16.1 тәжірибеде сипатталған сынақтар бойынша көрсетсе болады.
Гиббереллиндер
Гиббереллиндер – дитерпендік табиғаты бар фитогормондардың тобы. Олар гипокатильдің ұзарып өсуі, гүлдену дәндерінің өсуі мен әртүрлі морфогенетикалық процестерге жауап береді.
Гиббереллиндер қышқылды және сілтілік ортада өте тез жойылады.
Гиббереллиндер тез өсетін ұлпаларында, әлі де піспеген тұқымы мен жемістерінде, жас сабақтар мен жапырақтарда көптеп кездеседі.
Абсциз қышқылы
Абсциздік қышқыл (ағылш. АВА) абсцизин, дормин – фитогормондарға жатады. Абсциздік қышқыл ағаш бүршіктерінің қысқы ұйқыға кетуіне жауап береді.
Абсциздік қышқылдың жапырақтардың түсүіне тікелей байланысы бар екені анықталды. Қысқа дайындық кезінде абсциздік қышқыл өсімдіктердің бүршіктерінің ұшында синтезделіп, өсуді баяулатады. Абсциздік қышқыл сонымен қоса камбий ұлпасының бөлінуін шектетіп, бастапқы және екінші өсуді тоқтатады. Сонымен қатар, абсциздік қышқыл тамырларда пайда болып, суды қолдануды бәсеңдетіп, жапырақтарға барады. Жапырақтар саңылауларының жабылуына әсер етіп, судың жапырақтар арқылы булануынан қадағалайды.
Цитокининдер
Цитокининдар (грекше κύτταρο – ұяшық + κίνηση - қозғалыс ), өсімдіктердің жасушаларының бөлінуі мен басқа физиологиялық процестерге жауап береді.
Цитокининдар көбінесе тамырларда, сабақта және жапырақтарда синтезделеді. Камбий және басқа да қарқынды бөлініп жатқан өсімдік ұлпалары цитокининнің синтезделетін жері болып табылады. Солай да цитокининдер трансдукцияға қатысып, пуриндар мен нуклеозидтардың транспортына қатысады.
Цитокининдар жасушалардың көбеюін, сабақ пен тамырдың морфогенезін, хлоропласттардың пайда болуын реттейді, жасушалардың ретті өсуін, жанама сабақтар мен тамырлардың дамуына жауап береді.
Этилен
Этилен – өсімдіктердің өсу гормонын атқарады. Этилен тек өте кішкентай концентрацияда жұмыс жасап, жемістердің өсуін, өсімдіктің гүлденуін, жапырақтардың түсуін, тамырлардың өсуіне жауап береді.
Шаруашылықта жемістердің тез пісуі үшін арнайы бөлмелер не камералар қолданады. Сол бөлменің атмосферасына арнайы генераторлар арқылы этилен шашылып, 24 – 48 сағат бойы ұстайды.
Нақтылау тапсырмасы.
«Шындық / Жалған» әдісі. Төменде берілген сипаттамалардың шындық немесе жалған екенін анықтаңыз.
|
№ |
Сипаттамалары |
ШЫНДЫҚ |
ЖАЛҒАН |
|
1 |
Цитокининдер жасушалардың ұзаруына және көбеюіне ықпал етеді. |
|
|
|
2 |
Абсциз қышқылы – газ тәрізді, жемістердің пісіп жетілуі үдерісін жылдамдатады. |
|
|
|
3 |
Ауксиндер лептесіктердің жабылуына ықпал етеді. |
|
|
|
4 |
Цитокининдер өсімдік ДНҚ-мен өзара әрекеттесіп, оның әртүрлі нәруыздарды түзуіне кедергі келтіреді. |
|
|
Жауабы:
|
№ |
Сипаттамалары |
ШЫНДЫҚ |
ЖАЛҒАН |
|
1 |
Цитокининдер жасушалардың ұзаруына және көбеюіне ықпал етеді. |
|
+ |
|
2 |
Абсциз қышқылы – газ тәрізді, жемістердің пісіп жетілуі үдерісін жылдамдатады. |
|
+ |
|
3 |
Ауксиндер лептесіктердің жабылуына ықпал етеді. |
|
+ |
|
4 |
Цитокининдер өсімдік ДНҚ-мен өзара әрекеттесіп, оның әртүрлі нәруыздарды түзуіне кедергі келтіреді. |
+ |
|
Дұрыс жауаптары:
-
Ауксиндер жасушалардың ұзаруына және көбеюіне ықпал етеді.
-
Этилен - газ тәрізді, жемістердің пісіп жетілуі үдерісін жылдамдатады.
-
Абсциз қышқылы лептесіктердің жабылуына ықпал етеді.
-
Цитокининдер өсімдік ДНҚ-мен өзара әрекеттесіп, оның әртүрлі нәруыздарды түзуіне кедергі келтіреді.
