Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
"БІЛІМ АЛУШЫНЫҢ ТАНЫМДЫҚ ӘРЕКЕТІН БЕЛСЕНДІРУ"
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
Баяндама
БІЛІМ АЛУШЫНЫҢ ТАНЫМДЫҚ ӘРЕКЕТІН БЕЛСЕНДІРУ
Бекмурзина Жаңыл Сундетовна, орыс тілі пәні мұғалімі,
«А.Өтепбергенов атындағы орта мектеп» ММ, Маңғыстау ауданы, Маңғыстау облысы
Түйін сөздер: таным, танымдық белсенділік, таным мәдениеті.
Аннотация
Қазіргі кезеңгі қоғам талабына
сай оқытуда жаңа технологияны пайдалана отырып, оқушылардың
оқу-танымдық іс-әрекетін белсендірудің, шығармашылық әлеуетін
көтерудің маңызы зор.
Жаңа технология үрдістерінің талабы – оқушыларға білім беруде
белгіленген мақсатқа жету, оқушылардың іс-әрекеті арқылы ойлау
дағдыларын, оқу- танымдық іс-әрекетін белсендіре отырып, сабақтағы
үш біріккен мақсатты жүзеге асыруға қол жеткізу.
Білім алушының өз алған білімін өмірде тиімді қолдана білуі
үшін, өз бетімен білім алу дағдысын меңгеру үшін оның таным
мәдениетінің жоғары болуы шарт.Білім алушының деңгейі оның жас
ерекшелігіне, түрлі икем-дағдыларына, танымдық сұраныстарына,
шығармашылық қабілетіне тікелей байланысты. Мақалада адамның жалпы
дамуы үшін ең керекті алғышарт – танымдық белсенділік туралы
айтылады.
«Қашан бір бала ғылым ,білімді махаббатпен
көксерлік болса, сонда ғана оның аты адам болады»
Абай.38-қара сөз.
Оқытудың мазмұнындағы, әдістері мен құралдарындағы өзгерістер әдістемеде да маңызды өзгерістердің туындауына себеп болды. Соңғы жылдар ішінде педагогикалық ғылым мен тәжірибе оқытудың әдістеріне көп назар аударады. Бұл әдістер өздерінің мазмұны мен тәсілдері бойынша оқушылардың ішкі және сыртқы белсенділігінің жоғары деңгейінсіз жүзеге асырылуы мұмкін емес.
Таным теориясы оқу әрекетіне
тікелей қатысты. Білім игеру әрқашан таныммен байланысты келеді.
Оқудың міндеті – табиғат, қоғам және оқушының психикалық
процестерінің даму заңдылықтарын оқушы санасына ендіру. Таным мен
оқу арасында жалпы ортақтастық көп. Оқушы қоршаған дүниені тану
арқылы дамиды, кемелденеді. Оқу жұмысын таным істерінің өзінше бір
формасы ретінде қарастыруға болады.
Оқу – танымдық іс - әрекет – бұл арнайы оқушының өзі
ұйымдастырған және адамзат баласы жинақтаған мәдени байлықты игеру
мақсатында сырттай тану. Оның пәндік нәтижесі ғылыми білім, білік,
дағды, тәртіп үлгісі және оқитындар меңгеретін іс - әрекеттер
түрлері болып табылады. Оқу – танымдық іс - әрекет педагогикалық
процестің құрамды бөлігі. Оқу – танымдық іс-әрекетке, педагогикалық
процеске оқушының әлеуметтік болмысының ең маңызды, мәнді бөлігін
қамтиды, бұл ұғымды көптеген ғылымдар: философия, әлеуметтану,
психология, педагогика, білім беру философиясы, педагогикалық
психология т. б. қарастырады. Оқу – танымдық іс - әрекетін
ұйымдастыруда оқушыларды ғылымдар, білімдер жүйесімен, іскерлік
дағдылармен қаруландыру, ақыл – ой, ерік-күш жігерін, психикалық
процестерін: зейінін, есін, қабілетін дамыту, іс-әрекетті
орындаудың нақты амал әрекеттерін пайымдау, дүниетанымын және жеке
басын дамыту жолдарын, қалыптастыру тәсілдерін зерттейді.
