Ахмет Байтұрсынов және Алаш
идеясы
Есеркенова Айжан
Курманалиевна
КММ № 34 орта мектебі
Ақтөбе қ.
"...Ахмет қазақ ұлтына жанын аямай қызмет
қылды… халықтың арын іздеп, өзінің ойға алған ісі үшін бір басын
бәйгеге тікті" деп жазған екен Сәкен
Сейфуллин.
Ахметтің саяси жолы 33 жасында басталды. 1905 жылы
Қоянды жәрмеңкесінде жазылған Қарқаралы петициясы авторларының бірі
Ахмет Байтұрсынұлы болды. Осы құзырхатқа 14500 адам қол
қойған.
Онда жергілікті басқару, сот, халыққа білім беру
істеріне қазақ елінің мүддесіне сәйкес өзгерістер енгізу, ар-ождан
бостандығы, дін ұстану еркіндігі, цензурасыз газет шығару,
баспахана ашуға рұқсат беру, қазақ даласына орыс шаруаларын қоныс
аударуды үзілді-кесілді тоқтату талап етілген
болатын.
Сол кезеңнен бастап Байтұрсынұлы жандармдық
бақылауға алынды. 1908 жылы саяси көзқарасы үшін Қарқаралы
абақтысына қамалып, екі жылдан кейін Орынборға жер аударылады.
Семей түрмесіне де жабылды.
1905 жылдан
бастап аса ықтияттылықпен саяси күрес нәтижесінде жасалған,
1917 жылы «Алаш» партиясы құрылу арқылы нақты мемлекеттік идеяның
негізін қалаған Біртұтас алаш идеясында әрбір алаш
қайраткерлерінің демі мен аңсары бар. Ал ол идеяның ұйытқысы,
тарихшы Мәмбет Қойгелдиев дәл тауып айтқанындай, қазақ қоғамының
Сун Ят Сені мен Махатма Гандиі – Әлихан Бөкейханов
болатын.
Жалпы, 1915 жылға дейін
әлеуметтік ахуалды баяндаған цензура көтермейтін мақалалар
жариялағаны үшін Ахмет Байтұрсыновқа бірнеше рет айыппұл
салынды. Абақтыға үш рет қамалды.
Байтұрсынұлы өмірінің Орынбордағы кезеңі оның
қоғамдық-саяси қызметінің аса құнарлы шағы болды.
Ол осы қалада өзінің ең жақын сенімді достары –
Әлихан Бөкейханов және Міржақып Дулатовпен бірігіп, сондай-ақ қалың
қазақ зиялыларының қолдауына сүйеніп, тұңғыш жалпыұлттық "Қазақ"
газетін шығарып тұрды. Алдымен Абай туралы көлемді мақала
жариялады.
Ахмет Байтұрсынұлы "Қазақ" газетінің бірінші
санындағы халыққа арнауын былай деп аяқтады:
"Аталы жұртымыздың, адуынды ұлтымыздың аруақты
аты деп газетіміздің есімін "Қазақ" деп қойдық. Ұлт үшін деген
күштің ұлғаюына күшін қосып, көмектесе қызмет ету қазақ баласына
міндет. Қызмет етем десеңдер, азаматтықтың зор жолының бірі
осы".
1917 жылы патшаның тақтан құлауын Ахмет
Байтұрсынұлы зор қуанышпен қарсы алып, Әлихан Бөкейхановтың
басшылығымен қазаққа бостандық, теңдік әперу үшін саяси күрес
майданына араласты. Сол жылы Орынбор қаласында өткен І Жалпықазақ
съезінде Ахмет Байтұрсынұлы пен Міржақып Дулатов "Тәуелсіз
автономия" құру идеясын ұсынады.
Съездің қорытындысы бойынша "Алаш" ұлттық саяси
партиясы құрылды. Ал Әлихан Бөкейханов қазақ халқының көсемі,
партия басшысы болып сайланды. Алайда ұлттық автономия құрамыз
деген бастама тығырыққа тірелді.
Алаш қозғалысы білімсіз кедей-кемшіктің қалың
тобырына арқа сүйеген жүгенсіз коммунистік қозғалысқа қарсы тұруға
ол заманда қауқарсыз еді. Осыны түсінген және халқымен бірге болуды
ойлаған Ахаң 1919 жылдың наурызында Кеңестер өкіметі жағына
өтті.