Жеке жұмыс дескрипторы:
-1 сипаттаманың шындық/жалған екенін атайды – 1 балл;
-2 сипаттаманың шындық/жалған екенін сипаттайды – 1 балл;
-3 сипаттаманың шындық/жалған екенін анықтайды – 1 балл;
-4 сипаттаманың шындық/жалған екенін түсіндіреді – 1 балл;
Жұптық жұмыс.
«Фрейер модельі» әдісі.
Өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер ету механизмін білеміз бе?
1. Абсциздік қышқылына...
2. Ауксиндерге....
3. Гиббереллиндерге...
4. Цитокининдерге...
5. Этиленге...
a. анықтама береді;
b. қасиетін жазады;
c. құрлысын/құрамын анықтайды;
d. қызметін сипаттайды;





Дескриптор:
1-жұп
- абсциздік қышқылына анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-абсциздік қышқылдың химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
2-жұп
- аукциндерге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-аукциндердің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
3-жұп
- гиббереллиндерге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-гиббереллиндердің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
4-жұп
- цитокининдерге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-цитокининдердің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
5-жұп
- этиленге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-этиленнің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
ФУНКЦИОНАЛДЫҚ САУАТТЫЛЫҚ ТАПСЫРМАСЫ
Оқушының аты-жөні: _____________________________________________сыныбы___________
Тапсырма:
Өсімдіктердің өсуін ынталандыратын фитогормондар (ауксиндер мен
гиббереллиндер) туралы білімді қолдана отырып, олардың ауыл
шаруашылығындағы практикалық маңызын
анықтаңыз. Сұрақтарға жауап беріп, қорытынды
жасаңыз.
![]()
Сұрақтар:
-
Ауксин мен гиббереллиннің негізгі айырмашылықтары қандай?
-
Бұл фитогормондар өсімдіктердің қандай мүшелеріне әсер етеді? Мысал келтіріңіз.
-
Ауыл шаруашылығында өсімдіктердің өсуін арттыру үшін ауксин мен гиббереллинді қолданудың нақты жағдайларын атаңыз.
-
Сіздің ойыңызша, фитогормондарды дұрыс қолданбау қандай салдарға әкелуі мүмкін?
Дескриптор:
Ауксин мен гиббереллиннің негізгі айырмашылықтарын сипаттайды;
Фитогормондар өсімдіктердің қандай мүшелеріне әсер ететінін анықтайды;
Ауыл шаруашылығында өсімдіктердің өсуін арттыру үшін ауксин мен гиббереллинді қолданудың нақты жағдайларын атайды;
Фитогормондарды дұрыс қолданбау салдарын сипаттайды;
![]()
Практикалық тапсырма:
Өсімдіктердің өсуін бақылау тәжірибесін ұйымдастыру:
-
Екі бірдей өсімдікті алыңыз (мысалы, бұршақ өсімдігі).
-
Бір өсімдікке ауксин ерітіндісін, ал екіншісіне гиббереллин ерітіндісін қолдану.
-
7-10 күн ішінде өсімдіктердің өсу қарқынын бақылап, нәтижелерін салыстырыңыз.
Дескриптор:
Үй жағдайында кездесетін өсімдіктерді алады;
Бір өсімдікке ауксин ерітіндісін, ал екіншісіне гиббереллин ерітіндісін қолданады;
7-10 күн ішінде өсімдіктердің өсу қарқынын бақылап, нәтижелерін салыстырады;
![]()
Қорытынды:
Өсімдіктердің өсу стимуляторларын тиімді пайдалану олардың өнімділігін арттыруға және шаруашылық салаларын жақсартуға көмектеседі. Бірақ олардың мөлшерін, қолдану әдістерін дұрыс таңдау өте маңызды.
Қызықты мәлімет:
Гиббереллинді дұрыс қолдану арқылы жүзім шоқтарын ірілендіру және
егін көлемін арттыруға болады, ал ауксин жемістердің біркелкі
пісіп-жетілуін қамтамасыз етеді.
Дәйек сөз:
"Ғылымның мақсаты – табиғат заңдарын түсініп, өмірді жақсарту." –
Махатма Ганди
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
§20.Өсу заттары. Өсімдіктерге өсу заттарының әсер ету механизмі. Ауксин мен гиберелиннің әсері.
§20.Өсу заттары. Өсімдіктерге өсу заттарының әсер ету механизмі. Ауксин мен гиберелиннің әсері.
11 сынып ҚГБ №26
ДӘІЖО___________
Қазақстан Республикасының Білім және ғылым министрлігі
«» КММ
(білім беру ұйымының атауы)
Қысқа мерзімді (сабақ) жоспары
Өсіргіш заттар. Өсіргіш заттардың өсімдіктерге әсер ету механизмі.
§20.Өсу заттары. Өсімдіктерге өсу заттарының әсер ету механизмі. Ауксин мен гиберелиннің әсері.