Танымдық іс – әрекеттің өзге әрекет түрлерінен ең басты
ерекшелігі – оқушының үнемі «жаңа дүниеге енумен», әрбір жаңа
әрекеттерді оқушының оның бірінен екіншісіне ауысып отырумен
байланысты. Сондықтан, оқу үрдісінде оқушының білім алуға, өз
бетімен әрекет етуге деген құлшынысын оятуға, ақыл – ойының дамып,
жетілуіне түрткі болатын танымдық
іс - әрекетті ұйымдастырудың тиімді әдіс – тәсілдерін
іздестіру өзекті сипат береді.
Терең білімге негізделген танымдық біліктердің қалыптасуы
оқушылардың білімді теориялық негізде қорыта алуға мүмкіндік беріп,
интеллектуалдық белсенді ойлауын жандандырып, шығармашылыққа
жетелейді, нәтижесінде, оқушы жеке тұлғасының қалыптасуына негіз
болaды.
Мұғалім мен оқушы арасындағы бірлескен қарым – қатынастың
маңызы ерекше. Оқушының ой – пікірі мен бастамасы, ұсынысы мен
тапсырманы орындау шеберлігі, сөйлеу мәдениеті мен ой тұжырымы,
пайымдаулары, талпыныстары мен ізденістері, қызығушылығы мен
байқампаздығы, іскерлігі мен дағдысы, іске батыл, сеніммен кірісуі
жүзеге асады, мұнда бағыт – бағдар беру, істің дұрыс – бұрыстығын
анықтау педагог тарапынан болуы шарт. Оқушының танымдық ынтасын
құптау, оған сенімділік таныту – оның мінез – құлқында
тұрақтылықты, өзін - өзі бағалауды, ерік әрекетінде батылдық пен
табандылық, ұстамдылық пен сабырлылықты, өзіне - өзі талап қоя
білуді, т.б. үйретеді. Оқушының танымдық іс - әрекет құрылымын:
танымдық қызығушылықтан, танымдық белсенділік, танымдық
ізденімпаздық және шығармашылық іс- әрекеттен тұрады. Оқушы қоғам
өмірінде маңызды іс - әрекетке дайындалып жатқандықтан, оның оқу –
танымдық әрекеті болашақ кәсіби әрекетінің дидактикалық бейнесі
болуы керек. Сондықтан оқушының іс - әрекеті бағытталған, ал оның
әлеуметтік және танымдық белсенділігі оның өмірлік жолын
анықтаудағы ұмтылысы болып табылады. Сонымен қатар, оқушылардың іс
- әрекет ерекшелігіне: өзіндік мақсаты мен нәтижесінің болуы
(білім, білік және дағдыны игеру, жеке қасиеттерінің дамуы); оқу
нысанының ерекше сипаты (ғылыми білім, болашақ қызметі туралы
ақпарат және т.б.); оқушы іс-әрекетінің жоспарлы жағдайда өтуі
(бағдарлама, оқыту мерзімі); оқыту құралдарының болуы – кітаптар,
лабораториялық құрал – жабдықтар, болашақ кәсіптік еңбектегі
модельдер, техникалық құралдар, т.б. жоғары интеллектуалды жүктеме
(емтихан, сынақ тапсыру, ғылыми жұмыс қорғау, т.б.) жатады.
Оқушылардың танымдық белсенділігі оқу үрдісінде қалыптасады.
Белсенді оқу-танымдық іс-әрекетінің көздейтін мүддесі, білімнің
қоғамдық мәнін ұғыну, қоғамға қызмет ету қарқынын үдету қажеттілігі
негізінде дамиды. Белсенділіктің ең жоғары көрінісі оқушылардың
алған білімдерін өмірде пайдалана білу болып табылады. Демек,
оқушылардың оқу-танымдық белсенділігін қалыптастыру – оқу үрдісін
жетілдірудің негізгі шарты ретінде қарастыру қажеттілігі
туындайды.
