5-сынып жаратылыстану пәні «Заттар және
материалдар» бөлімі бойынша 15 дидактикалық материал ұсынылады. Бұл
материалдар оқушылардың білімін тексеру, түсініктерін тереңдету
және қабілеттерін дамытуға бағытталған түрлі тапсырмалар мен
іс-әрекеттерді қамтиды.
1. Заттар мен материалдар
классификациясы
Тапсырма: Оқушыларға әртүрлі заттардың (құрылыс
материалдары, тұрмыстық заттар, табиғи материалдар) суреттерін беру
және оларды қатты, сұйық және газ күйінде орналастыруды
сұрау. Мақсат: Заттардың үш күйінің айырмашылығын түсіну және
классификация жасау.
2. Физикалық қасиеттерді
анықтау
Тапсырма: Әр
затқа физикалық қасиеттерін (түсін, тығыздығын, мөлшерін, иісін
және т.б.) анықтау тапсырмасын беру. Мақсат: Заттың физикалық қасиеттерін талдай
білу.
3. Қатты, сұйық және газды заттардың
қасиеттері
Тапсырма: Оқушыларға үш топқа бөлініп, әр топқа әрбір
заттың (мысалы, мұз, су, ауа) физикалық және химиялық қасиеттерін
жазып, топпен талқылау. Мақсат: Заттардың күйі мен қасиеттерін салыстыра отырып
түсіну.
4. Жылу және заттың күйі
Тапсырма: Оқушыларға белгілі бір заттың (су, мұз) жылу
әсерінен күйін өзгерту процесін түсіндіретін диаграмма жасау
тапсырмасын беру. Мақсат: Жылу берілгенде заттың күйін өзгерту процесін
түсіну.
5. Сұйықтың қайнау
температурасы
Тапсырма: Судың, спирттің және басқа сұйықтардың қайнау
температурасын зерттеу. Бұл заттардың қайнау температурасын
салыстыру. Мақсат: Әр
түрлі сұйықтардың физикалық қасиеттерін салыстыру және
түсіну.
6. Тығыздықты анықтау
Тапсырма: Оқушыларға бірдей көлемдегі екі заттың тығыздығын
салыстыру. Мысалы, темір мен ағаштың тығыздығын
салыстыру. Мақсат: Тығыздық туралы түсінікті
қалыптастыру.
7. Молекулалардың
қозғалысы
Тапсырма: Оқушыларға әр заттың молекулаларының қозғалысын
көрсету үшін үш түрлі үлгі қолдану (қатты, сұйық, газ). Бұл
үлгілерді жазықтықта немесе экранда көрсету.
Мақсат: Молекулалардың қозғалысын әр түрлі күйде
түсіну.
8. Жылу өткізгіштік
Тапсырма: Әр
түрлі материалдардың жылу өткізгіштігін тексеру (мысалы, металл,
ағаш, пластик). Оқушыларға әр материалдың жылуды қалай өткізетінін
байқау тапсырмасы беріледі. Мақсат: Жылу өткізгіштік қасиетін
зерттеу.
9. Қатты заттың балқу
температурасы
Тапсырма: Оқушыларға түрлі заттардың балқу температурасын
анықтау тапсырмасын беру (мұз, алтын, күміс және
т.б.). Мақсат: Заттың балқу температурасы түсінігін
қалыптастыру.
10. Қоспалардың қасиеттерін
зерттеу
Тапсырма: Әр
түрлі қоспаларды (мысалы, тұзды су, құм мен темір тозаңы)
араластырып, олардың физикалық қасиеттерін салыстыру.
Мақсат: Қоспаларды зерттеу арқылы олардың қасиеттерін
түсіну.
11. Заттардың өзгерісі
Тапсырма: Оқушыларға түрлі физикалық және химиялық
өзгерістерді көрсету. Мысалы, суға тұз қосу, балқыту, отта
күйдіру. Мақсат: Физикалық және химиялық өзгерістердің
айырмашылығын түсіну.
12. Заттың қасиеттерін
сәйкестендіру
Тапсырма: Әр
затқа сәйкес келетін қасиеттерді сәйкестендіру: металл, ағаш, су,
ауа. Мақсат:
Заттардың қасиеттерін дұрыс
сәйкестендіру.
13. Материалдардың
қолданылуы
Тапсырма: Оқушыларға әр түрлі материалдарды (металл, ағаш,
пластик, шыны) көрсету және оларды қайда қолдануға болатынын
талқылау. Мақсат: Әр
материалдың қолданылуын түсіну.
14. Заттың көлемі мен массасын
өлшеу
Тапсырма: Оқушыларға бірдей көлемдегі екі заттың массасын
өлшеп, олардың тығыздығын есептеу. Мақсат: Заттың көлемі мен массасын өлшеу арқылы
тығыздығын анықтау.
15. Қоршаған орта мен
заттар
Тапсырма: Оқушыларға қоршаған ортадағы әр түрлі заттарды
(жер, су, ауа) көрсету және олардың қоршаған орта үшін маңыздылығын
түсіндіру. Мақсат: Заттардың қоршаған ортадағы рөлін
түсіну.
Бұл дидактикалық материалдар оқушылардың «Заттар
және материалдар» бөлімін жақсы меңгеруіне көмектеседі. Әр тапсырма
заттардың қасиеттерін, олардың өзгерістерін және қолданылуын түсіну
үшін пайдалы құрал болып табылады.