(Сабақ тақырыбы)
Сабақтың барысы:
|
Сабақ кезеңі |
Мұғалімнің әрекеті |
Оқушының әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
|
Сабақтың басы Бұрынғы білімін еске түсіру |
Оқушылармен амандасу, түгендеу, сынып тәртібін қадағалау. «Бір қадам алға..» әдісі арқылы өткен материалды және үй жұмысын пысықтау мақсатында тапсырма беру. Бұрыңғы кілт сөздер: 1.Гормон 2.Рецептор 3.Мембраналар 4.Нысана-жасушалар 5.Инсулин 6.Эстроген |
Оқушылар амандасады, сынып тәртібін сақтайды. Оқушылар үй жұмысы бойынша өткен білімдерін еске түсіреді. Берілген тапсырманы орындайды. |
Дескриптор: -әр кілт сөздің дұрыс мазмұны үшін - 1 балл; |
Интерактивті панель, презентация |
|
Оқушылардың назарын аудару |
«Ой қозғау» әдісі. Сендерге өсімдіктердің қандай гормондары белгілі? Фитогормондар екі топқа қандай белгілері бойынша бөлінеді? Ауксин мен гиббереллиннің өсімдік ағзасына, оның жеке мүшелеріне әсері қандай? Дәйек сөз немесе цитата: "Өсімдік – табиғаттың үнсіз даналығының көрінісі." – А.Эйнштейн «Қызықты деректер» - Тақырыпқа байланысты қызықты фактілер, оқиғалар немесе нақты өмірден алынған мысалдар оқушылардың назарын аударуға көмектеседі және олардың материалды жақсырақ есте сақтауына ықпал етеді. |
Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды. өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді. Оқушылар бір-бірімен пікір алмасады. Ой қозғау жүзеге асады. Жауабы: Өсімдіктер гормондарының негізгі түрлері: Ауксиндер Гиббереллиндер Цитокининдер Абсциз қышқылы (АБҚ) Этилен Фитогормондардың бөлінуі: Өсу стимуляторлары: Ауксин, гиббереллин, цитокинин (өсуді және жасуша бөлінуін күшейтеді). Өсу ингибиторлары: Абсциз қышқылы, этилен (өсу процестерін тежейді). Ауксиннің әсері: Ұлпалардың ұзаруы мен жасуша созылуын ынталандырады. Сабақ пен тамырдың ұшын ұзартуға ықпал етеді. Жапырақтар мен жемістердің түспеуін қамтамасыз етеді. Гиббереллиннің әсері: Өсімдіктердің сабақтарын созылмалы өсіруге көмектеседі. Гүлдену мен тұқым өнуін жылдамдатады. Жеміс түзілуін реттейді. |
Дескриптор: -әр сұрақтың дұрыс жауабы үшін -1 балл; |
Интерактивті панель, презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Сабақтың мақсатын таныстыру |
11.1.7.3 - өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін зерттеу; Дәйек сөз немесе цитата: "Табиғат – ең ұлы ғалым, ал өсімдіктер – оның үнсіз зертханасы." – Джордж Вашингтон Карвер |
Жаңа сабақтың оқу мақсатын жазады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель, презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Құндылық: «жасампаздық және жаңашылдық» |
Теориялық білім: өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін сипаттайды; Практикалық дағдылар: өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін талдайды; Функционалдық сауаттылық: өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер етуін түсіндіреді; |
Сабақтың оқу мақсатымен байланысты басты құндылықтармен танысады. Ой қозғау жүзеге асады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель, презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Сабақтың ортасы Жаңа тақырыпты таныстыру |
«Бейнетүсіндіру» әдісі. мұғалім жаңа сабақты бейне сурет, кесте арқылы түсіндіру. Төменде берілген суреттердегі өсіргіш заттардың әсерін сипаттау. |
Оқушылар жаңа сабақ бойынша дайын кестені дәптерге түртіп жазады. Ой қозғау жүзеге асады. Жаңа тақырыппен танысу мақсатында оқушылар берілген суреттегі өсіргіш заттардың әсерін сипаттайды. Бір-бірімен пікір алмасады. Ұжымдасып өз ойларымен бөлісе алады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель Презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
|
Оқушыларға бағыт бағдар беру |
«Бейнетүсіндіру» әдісі. мұғалім жаңа сабақты бейне сурет, кесте арқылы түсіндіру. Төменде берілген суреттердегі өсіргіш заттардың әсерін сипаттау. «Өсу заттары. Өсімдіктерге өсу заттарының әсер ету механизмі. Ауксин мен гиберелиннің әсері.» |
Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды. өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді.Ұжымдасып өз ойларымен бөлісе алады. Нақтылыққа үйренеді. Оқушылардың айтылым, жазылым, тыңдалым дағдылары қалыптасады. Түйінді идея айтуға дағдыланады. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель Презентация |
|
Практикалық тапсырмалар беру. |
Жұптық жұмыс. «Фрейер модельі» әдісі. Өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер ету механизмін білеміз бе? 1. Абсциздік қышқылына... 2. Ауксиндерге.... 3. Гиббереллиндерге... 4. Цитокининдерге... 5. Этиленге... a. анықтама береді; b. қасиетін жазады; c. құрлысын/құрамын анықтайды; d. қызметін сипаттайды; |
Оқушылар жеке «Фрейер модельі» әдісі бойынша өздеріне берілген тапсырманы орындайды. Әр оқушы бір-бірімен пікір алмасады. |
ҚБ тапсырмаларының дескрипторы ҚМЖ қосымшасында орналасқан |
Интерактивті панель Презентация Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж Жұмыс дәптерлері, үлестірме парақтар |
|
Бағалау |
Функционалдық сауаттылықты арттыру тапсырмасы ҚМЖ қосымшасында орналасқан. |
Функционалдық сауаттылықты арттыру тапсырмаларын орындайды. Ой қозғау жүзеге асады. |
Функционалдық сауаттылықты арттыру тапсырмасының дескрипторы ҚМЖ қосымшасында орналасқан. |
Интерактивті панель, презентация Жұмыс дәптері |
|
Сабақтың соңы Кері байланыс беру |
Кері байланыс: «БББ» әдісі. Мұғалім сабақты қорытындылау мақсатында оқушылардың сабаққа деген көзқарасын, кері байланысын тыңдайды. Мақсаты: Оқушы алған білімін саралай білуге дағдыланады. |
Оқушылар бүгінгі сабақтың мақсатына жеткізетін тапсырмалар орындауына қарай, өз түсінгенін, пікірін, өз ойын айту арқылы сабаққа қорытынды жасайды. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Интерактивті панель Презентация Білгенім..... Білдім..... Білгім келеді.... |
|
Білімді игеруді жақсарту және оны тәжірибеге көшіру |
Шығармашылық жұмыс. Теориялық зерттеу «Ауксиннің тамырдың өсуіне ықпал етуі» |
Оқушылар берілген тақырып бойынша теориялық зерттеулер жүргізеді. Келесі сабаққа дайын болып келеді. Келесі тақырыпты біледі. Өзін өзі бағалайды. |
Кері байланыс: «Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады. «Керемет!» және т.б |
Жұмыс дәптері Биология 11-сынып, Автор: А.Ф.Ковшарь, Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева, Б.Т.Ибраимова, С.А.Куприй, Алматы «Атамұра» баспасы 2020 ж |
ҚЫСҚА МЕРЗІМДІ ЖОСПАРҒА ҚОСЫМША
«Қызықты деректер»
- Тақырыпқа байланысты қызықты фактілер, оқиғалар немесе нақты өмірден алынған мысалдар оқушылардың назарын аударуға көмектеседі және олардың материалды жақсырақ есте сақтауына ықпал етеді.
"Гиббереллиннің ашылуы": Гиббереллин алғаш рет күріш өсімдіктерінде байқалған "баканае" ауруынан табылды. Бұл ауруды саңырауқұлақтар қоздырып, өсімдіктер тым ұзарып, әлсіреген. Кейін бұл ауруды тудыратын гормон гиббереллин екені анықталды.
Ауксиннің тәжірибелік дәлелденуі: Ауксин әсерін алғаш Чарльз Дарвин мен оның ұлы Фрэнсис зерттеген. Олар сұлы өскіндерінің жарыққа қарай иілуін бақылап, өсу заттарының өсімдіктің ұшында орналасатынын анықтады.
Заманауи қолдану: Ауксин мен гиббереллин ауыл шаруашылығында жеміс өнімділігін арттыру, тұқым өнуін жеделдету және өсімдіктердің өсуін ынталандыру үшін кеңінен қолданылады.
Нақты өмірден мысалдар:
Томат және жүзім: Гиббереллиндер жүзімнің ірілеуін және томат жемістерінің біркелкі өсуін қамтамасыз ету үшін қолданылады.
Гүл өсіру: Ауксиндер мен цитокининдер сәндік өсімдіктердің гүлденуін және пішінін жақсарту үшін пайдаланылады.
Банан өндірісі: Банандардың біркелкі жетілуі үшін ауксиндер қолданылады.
«Бейнетүсіндіру» әдісі. мұғалім жаңа сабақты бейне сурет, кесте арқылы түсіндіру.
