Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Ашык сабақ 47 жалпы орта мектебі Нутк маданияти
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
1
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ОЛИЙ ВА
УРТА МАХСУС ТАЪЛИМ ВАЗИРЛИГИ
НИЗОМИЙ НОМИДАГИ ТОШКЕНТ ДАВЛАТ
ПЕДАГОГИКА УНИВЕРСИТЕТИ
НУТК МАДАНИЯТИ
(маъруза матнлари)
Умумий тилшунослик кафедраси
Тузувчилар: Муйдинов К. А.
Вахобова К. У.
ТОШКЕНТ – 2001
2
Кириш.
Маълумки, узок утмишга эга булган узбек халки таълим-тарбияга оид бой
меросга эга булиб, авлодларда инсонпарварлик, камтарлик, мехнатсеварлик,
дустлик, мехр-окибат, биродарлик, одоблилик каби умуминсоний фазилатларни
тарбиялаб келган. Шарк мутафаккирларининг таълим-тарбияга оид асарлари
хам ана шу бой мероснинг туб негизини ташкил этади. Лекин, мустабид тузум
даврида бу дурдона асарлардан, ундаги одоб-ахлокка оид инжуга баробар
фикрлардан етарлича фойдалана олмадик.
Шукурки, миллий истиклол туфайли узбек халкининг хам кукрагига
шабада тегди. Тарихимизга, маданиятимизга янгича назар билан карай
бошладик. Шунингдек, уз ечимини кутаётган муаммоларни ижобий хал
килишга бел богладик.
Барча сохалар сингари она тилимиз ва у билан боглик муаммолар хам аста
секин ечимини топмокда. Хусусан, нутк маданиятига доир масалаларни хал
килишда тилшунос олимларимизнинг мехнатлари, изланишлари тахсинга
лойикдир. Таникли тилшунос олим Низомиддин Махмудовнинг «Тил»,
«Маърифат манзиллари» номли, Нусратилла Жумахужанинг «Истиклол ва она
тилимиз» каби рисолалари ана шу сохадаги изланишларнинг ёркин мисолидир.
Нутк маданияти жамият маданий тараккиёти, миллат маънавий
камолотининг мухим белгисидир. Мамлакатимизда маънавий -маърифий
ислохатлар давлат сиёсатининг устувор йуналиши деб эълон килинган бугунги
кунда нутк маданияти масалалари хар качонгидан хам долзарблик касб этади.
Республикамизнинг «Давлат тили» хакидаги конуни, «Таълим
тугрисида»ги конуни, «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» в а бошка
хужжатларида маънавий-маърифий тарбия, тил масалаларига алохида эътибор
берилган. Хар кандай кадр, энг аввало, уз она тилининг чинакам сохиби
булмоги лозим. Президентимиз И.А. Каримов Узбекистон Республикаси Олий
мажлисининг 1997 йил 29 августдаги IX сессиясида сузлаган нуткида: «Уз
фикрини мутлако мустакил, она тилида равон, гузал ва лунда ифода эта
олмайдиган мутахассисни, авваламбор, рахбар курсисида утирганларни бугун
тушуниш хам, оклаш хам кийин» -деб таъкидлайди. («Баркамол авлод-
Узбекистон тараккиётининг пойдевори» 1997, 9 бет).
Нутк маданияти хозирги давр тилшунослик фанининг долзарб
муаммоларидан биридир. Бу муаммони хал этиш умуммаданиятимиз
тараккиёти, шунингдек, олий мактабларда,, урта махсус укув юртларида, урта
мактаблар ва умуман дарс утиш жараёнини яхшилаш билан хам боглик, Шуни
кайд килиш керакки, бугунги кунда нутк маданияти курсини барча укув
юртларида ургатиш кувонарлидир. Чунки нотиклик санъати сирларини
урганиш, уз фикрини баён килаётган хар бир тил воситасини керакли ва лозим
булган уринда куллаш, мантикан барча сохада хизмат килувчи хар бир
мутахассис учун, умуман, хар кандай маданиятли киши учун хаётий зарурат
деб хисобланиши керак. Узбек адабий тили ва унинг нормаларини илмий
урганиш хам узбек нутки маданияти сохаси учун нихоятда мухимдир. Адабий
тилнинг ривожланиш конуниятларини, адабий тил меъёрларининг умумий
3
холатини, ундаги тургун ва нотургун ходисаларни чукуррок текширмай туриб
адабий тилнинг нутк маданияти хакида гапириш асло мумкин эмас.
Тил хам, феъл-атвор хам одамга кон билан кириб, унинг бутун жисму
жонига таралиб кетувчи анъаналар экан, буларга эътибор бермаслик, хамиша
катта-кичик фожиаларни келтириб чикаради.
1 – Мавзу: Укитувчи нутки маданияти курсининг максад ва
вазифалари.
Режа.
1. Нутк маданияти тарихидан.
2. Курснинг предмети ва мухим вазифалари.
3. Нутк маданияти хаётий зарурат сифатида.
Адабиётлар.
1. «Нутк маданияти ва услубият асослари». Р. Кунгуров. Э. Бегматов.
Ё Тожиев.
2. «Нутк маданияти асослари» Т. Кудратов.
3. «Узбек нутки маданияти ва услубияти асослари»
4. «Маърифат манзиллари». Н. Махмудов.
5. «Баркамол авлод орзуси». 2000.
Нутк маданияти хакидаги таълимот кадимги Рим ва Афинада шаклланган
булса хам, унга кадар Мисрда, Ассурияда, Вавилион ва Хиндистон
мамлакатларида пайдо булганлиги нотиклик санъати тажрибасидан маълум. Бу
даврда давлатнинг, савдо-сотикнинг, суд ишларининг нихоятда тараккий этиши
нотикликни санъат даражасига кутарди. Чунки у пайтларда давлат
арбобларининг обру-эътибори ва юкори лавозимларга кутарилиши уларнинг
нотиклик махоратига хам боглик булган. Нотиклик санъати саркардалик
махорати билан баробар даражада улугланган. Бу икки санъатни мукаммал
эгаллаган кишиларгина юкори лавозимларга сайланганлар. Умуман етук инсон
булиш учун, албатта, нотиклик санъатини эгаллаш шарт килиб куйилган. Грек
нотиги Демосфен ва Рим нотиклари Цицерон, Квинтилиан, Аристотель каби
назариётчиларнинг хаётлари бунга мисолдир. Улар кишилик жамиятида
риторика ва нотиклик санъатининг узига хос мактабини яратдилар.
Цицероннинг «Нотиклик хакида», «Нотик», «Брут» асарлари, Марк Фабий
Квинтилианнинг «Нотик билими хакида», Аристотелнинг «Риторика» каби
асарлари хам кадимги Римда маданий нутк, нотиклик назарияси
ривожланганлигини курсатувчи бир омилдир.
Урта Осиё маданияти тарихида хам нутк маданияти узига хос мавкега
эгадир. Шаркда, жумладан Мовароуннахрда нотиклик; воизлик, яъни
ваъзхонлик, «Куръон»ни таргиб килиш билан муштарак холда сузнинг
ахамияти, маъноси ва ундан уринли фойдаланиш борасида куп яхши фикрлар
айтилган. Ана шу нуктаи-назардан каралса, «Нутк одоби», «Муомала
маданияти» номлари билан юритилиб келган нутк маданияти тушунчаси жуда
4
кадимдан олимлар, зиёлиларнинг диккатини тортган: Абу Райхон Беруний, Абу
Наср Фаробий, Ибн Сино, Абу Абдуллох Ал-Хоразмий, Махмуд Кошгарий,
Замахшарий, Юсуф Хос Хожиб, Ахмад Югнакий, Суфи Оллоёр, Абдурахмон
Жомий, Алишер Навоий каби улуг сиймолар нутк одоби масалаларига, умуман
нуткка жиддий эътибор беришга даъват этиш билан бирга тилга, лугатга,
грамматикага ва мантикшуносликка оид асарлар ёздилар. Буюк комусий олим
Беруний (973-1048) узининг «Геодезия» асарида хар бир фаннинг пайдо
булиши ва тараккий этиши инсон хаётидаги зарурий эхтиёжлар талаби билан
юзага келишини айтади. Унингча, грамматика, аруз ва мантик фанлари хам шу
эхтиёжнинг хосиласидир.
Улуг ватандошимиз Абу Наср Фаробий тугри сузлаш, тугри мантикий
хулосалар чикариш, мазмундор ва гузал нутк тузишда лексикология,
грамматика ва мантикнинг накадар ахамияти зурлиги хакида шундай дейди:
«Кандай килиб таълим бериш ва таълим олиш, фикрни кандай ифодалаш,баён
этиш, кандай сураш ва кандай жавоб бериш масаласига келганимизда, бу хакда
билимларнинг энг биринчиси жисмларга ва ходисаларга исм берувчи тил
хакидаги илмлар деб тасдиклайман...»
