Материалдар / Ашық сабақ "Blood types" 11 class
МИНИСТРЛІКПЕН КЕЛІСІЛГЕН КУРСҚА ҚАТЫСЫП, АТТЕСТАЦИЯҒА ЖАРАМДЫ СЕРТИФИКАТ АЛЫҢЫЗ!
Сертификат Аттестацияға 100% жарамды
ТОЛЫҚ АҚПАРАТ АЛУ

Ашық сабақ "Blood types" 11 class

Материал туралы қысқаша түсінік
11.C8 - develop intercultural awareness through reading and discussion 11.S2 - ask and respond with appropriate syntax and vocabulary to open-ended higher-order thinking questions on a range of general and curricular topics, including some unfamiliar topics 11.S7 - use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a range of familiar and some unfamiliar general and curricular topics
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады. Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
26 Қазан 2021
1264
9 рет жүктелген
770 ₸
Бүгін алсаңыз
+39 бонус
беріледі
Бұл не?
Бүгін алсаңыз +39 бонус беріледі Бұл не?
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады


Short term plan


Term 1

Unit 1 Making connections in biology.

School: N228 by Shaimerden Bakirov

Date: 9.09.2021

Teacher’s name: Mamisheva Zhanat


Grade: 11

Number present: 13

Number absent:

Theme of the lesson:

Blood types (Қан топтары)

Learning objectives(s) that this lesson is contributing to

11.C8 - develop intercultural awareness through reading and discussion

11.S2 - ask and respond with appropriate syntax and vocabulary to open-ended higher-order thinking questions on a range of general and curricular topics, including some unfamiliar topics

11.S7 - use appropriate subject-specific vocabulary and syntax to talk about a range of familiar and some unfamiliar general and curricular topics

Lesson objectives

All learners will be able to:

work out the meaning of some topic-related words by using semantic and syntactic clues.

describe the antigens and antibodies for A, B, AB and O blood groupings.

Most learners will be able to:


describe the Rh factor and what it determines

describe what takes place when incompatible bloods types are mixed.

Some learners will be able to:

work out the meaning of all topic-related words by using semantic and syntactic clues.

identify the universal donor and universal recipient blood types

Plan


Planned timings

Teacher’s activities

Pupil’s activities

Marks

Resources

Beginning the lesson

(10 minutes)













The lesson greeting.

Divide pupils into 4 groups (Қан топтарына байланысты 4 топқа бөлу):

1.A 2.B 3.AB 4.O

Lead-in.

Ask students to brainstorm photo of an unknown person. (Суреттегі белгісіз адам туралы сұрау)

Then ask: Who is it? Are you familiar with the person? What do you know about him?


Answer the questions


Presentation



Main Activities

(30 minutes)









Watching a video about blood types. (Қан топтары жайлы видео көру)


Listening and reading (Тыңдалым және оқылым тапсырмалары)


Exercise:2 page 12.

-Divide text about Karl Landsteiner into 4 parts. Each group should read and translate the text. (Мәтінді 4топқа бөліп, әр топ өздеріне тиісті бөлікті оқып, аударады)


Vocabulary (Сөздік)

-Then identify and translate unknown words in the text and write your dictionaries. (Мәтін бойынша таныс емес сөздерді тауып жазып, аудару)


Exercise:3 page 13.

Read the text and complete the sentences 1-5. (Мәтін бойынша берілген сөйлемдерді толықтырып жаз)


Exercise:4 page 13.

Fill in: reaction, recipients, transfusion, paternity, immunology. (Берілген сөздерді тиісті орнына қойып жаз)


Blood typing activity (Лабораториялық жұмыс)

A pupil who chooses the profession of a future doctor will conduct an explanatory work with a brief experience related to blood groups. (Оқушылар арасынан болашақ дәрігер мамандығын таңдап отырған 1 оқушы қан топтары туралы лабораториялық жұмыс көрсетіп, түсіндіріп өтеді)

Lab Procedure:

  1. Make a small cup of yellow water, and label it “Blood Type A”.

  2. Make a small cup of blue water, and label it “Blood Type B”.

  3. Make a small cup of green water, and label it “Blood Type AB”.

  4. Pour a small amount of plain water into a cup, and label it “Blood Type O”.

  5. Pour a small amount of one of the blood types into an empty cup (recipient).
    Add a second blood type to it (donor), simulating a “blood transfusion”.

  6. Students will create a data table to display results and observations.  From this information, they will determine if the transfusion was successful and which blood types are the universal donor and recipient. A color change indicates that the transfusion failed. (In a real blood transfusion, this failure would be evidenced by agglutination of the red blood cells).
    Note: For a more inquiry-based lesson, allow the student groups to create their own way to display results as long as they can determine which transfusions were successful.


Speaking (Айтылым)

Our future journalist or pupil, choosing an English language profession will ask you situational questions using the “wandering journalist” method. (Болашақ тілші немесе ағылшын тілі мамандығын таңдап отырған оқушымыз «кезбе тілші» әдісі бойынша оқушыларға қан топтары жайлы ситуациялық сұрақтар қояды)

Situational questions:

1.A man with A blood is married to a woman with O blood. What blood types will their children be?

2.A man who has type B blood is married to a woman with type O blood. What blood type will their children have?

3.A man with type AB blood is married to a woman with type O blood. They have two natural children and one adopted child. The children’s blood types are: A, B and O. Which child was adopted?

4.Two people, both with AB blood have four children. What blood types should the children be?












Read and translate the text















Work with exercises














Show the laboratory activity


























































Answer the situational questions











sticker

















sticker


Video









Pupil’s book

















Work book















Plastic glass, water, food coloring, toothpick

























































Microphone


Ending the lesson

(5 minutes)




















Giving the homework.

(Үй тапсырмасы)

Blood type worksheet

Task1: Drag the words into their right position

Task2: True/false/Doesn’t say


Questions are asked to determine how well pupils have learned a new lesson using the “hot chair” method. (Оқушылармен кері байланыс жасау мақсатында «ыстық орындық» әдісі бойынша бүгінгі өтілген сабағымыз туралы сұрақтар қойылады)




Marks with smiley












Emoticon





















Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!