|
|
|
Сурет 16.2. Дәнді дақылдың өнір шығуы: А, Б, және В – тұқымның өнуінің кезеңдері; Г – Б кезеңіндегі колеоптилдің көлденең кесіндісі. |
|
|
|
Сурет 16.3. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Дарвиннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
|
|
|
Сурет 16.4. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Бойсен-Йенсеннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
|
|
|
Сурет 16.5. Вент тәжірибелері. А және Б - әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы. Жанында бақылау сынақтардың сызбанұсқасы келтірілген. Барлық тәжірибелер қараңғыда жүргізілді немесе бір жарықтың астында жүргізілді. |
|
|
|
Сурет 16.6. Ауксиннің (өсіргіш зат) таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін көрсететін, Венттің тәжірибесі. |
|
|
|
Сурет 16.6. Ауксиннің (өсіргіш зат) таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін көрсететін, Венттің тәжірибесі. |
|
|
|
Сурет 16.7. Колеоптилдегі ауксиннің таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін түсіндіретін гипотеза. Ауксин жарықтың әсерінен белсенділігін жоғалтпайды, керісінше жарық көзінен кері бағытта қозғалады. Нәтижесінде өсімдіктің көлеңкелі жағында бұл қосылыстың концентрациясы артады, бұл осы бөліктегі жасушалардың созылуын ынталандырады, және өсімдік иіледі. |
Өсіргіш заттар. Өсіргіш заттардың өсімдіктерге әсер ету механизмі. Ауксин әсері.
Жануарларда гуморальдық (химиялық) реттелу гормондардың есебінен
жүзеге асады, яғни гормондар ағзаның бір бөлігінде синтезделіп, ал
келесі бір бөлігінде белсенділік танытады, сонымен қатар гормондар
өте аз мөлшерде әсер етеді. Өсімдіктерде координациялау
(үйлесімділік) қызметін химиялық қосылыстар атқарады. Ал бұл
қосылыстарды синтезделген ағза бөлігінен келесі бір бөлігіне
тасымалдауды қажет етпейді, сондықтанда бұл қосылыстарды әр уақытта
гормондар деп атай алмаймыз. Сонымен қатар, бұл қосылыстар әдетте
өсімдікті белгілі бір мөлшерде өсіруге қабілетті болғандықтан,
аталған қосылыстарды өсіргіш заттар деп
атайды.
Фитогормондар — өсімдіктерде өз бойында табиғи жолмен түзіліп, басқарушы қызмет ат Өсіргіш заттар бес класқа жіктеледі:
1.Ауксиндер (жасушалар көлемінің өсуіне және олардың мамандануына әсер етеді);
2.Гиббереллиндер (әсер ету ерекшелігі бойынша ауксиндерге ұқсас);
3.Цитокининдер (жасушаның бөлінуімен байланысты);
4.Абсциз қышқылы (өсімдіктіктің тыныштық күйге ауысуына әсер етеді, мысалы бүйір бүршіктер);
5.Этилен немесе этен (өсімдік мүшелерінің қартаюымен байланысты);қаратын төменгі молекулалы органикалық заттар.
Чарлз Дарвин және оның ұлы Франсистің тәжірибелерінен басталған, фототропизмді зерттеу тәжірибелерінің нәтижесінде ауксин деп аталатын қосылыстар анықталды. Бұл ғалымдар зерттеу объектісі ретінде сұлының колеоптилі пайдалана отырып (сурет 16.2), аталған сұлы өсімдігі өскіндерінің күн сәулесі бағытында өсуі, өскіннің жоғарғы ұшынан төменде орналасқан өсу зонасына таралатын, белгілі-бір «әсердің» нәтижесі екендігін көрсетті. Осы тәжірибелердің нәтижелері 16.3 суретте көрсетілген, және әр сызбанұсқа, көптеген колеоптилдерден алынған, нәтижелерді бейнелейді.
|
|
|
Сурет 16.2. Дәнді дақылдың өнір шығуы: А, Б, және В – тұқымның өнуінің кезеңдері; Г – Б кезеңіндегі колеоптилдің көлденең кесіндісі. |
|
|
|
Сурет 16.3. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Дарвиннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
|
|
|
Сурет 16.4. Сұлы колеоптилінің фототропизмі бойынша жүргізілген Бойсен-Йенсеннің тәжірибесі. А, Б, В және Г – әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы |
Егер бұл тропизм үдерісін мынадай классикалық тізбек ретінде қарастырсақ: «сигнал→ рецептор→ сигналдың жеткізілуі→ эффектор→ жауап», онда біздің осы үдеріс туралы білімімізде, сигналдың қалай жеткізілетіндігі туралы, оқылық бар. Осы мәселені 1913 жылы өсімдіктер физиологы Бойсен Йенсен деген дат ғалымы зерттеді. Осы ғалымның зерттеу тәжірибелерінің нәтижелері 16.4 суретте бейнеленген. Ал 1928 жылы голландиялық өсімдіктер физиологы Вент өсімдіктерде ерекше химиялық тасымалдаушының бар екендігін дәлелдеді. Аталған ғалым осындай химиялық тасымалдаушының бар екендігін болжамдап, аталған қосылысты колеоптилдің ұшынан колеоптилдің төменгі бөлігіне жеткізілетін жолда ұстап, оны жинап алды, сонан соң бұл қосылысты басқа тәжірибелерде қандай белсенділік көрсететінін зерттеуді болжамдады. Венттің пікірінше, бұл қосылыстар ұсақ молекулалар және бұл қосылыстар, молекулалары арасында үлкен кеңістік болатын құрылымға ие, агарозды гель арқылы жеңіл диффузияланады деген пікірде болды. Осы ғалымның тәжірибелерінің кейбір нәтижелері 16.5 суретте көрсетілген.