Кайковус томонидан 1082-1083 йиларда яратилган, Кадимги Шарк
педагогикасининг ажойиб асарларидан бири хисобланган. «Кобуснома»да хам
нутк одоби ва маданияти хакида ибратомуз фикрлар айтилган. Асар 44 бобдан
иборат булиб, унинг 6-7 боблари суз одоби хакидадир. Муаллиф фарзандига
килган насихатлари оркали укувчини ёкимли, мулойим, уринли
сузлашга,бехуда гапирмасликка ундайди. Сузлаганда уйлаб, хар бир фикрдан
келиб чикадиган хулосани куз олдига келтириб гапириш кераклигини, киши
камтар булиши, узини халк орасида оддий, камтар тутиши лозимлигини
эслатиб, махмадоналик килиш, куп гапириш донолик белгиси эмас... « Эй
фарзанд, агар сен хар кандай нотик булсанг хам, узингни билганлардан пастрок
тутгил, токи суз билимдонлиги вактида бекор булиб колмагайсан. Куп билу, оз
сузла, кам билсанг, куп сузлама, чунки аклсиз киши куп сузлайди, деганларки,
жим утириш саломатлик сабабидир. Куп сузловчи аклли одам булса хам, халк
уни аклсиз дейди...»
Улуг шоир Юсуф Хос Хожиб туркий халкларнинг ХII асрдаги ажойиб
бадиий ёдгорлиги булган «Кутадгу билиг» («Бахт келтирувчи билим») асарида
сузларни тугри танлаш ва тугри куллаш хакида: «Билиб сузласа суз билиг
саналур» деган эди. Киска сузлаш, сузларга иложи борича купрок маъно юклаш
хакида:
Угуш сузлама суз бирор сузла оз,
Туман суз тугунини бу бир сузла ёз.
дейди. Мазмуни;
Сузни куп сузлама, камрок сузла. Туман (минг) тугунини шу бир суз
билан еч. Гапиришдан максад сузловчи кузда тутган нарса, ходиса, вокеаларни
тингловчига тугри, таъсирчан, етказишдан иборат. Шундай экан, нуткнинг
тугрилиги, равонлиги ва мантикийлигига эришиш мухим ахамият касб этади.
Мутафаккир сузловчини тилнинг ахамиятини тушунган холда, ховликмасдан,
сузнинг маъноларини яхши англаб, нуткни равон килиб, тузишга чакиради.
5
Адиб Ахмад Югнакий (XII-XIII) хам сузлаганда нуткни уйлаб, шошмасдан
тузишга, кераксиз, ярамас сузларни ишлатмасликка, мазмундор сузлашга
чакиради. Нотугри тузилган нутк туфайли кейин хижолат чекиб юрмагин, деб
сузловчини огохлантиради:
Укув сузла сузни эва сузлама,
Сузинг кизла, кедин, бошинг кизлама.
(Сузни укиб сузла, шошиб гапирма, кераксиз, ярамас сузларни яшир,
ярамас гапинг туфайли кейин бошингни яшириб юрма.)
Нутк одоби деб юритилган коида ва курсатмаларда содда ва уринли
гапириш, киска ва мазмундор сузлаш, эзмалик, лакмаликни коралаш, кексалар,
устозлар олдида нутк одобини саклаш, тугри, рост ва дадил гапириш,
ёлгончилик, тилёгламаликни коралаш ва бошкалар хакида гап боради.
Урта Осиё нотиклигининг узига хос хусусиятлари шундан иборат эдики, у
энг аввал уша давр тузумининг манфаатларига хизмат килар эди. Бу даврда
нотиклик санъати усталарининг надимлар, киссагуйлар, масалгуйлар,
бадихагуйлар, киротхонлар, муаммогуйлар, воизлар, гуяндалар, маддохлар,
касидахонлар деб юритилиши хам ана шундан далолат беради. Аммо тилнинг
яратувчиси халк эканлигини ва унинг, энг аввало, халкка хизмат килишини
тугри англовчи соглом фикрли кишилар унинг ижтимоий мохиятини доимо
тугри тушуниб келганлар. Навоийнинг давлат арбоби сифатида мехнаткаш халк
олдида килган чикишлари, унинг тил хакида айтган фикрлари бунинг
далилидир. Узбек мумтоз адабий тилининг хомийси булган буюк шоир Алишер
Навоий туркий тилда гузал нутк тузишнинг байрокдори сифатида унинг бутун
ижоди билан узбек тили бойликларини номоён этди. Навоий узбек адабий
тилида буюк асарлар яратиш мумкинлигини намойиш килди. Шоир узининг
«Мухокаматул - лугатайн» асарида хар бир тилнинг ижобий ва салбий
томонлари борлигини эслатиб утди. А.Навоийнинг «Мухокаматул - лугатайн»,
«Махбубул- кулуб», «Назмул-жавохир» асарлари узбек тилида нутк тузишнинг
гузал намуналари булиши билан бирга, унинг юксалишига хам катта хисса
кушди. У узининг «Махбубул-кулуб» асарида шундай дейди: «Тил мунча
шараф била нуткнинг олатидир ва хам нуткдурки, агар нописанд зохир булса,
бошнинг офатидир...» яъни, тил шунча шарафи билан нуткнинг куролидир, агар
у уринсиз ишлатилса тилнинг офатидир.
А. Навоий тугри, киска, лунда, ёкимли, мантикли, тушунарли, жуяли аник
ва таъсирли нутк хакида узининг «Арбаин» асарида, шунингдек, «Хамса»
асаридаги беш достоннинг хар бирида хам ажойиб фикрларни айтиб утган.
Хулоса килиб айтганда, узбек нутки маданиятининг тарихига назар
ташлайдиган булсак, кадимдан бу сохага «Нутк одоби» номи остида анча кенг
эътибор берилган булиб, кейинги асрларда, айникса, XIX-XX асрларнинг айрим
вактларида эътибор анча сусайганлиги кузга ташланади. Бирок кейинги
йилларда бу сохада куп ишлар килинди.
2. «Нутк маданияти асослари» фани узбек тилшунослигининг узига хос
амалий сохасидир. У тилшуносликнинг назарий курсларидан олинган
билимларга суянган холда тугри ва чиройли нутк тузиш йулларини ургатади. У
тил, тил нормалари, нутк, нуткнинг сифатлари, нуткий услублар, нуткда
6
учраши мумкин булган камчилик ва хатолар, нуткнинг талаффузига доир
муаммолар юзасидан бахс юритади. Нутк маданияти, хам фан сифатида уз
текшириш объекти ва вазифаларига эга. Унинг текшириш предмети нуткнинг
тил курилиши, адабий тил нормалари ва нуткнинг коммуникатив (алока учун
керакли) фазилатларидир. Нутк маданияти назариясида тил нормаси марказий
тушунчадир. «Тил маданиятининг асосий текшириш объекти адабий тил
нормалари, асосий вазифаси эса ушбу нормадаги иккиланишларни бартараф
этиш булмоги керак»
Шундай килиб, нутк маданияти асослари фани адабий тил нормаларини,
унинг тарихийлигини, тараккий этиб бориши ундаги баъзи унсурларнинг
эскириши, улар урнида янги норматив унсурларнинг пайдо булишини кузатиб,
кайд этиб боради. Бирок бу фан адабий нормаларни яратмайди, баъзи бир
ходисаларни норма сифатида мажбуран киритмайди. Балки узбек миллий
адабий тили фаолиятини, унинг ривожланишини кузатиб боради, объектив
конунларини кашф этади, шулар асосида тавсиялар беради.
3.Хозирги узбек адабий тилининг тулик шаклланганлиги ва улкан
ижтимоий вазифани бажараётганлиги хеч биримизга сир эмас. Бу тил диёримиз
вакиллари учун умумий тил сифатида шаклланди.