Оқушының белсенділігі, негізінен, екі түрлі сипатта
болатындығы белгілі. Олар: сыртқы және
ішкі белсенділік. Сыртқы белсенділік
дегеніміз – оқушы әрекетінің сыртқы көріністері (белсенді
қимыл-қозғалыстары, практикалық әрекеттері, мұғалімге зейін қойып
қарауы, т.б.). Оқушының ішкі белсенділігіне оның белсенді түрде
ойлау әрекеті жатады. Белсенділік жеке басқа тән, маңызды бір
қасиет болып саналады. Бұл қасиетсіз адамның қандай да болсын
жұмысы нәтижелі болуы мүмкін емес.
Жеке оқушының белсенділігіне жасалған талдау негізінде
белсенділікті жеке тұлғаның сипаты деп айқындауға негіз беретінін
атап өтеміз, ол адамның әрекетке қатынасынан көрініс табады, бұл
әрекет етуге дайын болушылық, ұмтылушылық, оны жүзеге асыру сапасы,
алға қойылған мақсаттарға жету үшін оңтайлы жолдарды таңдау. Жеке
адамды білім алуға қол жеткізген білімін тереңдетуді, қоғамдық
рухани мәдениетін ұғынуды, өз қабілетін көрсетуді қажетсінуі
танымдық белсенділіктің қайнар көзі болып табылады.
Оқудағы белсенділік оқып-үйренетін тақырыпқа, пайда болған
мәселеге, міндетке тұрақты ынтаның пайда болуымен, назар мен
ой-сана операциясының бағыттылығымен (талдау мен синтез, салыстыру
мен салмақтау, т.б.) оқып жатқан материалды түсінумен
бейімделінеді. Белсенділік адамның әрекетке қатынасын өз
бетінше әрекет етуге дайын болудан ұмтылысынан, алға қойған
мақсаттарға жету үшін оңтайлы жолдарды таңдай білуден көрініс
табатын жеке тұлғаның сипаты ретінде айқындалады.
Оқушының танымдық белсенділігі өз кезегінде қабылдау, есте
сақтау, ойлау, қиялдау үрдістері мен зейіннің тұрақты күйін қажет
етеді. Оқу барысында оқушының танымдық белсенділігін арттыруда
олардың өз бетінше танымдық ықылас-ынтасын, шығармашылық әрекетін
дамытатындай етіп ұйымдастыру қажет.
Оқушының қабылдауы, негізінен мұғалімнің сабақты жүйелі түрде
жүргізуіне байланысты. Оқушылардың жаңа материалдарды қабылдауына
негіз болатындай етіп даярлық жұмыстары жүргізіледі. Оқушылардың
оқу-танымдық қызметін арттыру дұрыс әрі нақты әрекеттер негізінде
іске асады. Оқушының өзіндік сезімдік танымы (қалауы, ынтасы,
құштарлығы, әсерленуі) негізінде қабылданған білім, дағды, ептілік
әлдеқайда нәтижелі әрі жемісті болады.
Оқушылардың оқу-танымдық іс-әрекетін белсендіруде оқу
материалының маңыздылығы дәрежесіне қарай, оның құндылығын анықтай
білу, сабақ беру мен оқу үрдісін ұйымдастыра білудің маңызы зор.
Оқытудың мазмұнына да фактілерден, әрекет тәсілдерінен басқа
оқытудың шын мазмұнымен бірге оқу үрдісінде қатысушылардың арасында
ақпарат алмасу қорын құратын және оқушылардың осы мазмұнды игеруіне
және оны практикада қолдануына қызмет ететін мәліметтер
қамтылады.