|
|
|
Сурет 16.5. Вент тәжірибелері. А және Б - әсер ету факторын (сол жақта) және нәтижесін (оң жақта) көрсететін түрлі тәжірибелердің сызбанұсқасы. Жанында бақылау сынақтардың сызбанұсқасы келтірілген. Барлық тәжірибелер қараңғыда жүргізілді немесе бір жарықтың астында жүргізілді. |
16.6 суретте Венттің тағы бір қызықты тәжірибесі бейнеленген. Қорытынды тәжірибелерде, колоептилдің ұштарын екі агарозды блокқа (А және Б) орналастырып, қараңғыға қалдырды немесе бірдей жарықта ұстап тұрды; сонан соң бұл агарозды блоктарды, ұшы кесілген, колеоптилдерге орналастырылды; А және Б блоктарының ықпалынан болған, екі иілімнің екеуі де, бірдей шамаға тең болды. Өскін ұшының бір жағына ғана сәуле түсірудің нәтижесінде, А және Б блоктарындағы химиялық белсенді заттардың бірқалыпсыз таралуы байқалды. Бұл тек Бойсен-Йенсеннің, химиялық белсенді заттардың таралуына жарықтың әсері туралы, тұжырымдамасын дәлелдеп қана қоймай, сонымен қатар биотесттердің көмегімен сол аталған қосылыстардың сандық анықтамасының негізін қалады. Биотест – бұл, әсер етуші қосылыстың мөлшері (концентрациясы), биологиялық жүйеге әсер етуі бойынша анықтайтын, тәжірибе. Сұлы колеоптилінің иілу деңгейі, өсу факторының (өсіруші заттар) концентрациясына тікелей пропорционал екендігін, голландиялық ғалым Вент көрсетті.
|
|
|
Сурет 16.6. Ауксиннің (өсіргіш зат) таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін көрсететін, Венттің тәжірибесі. |
|
|
|
Сурет 16.7. Колеоптилдегі ауксиннің таралуына бір жақты жарықтандырудың әсерін түсіндіретін гипотеза. Ауксин жарықтың әсерінен белсенділігін жоғалтпайды, керісінше жарық көзінен кері бағытта қозғалады. Нәтижесінде өсімдіктің көлеңкелі жағында бұл қосылыстың концентрациясы артады, бұл осы бөліктегі жасушалардың созылуын ынталандырады, және өсімдік иіледі. |
Жоғарыда аталған зерттеудің нәтижесінде, бұл қосылыстар – ауксин (грекше auxein – ұлғаю деген) деген атауға ие болды. 1934 жылы бұл қосылыстың индолил сірке қышқылы (ИСҚ) екендігі анықталды. Әрі қарай жүргізілген зерттеулердің нәтижесінде, индолил сірке қышқылының өсімдік патшалығында кеңінен таралғандығы анықталды және өсімдік жасушаларының мөлшерінің ұлғаю, осы қосылыспен тығыз байланысты екендігі анықталды. Өсімдікті бір жақты жарықтандыру кезінде индолил сірке қышқылының өсімдік бойымен таралуы туралы қазіргі уақыттағы көзқарастары 16.7 суретте келтірілген. Алайда, мына жағдайды ескере кету қажет, яғни барлық зерттеуге алынған өсімдіктер арасында, сұлы колеоптилі ең қарапайым құрылысты болып келеді; басқа өсімдіктерде өсу реакциясының механизмі, мүмкін, басқаша. Жауап реакциясының пайда болуына дейінгі кезеңде ауксиннің градиенті пайда болуы туралы аз мәлімет жиналған.
Индолил сірке қышқылының құрылымы
Индолил сірке қышқылының құрылымдық формуласы 16.8 суретте көрсетілген.
|
|
|
Сурет 16.8. Индолил сірке қышқылының құрылымдық формуласы |
Қазіргі таңда индолил сірке қышқылына құрылымы мен белсенділігі жағынан ұқсас басқада қосылыстар өсімдіктерден бөлініп алынды; сонымен қатар индолил сірке қышқылына ұқсас бірнеше қосылыстар синтезделінді. Осы аталған қосылыстардың барлығы ауксиндер деп аталатын фитогормондардың бір класына біріктірілді. Ал солардың кейбіреулерінің коммерциялық маңызы туралы мәліметтер 16.2.5 бөлімде келтірілген.