Узбек тилига давлат тили макомининг берилиши жумхуриятимизда давлат
ишларининг, укиш-укитиш, таълим-тарбия, таргибот-ташвикот ишларининг шу
тилда олиб борилиши учун жуда катта имконият яратди. Тилга булган
муносабат тубдан узгарди, унинг барча имкониятларини урганиш ишлари кенг
куламда олиб бориляпти. Лекин, шуни хам эслаш жоизки, тилнинг ижтимоий
вазифасини бажарилиш даражасини белгиловчи омиллардан бири булмиш нутк
маданияти етарли тараккий этмаганлиги ачинарли бир холдир. Шу боис нутк
маданияти сохасини чукуррок урганиш олдимизга куйилган мухим
масалалардан бири хисобланади. Чунки нуткимизда учраб турадиган нуксон ва
камчиликларни бартараф килиш, нутк маданиятини хар качонгидан хам
яхширок ривожлантириш умумдавлат ахамиятига эга булган сиёсий ва
ижтимоий масаладир. Бу масала билан шугулланиш ишига факат
тилшуносларгина эмас, балки жумхуриятимизда истикомат килувчи барча соха
вакиллари эътибор беришлари максадга мувофикдир. Чунки, нутк маданияти
умуминсон маданиятининг таркибий кисми булиб, кишиларни юксак
маданиятли булишларини белгилайди. Бу масаланинг бир томони булса,
иккинчидан, халкаро хаётда икки карама-карши ижтимоий гурух уртасида
мафкуравий кураш нихоятда кескинлашган бир даврда яшамокдамиз. Бу нарса
хам мафкуравий курашнинг асосий куроли булган тилнинг хар качонгидан хам
уткир ва кескин булишини таказо этади. Президентимиз И.А. Каримов хам
бунга алохида эътибор бериб бундай деган эдилар: «гояга карши факат гоя,
фикрга карши факат фикр, жахолатга карши факат маърифат билан бахсга
киришиш, олишиш мумкин»; «Энг дахшатлиси фикр карамлиги тафаккур
куллиги»...
«Мактабда болалар мустакил фикр юритишга ургатиладими, аминманки
ургатилмайди. Мабодо, бирор укувчи укитувчига эътироз билдирса, эртага хеч
ким хавас килмайдиган ахволга тушиб колади. Мактабдаги жараёнда укитувчи
7
хукмрон. У боладан факат узи тушунтираётган нарсани тушуниб олишини
талаб килади. Принцип хам тайёр: менинг айтганим-айтган, деганим-деган».
«Укитувчи ва укувчи муносабатидаги мажбурий итоаткорлик урнини
онгли интизом эгаллаши жуда кийин кечаяпти. Укитувчининг бош вазифаси
укувчиларга мустакил фикр юритиш куникмаларини хосил килишдан
иборатлигини купинча яхши тушунамиз, лекин афсуски, амалда тажрибамизда
унга риоя килмаймиз. Демакратик жамиятда болалар умуман хар бир инсон
эркин фикрлайдиган этиб тарбияланади. Агар болалар эркин фикрлашни
урганмаса, берилган таълим самараси паст булиши мукаррар. Албатта, билим
керак. Аммо, билим уз йулига. Мустакил фикрлаш хам катта бойликдир».
(Баркамол авлод орзуси 16 бет).
Нутк тадбиркорлигини сингдириш мактабда укитувчининг бош
вазифасидир. У биринчи соатдан бошлаб то охирги машгулотгача укувчиларда
нутк маданияти (тадбиркорлиги)ни тарбиялашга хизмат килиши керак.
Шу уринда таникли тилшунос олим Низомиддин Махмудовнинг
куюнчаклик билан айтган фикрларини келтириб утиш лозим:
«Айни пайтда нуткий маданият тарбияси билан мактабдаги, хеч бир
истисносиз, барча укув фанлари хам билвосита шугулланиши керак.
Математика буладими, физика ёки тарих буладими, укитувчи уз нуткий
маданияти билан намуна курсатиши, тегишли фан сохасининг тугал тилини
намойиш этиши ва шу йул билан укувчидаги суз сезгисига куч бериши
максадга мувофик. Таълим амалиётида кургазмалилик азалдан энг зарурий
омил сифатида караб келинади, шунинг учун укитувчи жуда куп вактини турли
кургазмали куроллар тайёрлашга сарфлайди. Бу маъкул, аммо, унутмаслик
керакки, нуткий маданиятни ургатиш, чиройли суз завкини устириш, умуман,
тил эстетикаси тарбиясида асосий, жонли кургазмали курол укитувчининг
узидир». («Маърифат манзиллари» Н. Махмудов)
Такрорлаш учун саволлар:
1. Нукт маданияти хакидаги таълимот кадимда каерда шаклланган?
2. Шаркда нутк маданияти масалалари билан ш угулланган
мутафаккирлардан кимларни биласиз?
3. Нутк маданияти курсини укитишдан максад нима?
4. Курснинг максад ва вазифаси хакида сузланг.
Таянч тушунчалар:
нахв - (арабча) синтаксис грамматика.
назм - (арабча) шеърий асар: шеърият жанри, шеър улчови
наср - (арабча) проза, прозаик асар , проза жанри.
аруз – шеър тузилишида киска ва чузик хижо (бугин)ларнинг маълум
тартибда гурухланиб, такрорланиб келишига асосланган вазн системаси.
Аруз вазни.
мантик - (арабча суз) тафаккур шакли ва конунлари хакидаги фан; логика.
8
2-Мавзу: Нутк маданияти ва адабий норма.
Нуткий малака.
Режа.
1. Нутк маданияти тушунчаси.
2. Адабий норма ва нутк маданияти.
3. Нуткий фаолият ва нуткий малака.
Адабиётлар:
1. Нутк маданияти ва услубият асослари. Р. Кунгуров, Ё. Тожиев, Э.
Бегматов 34-36 бет
2. Узбек нутки маданияти очерклари 39-41 бет; Бегматов, А. Бобоева,
М. Асомиддинова, Б. Умуркулов.
3. Нутк маданияти асослари. Т. Кудратов 22 бет.
Матн.
1. Хар бир соханинг уз маданияти булгани сингари нуткнинг хам уз
маданияти бор, яъни нутк маданияти деб аталувчи ва бугунги кунда мухим
вазифани бажараётган тилшуносликнинг алохида бир сохаси мавжуд. Нутк
маданияти тугрисида сузлашдан олдин, нутк узи нима, унинг тилдан нима
фарки бор? деган саволларга жавоб топишимиз керак.
Тил ва нутк бир-бирига боглик ходисалардир. Уларни бир биридан
ажратиб караш асоссиздир. Тил нутк учун моддий материалдир. Шу материал
асосида нутк ташкил топади.
Тилдаги хамма нарса тил жамоаси учун умумий булади. Тилда рухий ва
моддий материал мавжуд булиб, сузнинг кишилар хотирасидаги образлари
рухий материал, нутк яратиш жараёнида кулланиладиган суз шакллари,
морфемалар, товушлар моддий материал хисобланади. Тилнинг рухий
ходисалиги унинг онгда сакланиши булса, моддий ходисалиги эса ундаги
товушлардир.
Нутк-бу тил деб аталувчи, ута мухим вазифаларни бажарувчи ноёб
куролдан фойдаланиш жараёни, тил бирликлари имкониятларининг борлик,
тафаккур, онг хамда вазият каби ходисалар билан муносабатда номоён
булишидир. Нутк харакатдаги тил булиб, нутк аъзоларининг харакати
жараёнида пайдо булади ва суз шакллари, эркин бирикмалар, суз тартиби ва
гаплардан ташкил топади.
Маданий гапиришга интилиш тушунчаси барча халк тилларида кадимдан
мавжуд ходисадир. Бу тушунча маълум лингвистик нормалар, этикавий ва
эстетикавий талаблар билан алокадор булган тушунчадир. Демак, нутк
маданияти тушунчаси хар бир халк тили ва миллат маънавиятини белгиловчи
(курсатувчи) этикавий ва эстетикавий категориядир. Хозирги нутк маданияти
атамаси билан юритилаётган ходиса ва илмий муаммо анча кенг мазмунга
эгадир. Нутк маданияти факатгина адабий тилни онгли ва максадга мувофик
нормалашга (уни кайта ишлаш ва бойитишга) каратилган харакатларгина эмас,
9
балки миллатнинг умумий маданиятини кутариш, одамларга маълум «тил
диди» («языковой вкус»)ни тарбиялашга хизмат килувчи фаолият хамдир.
Нутк маданияти атамаси хозирги замон тилшунослик талкинида уч хил
ходисанинг номидир;
1) маданий нуткнинг, яъни нуткий ходисанинг номи;
2) маданий нутк тушунчаси билан боглик ва нутк маданияти деб
юритувчи илмий муаммонинг номи;
3) нутк маданияти муаммосини урганиш билан махсус шугулланувчи
соханинг, тилшунослик фани булимининг номи.
Келтирилган учта ходисанинг хар бири уз мураккаб куринишларига,
кирраларига эга, уларни бир-бири билан кориштириб юбормаслик лозим.
Юкорида баён этилган барча мулохазалар нутк маданияти тушунчасини
тушуниш ва таърифлаш тилшуносликда хозир куйидаги куринишларга эга
деган хулосага келиш имконини беради:
1. Нутк маданияти адабий тил ривожининг узига хос хусусиятларидан
бири. (Прага лингвистик мактаби).