Қазіргі кезеңгі қоғам талабына сай оқытуда жаңа технологияны
пайдалана отырып, оқушылардың оқу-танымдық іс-әрекетін
белсендірудің шығармашылық әлеуетін көтерудің маңызы зор.
Жаңа технология үрдістерінің талабы – оқушыларға білім беруде
белгіленген мақсатқа жету, оқушылардың іс-әрекеті арқылы ойлау
дағдыларын, оқу- танымдық іс-әрекетін белсендіре отырып, сабақтағы
үш біріккен мақсатты жүзеге асыруға қол жеткізу.
Белгілі бір дәрежеде оқу-танымдық іс-әрекетті белсендірудің
қажеттігі туындайды. Мұнда оқыту үрдісіндегі әдістемелік жүйенің
(мазмұн, әдіс-тәсілдер, оқыту формасы, оқыту құралдары) өзара
байланысы негізінде оқу-танымдық іс-әрекет міндеттерін жүзеге
асырылуын талап етіледі. Оны оқу-тәрбие үрдісінде қолдану үшін мына
ұстанымдар жүзеге асуы тиіс:
1. Жоғары сынып оқушыларына өзіндік іздену іс-әрекетінің
әдістерін меңгеру талап етіледі. «Оқушы-мұғалім»
қарым-қатынасындағы үйлесімділік, ынтымақтастық болуы шарт.
Оқушының өзіндік жұмыстарының жоғары формасы болып табылатын
олардың өз еркімен жаңа амал-тәсілдер қолданып жасайтын
шығармашылық жұмыстарына басты назар аударылуы тиіс.
2. Жаңа педагогикалық технологияны қолдану оқушылардың
оқу-танымдық іс-әрекетін белсендіруде маңыздылығы жоғары.
Жаңа педагогикалық технологияны қолданудың оқушылардың
оқу-танымдық белсенділігін арттырып, өзін-өзі тәрбиелей алатын жеке
тұлға ретінде қалыптасуына мүмкіндік береді. Оқыту үрдісінде
оқушының оқу-танымдық белсенділігін қалыптастыру үшін барлық
қажетті шарттарды: білімдер мен әрекет тәсілдерін алуды,
қажетсінуді қалыптастыратын шарттарды, өзін-өзі бейімдеу шарттарын,
проблемаларды шешудің түрлі нысандарын ұйымдастыру дағдыларын
дамытудың шарттарын қамтамасыз етуге тиіс. Оқу-танымдық
белсенділіктің деңгейлерінің даму барысы дәл анықталуы,
мүмкіндігінше неғұрлым дәл бақылау өлшемдеріне ие болу үшін қажет.
Бұл адамның «ішкі» мүмкіндіктерін «сыртқы» факторлар арқылы жарыққа
шығару нәтижесінде жүзеге асады.
Оқушылардың белсенділігін арттырудың жаңа формаларын епті
пайдалана отырып, жаңашыл ұстаз белсендіру әсерін жүзеге асырады,
онда оқушылар: өз пікірінде тұра алуы; пікірталастар мен
талқылауларға қатысуы; өз жолдастарына және мұғалімдеріне сұрақ қоя
алуы; жолдастарының жауаптарын түзету; жолдастарының жауаптары мен
жазба жұмыстарын бағалай білу; артта қалған оқушыларды оқытуы;
үлгерімі нашар оқушыларға түсініксіз жерлерді түсіндіруі; өз
бетінше шамасы келетін тапсырмаларды таңдауы; танымдық міндетті
(мәселені) шешудің бірнеше түрін табуы; өзін-өзі тексеру үшін,
өзіндік танымдық және тәжірибелік әрекеттерін талдау үшін жағдайлар
ойластыруы; танымдық міндеттерді шешімнің өзіне белгілі тәсілдерін
жинақтап қолдануы. Көптеген зерттеушілердің пікірінше, өз бетінше
үздіксіз білім алудың қажетті жағдайы ретінде оқу-танымдық
белсенділікті қалыптастыру болып табылады. Алайда, мектептерде
оқушының осы қасиеттерін дамытуға байланысты бағытталған
оқушылардың өзіндік жұмысының жүйесі әзірге қалыптасқан
жоқ.