Ауксиндердің синтезделуі және таралуы
Жапырақтың және жас өркендердің ұшында ауксиндер үздіксіз түзіледі. Осы аталған химиялық белсенді қосылыстардың синтезделген орнынан басқа өсімдік бөліміне қозғалуы базипеталді (өсімдік ұшынан басқа бөлімдеріне бағытталып) және полярлы (тек бір бағытта) түрде өтеді. Бұлар жасушадан жасушаға диффузия жолымен өтіп, ақыр аяғында белсенділігі төмендеп, ферменттер әрекетінің нәтижесінде жойылады. Алыс қашықтыққа өткізгіш ұлпаларының көмегімен тасымалданады (негізінен флоэма арқылы) және өсімдік өркендерінен немесе сабақтарынан тамырға қарай бағытта қозғалады. Ал ауксиндердің аз мөлшері тамырдың өзінде синтезделуі мүмкін. Бұл аталған қосылыстардың әр түрлі концентрациясының өскіндерге әсерін бірнеше тәжірибелер арқылы көрсетсе болады, мысалы 16.1 тәжірибеде сипатталған сынақтар бойынша көрсетсе болады.
Гиббереллиндер
Гиббереллиндер – дитерпендік табиғаты бар фитогормондардың тобы. Олар гипокатильдің ұзарып өсуі, гүлдену дәндерінің өсуі мен әртүрлі морфогенетикалық процестерге жауап береді.
Гиббереллиндер қышқылды және сілтілік ортада өте тез жойылады.
Гиббереллиндер тез өсетін ұлпаларында, әлі де піспеген тұқымы мен жемістерінде, жас сабақтар мен жапырақтарда көптеп кездеседі.
Абсциз қышқылы
Абсциздік қышқыл (ағылш. АВА) абсцизин, дормин – фитогормондарға жатады. Абсциздік қышқыл ағаш бүршіктерінің қысқы ұйқыға кетуіне жауап береді.
Абсциздік қышқылдың жапырақтардың түсүіне тікелей байланысы бар екені анықталды. Қысқа дайындық кезінде абсциздік қышқыл өсімдіктердің бүршіктерінің ұшында синтезделіп, өсуді баяулатады. Абсциздік қышқыл сонымен қоса камбий ұлпасының бөлінуін шектетіп, бастапқы және екінші өсуді тоқтатады. Сонымен қатар, абсциздік қышқыл тамырларда пайда болып, суды қолдануды бәсеңдетіп, жапырақтарға барады. Жапырақтар саңылауларының жабылуына әсер етіп, судың жапырақтар арқылы булануынан қадағалайды.
Цитокининдер
Цитокининдар (грекше κύτταρο – ұяшық + κίνηση - қозғалыс ), өсімдіктердің жасушаларының бөлінуі мен басқа физиологиялық процестерге жауап береді.
Цитокининдар көбінесе тамырларда, сабақта және жапырақтарда синтезделеді. Камбий және басқа да қарқынды бөлініп жатқан өсімдік ұлпалары цитокининнің синтезделетін жері болып табылады. Солай да цитокининдер трансдукцияға қатысып, пуриндар мен нуклеозидтардың транспортына қатысады.
Цитокининдар жасушалардың көбеюін, сабақ пен тамырдың морфогенезін, хлоропласттардың пайда болуын реттейді, жасушалардың ретті өсуін, жанама сабақтар мен тамырлардың дамуына жауап береді.
Этилен
Этилен – өсімдіктердің өсу гормонын атқарады. Этилен тек өте кішкентай концентрацияда жұмыс жасап, жемістердің өсуін, өсімдіктің гүлденуін, жапырақтардың түсуін, тамырлардың өсуіне жауап береді.
Шаруашылықта жемістердің тез пісуі үшін арнайы бөлмелер не камералар қолданады. Сол бөлменің атмосферасына арнайы генераторлар арқылы этилен шашылып, 24 – 48 сағат бойы ұстайды.
Нақтылау тапсырмасы.
«Шындық / Жалған» әдісі. Төменде берілген сипаттамалардың шындық немесе жалған екенін анықтаңыз.
|
№ |
Сипаттамалары |
ШЫНДЫҚ |
ЖАЛҒАН |
|
1 |
Цитокининдер жасушалардың ұзаруына және көбеюіне ықпал етеді. |
|
|
|
2 |
Абсциз қышқылы – газ тәрізді, жемістердің пісіп жетілуі үдерісін жылдамдатады. |
|
|
|
3 |
Ауксиндер лептесіктердің жабылуына ықпал етеді. |
|
|
|
4 |
Цитокининдер өсімдік ДНҚ-мен өзара әрекеттесіп, оның әртүрлі нәруыздарды түзуіне кедергі келтіреді. |
|
|
Жауабы:
|
№ |
Сипаттамалары |
ШЫНДЫҚ |
ЖАЛҒАН |
|
1 |
Цитокининдер жасушалардың ұзаруына және көбеюіне ықпал етеді. |
|
+ |
|
2 |
Абсциз қышқылы – газ тәрізді, жемістердің пісіп жетілуі үдерісін жылдамдатады. |
|
+ |
|
3 |
Ауксиндер лептесіктердің жабылуына ықпал етеді. |
|
+ |
|
4 |
Цитокининдер өсімдік ДНҚ-мен өзара әрекеттесіп, оның әртүрлі нәруыздарды түзуіне кедергі келтіреді. |
+ |
|
Дұрыс жауаптары:
-
Ауксиндер жасушалардың ұзаруына және көбеюіне ықпал етеді.