2. Нутк маданияти (тил маданияти) – бу адабий тил нормаларининг
шаклланиши ва силликланишига ёрдамлашишдан иборат булган
фаолият, яъни тил ривожига онгли аралашувдир. (Прага лингвистик
мактаби).
3. Нутк маданияти тилни, унинг конун коидаларини онгли идрок
килиш, аник, равшан, ифодали нутк туза олиши махоратидир. (А
Гуревич. ва б)
4. Нутк маданияти кишиларни узаро тулик ва теран фикрлашиши,
тилнинг барча имконият ва воситаларини пухта эгаллашдан
иборатдир. (Б.Н. Головин ва б.)
5. Нутк маданияти факат тугри нуткгина эмас, балки укувчилик хамда
нуткий чечанлик хамдир. (Г.О. Винокур ва б.)
6. Нутк маданияти тил воситаларидан уринли фойдаланган холда
максадга мувофик сузлаш ва ёза олиш санъатидир. (А.Н. Ефимов).
7. Нутк маданияти бу аввало фикрлаш маданиятидир. (Д.Э. Розенталь.)
8. Миллий, узига хослиги билан хам ажралиб турувчи нутк маданий
нуткдир (М. Агафонова).
Хулоса килиб айтиш мумкинки, нутк маданияти - шу тилни алока-
аралашув куролини ишлатишга булган муносабатдир. Тил вакилларида бу ноёб
куролнинг имкониятларига муносабат, уни ишлатишдаги бошка омиллар:
тафаккур, онг, борлик, турли вазият ва холатлар, максадга булган муносабат
канчалик юкори савияда булса, нутк маданияти хам юкори савияда булади, ва
акс холда нутк маданияти хам паст савияда булади.
2. Нутк маданияти тугрисида гап борар экан, табиийки, нуткда кулланган
уринли ёки уринсиз сузларнинг кулланиши тугрисида бахс боради. Кулланган
тил бирлигини тугри ёки нотугри дейилганда, албатта маълум бир улчов
(мезон)га асосланганлиги тайин. Мана шу улчов (мезон) тилшуносликда адабий
тил нормаси деб юритилади.
10
Хар бир лахжанинг, сузлашув тилининг, адабий тилнинг уз нормалари
булганидек, нуткнинг алохида куринишлари булган арголар, жаргонлар хам уз
нормасига эга. Хусусий нормаларни куйидагича курсатилган: 1. Диалектал
норма. 2. Сузлашув нутки нормаси. 3. Арголар, жаргонлар нормаси. 4. Адабий
тил нормаси (адабий норма).
Адабий норма. Маълум бир худудда таркалган узус имкониятлари уша
худудда яшовчи ахоли учун истисносиз тушунарли булади, яъни алокани енгил
амалга ошувига имкон беради. Бу тилнинг узи нормадан иборатлигини
курсатади. Норма – тилнинг яшаш шаклидир.
Адабий норма узусга асосланади, ундан олинади. Адабий норма адабий
тил билан бирга тугилади, бадиий адабиётнинг, халк маданиятининг тараккиёти
билан ривожланиб, уз конун-коидаларини мустахкамлаб боради.
Адабий норма узусдан олинганлиги сабабли хамма учун тушунарли
булади. Шунинг учун жамият тараккиётида мухим ахамият касб этади. Жамият
аъзоларини уюштиришда, катта вазифаларга отлантиришда адабий тил, унинг
нормалари жамият учун нихоятда зарурдир.
Узбек адабий тили нормалари илмий асарларда куйидагича тасниф
килинади.
1. Лексик-семантик нормалар.
2. Талаффуз (орфоэпик) нормаси.
3. Ёзув (орфографик) нормаси.
4. Фонетик норма.
5. Акцентологик (ургуни тугри куллаш) норма.
6. Грамматик норма (морфологик ва синтактик)
7. Суз ясаш нормалари
8. Имловий норма
9. Услубий норма
10. Пунктуацион норма
Адабий норманинг огзаки ва ёзма куринишлари мавжуд булиб, огзаки
адабий норманинг ривожланишига халк кизикчилари, аскиячилари, латифагуй
халк шоир-бахшилари катта хисса кушсалар, ёзма адабий норманинг
шаклланишида белгиланган ёзув шакли асосида ёзиб колдириладиган ёзма
адабиётнинг хизмати чексиздир. Умуман олганда, адабий тил нормасини
урганиш янги ходиса эмас. Тил нормаси ва адабий норма муаммо сифатида
нутк маданияти илмий соха деб тан олингунга кадар хам урганиб келинган.
Адабий тил нормаси, унинг шаклланиш, ривожланиш стабиллашув
конуниятлари-нутк маданияти сохасининг текшириш объекти хисобланади.
Нутк маданияти сохасининг адабий тил нормасига ёндашуви куйидаги
хусусиятлари билан грамматик муносабатда фарк килади.
а) Нутк маданияти адабий нормадаги узгариб, бузилиб турувчи нуткий
нуксонларни юзага келтирувчи хусусиятларни топиши, ва уларни тузатишга
интилиши лозим.
б) Нутк маданияти адабий тил нормасини доимий ривожланиб, узгариб
турувчи ходиса сифатида текшириши ва тил нормаси системасидаги янги
11
холатларни, узгараётган, узгарган холатларни шунингдек, «улган» истеъмолдан
чиккан холатларни хисобга олиши керак.
в) Нутк маданияти тил нормаси системасидаги карама-карши холатларни
белгилаши лозим, хамда барча яруслари буйича текшириши керак.
Нутк маданияти адабий нормани маълум максад билан, аникроги маданий
нуткнинг чегараси ва воситаларини аниклаш максадида урганади. Шу сабабли,
нутк маданияти сохаси адабий тил ва унинг норматив системасини бахолайди
ва назорат килади. Нутк маданияти сохаси адабий тилга актив ёндашади, яъни
адабий тил ривожига онгли аралашади.
3. Маълумки, тилнинг пайдо булиши ва ривожланиши жамият тараккиёти
билан узвий богликдир. У жамият тараккиёти, мехнат фаолияти жараёнида
юзага келадиган, факат жамиятда, одамлар орасида мавжуд буладиган
ижтимоий ходисадир. Жамият ривожлангани сари тил хам шаклланиб боради.
Демакки, шу тилда сузлашувчи миллатнинг маънавияти юксалиб, нуткий
малакаси ортиб боради. Акс холда тил таназзулга юз тутади. Бу эса нуткий
малакани сунишига, маънавиятини кашшоклашишига олиб келади.
Жамиятда яшаётган хар бир шахс алохида нутк эгаси саналади. Лекин
уларнинг хаммаси учун умумий булган нуткий курол – ягона шу жамиятнинг
тили хисобланади.
Инсон нуткий фаолиятга адабий тил маданияти коидаларини мукаммал
билгани холда мустакил шугулланиши, айникса, бадиий адабиётларни, газета
ва журналларни укиш, радио ва телевидениени тинглаш оркали эришади ва
тинимсиз шугулланиши натижасида нуткий малакага эга булади.
Адабий тил маданиятини чукур эгаллаган инсонгина нутк маданиятига эга
булади. Адабий тил маданиятини эгаллашда тилга булган эътибор, унга
чинакам мухаббат ва хурмат мухим роль уйнайди. Адабий тил ва нормаларини
шунчаки кизикиш ва у билан номигагина шугулланиш билан эгаллаб булмайди.
Инсон нуткий фаолияти уч куринишда намоён булади.
Булар – сузлаш, мутолаа ва эшитиш. Сузлаш дейилганда сузловчининг
маълумот, маслахат бериши, буюриши, узига ноъмалум булган нарсалар хакида
сураши тушунилади. Сузлаганда сузловчининг билими, маданияти, ахлоки,
одоби юзага чикади. Сузлашнинг монологик ва диологик куринишлари мавжуд.
Мутола килиш укувчининг ёзма нутк оркали асар муаллифи, образлари
билан мулокотидир. Мутолаа туфайли ёзма нуткда акс этган вокеа-ходисадан
хабардор булади.
Урта мактабда таълим олаётган ёшларни яъни, жамиятнинг янги ижтимоий
кучларини етиштиришда укитувчи масъул хисобланади. Жамият укитувчининг
кулига ёш авлодни, яъни уз келажагини ишониб топширади. Унинг камол
топишида, укитувчининг нутки ута мухимдир. Демак, укитувчилик касби
инсонпарварлик, ватанпарварлик, юксак маданиятлилик билан бирга юкори
даражадаги нуткий малакага хам эга булиш кераклигини талаб килади.
Такрорлаш учун саволлар:
1. Нутк маданияти деганда нимани тушунасиз?
