Бірінші сынып
оқушыларының мектепке бейімделуі: ерекшеліктері, бейімделу
мәселелері, оларды жеңу жолдары
Бірінші сынып
оқушыларының мектепке бейімделуі: ерекшеліктері, бейімделу
мәселелері, оларды жеңу жолдары
Бірінші сынып оқушысының
мектепке бейімделуінің сәттілігі мұғалімнің, психологтың,
әкімшіліктің және ата-ананың үйлесімді күш-жігеріне байланысты. Бұл
әр баланың әртүрлі жолмен жүретін өте күрделі процесс. Бейімделу
дегеніміз не?
Бейімделу-бұл жеке тұлғаны
әлеуметтендіру механизмі, оны жаңа қатынастар мен әлеуметтік
қатынастар жүйесіне қосу. Бірінші сынып оқушысы мектепке кірген
кезде ол мүлдем басқа өмір сүру жағдайларына және жаңа әлеуметтік
шеңберге түседі. Бірінші сынып оқушыларының мектепке бейімделу
ерекшеліктерін психологиялық талдау келесі мәселелерді
анықтады.
-
Балабақшада баланың қолайлы
күн тәртібі болды, ал мектепте нақты тәртіп пен қатаң тәртіп
болды.
-
Бірінші сынып оқушысы ойын
іс-әрекетінен танымдық іс-әрекетке көшуі
керек.
-
Балалар оларға қойылатын
талаптардың қатаң жүйесіне түседі.
-
Бірінші сынып оқушысының
айналасында ересектер мен балалар арасында көптеген жаңа адамдар
пайда болады, олармен байланыс орнату
қажет.
-
Бірінші сынып оқушысының
бейімделуі екі аптадан алты айға дейін созылуы мүмкін. Бейімделу
кезеңінің ұзақтығы келесі факторларға байланысты: баланың жеке
ерекшеліктері; мектепке дайындық деңгейі; әлеуметтік дағдыларды
дамыту дәрежелері.
Бейімделу процесінің
мақсаты-бірінші сынып оқушысын жаңа әлеуметтік жағдайға барабар
қосу.
Бейімделу
шарттары
Бірінші сынып оқушыларының
мектепке сәтті бейімделуі үшін осындай жағдайлардың сақталуын
қамтамасыз ету қажет:
-
алты жасар балалардың жас
ерекшеліктеріне сәйкес оқу-танымдық қызметін
ұйымдастыру;
-
қарым-қатынас үшін қолайлы
жағдайлар жасау;
-
сауықтыру-алдын алу жұмыстарын
жүргізу;
-
әдеттегі тәртіпке біртіндеп
ауыса отырып, мектеп сабақтарының жұмсақ режимін
ұйымдастыру;
-
санитарлық-гигиеналық талаптарды
сақтау;
-
сабақтан тыс уақытта белсенді бос уақытты
ұйымдастыру;
-
отбасының оқушының жаңа мәртебесіне оң көзқарасын
қалыптастыру;
-
бейімделу деңгейіне тұрақты мониторинг
жүргізу.
Барлық көрсетілген шарттарды тиімді іске асыруда
педагогтердің кәсіби деңгейі маңызды рөл
атқарады.
Бірінші сынып оқушыларының бейімделу мәселелері
Сыртқы және мектепішілік факторлардың сәтті үйлесуі жағдайында бала мектеп өміріне еш
қиындықсыз «бейімделеді»
және сыныпта жүргенде эмоционалды қолайсыздықты сезінбейді. Алайда, кейде бірінші сынып оқушыларын мектепке
бейімдеуде белгілі бір қиындықтар туындауы
мүмкін.
Баланы мектепке бейімдеу процесі өте жан-жақты
және ересектерден үнемі бақылау мен түзетуді қажет етеді. Оның
ағымының жүйелілігін қамтамасыз ету үшін әртүрлі іс-шараларды
қамтитын кешенді құжат әзірлеу
қажет,
олардың ішінде ең бастысы:
Диагностика жүргізу үшін
бірінші сынып оқушыларының мектепке бейімделуін зерттеудің әртүрлі
әдістерін қолдануға болады:
-
Бақылау;
-
Оқу мотивациясын зерттеу
әдістемесі;
-
Люшер
әдісі;
-
«Үйлер»
әдістемесі»;
-
«Баспалдақ»
әдістемесі;
-
Мектептегі мазасыздықты зерттеу
әдістемесі;
-
«Адам суреті» сурет салу
әдістемесі;
-
«Оқушының ішкі
ұстанымы» сауалнамасы;
-
Социометрия.
Мұндай терең диагностиканың
негізгі міндеті-бірінші сынып оқушыларының мектепке бейімделуінің
қиындықтарын анықтау және оларды жеңу жолдарын белгілеу. Түзету
ұжымдық сабақтарды немесе жеке кеңестерді ұйымдастыру арқылы жүзеге
асырылады. Балаларға арналған іс-шаралар екі топқа
бөлінеді:
-
жалпы
сыныптық - балаларды бір-бірімен
таныстыру, мектептегі мінез-құлық ережелерімен, достық
қарым-қатынас құру және т. б. үшін
өткізіледі;
-
топтық, жеке - бейімделуде белгілі
бір проблемалары бар оқушылар үшін жеке
өткізіледі.
Бейімделу кезеңінде
ата-аналармен жұмыс олардың педагогикалық білімін арттыруға
бағытталуы керек. Осы мақсатта тақырыптық ата-аналар жиналыстарын
өткізу, баланы бейімдеудегі қиындықтарды жеңу үшін ата-аналарға
кеңестер әзірлеу, жеке кеңестер ұйымдастыру
қажет.
Бірінші сынып оқушыларын
бейімдеу бағдарламасының негізгі бағыттарын тиімді іске асыру
баланың жаңа қызмет түрін, жаңа әлеуметтік рөлді игеру процесін
жұмсартуға және жеделдетуге әкеледі.Бірінші сынып оқушыларын
мектепке бейімдеу проблемалары бүкіл білім беру жүйесі үшін өзекті
болып табылады. Әр бала мектепке бірінші рет келіп, ересектерден —
ата-аналар мен мұғалімдерден қолдау күтеді, алаңдайды және
қобалжиды.
Бірінші сынып
оқушыларын бейімдеу бойынша психологтың
ұсыныстары
Мектепке бейімделе отырып,
бірінші сынып оқушысы өзінің эмоционалды-еріктік, танымдық және
мотивациялық салаларын қайта
құрады.
Мектепке бейімделу-бұл баланың
мектепке дейінгі балалық шақтағы балабақша мен отбасы жағдайымен
салыстырғанда ол үшін жаңа болып табылатын мектеп жағдайлары мен
талаптарына бейімделуі. Балалар үшін ерекше өмірлік жағдайға
кірудің осы кезеңінің маңыздылығы оның ағымының әл-ауқатына тек оқу
іс-әрекетін игерудің сәттілігі ғана емес, сонымен бірге мектепте
болудың жайлылығы, баланың денсаулығы, оның мектепке және оқуға
деген көзқарасы да байланысты екендігінде
көрінеді.
Мектепте оқуды бастау баланың
өміріндегі өте маңызды сәт. Жаңа орта, жаңа таныстар, оқу
жүктемесі, тіпті 40 минут ішінде бір жерде отыру қажеттілігі бала
үшін стресс болып табылады. Дәл осы сәтте қолдау өте
маңызды.
Дайындаған:
Педагог-психолог Марат Наргиза
Сабитбековна