-
Этилен - газ тәрізді, жемістердің пісіп жетілуі үдерісін жылдамдатады.
-
Абсциз қышқылы лептесіктердің жабылуына ықпал етеді.
-
Цитокининдер өсімдік ДНҚ-мен өзара әрекеттесіп, оның әртүрлі нәруыздарды түзуіне кедергі келтіреді.
Жеке жұмыс дескрипторы:
-1 сипаттаманың шындық/жалған екенін атайды – 1 балл;
-2 сипаттаманың шындық/жалған екенін сипаттайды – 1 балл;
-3 сипаттаманың шындық/жалған екенін анықтайды – 1 балл;
-4 сипаттаманың шындық/жалған екенін түсіндіреді – 1 балл;
Жұптық жұмыс.
«Фрейер модельі» әдісі.
Өсімдіктердің өсуіне стимуляторлардың (өсіргіш заттар) әсер ету механизмін білеміз бе?
1. Абсциздік қышқылына...
2. Ауксиндерге....
3. Гиббереллиндерге...
4. Цитокининдерге...
5. Этиленге...
a. анықтама береді;
b. қасиетін жазады;
c. құрлысын/құрамын анықтайды;
d. қызметін сипаттайды;





Дескриптор:
1-жұп
- абсциздік қышқылына анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-абсциздік қышқылдың химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
2-жұп
- аукциндерге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-аукциндердің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
3-жұп
- гиббереллиндерге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-гиббереллиндердің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
4-жұп
- цитокининдерге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-цитокининдердің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
5-жұп
- этиленге анықтама береді және қасиетін жазады – 2 балл;
-этиленнің химиялық құрлысын анықтайды және қызметін жазады – 2 балл;
ФУНКЦИОНАЛДЫҚ САУАТТЫЛЫҚ ТАПСЫРМАСЫ
Оқушының аты-жөні: _____________________________________________сыныбы___________
Тапсырма:
Өсімдіктердің өсуін ынталандыратын фитогормондар (ауксиндер мен
гиббереллиндер) туралы білімді қолдана отырып, олардың ауыл
шаруашылығындағы практикалық маңызын
анықтаңыз. Сұрақтарға жауап беріп, қорытынды
жасаңыз.
![]()
Сұрақтар:
-
Ауксин мен гиббереллиннің негізгі айырмашылықтары қандай?
-
Бұл фитогормондар өсімдіктердің қандай мүшелеріне әсер етеді? Мысал келтіріңіз.
-
Ауыл шаруашылығында өсімдіктердің өсуін арттыру үшін ауксин мен гиббереллинді қолданудың нақты жағдайларын атаңыз.
-
Сіздің ойыңызша, фитогормондарды дұрыс қолданбау қандай салдарға әкелуі мүмкін?
Дескриптор:
Ауксин мен гиббереллиннің негізгі айырмашылықтарын сипаттайды;
Фитогормондар өсімдіктердің қандай мүшелеріне әсер ететінін анықтайды;
Ауыл шаруашылығында өсімдіктердің өсуін арттыру үшін ауксин мен гиббереллинді қолданудың нақты жағдайларын атайды;
Фитогормондарды дұрыс қолданбау салдарын сипаттайды;
![]()
Практикалық тапсырма:
Өсімдіктердің өсуін бақылау тәжірибесін ұйымдастыру:
-
Екі бірдей өсімдікті алыңыз (мысалы, бұршақ өсімдігі).
-
Бір өсімдікке ауксин ерітіндісін, ал екіншісіне гиббереллин ерітіндісін қолдану.
-
7-10 күн ішінде өсімдіктердің өсу қарқынын бақылап, нәтижелерін салыстырыңыз.
Дескриптор:
Үй жағдайында кездесетін өсімдіктерді алады;
Бір өсімдікке ауксин ерітіндісін, ал екіншісіне гиббереллин ерітіндісін қолданады;
7-10 күн ішінде өсімдіктердің өсу қарқынын бақылап, нәтижелерін салыстырады;
![]()
Қорытынды:
Өсімдіктердің өсу стимуляторларын тиімді пайдалану олардың өнімділігін арттыруға және шаруашылық салаларын жақсартуға көмектеседі. Бірақ олардың мөлшерін, қолдану әдістерін дұрыс таңдау өте маңызды.
Қызықты мәлімет:
Гиббереллинді дұрыс қолдану арқылы жүзім шоқтарын ірілендіру және
егін көлемін арттыруға болады, ал ауксин жемістердің біркелкі
пісіп-жетілуін қамтамасыз етеді.
Дәйек сөз:
"Ғылымның мақсаты – табиғат заңдарын түсініп, өмірді жақсарту." –
Махатма Ганди
шағым қалдыра аласыз

























