Абайдың қара сөздеріндегі
адамгершілік тәрбиесі
«Адамзат баласының алдында үш
айғақты зор міндет тұр: бірі - бейбітшілікті, екіншісі -
руханиятты, үшіншісі - табиғатты қорғау һәм сақтап қалу. Бұлардың
қай - қайсысы да біздің тіршілігіміздің басты бағдары. Бір -бірін
толықтыратын ұғымдар. Осы үш бастауға Қазақстанның ғана емес, бүкіл
әлемнің болашағы байлаулы» деп елбасымыз Н.Ә.Назарбаев айтпақшы
адамзат баласының өмір сүруіне қажет деп танитын осы үш фактор.
Мұның ішінде, әсіресе «руханият» ең маңыздысы. Себебі, адам баласы
рухани азықсыз өмір сүре алмайды. Жалпы, әлемдегі кез - келген
халықты алып қарасақ та ең алдымен тәлім - тәрбиеге, білімге,
адамгершілікке үндейді, болашақ ұрпақтың өн бойына рухани азық
сіңіруге тырысады. Өйткені тәлім - тәрбиенің, адамгершілік
қасиеттердің адам өмірінде алар орны ерекше. Атақты ғұлама ғалым,
әлемнің екінші ұстазы Әл Фарабидің де «Тәрбиесіз берілген білім -
адамзаттың қас жауы» деген аталы сөзі бар. Осыдан - ақ тәрбиенің
адам өміріндегі маңызын көруге болады. Осы тұрғыдан келгенде қазақ
халқының ұлы ақыны Абай Құнанбайұлының өлеңдері мен қара сөздері
халыққа ерекше тәрбие береді, адамгершілікке
үндейді. Оңайдан қиынға қарай, жақыннан
жыраққа қарай, қызықты, күлкілі жайдан үлкен толғаулы қорытындыға
қарай біртіндеп жетектейді. Мұның барлығы адамзатты адамгершілікке
жетелеу мақсатында еді. Енді ақынның бірнеше қара сөздеріне көңіл
аударып көрелік. Абайдың қара сөздерінің кім үшін болса да,
тәрбиелік мәні зор. Әйтсе де білімге ұмтылушы жастар үшін айрықша
құнды. Өйткені ғылым да, өнер де жастар үшін. Адамның қолын бақытқа
жеткізетін ілім - білімді игеру де жастардың ғана қолынан келетін
іс. Қартайған адам қанша ұмтылса да, өндірері аз болмақ. Сондықтан
білімге ұмтылған жастар ұлы ақынның бұл айтқандарын берік есте
сақтауы қажет.
Абайдың «Алтыншы»,
«Сегізінші», «Он бірінші» сөздері жоғарғы ілім - білімге ұмтылуға
бөгет жасайтын надандық, мақтаншақтық мінездерді шенеуге арналады.
«Бірлік, тірлік» деген сөз ұғымдарының мәнін аша келіп, «Алтыншы
сөзінде» Абай: «Бірлік - ақылға бірлік, малға бірлік емес», - десе,
сол әңгімесінің екінші жерінде: «Ырыс - алды тірлік» дейді. Жанын
қорғалап жаудан қашып, қорқақ атанып, еңбек қылудан, қызмет қылудан
қашып, еріншек атанып, ез атанып, дүниеде әлгі айтылған ырысқа
дұшпан болады...
«Кеселді жалқау, қылжақ
бас,
Әзір тамақ, әзір
ас,
Сыртың пысық, ішің
нас,
Артын ойлап ұялмас, - болып
жүріп, тірімін деме, онан да Алла жіберген ақ бұйрықты өлімнің өзі
артық», - дейді. Ұлы ақын осы пікірін өзінің «Үшінші», «Он бірінші»
сөздерінде де толықтырып, ұштай түседі. Мал үшін ар - намысын сату,
бірінің үстінен бірі арыз беріп жала жабу, ауызбіршіліктің болмауы
тәрізді мінездердің бәрі де надандықтан, мәдениетсіздіктен,
жалқаулықтан, еңбексіздіктен келіп туатынын дәлелдей келе, ақын
өзінің оқырмандарын бұл мінездерден қашық болуға тәрбиелейді. Бұл
әңгімелердің идеялық мазмұны да, келешек ұрпақ үшін құндылығы да
осында.
