Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
«Халық педагогикасы -тәрбие тірегі»
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
«Халықтық педагогика-тәрбие тірегі»
Өз тәжірибесінен
Әдіскер: Н.С.Алпысбаева
Қостанай қаласы
Ұрпақтан бір ұрпаққа ауызша жалғасып келген нақыл – өсиет, өнеге қағида болып таралып келген тәлім – тәрбие тағылымының бай мұрасы бар. Ол халықтық педагогика деп аталады.
Халықтық педагогика отбасылық тәрбиеден басталып, ел – жұрт, ауыл – аймақ, тіпті бүкіл халықтық қарым қатынастан берік орын алған тәлім – тәрбиенің түрі. Ендеше, халық педагогикасы қоғам дамуының барлық сатыларынан өтіп, тәжірибеде жүйеленіп, ғылыми педагогикалық дәрежеге жеткенше ұрпақ тәрбиесінің қайнар көзі, алтын діңгегі болып келгені даусыз.
Халықтық педагогикада бала дүниетанымын қалыптастырудың және оның ақыл-ойын дамытудың бастау кезі ретінде ең алдымен оның қоғамға, қоршаған дүниеге «Арманы жоқ жас- қанатсыз қарлығаш» - дейді халық. Халық ұрпақты ақыл-ойды өздігінен жетілдіруге үндейтін терең және танымдық процестер жиынтығы екендігін дұрыс болжайды. Халық тәрбиешілері үйрену, оқуды адам бүкіл жаңаны ерекше қабылдағыш балалық шақтан бастаса, мақсатқа лайықты болатындығына, алынған білімі өмір бойына игілікті қызмет ететіндігіне тәжірибеде көз жеткізді. Баланың ақылын тәрбиелеу оның танымдық қабілеттерін жан-жақты дамыту, әртүрлі түсінулердің кеңдігі мен сезімталдығын, байқағыштықты, естің түрлерін жаттықтыруды, ойдың елестетуін ынталандыруды талап етеді. Мысалы: жұмбақтар халық педагогикасында осы талапты жүзеге асырудың аса құнды дидактикалық материалы болып табылады. Олар баланың ойлауын дамытуға ықпал жасайды.
Халық педагогикасының мақсаты: бірнеше ғасырларға созылған халық тәжірибесіне сүйене отырып, болашақ ұрпақты еңбекке, өмірге ең жоғарғы адамгершілік, имандылық қасиеттерге тәрбиелеу. Халық педагогикасының негізінде халық ауыз әдебиетінің шығармалары, этнографиялық материалдар, халықтық тәрбие дәстүрлері, халық ойындары, үйелмен тәжірибелері т.б. жатады. Демек, халық педагогикасы-ғасырлар бойы өмір тәжірибесіне негізделген ұрпақ тәжірибесіндегі дәстүрлердің жиынтығы. Халық педагогикасының құрамды бөліктері қазақтың ұлттық ойындар, мақал-мәтелдер, жұмбақтар, ертегілерт.б. ерте заманнан бастап, жас өспірімдердің ой-өрісін, зеректігін анықтау үшін тәрбие құралы ретінде қолданып келді.
Ұлттық ойындар. Қазақ халқының өмір кешкен тарихында ұлттық ойындардың көптеген түрлері балалық, жеткіншектік, жасөспірімдік сияқтағы балалар тәрбиесінде пайдаланылады. Ойын тек көңіл көтеру, шаттандыру ғана емес, ол өзінше ерекше қазақ халықының әлеуметтік өміріне байланысты тәрбиелік мағынасы зор жеке адамның дамуына, жетілуіне әсер етуші фактор. Жиі қолданылып келген бірнеше ойын түрлерін атап өтуге болады. Олар: «Ақ серек- көк серек», «Айгөлек», «Жаяу жарыс», «Соқыр теке», «Ақ боран», «Төбетей», «Бәйге», «Орамал тастау» т.б.