Мұғалім оқушы ынтасын қалыптастыру үшін мына мәселелерге назар аудару қажет:
-
Қалаулы мінез-құлықтың қайталануына кепіл болу үшін оқушылардың жетістіктерін шартты түрде нығайту.
-
оқушылардың жетістіктерге немесе сәтсіздіктерге теріс қарауын, соның ішінде пайда болған дәрменсіздікті түзетуге болатындығын білу қажет.
-
оқушылардың мінез-құлықтарының негізгі факторларын білу.
-
мұғалімдердің жеке көзқарастары мен құндылықтары оқушының ынтасына қатты ықпал ететіндігін мойындау.
-
оқушылардың сәтсіздіктер мен қатар жетістіктерге қол жеткізіп отырғанына көз жеткізу.
[2]
Баланың таным мәдениетін дамытуда ата-ананың ролі зор. Баланы тек бір жетістікке жеткен кезде ғана жақсы көріп, айналып, толғанып, сәтсіздікке тап болғанда ұрса жөнелу – көп ата-аналардың жасайтын ісі. Балаға әрқашан қамқор екендігіңізді көрсетіп, балаға назар аудару, балаға уақыт бөлу, сабырлы қарым-қатынас жасау, балаға өзін-өзі тәрбиелеуге бағыт беру, өз бетінше әрекет етуге үйрету,баланың бастамаларын қолдау, қолпаштау – баланың танымдық іс-әрекетінің белсенді болуына игі әсерін тигізеді. Баланың танымын кеңейту, қызығушылығын арттыру ата-ананың да күнделікті ісіне айналу керек. Баланың сабақты жақсы оқуы оның танымдық қызығушылығына тікелей байланысты. Ол үшін ата-ана баланың танымдық қызығушылығының көрсеткіштерін білгені абзал. Баланың танымдық қызығушылығы түрлі әрекет жағдайларында көрінеді. Мәселен, үлкендермен, өз қатар құрбыларымен қарым-қатынаста мына жағдайларға ерекше көңіл бөлген дұрыс:
-
бала сұрақ қоя ма, сұрақтарының мазмұны мен құрылымы қандай;
-
бала өзін қызықтырған заттарды білуге ұмтыла ма, оны басқа қандай ақпараттар көзі арқылы толықтырады;
-
бала өзін қызықтыратын істер жөнінде әңгімелесе ме, әңгіме барысында өз ой-пікірлерімен бөлісе ме;
-
қиындықты жеңуге тырысы ма, өз іс-әрекетін жоспарлай ала ма;
-
бала интеллектуалдық – сөзжұмбақ, жұмбақ, күрделі логикалық тапсырмаларды шешкенді жақсы көре ме;
-
бала кітап оқығанды әсіресе ғылыми-танымдық басылымдарды жақсы көре ме;
Баланың білуге деген құмарлығын қалай дамытуға болады? Ол үшін ата-ана не істеуі керек?
Баланың білуге деген құмарлығын дамыту ересектермен байланыс жасау кезінде ерекше қарқын алады. Ата-анасымен қарым-қатынас кезінде бала өзін толғандырған сұрақтарға жауап алуға тырысады, бірақ психологтардың айтуы бойынша, сұраққа жауап беруге тырыспау керек, баланы жауапты өзі табатындай жағдайға әкелу керек. [3]
Бiлiм беру жүйесi қоғамның
әлеуметтiк – экономикалық дамуында жетекшi роль атқарады, сондай –
ақ оны әрi қарай айқындай түседi. Ал бiлiмнiң қалыптасып, дамуының
жалпы шарттары философияның негiзгi мәселесi – рухтың материяға,
сананың болмысқа қатынасы тұрғысынан зерттелетiн iлiм таным
теориясы деп аталады. Таным теориясының басқа ғылыми теориялардан
түбiрлi айырмашылығы – ол бiлiмнiң қалыптасуы мен негiзделуiнiң
жалпы ұстанымдарын, объективтiк қатынастарды қалыптастырады.