Өзінің өлеңдеріндегі тәрізді
қара сөздерінде де ұрлық, парақорлық, пәлеқорлық, мансапқорлық,
тағы басқалар елдің ел болуына зор бөгет екендігін айта келіп,
«Қырық бірінші сөзінде» ұлы ақын екі нәрсені ұсынады: біріншісі –
«Бек зор үкімет», екіншісі – қаржы. Үкіметтің күшімен қазақтың ұл,
қыздарын еріксіз түрде мектепке беріп, оларды ғылымның әр саласынан
мамандандырып, ой – санасын жаңаша тәрбиелеп, бұрынғылардан мүлде
өзге психология, өзгеше наным – сенімдегі адамдар етіп тәрбиелесе,
сонда ғана елдің түзелетіндігін
айтқан.
Абайдың «Он жетінші сөзі»
қайрат, ақыл, жүрек, ғылымға арналады. Алдыңғы үшеуі адам үшін
өздерінің атқаратын жұмыстарын айта келіп, әр қайсысы өзін бірінші
орынға қойып таласады да, ғылымға төрелікке жүгінеді. Ғылым
үшеуінің де жақсылы, жаманды қасиеттерін дәл сипаттап, әділ
сынайды. Жеке – жеке үшеуінде де кемшілік бар. «...Осы үшеуің
басынды қос, оның ішінде жүрекке билет», - деп үкім шығарады. «Егер
үшеуің ала болсаң, мен жүректі жақтаймын», - дейді оларға ғылым.
Демек Абай жүректі, яғни адам – адамды сүю, адам үшін қызмет етуді
бірінші орынға қояды. Бірақ ғылым бойынша да, Абайша да ең идеал
нәрсе – осы үшеуінің бірлігі. «Осы үшеуі ( ақыл, қайрат, жүрек )
бір кісіде менің айтқанымдай табылса, табанының топырағын көзге
сүртерлік қасиетті адам сол», -
дейді.
Тап осы тәрізді, тағы бір
үлкен адамгершілік мәселесін қозғайтын шығармасы – «Отыз алтыншы
сөзі». Қара сөз ұят туралы. Өз кезегінде ұяттан, ардан безгендерді
сынай келіп, ұят және оның түрлерін сөз етеді. Ұяттың бір түрі –
адамның балалық дәуірінде болатын табиғи құбылыста, екіншісі –
жасықтық, ынжықтықпен байланысты. «Ұялмас нәрседен ұялған ұялу –
ақымақтық, жамандық», - дей келіп, шын мәніндегі ұят қандай болу
керек деген сұраққа жауап береді.
«Ұят деген – адамның өз
бойындағы адамшылығы, иттігіңді ішіңнен өз мойныңа салып, сөгіп,
қылған қылмысының аты. Ол уақытта тілге сөз де түспейді, көңілге ой
да түспейді. Көздің жасын, мұрынның суын сүртіп алуға да қолың
тимейді, бір ит боласың. Көзің кісі бетіне қарамақ түгіл, еш
нәрсені көрмейді. Мұндайлыққа жетіп ұялған адамға өкпесі бар адам
кешпесе, яки оның үстіне тағы аямай өртендіріп сөз айтқан кісінің
өзінің де адамшылығы жоқ десе болар», -
дейді.
«Ұят кімде болса, иман сонда»
деген қазақтың мақалынан да ұятқа үлкен мән бергенін көреміз.
Сондықтан да ұлы ақынымыз Абай да бұл мәселеге аса көңіл бөліп,
өскелең ұрпақтың ар – ұяттарын таза сақтауын арман еткен. Бұл қара
сөздің бүгінгі таңда да тәрбиелік мәні
зор.
Қорытындылай келе, біз ұлы
ақынымыз Абай Құнанбайұлының дәуірінде айтып кеткен атама
сөздерінің әлі күнге дейін өз өмірімізге қажеттілігін ұғындық. Оның
адамгершілікке баулыған, тәрбиеге негізделген қара сөздері арқылы
рухани азық алдық, адамдық сипатта бой түзеуге тырыстық. Демек бұл
ақынның халықпен бірге жасағандығы. Ақын мұрасы – халықтың
сарқылмас асыл қазынасы. Әр қазақта тәлім алар ғибратты сөздер көп
болғай...