2. Тил маданияти билан нутк маданияти кайси жихатлари билан фарк
килади?
12
3. Адабий норма нима? У нимага асосланади?
4. Нуткий малакага кандай эришиш мумкин.?
Таянч тушунчалар:
Морфема - (грекча) линвистикага оид термин булиб, сузнинг энг
кичик маъно англатувчи, бошка маъноли кисмларга булинмайдиган
кисми (ёки булаги) (узак морфема, аффиксал морфема).
Жаргон - (французча) Бирор ижтимоий гурухнинг узига хос ва
узигагина тушунарли булган, бошкалар тушунмайдиган ясама тил.
Узус – Бирор тил жамоасида тил системасида мавжуд булган
имкониятларнинг фойдаланиб келинаётган кисми узус дейилади.
Узус бир тилни бошкасидан ажратиб турадиган шартларни хам
тилнинг ички нормаларини хам уз ичига олади.
3 – Мавзу: Укитувчи нутки маданияти,
нутк маданияти ва услубият
Режа.
1. Укитувчи нуткида атамашунослик, суз куллаш ва нутк маданияти
масалалари.
2. Нутк маданияти ва услубият. Нуткнинг услубий турлари.
3. Узбек тилининг вазифавий услублари ва нутк маданияти.
Адабиётлар.
1. Узбек нутки маданияти ва услубият асослари. Ё. Тожиев, Н.
Хасанова, Х Тодиматов. О. Йулдошева. 33:48 бетлар.
2. Нутк маданияти ва услубият асослари. Р. Кунгуров ва бошкалар 67
бет.
3. Нутк маданияти асослари. 28 бет.
4. Узбек нутки маданияти очерклари. 73 бет.
МАТН.
1. Укитувчи нуткида атамашунослик, суз куллаш ва нутк маданияти
масалалари, бугунги кунда энг ахамиятли масалалар сафидан жой олган. Чунки
узбек тилига давлат тили макоми берилиши унга булган муносабатни тубдан
узгартирди. Хозирги кунда хамма-хамманинг диккат эътиборида тилимиз
такдири бор: ёшлар, кексалар, талабалар; касбидан, сохасидан катъий назар хар
бир зиёли тилимизнинг равнаки, келажаги хакида кайгурмокда, уз фикр-
мулохазаларини баён килмокда. Шу билан бирга кейинги даврда фан -
техниканинг барча сохалари ривожланди, шаклланди. Натижада узбек тилида
хам барча сохаларга оид атамалар вужудга келди; узлаштирилди, янги атамалар
ясалди. Мавжуд атамаларнинг купчилиги узгарди, янгиланди.
Бу атамаларнинг аксарияти умумадабий тилга утиб оммалашиб кетди ва
хамма учун тушунарли булиб колди. Узбек тили атамачилигида илгари мавжуд
булган, бошка тиллардан, жумладан, купрок араб тилидан узлашган:
13
жумхурият, мунажжим, муаррих, мунаккид, муаллиф, инкилоб каби сузларнинг
урнини рус тилидан ёки у оркали узлашган байналминал сузлар эгаллади.
Кейинги даврда эса яна уша араб тилидан узлашган сузларни куллаш кучайди.
Бошкача айтганда, айрим сузларга кайтадан «жон» ато этилди: Жумхурият,
байналминал, жамоа, анжуман, шуро кабилар. Айрим сузларни куллашда эса
иккиланишлар хам йук эмас. Бунга сабаб мазкур сузларга эхтиёжнинг
колмаганлигидир: кашшоф, фирка, миршаб, ланг, кабилардир. Шу уринда
айтиб утиш лозимки, бир катор сузлар борки, уларни хозирги мактаб
укувчилари хам, олий мактаб талабалари хам махсус лугатларсиз ёки
укитувчиларнинг ёрдамисиз тушунишлари кийин: мунши, кози додхох, харам,
аврапуш, сипохсолор, викор, вожиб, воиз, бадху, алфоз, андух, андоза, асно,
афгор, афтода, мискол, муфти, кушбеги, пансод, кабилар. Бундай холат мумтоз
адабиёт намуналарини тугри шархлаб беришга, улардаги бадииятни чукуррок
хис килишга халакит килади, у ёки бу байтнинг асл мохиятини, шоир (адиб)
кузда тутган асосий максадни тула англаб етмасликка сабаб булади. Ана шу
каби сузларнинг маъноларини ургатмаслик, укувчига сингдирмаслик эса, асар-
газалнинг чала тушунилишига олиб келади, укувчиларни уларнинг сир-
асроридан бебахра килади.
Бу уринда Р. Декартнинг куйидаги фикрини эслатиб утиш максадга
мувофикдир: «Сузларнинг маъноларини одамларга тушунтириб беринг, шунда
сиз инсоният оламини англашилмовчиликларнинг ярмидан халос килган
буласиз».
Инсон асосан укиш-ёзишни, умуман илмни урта ва олий мактабларда,
урганади. Шундай экан, асосий ахамият укитувчи билими, савиясига бориб
такалади. Бу дегани факат укитувчи тилни мукаммал билсин дегани эмас, бу
билан чекланиб хам булмайди. Умуман гузал ва серкирра тилимиздан
фойдаланишда, атамаларни куллашда хар бир соха вакили хам жуда эхтиёткор
булиши шарт. Акс холда маълум бир мавзуни тушунишни, англашни
кийинлаштиради. Бу эса тилимизга, маданиятимизга путур етказади.
Шунинг учун саводхонликни юксак даражага кутаришга, укиш-укитиш
ишларига эътиборни кучайтириш керак.
2. Мавжуд илмий адабиётларда нутк маданияти ва стилистика (услубият)
асосан биргаликда талкин килинади. Баъзи холларда бу икки тушунча бир-бири
билан кориштириб юборилади, улар орасидаги фарк лунда, аник ажратиб
берилмайди. Юкорида нутк маданияти тушунчасига тула аниклик киритилди ва
унинг мохияти очиб берилди.
Стиль - сузи грекча суздан олинган булиб, ёзиш учун ишлатиладиган учи
уткирлаштирилган таёкчани билдиргани маълум. Кадимги римликлар,
грецияликлар стилга кишиларни ишонтириш санъати сифатида караганлар.
Стиль сузининг асл мохияти хозирги кунда хам ана шу изохлардан унчалик
узоклашгани йук. Факат кейинги даврлардаги талкинларда вазифавий стилга
(аслида услуб ушадир) алохида эътибор бериб юборилган: услуб (стиль)
нуткнинг жамият ижтимоий фаолияти маълум томони билан богланган узига
хос лугати ва бошка хусусиятларига эга булган куриниши булиб, нуткнинг
14
худди шундай бошка турларидан уз ички хусусиятлари билан тафовут килиб
туради.
Ана шу тафовутлар у ёки бу нутк куриниши учун асос булади.
Стиль сузи билан услуб сузларининг асосий маънолари эса хозирги кунда
бир-бирига тенгдир: Ёзувчининг узига хос услуби (ёки стили); бадий услуб
(бадий стиль) каби.
Хулоса килиб айтганда хозирги кунда тил услублари куйидаги турларга
ажратилади
1. Сузлашув нутки услуби (тилнинг алока-аралашув функцияси).
2. Илмий услуб
3. Расмий иш когозлари услуби, (тилнинг хабар, ахборот бериш функцияси).
4. Публицистик услуб.
5. Адабий – бадиий нутк услуби (тилнинг таъсир килиш, таргибот,
ташвикот ораси).
Такрорлаш учун саволлар:
1. Атамалар ва уларнинг кулланиши тугрисида фикрингиз кандай?
2. Нутк услублари деганда нималарни тушунасиз?
3. Нутк услублари, асосан, неча куринишга эга?
4. Хар бир нутк услубини белгилайдиган хусусиятлари хакида сузланг.
Таянч тушунчалар:
АСНО – 1) бирор иш харакат, вокеа-ходиса булиб турган пайт, фурсат, чог;
2) киска муддатли икки вокеа-ходиса оралиги.
АНДОЗА - кийим бош, пойафзал ёки бирор бошка нарса бичиш тайёрлаш
учун ишлатиладиган калин когоз.
АНДУХ - рухий азоб, хафагарчилик, гам-гусса, кайгу.
ДОДХОХ- Бухоро хонлигида адолат истовчилардан амир номига ариза кабул
килувчи лавозимли киши.
ВОИЗ – диний мазмунда ваъз килувчи, ваъз айтувчи, ваъзхон.
ВОЖИБ - хар бир мусулмонга пайгамбар тамонидан буюрилган, бажарилиши
мажбурий булмаган шартлардан бири.