Танымдық әрекет – шәкiрттiң бiлiмге деген өте белсендi ақыл –
ой әрекетi. Ол танымдық қажеттiлiктен, мақсаттан, таным
қисындарынан және әрекеттiң негiзiнде оқушыларда танымдық
белсендiлiктерiнен iзденiмпаздық қалыптасады.
Танымдық iзденiпаздық ұғымы және оны қалыптастыру проблемасын
көптеген педагогтар, психологтар мен әдiскерлер зерттеп, ғылыми
еңбектер жазды. Бұл проблеманың түп тамыры сонау көне замандардан
бастау алады. Егер баланың қызығушылығы жайында жүйелi
мәлiмдемелер түсiп отырса, баланың даму үрдiсi шапшандайды. Бiз бұл
жерде Л.В. Занковтың идеясын негiзге алдық. Ол баланың қоғамдық
өмiрдiң әртүрлi жақтарымен еркiн араластыру керек, әртүрлi баланың
дамуы үшiн туындайтын шегiнiстерден қашпауымыз керек, керiсiнше,
баланың дамуына қандай дәрежеде ықпал еткенiн айқындай отырып,
жүргiзу қажет деген ұсынысын зерттеуiмiзге басшылыққа алдық. Тарихи
ескерткiш мұраларға жүргiзiлген саяхат – сабақтар мен эксурсиялар
баланың танымын қалыптастыруда негiзгi орын алатынын практика
барысында айқын байқадық.
Әртүрлi жүргiзiлген саяхат жұмыстары бастауыш сынып
оқушыларының ынтымақтастығын жетiлдiре түседi. Бұл туралы психолог
Л.С.Выготский «Дербес жұмыс iстегеннен гөрi бала ынтымақтастықта
күштiрек әрi ақылдырақ болып, ол өзi шеше алатын интелектуалды
қиындықтар деңгейi жөнiнен биiкке көтерiледi…», - дейдi.
Жалпы жеке тұлғаның бойындағы адамгершiлiк құндылықтарын
қалыптастыруға байланысты арналған ғылыми – зерттеу еңбектерiн
зерделеу барысында бастауыш сынып оқушыларының қалыптасуы, олардың
психологиялық дамуына байланысты арналған еңбектер сараланып,
жүйеленгенiн байқадық. Мәселен, С.Төрениязова «Бастауыш мектеп
оқушыларын сыныптан тыс оқу – тәрбие жұмысы арқылы дамытудың
педагогикалық негiздерi» атты ғылыми – зерттеу жұмысында оқушыны
дамытуда бiлiм мен тәрбие негiзгi орын алатынын атап көрсете келе,
дамудың бес жағдайын нақтылайды:
- психикалық дамуға – оқушының мiнез – құлқының, ерiк –
жiгерiнiң, қабiлетiнiң дамуы;
- денелiк дамуға – дене бiтiмiнiң өз жасына сай болуы;
- рухани дамуға - оқушының iшкi жан дүниесiнiң сырттан әсер
ететiн күшпен өзара бiрлiгi;
- әлеуметтiк дамуға – өздерi өмiр сүрiп отырған қоғамдық
ортаға үйлесе дамуы;
- жалпы дамуға – оқушының жан – жақты үйлесiмдi дамуы, - деп
қорытындылай келе, сыныптан тыс уақытта бастауыш сынып оқушыларын
дамытудың ғылыми – теориялық негiзiн айқындай отырып, бастауыш
сынып оқушыларымен жүргiзiлетiн жұмыстардың тиiмдiлiгiн арттыруға,
үйiрме жұмыстары мен мектептегi қоғамдық ұйымдардың құрылымын
айқындай отырып, тәжiрибелiк – эксперименттiк жұмыстардың
тиiмдiлiгiн нақтылайды. Ал, Л.К.Керимовтiң қиын балаларға
арналған еңбегiнде, оларды «қиын балалар» етiп тәрбиелейтiн
әлеументтiк жағдайларға ғылыми талдау жасай келе, тығырықтан шығу
жолдарын саралап көрсетедi. Әсiресе, қиын балалардың мiнез – құлқын
түзетуде адамгершiлiк тәрбиесiнiң ықпалының мол екенiне
тоқталады.