Ахаңдай ірі тарихи тұлғаның беделі уақытша болса
да, большевиктерге де қажет болды. Шын мәнінде, Ахаңның және оның
серіктерінің Кеңес өкіметі жағына кездейсоқ өтпегені
белгілі.
Бұл туралы Ахаңның өзі "Жизнь национальностей"
журналында 1919 жылы 3 тамызда жазған.
"Егер де бұрын бір топ адамдар патша чиновниктері
атынан қырғыздарды (қазақтарды) жауапсыздықпен қамап, әр түрлі
зорлық-зомбылықтарға жол берген болса, дәл осындай қылықты шет
аймақтарда большевик-коммунистер деген атты жамылған осындай және
басқадай адамдар тобы байқатты. Патша өкіметі кезінде, бұрын мұндай
жағдаймен ымыраға келмеген мен және менің пікірлестерім, енді тағы
да осындай істер Советтік Ресейде түгелдей орын алуда деп ойлап
ымыраға келмей, кеңес өкіметін мойындауға қарсы болдық. Бірақ
монархиялық билік бағытындағы Колчактың пайда болуы осы және басқа
билік туралы ойлауға мәжбүр етті. Сонда біз қырғыз (қазақ-Т.О)
халқының ежелгі арманы оңшыл ма әлде солшыл ма әйтеуір, жүзеге асар
болар дегенге көзіміз жеткендіктен жергілікті большевиктердің
іс-әрекеті біздерге ұнамды көріне қоймаса да, кеңес өкіметі жағына
шыққанды жөн көрдік", - деп жазды Байтұрсынұлы.
1929 жылы 2 маусымда Ахмет Байтұрсынұлы Алаш
қозғалысының 43 қайраткерімен бірге Алматыда тұтқынға алынып, осы
жылдың соңына қарай тергеу үшін Мәскеудегі Бутырка абақтысына
жөнелтілді. Келесі жылы КСРО Халық комиссарлар кеңесі жанындағы
ОГПУ "үштігінің" шешіміне сәйкес, ату жазасына
кесілді.
Бірақ бұл шешім бірнеше рет өзгерді. 1931 жылы
қаңтарда 10 жылға концлагерьге ауыстырылса, 1932 жылы қарашада 3
жылға Архангельскіге жер аударылсын деген үкім
шығарылды.
1933 жылы мамырда денсаулығы нашарлап кетуіне
байланысты қалған мерзімді Батыс Сібірде айдауда жүрген отбасымен
(әйелі мен қызы) бірге өткізуге рұқсат беріледі. Ал 1934 жылы
М.Горькийдің жұбайы Е.П.Пешкованың көмегімен Байтұрсынұлы отбасымен
мерзімінен бұрын босатылып, Алматыға оралады.
Бұл жерде тұрақты жұмысқа қабылданбай, түрлі
мекемелерде қысқа мерзімдік қызметтер атқарады. Орталық мұражайда
кеңесші болып істеді.
Өкінішке қарай, Сталиннің 1925 жылғы 29 мамырдағы
"Ақ жол" газеті туралы хаты Ахмет Байтұрсыновты және оның
серіктерін "ұлтшылдар" және "шоқаевшылдар" ретінде қуғындауға
теориялық негіз қалады. Қазақстандағы қуғын-сүргінді жергілікті
басшы Ф.Голощекин жандандыра түсті.
Ақырында қуғын-сүргіннің жаңа толқынына ілігіп,
1937 жылы 8 желтоқсанда жазықсыз атылып кетті.
"…Өзге оқыған мырзалар шен іздеп жүргенде,
қорлыққа шыдап, құлдыққа көніп, ұйқы басқан қалың қазақтың ұлт
намысын жыртып, ұлттық арын жоқтаған патша заманында жалғыз-ақ
Ахмет еді. Қазақтың ол уақыттағы кейбір оқығандары уез, губерния
соттарына күш салып, тілмәш болып, кейбірі арын сатып ұлықтық іздеп
жүргенде, Ахмет қазақ ұлтына жанын аямай қызмет қылды… халықтың
арын іздеп, өзінің ойға алған ісі үшін бір басын бәйгеге тікті", -
деп жазды Сәкен Сейфуллин.