4. Мавзу: Нутк маданиятининг асосий хусусиятлари.
Режа.
1. Нуткнинг тугрилиги.
2. Нуткнинг аниклиги.
3. Нуткнинг тозалиги.
4. Нуткнинг мантикийлиги.
5. Нуткнинг ифодалилиги.
Адабиётлар:
1. «Нутк маданияти ва услубият асослари». Р. Кунгуров. Э. Бегматов. Е.
Тожиев. 1992.
2. «Нутк маданияти асослари» Т. Кудратов.
15
3. Узбек нутки маданияти ва услубият асослари. Ё. Тожиев. Н. Хасанова. Х.
Тожиматов. О. Йулдошева. 1994.
4. Узбек нутки маданияти очерклари. Э. Бегматов А. Бобоева. М.
Асомиддинова. Б. Умуркулов.
Матн.
Хар кандай нутк маълум бир сузловчи ёки ёзувчи томонидан тингловчи
ёки укувчига каратилган матннинг шакллантирилган ташки куринишидир.
Албатта бу йулланган нутк тингловчига етиб бориб маълум бир таъсир
курсатсагина унга нисбатан яхши нутк дейишимиз мумкин. Нутк хар
томонлама яхши булиши учун уз олдига маълум талабларни куяди. Бу талаблар
нуткнинг асосий сифатлари, хусусиятлари деб юритилади. Улар нуткнинг
тугрилиги, аниклиги, мантикийлиги, таъсирчанлиги, тозалиги, тушунарлилиги,
ва максадга мувофиклигидир.
1. Нуткнинг тугрилиги. «Тугрилик деганда, - деб ёзади В.Г. Костомаров, -
нутк маданиятининг зарур ва биринчи шарти сифатида адабий тилнинг маълум
пайтда кабул килинган нормасига катъий ва аник мувофик келишини, унинг
талаффуз, имловий лугат ва грамматик нормаларини эгаллашни тушуниш
лозим булади».
Нуткнинг тугрилиги унинг энг мухим алокавий фазилатидир.
Нутк тугри булмаса, бошка коммуникатив сифатлари хам вайрон булади.
Нуткнинг тузилиши тугри булмаса, унинг мантикийлиги, аниклиги, максадга
мувофиклигига хам путур етади.
Нутк тугри булиши учун, асосан, икки нормага – ургу ва грамматик
нормага каттик амал килишни талаб килади. Сузлардаги ургунинг кучиши
билан маънони хам баъзан узгариб кетиши мумкинлигини эсдан чикармаслик
лозим. Бу хам нуткнинг бузилишига олиб келади: Олма-олма; хозир-хозир,
йигитча-йигитча; укувчимиз-укувчимиз, янги-янги ва хаказо.
Гап таркибидаги бир сузга тушадиган мантикий (логик) ургуни хам
маънони фарклашдаги хизмати катта.
Грамматик нормага риоя килиш деганда гап тузиш коидаларидан тугри
фойдаланиш, узак ва кушимчаларни кушишда хатога йул куймаслик, келишик
кушимчаларини уз урнида куллаш., эга ва кесимнинг мослиги, иккинчи
даражали булакларни уларга богланиш конуниятлари тушунилади.
2. Нуткнинг аниклиги – бу сузнинг узи ифодалаётган вокеаликка мутлако
мос ва мувофик келишидир. Аниклик нуткнинг мухим фазилатларидан бири
сифатида кадимдан маълум. гарб мутафаккирлари хам, Шарк олимлари хам
аникликни нутк сифатларининг биринчи шарти деб хисобланганлар.
Аристотель: Агар нутк ноаник булса, у максадга эришмайди»,- деган булса,
Кайковус: «Эй фарзанд сузнинг юз ва орка томонини билгил, уларга риоя
килгил, сузлаганда маъноли гапир, бу нотикликнинг аломатидир. Агар гапирган
вактингда сузнинг кандай маънога эга эканлигини билмасанг кушга
ухшайсан...» дейди.
16
Аниклик нуткнинг фазилати сифатида ёркин ифодалаш кобилияти билан,
нутк предметининг маъноси билан, нуткда ишлатилаётган суз маъноларини
билиш билан боглик булади.
Агар нотик узи фикр юритмокчи булган нутк предметини яхши билса, унга
мос сузлар танласа ва узи танлаган сузларнинг маъноларига мос вазифалар
юкласа нутк аник булиши тайин. Аниклик икки хил булади: нарсанинг
аниклиги ва тушунча аниклиги.
3. Нуткнинг мантикийлиги унинг асосий сифатлари тугрилик ва аниклик
билан чамбарчас боглангандир. Чунки грамматик жихатдан тугри тузилмаган
нутк хам, фикрни ифодалаш учун муваффакиятсиз танланган лугавий бирлик
хам матикнинг бузилишига олиб келиши табиийдир. Мантикий изчилликнинг
бузилиши тингловчи ва укувчига ифодаланаётган фикрнинг тулик бориб
етмаслигига, баъзан умуман англашилмаслигига олиб келади. Нуткн и
тузишдаги эътиборсизлик натижасида баъзан, хатто, мантиксизлик юз беради.
куйидаги мисолга эътибор килинг «Ферма жонкуярлари олти ойлик давлатга
сут сотиш планларини муддатдан олдин бажарадилар (газетадан)». Гапда
сузларнинг тартиби тугри булмаганлиги, «олти ойлик» бирикмасининг «сотиш»
сузидан кейин келмаганлиги туфайли мантикка путур етяпти, хатто хато фикр
ифодаланяпти.
Тушунча мантикийлиги алохида олинган матнда фикрий кетма-кетлик,
мантикий изчиллик булишини такозо килади. Аммо, бу талабни нуткий
жараённинг хамма куринишларида хам уртага куйиб булмайди. Масалан:
вазифавийлик услубларда, хусусан илмий ва бадиий нутк услубларида бу
талабга кандай амал килинишини олиб курайлик. Илмий услубда ёзилган
асарлар яхлит бир тузилишга эга. Унда кириш, асосий кисм ва хулоса мавжуд
булиб, улар ягона бир халкага бирлашади. Матнда баён килинаётган фикрлар
катъий изчилликда баён килинади. Бадиий нутк тузилиши эса, бир оз бошкача.
Айтайлик, фикрлар бир маромда баён этиб келинди-ю, бирданига узилиш юз
беради ва энди бошка вокеалар хикоя килиниб кетилади. Бу нарса гуё мантикий
изчилликка путур етказгандай куринса-да, аслида ундай эмас. Бадиий
асарларда, хусусан, кисса, роман каби жанрлардаги кенг планлилик тасвир
курилишини ана шундай тузишни такозо килади. Мантикан путур етмаганлиги
бундай асарларнинг охирида маълум булади.
Хулоса килганимизда, нуткнинг мантикийлиги деганда, яхлит бир система
асосида тузилган, фикрлар ривожи изчил булган, хар бир суз ибора аник
максадга мувофик равишда ишлатиладиган нуткни тушунамиз.
4. Нуткнинг тозалиги. Нуткнинг тозалиги деганда, энг аввало, унинг
адабий тилнинг лисоний нормасига мувофик келиш-келмаслиги тушунилади.
Дархакикат, яхши, идеал нутк хозирги узбек адабий тили талабларига мос
холда тузилган булиши, турли тил, гайри адабий тил унсурларидан холи
булиши керак. Бу масаланинг лисоний томони булиб, нуткий тозаликнинг
нолингвистик жихатлари хам ундан кам булмаган ахамиятга эга.
Нуткимизнинг тоза булишига халакит бераётган лисоний унсурлар, асосан,
диалектизмлар ва варваризмлардир. Тугри, улар тилимизда ишлатилиши керак,
бусиз булмайди. Чунки, бадиий адабиёт тилида диалектизм ва варваризмлар
17
билан маълум бадиий-эстетик вазифани бажариши, муаллифнинг маълум
гоясини, ниятини амалга оширишга хизмат килиши мумкин. Айтайлик,
муаллиф миллий калоритни бермокчи ёки асар кахрамонининг каерлик
эканлигига ишора килишда диалектизм ва варваризмларга мурожаат килиши,
хатто, зарурдир. Масалан: «Ёшулли, санинг кизинг бунда гатирилмаган. Ова,
ёшулли. Сан, манглайи кара баткирдор, на сабабда мундок ёмон сузларни элга
таркатдинг» (Мирмухсин). Ушбу мисолда диалектизмлар худудий колоритни
беришга хизмат килгани каби куйидаги мисолда варваризмлар - чет сузлар
характер яратишда ёзувчига кумаклашган. «Дубора» яна борди бир ишга шул,
(сукиб – нет, - деди, келма дуррак, пошул!) (Мирмуксин).