Көпұлтты Қазақстан жағдайында аралас мектептегi адамгершiлiк
тәрбие мәселесi В.А.Кимнiң еңбегiнде негiз болады. әрбiр этникалық
топтың бiр ұжымда тәрбиелену барысында олардың ұлттық
ерекшелiктерiне, салт – дәстүрiне, әдет – ғұрыптарына аса мән бере
отырып, адами құндылық қасиеттерiн қалыптастыруда әр ұлт
өкiлдерiнiң ықпалын жан – жақты ашып көрсетедi.
Қоғам дамуының жаңа кезеңiнде жоғарғы сынып оқушыларын
адамгершiлiкке тәрбиелеудiң ғылыми – педагогикалық тұрғыда жүйесiн
жасаған Р.К.Төлеубекова адамгершiлiк тәрбиесi – адамзат қоғамын
үнемi толғандырып келе жатқан күрделi мәселенiң бiрi. Жаңа
әлеументтiк мәдени жағдайда жеке тұлғаның адамгершiлiк тұрғыдан
қалыптасуына байланысты, бiрiншiден бүкiл адамзат қоғамының даму
тарихында адамгершiлiк тәрбиесiнiң өзектi болғанын, екiншiден,
философиялық, тарихи, әлеументтiк, психологиялық, педагогикалық
әдебиеттер мен зерттеулерге талдау жасай келе, адамгершiлiк адамның
тұлғалық құрылымында ең алдымен өзiн танып бiлуi, олармен қарым –
қатынасы адамгершiлiк тәрбиенiң бiр қыры, үшiншiден, қазiргi
әлеументтiк жаңа орта жағдайында адамның адамгершiлiк тұлғада
қалыптасуы өзi өмiр сүрiп отырған қоғамның және әлеументтiк
ортаның, оның жанды саласы – мектептiң алатын орнының маңызы зор
екенiне тоқталады.
ХIХ ғасырдың 60 жылдары мен ХХ ғасырдың 90 жылдары аралығында
адамгершiлiк тәрбиенiң даму тарихын зерттеген Э.А.Урынбасарованың
еңбегiндегi қазақ төңкерiсiне дейiн және төнкерiстен кейiн де қоғам
дамуында адамгершiлiк тәрбиесiнiң басты орын алғанына архив
деректерiн негiзге ала отырып тұжырымдайды.
Ал, болашақ мектеп мұғалiмдерiнiң мектепте адамгершiлiк
тәрбиесiн ұйымдастыруға байланысты А.А.Калюжный, А.А.Аманжолова,
С.Қ.Әбдiлдинаның еңбектерi арналған. Бiз, тарихи ескерткiш мұралар
арқылы оқушыларды адамгершiлiкке тәрбиелеуде жоғарыда аты аталған
ғалымдардың, практиктердiң ғылыми тұжырымдарын басшылыққа алдық.
Әсiресе, «Тарих тағылымдары» атты бастауыш сыныптарға арналған
бағдарламаның мазмұнын құрастыруда оқулықтардың мүмкiндiктерiн
негiзге алдық.