Паразит сузлар деб аталувчи лугавий бирликлар хам тил маданияти учун
ётдир. Улар, асосан, сузлашув нуткида куп ишлатилиб, нотикнинг уз нуткини
кузатиб бормаслиги, эътиборсизлиги натижасида пайдо булади ва бора бора
одатга айланиб колади. Масалан: айрим кишилар узлари сезмаган холда демак,
хуш каби сузларни кайтараверишга урганиб колганлар. «Бир докладчининг бир
соатли нуткида, - деб ёзади А.Ахмедов – «уртоклар» сузи 101 марта, «яъни»
сузи 73 марта, «демак» сузи 60 марта такрорланганлигини гувохи буламиз.
каранг, бир соатлик нуткда 234-та ортикча, «бекорчи» суз ишлатилган»
(Ахмедов А. Тил бойлиги – Тошкент, 1968, 27-бет)
5. Нуткнинг таъсирчанлиги. Нуткнинг таъсирчанлиги деганда, асосан,
огзаки нутк жараёни назарда тутилган ва шунинг учун унинг тингловчи
томонидан кабул килинишидаги рухий вазиятни эътиборга олиш хам
мухимдир. Яъни, нотик тингловчиларни хисобга олиши кишиларнинг билим
даражасидан тортиб, хатто ёшигача, уз нуткининг тингловчилар эшитаётган
пайтдаги кайфиятигача кузатиб туриши, уз нуткининг тингловчилар томонидан
кандай кабул килаётганини назорат килиши лозим булади. Профессионал
билимга эга булган кишилар олдида жун, содда тилда гапириш максадга
мувофик булмагани каби, оддий, етарли даражадаги маълумотга эга булмаган
тингловчилар олдида хам илмий ва расмий тилда гапиришга харакат килиш
керак эмас. Хуллас, нотикдан вазиятга караб иш тутиш талаб килинади ва
ифодаламокчи булган фикрни тулалигича тингловчиларга етказишга харакат
килиш вазифа килиб куйилади. Хуш, таъсирчан нутк деганда кандай нуткни
тушунмок керак? Унга Б.Н. Головин шундай таъриф беради: «Таъсирчан нутк
деб нутк курилишининг тингловчи ва укувчи эътибори ва кизикишини
козонадиган хусусиятларига айтилади, уз навбатида шу хусусиятларга эга
булган нутк таъсирчан саналади».
Омма тушуна оладиган тилда гапириш, уларни ишонтира олиш нотиклар
олдига куйиладиган асосий шартлардан хисобланади. Бунинг учун эса,
юкорида айтилганидек, мавзуни яхши билишдан ташкари, уни баён этишнинг
аник белгиланган режаси булиши керак. Нуткдаги фикрларни биринчи ва
иккинчи даражали тарзда тузиб, уларни узаро боглаб, тингловчиларга аввал
нутк режасини таништириб, гапни боглаш лозим. Вактни хисобга олиш
нотиклик фазилатларидандир. Чунки сузлаш муддати олдин эълон килиниб,
шунга риоя килинса, агар иложи булса, сал олдинрок тугатилса, тингловчилар
зерикмайди.
18
Сузловчининг уз нуткига муносабати хам мухимдир, чунки, шундай
булгандагина курук расмиятчиликдан кочиш булади. Сузловчи ва тингловчи
уртасидаги алока яхши булади. Нотик фикрларни узи ёки тингловчилар
хаётидан олинган мисоллар асосида исботлашга харакат килса, мавзуга доир
субъектив фикр мулохазаларини билдирса, нутк яна хам ишонарли ва таъсирли
булади.
Такрорлаш учун саволлар:
1. Нуткнинг коммуникатив сифатлари деганда нимани тушунасиз?
2. Нуткнинг тугрилиги нутк маданияти учун кандай ахамиятга эга?
3. Кандай нуткни биз аник нутк деймиз?
4. Нуткнинг аниклилигига кандай йуллар билан эришилади?
5. Узбек шоир ва ёзувчиларининг суз бойлиги хакида сузланг.
Таянч тушунчалар:
Воиз – диний мазмунда ваъз килувчи, ваъз айтувчи, ваъзхон.
Жаргон - (французча) Бирор ижтимоий гурухнинг узига хос, ва узигагина
тушунарли булган, бошкалар тушунмайдиган ясама тили.
Узус – Бирор тил жамоасида тил системасида мавжуд булган
имкониятларнинг фойдалани келинаётган кисми узус дейилади. Узус бир
тилни бошкасидан ажратиб турадиган шартларни хам тилнинг ички
нормаларини хам уз ичига олади.
5 Мавзу: Укитувчи нуткига куйиладиган талаблар.
Режа.
1. Нуткнинг таъсирчанлигига эришиш йуллари.
2. Укитувчи ва укувчи муносабатларида муомала одоби.
3. Укитувчи нуткига куйиладиган талаблар.
Адабиётлар:
1. Р. Кунгуров, Э. Бегматов, Ё. Тожиев. «Нутк маданияти ва услубият
асослари» Тошкент 1992.
2. Т. Кудратов «Нутк маданияти асослари» Тошкент 1993.
3. Н. Махмудов «Маърифат манзиллари» Тошкент 1999.
МАТН
Таникли нотиклар хам уз нуткларининг намунали булишини таъминлашда
куйидаги асосли холатларга алохида эътибор берганлар:
1. Узи тухталмокчи булган масала ёки мавзуни чукур урганиш, узлаштириб
олиш, ундаги масалага уз муносабатини аник белгилаб олиш;
2. Уз дунёкарашига эга булиш, суз билан иш бирлиги, назария билан
тажрибанинг диалектик бирлигига эришиш, фикрларни илмий асослаш;
3. Мавзуга масъулият билан ёндашиш, уни омма олдида тулик очиб
беришга, ёритишга диккат килиш;
19
4. Хар бир нуткка жиддий тайёргарлик куриш, жумладан, маърузани
нимадан бошлашдан тортиб, нима билан тугатишгача жиддий уйлаб
олиш, масалаларни уртага ташлаш, кетма-кетлигини яхши белгилаб
олиш, уларнинг узаро богланишини таъминлаш, маълум режалар ёки
режа-конспектлар тузиб олиб, узи учун алохида ва кенг тухталиш зарур
булган уринларни белгилаб олиш ва б.
Нуткнинг таъсирчанлигига эришишда тилнинг тасвирий воситалари
хисобланган метафора, метонимия, синекдоха, ухшатиш, эпитет, такрор ва
адабий кучирмаларнинг хам урни бекиёсдир. Куйидаги мисолларга эътибор
берайлик: одам бул, отанг каби ахмок булма – Одам бул отанг каби, ахмок
булма ёки Мулла аълам тугри, одам эмас – Мулла аълам тугри, одам эмас. Бу
гапларда охангнинг узгариши гап мазмунининг тамомила узгариб кетишига
сабаб булган. Булардан ташкари нуткда таъсирчанликни таъминлаш учун
маколлар, маталлар, хикматлар, суз ва иборалар айникса, фразеологизмлардан
кенг фойдаланиш зарур. Ёзувчи Абдулла Каххор уз хикояларининг
купчилигида эпиграф сифатида маколлар келтириш билан дархол укувчи
диккатини тортади: «Осмон йирок - ер каттик» («Бемор»); Отнинг улими –
итнинг байрами («Угри») кабилар.
Очик чехрали одам иккиюзламачиликдек нуксондан йирок булади. Очик
чехралилик, айникса, укитувчи учун зарур фазилатлардандир. Зеро, укувчилар
калбига йул топиш, мехрини козониш, уз фанининг чинакам ихлосманди кила
олиш хазилакам иш эмас. Бунинг учун, албатта, укитувчининг кенг феъли-ю
саховатли калби, уткир зехни-ю, тийрак нигохи мухимдир.
Агар, укитувчи укувчиларнинг юрагига якин нарсаларни билолмаса,
уларда узига нисбатан илик хиссиёт хосил килолмаса, улар кунглига йул
топиши жудаям кийин булади.