Бастауыш сынып оқушыларына адамгершiлiк тәрбие берудiң ғылыми
– теориялық негiзiн айқындай келе, зерттеуiмiзге нысана етiп алып
отырған ұрпақтан – ұрпаққа жалғасқан тарихи ескерткiш мұралардың
тәлiмдiк те, бiлiмдiк те маңызының зор екенiн зерттеу барысында
айқындадық. Сонымен қатар, Қазақстан бiлiм беру жүйесiнiң
әлемдiк стандартқа сай 12 жылдық бiлiм жүйесiне көшуi кезiнде бiлiм
берудiң негiзгi компонентi аймақтық ерекшелiктердi ескере отырып,
тәлiмдiк маңызы мол тарихи мұраларды оқушылардың бiлiмдiк деңгейiн
жетiлдiруге байланысты еңгiзу мүмiндiгi бар екенiн атап көрсеткiмiз
келедi.
Тәуелсiз Қазақстан мемлекетiнiң қазiргi кезеңiндегi қоғамның
түрлi сфераларының құрылуы мен тұлғаның белсендiлiгiнiң жоғарылауы
арасында байланыс айқындала түсуде. Осыған байланысты балалардың
танымдық әрекетiн белсендiлендiру, оны тиiмдi басқару және дамыту,
әдiстемелiк, ұйымдастырушылық және моральдiк – психологиялық
тұрғыдан қамтамасыз ету күрделi педагогикалық мәселе ғана емес,
маңызды әлеуметтiк мәселе болып табылады.
Түйін
Білім алушының танымдық белсенділігін дамыту процесі ұстаздардан терең психо-педагогикалық білімді, сол білімді тиімді пайдалану үшін ғылыми негізделген әдістемелік білікті, жаңаша көзқарастарды және жаңа заманға сай білім алушының сұраныстарын қанағаттандыратын тәсілдерді, ізденіс жұмыстарын талап етеді.Ұстаз еңбегімен қатар, баласының таным мәдениетінің дамуын басты назарда ұстайтын ата-ананың ықпалы, баланың араласатын достары, туысқандары, қоршаған ортаның әсері зор. Танымды кеңейту, таным әрекетін белсендіру үшін білім алушыда ыждағаттылық, еңбекқорлық, табандылық, зейінділік сияқты құндылықтардың жиынтығы болуы керек.Ал құндылықтарға қол жеткізу үшін тұлға өзін-өзі тәрбиелейтін дәрежеге жету керек. Алдына нақты мақсат қоя алатын, ынталы, денсаулығы мықты, рухани қалыптасқан, сәтсіздіктерге мойымайтын, жеткен жетістігіне масаттанып кетпейтін, алған білімін өмірде қолдана алатын ізденімпаз, білімге құштар тұлға тәрбиелеу – бүгінгі күн талабы.
Пайдаланылған әдебиеттер:
1. «Ақпараттық таным порталы» материалдары./Кірілген уақыты-05.10.2014/
2. МАН.Үлестірмелі материалдар.Бірінші апта.
3. Игенбаева Б.Қ. «Мектепке дейінгі және мектеп жасындағы балалар-
дың психологиялық даму ерекшеліктері»,Астана,2011.
Өтінім
-
Автордың аты-жөні
1.Бекмурзина Жаңыл Сундетовна
2.Сейлова Шолпан Бекхожаевна
Жұмыс орны
1.Маңғыстау облысы , Маңғыстау ауданы, «Ұштаған орта мектебі» ММ
2. Маңғыстау облысы , Маңғыстау ауданы,Шетпе гимназиясы
Қызметі
Орыс тілі мен әдебиеті пәні мұғалімдері, 1-деңгей бағдарламасы идеясын таратушылар
Жұмыс және мекенжайы
1.Маңғыстау облысы , Маңғыстау ауданы, Ұштаған селосы,Солтүстік көшесі, 35 «б» үй.
2. Маңғыстау облысы , Маңғыстау ауданы,Шетпе селосы,Қызылтұран көшесі,108 «А» үй.
Е-майл
1. ushtagan_mektep@mail.ru
2. sh.d.b.1966@mail.ru
Телефон
1.+777136208672, +77789675397
2.+77789010291
Мақала атауы
«Білім алушының танымдық әрекетін белсендіру»
Секция нөмірі
Секция № 6.
Төлем уақыты
3