Инсон хулк-атворида энг мухим конун бор, агар биз бу конунга амал
килсак, хеч качон кунгилсиз холатга тушмаймиз. Чунки бу конун укувчиларни
купрок узимизга мойил килишга ёрдам беради. Лекин, биз уни озгина
бузишимиз билан дарров кунгилсизликка учраймиз. Бу коида куйидагичадир:
укувчилар билан шундай муомилада булингки, улар бу муомаладан узларининг
ахамиятлирок эканини хис килишсин. Бошкаларнинг куз унгида ахамиятли
булиш хохиши инсон табиатининг энг асосий белгиларидан биридир. Чунки
катталарнинг уз сухбат мавзуси булгани каби, болаларнинг хам тулиб-тошиб
гапирадиган мавзулари булади. Шунинг учун купни курган кишилар болалар
билан бола булиб, кексалар билан кекса булиб сухбат куришга харакат
киладилар. Тажрибали укитувчилар сухбат чогида инсон кунглини асрашга
унга мулойимлик билан йул топишга харакат киладилар. Бирор жиддийрок
фикрни айтишдан олдин укувчисини (тингловчини) сухбат мавзуига тайёрлаб
олишга интиладилар. Шундай килинганда эшитувчи хар кандай хаяжонли ёки
кайгули хабарларни хам анча енгил кабул килади ва тугри муносабатда булади.
Инсон калбини забт этиш, унинг мухаббатини козониш учун куп нарса керак
эмас, ширин суз, самимий муомала кифоя.
Инсон бутун умри давомида уз нуткини такомиллаштириб боради. У
тилимизнинг бой имкониятларидан унумли фойдаланиш оркали нуткнинг
20
гузал, равон, ифодали, таъсирчан булишига интилади. Зеро, гузал ва таъсирчан
сузлай билиш хам санъат. Лекин бу санъатидан бебахра инсонлар хам
хаётимизда учраб туради. Бу санъатдан, бошка касб эгаларидан фаркли уларок
укитувчи бебахра булса-чи? Бу асло кечириб булмас холдир. «Кайси фанни
укитишдан катъий назар, укитувчининг асосий куроли, таъбир жоиз булса,
кетмони унинг нуткидир. Кетмон уткир булмаса, ернинг хам, кетмончининг
хам холига маймунлар йиглайди. Худди шундай, укитувчининг нутки утмас,
ночор булса, унинг билими канчалик чукур ва тугал булмасин узига хам азоб,
укувчи шурликка хам азоб. Она тилида пухта, лунда ва ширадор нутк туза олиш
малакаси ва махорати математика укитувчи учун хам, она тили укитувчиси
учун хам бирдай зарурий фазилатдир. Укитувчи гузал, узни хам, сузни хам
кийнамайдиган равон ва ибораларга бой нутки билан укувчиларни махлиё этиб,
бермокчи булган билимини ёш инсон шуурига осонлик билан олиб киради.
Зотан, она тили миллий маънавиятимизнинг, дунёни теран идрок
этишимизнинг заминидир» («Маърифат манзиллари» Н. Махмудов, 28-бет)
Такрорлаш учун саволар:
1. Укитувчи нуткига кандай талаблар куйилади.
2. Укитувчи овоздан кандай фойдаланиши керак.
3. Укитувчи нуткида фикрни ифодалаш усуллари.
Таянч тушунчалар:
мантик - (арабча суз) Тафаккур шакли ва конунлари хакидаги фан; логика.
Нутк мантикийлиги – лексик-семантик ва синтактик нормага амал килиш.
6 - Мавзу: Нутк маданияти ва нотиклик санъати.
Режа:
1. Нотиклик санъати хакида.
2. Нутк маданияти ва нотиклик санъатининг ухшаш ва фаркли
томонлари.
3. Таълим жараёнида нутк маданияти масалалари.
Адабиётлар:
1.И.Каримов. «Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори».
2.Р. Кунгуров, Э. Бегматов, Ё. Тожиев. «Нутк маданияти ва услубият
асослари» Тошкент 1992.
3.Т. Кудратов «Нутк маданияти асослари» Тошкент 1993.
4. Н. Махмудов «Маърифат манзиллари» Тошкент 1999.
5. Н. Махмудов «Тил» Тошкент 1998.
Маълумки, Шаркда нотиклик санъати азалдан маълум ва машхур булган.
Чунки «Маънили ва бежирим гапира билиш, нутк дарёсидаги макбул ва
номакбул тулкинларни илгай олиш, сузнинг орка-унгини, муносиб урнини
фарклай билиш, нуткий фахму-фаросат, тахрли нутк одоби каби фазилатлар
21
Туронда инсон умумий ахлокнинг, маънавий расолигининг таянч устунларидан
саналган». (Н. Махмудов «Маърифат манзиллари»
Халк орасида: сузга чечан, сузга уста, суз устаси, сузамол, сузамоллик,
сузни боплайди, гапни дундиради, гапга уста, чиройли гапиради каби иборалар
бор. Келтирилган суз ва ибораларнинг барчаси инсон нуткининг, инсон нутки
камолотининг даражасини, умумий, жун нуткдан фаркланадиган нутк
намуналарини ифода килади. Аммо, хамма хам бир хилда гапга чечан, ута
чиройли гапирувчи булавермайди. Нуткий чечанлик нотиклик алохида
кобилиятдир. Чинакам нотиклар нотиклик махоратига (саъатига) табиий
кобилият, шу билан бир каторда уз тили, нутки устида тинимсиз ишлаш
натижасида эришадилар.
Гап нотиклик устида борар экан, унинг энг оммавий турларидан бири –
воизлик тугрисида тухталишимиз таб иий. Воизлик санъати билан
шугулланадиган кишилар халкнинг назаридаги етук аллома булганлар ва улар
нодир истеъдод сохиби сифатида кадрланганлар. Масалан: Алишер Навоий
замонасида Хусайн Воиз Кошифий ана шундай кишилардан булганлар...
Хар иккала соха тил ва нутк, инсон нутки билан алокададир, хар иккаласи
хам кишилар нуткий фаолиятининг фойдали, таъсирчан, уткир булиши учун
курашади, инсоннинг нуткий маданияти, унинг нуткий холатини устиришга
хизмат килади. Нутк маданияти хам, нотиклик хам нуткий одам, нуткий
гузаллик, нуткий мантик конуниятлардан озикланган холда иш куради. Аммо
шунга карамасдан бизнинг назаримизда нуткий санъат маъносидаги
нотикликни, яъни фавкулодда нуткий махорат ва кобилият булган нотикликни
оммавий нуткдан фарклаш лозим.
Баъзи шахсларда учрайдиган нотиклик санъати огзаки нутк сохасида
шахсий кобилият ва фаолият туфайли эришилувчи алохида санъатдир.
Нотикликда кобилият ва махоратни мехнат билан кушилиб кетганини куриш
мумкин, хар бир халкнинг утмиш маданий хаётида у халкдан етишиб чиккан ва
чин маънода нотик деган мутабар номга сазовар булган шахсларнинг унчалик
куп эмаслиги хам аслида ана шундай омил туфайлидир.
Хар бир соханинг уз атамалари системасида битта атама факат битта
тушунча ифодалайди. Атамаларни куллашда хар кандай мураккаб фикрни
ихчам, осон, лунда ва аник, шунингдек, тушунарли ифодалаш шу йул билан
фикр алмашинувини осонлаштириш максад килиб куйилади. Атамачалик тил
лексикасининг таркибий кисми хисоблангани учун кишилар уртасидаги
алокани таъминлашда катта роль уйнайди. Айникса, атамаларга хос булган
маъно жихатидан аниклик, тушунчанинг мохиятини ёки энг асосий белгисини
аник ифодалаб бериш, улардаги тузилиш жихатидан ихчамлик, кискалик
ишлатишга кулайлик кабилар тушунчани тушунарли, аник, манзара, киска
булишини таъминлайди.
Шундай килиб, мавжуд лугатлардан кенг фойдаланиш, суз ва атамалар
маъносини чукур англаш кишининг суз бойлигини оширишда катта ахамиятга
эга.
Такрорлаш учун саволлар:
22
1. Нотиклик саъати деганда нимани тушунасиз.
2. Нотиклик санъати билан нутк маданияти тушунчасининг ухшаш ва
фаркли томонлари тугрисида айтиб беринг.
3. Нутк маданиятининг таълим тарбия жараёнига таъсири.
Таянч тушунчалар.
Воиз – диний мазмунда ваъз килувчи, ваъз айтувчи, ваъзхон.
Нотик - уз фикрини аник лунда ва таъсирчан ифода эта оладиган инсон.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. И.Каримов. «Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг
пойдевори». 1998.
2. Р. Кунгуров, Э. Бегматов, Ё. Тожиев. «Нутк маданияти ва услубият
асослари» Тошкент 1992.
3. Т. Кудратов «Нутк маданияти асослари» Тошкент 1993.
4. Н. Махмудов «Маърифат манзиллари» Тошкент 1999.
5. Н. Махмудов «Тил» Тошкент 1998.
6. Ё. Тожиев. Н. Хасанова. Х. Тожиматов. О. Йулдошева. Узбек нутки
маданияти ва услубият асослари. 1994.
7. Э. Бегматов А. Бобоева. М. Асомиддинова. Б. Умуркулов.Узбек
нутки маданияти очерклари.