Мақал-мәтелдер – халықтың ауызша ақындық шығармашылығының көп тараған ескерткіштері. Ғасырлар бойы халықтың әлеуметтік тарихи тәжірибесі туралы нақыл сөздер арқылы халықтың ой-пікірі, арманы, көзқарасы баяндалған. Қасиетті сөздерді қазақ халқы қастерлеп өнеге етіп, адамдардың өлең өрнектерімен ойластырып мақал-мәтелдерді үнемі пайдаланып келген. Мақал-мәтелдер халық өмірінің барлық жағынан қамтылған.
Жұмбақтар. Халық арасында жылдам айтылып келе жатқан жұмбақтардың саны көптеп саналады. Жұмбақ балалардың қиялын, танымдық іс-әрекетін, қабілетін дамытады. Оның жауабын табу үшін мазмұнын талдап ой елегінен өткізеді. Жұмбақтың тәрбиелік мәні өте зор. Халқымыз ғасырлар бойы өз ұрпағын адамгершілікке, елжандылыққа, отансүйгіштікке тәрбиелеп келді. Осы ұрпақтан-ұрпаққа жалғасып келе жатқан дәстүрдің өзегі, алтын діңгегі халықтық педагогика болды деуге болады. Халықтық тәрбие, ол ұлттың ұлт болып қалыптасуымен бірге дамып келе жатқан көне тарихи жүйеге жататыны кімге болса да аян. Салт-дәстүр халықтың белгілі бір әдет-ғұрыптары мен байланысты туады. Мысалы, бала тәрбиесімен байланысты: шілдехана өткізу, сүйінші сұрау, балаға ат қою, бесікке салу, тұсау кесу, атқа мінгізу, сүндетке отырғызу тойлары қазақ халқында ежелден сақталған. Мұны салт-дәстүрлер деп атайды.
Балабақшадағы
тәрбие – барлық тәрбиенің бастамасы. Тәрбиеші
балаларды адам мәдениетінің әлеміне, күрделі және алуан түрлі
қарым-қатынастардың әлеміне ертетін үлкендердің бірі. Қазіргі кезде
ата-ананың сұраныс деңгейі биік. Өскелең жас ұрпақты
рухани-адамгершілік қасиеттерге тәрбиелеу мәселесі қазіргі
заманымызда өзекті болып отыр. Балалардың білім беруде,
адамгершіліктің ең құнды қасиеттерін бойына сіңіріп тәрбиелеуде,
білім меке мелерінен, ұстаздардан, ата-аналардан шығармашылықты
талап етеді. Тәрбиелеп отырған жас жеткіншекке бала деп
қарамай, кішкентай күнінен бастап оның елін сүйер бүлдіршін, ұлтын
ұлық тұтар ұлан, мақта-нышымызға айналар отаншыл азамат болып
қалыптасуына тырысуымыз қажет. Бала бойына тәрбиенің ұрығын
себетін, ең алдымен, ата-анасы болса, одан кейін, балабақшасы.
Тіпті есін білер-білмес шағынан бастап күнұзаққа балабақшада
жүретін бала үшін балабақшаның ықпалы басымдау десек те болады.
Ендеше, балабақшаларымыз балалардың ұлтына сай азамат болып
қалыптасуы жолында тәлімді тәрбие бере алып отыр
ма?
Жазушы-педагог Ж. Аймауытов: «Баланы
тәрбиелеу үшін әрбір тәрбиешінің өзі тәрбиелі болуы керек. Себебі,
бала айтып ұқтырғаннан гөрі,
көргеніне көп еліктегіш келеді. Солай болған
соң балаға не жақсы мінез болсын, іспен көрсету керек», - дейді.
Осы бір ұлағатты ой астарында отбасында - ата-анасынаң мектепке
дейінгі ұйымда – тәрбиешіден талап етілетін тағылым жүгі жатыр. Жер
бетінде мекен еткен адамзаттың бір бұтағы — бір халықтың қандай да
дара қасиетке ие болып, қандай бет-бейнесімен көрінуі — сол
халықтың мектебінің бет-бейнесіне, өзіндік ерекшеліктеріне тікелей
байланысты. Әрине, отбасында бала ұлттық құндылықтар негізінде
тәрбиеленіп келіп, ол тәрбие балабақша мен бастауыш мектепте
жалғасын тауып жатса, бала өте құнарлы этномәдени білім мен тағылым
алары анық.
Мектепке дейінгі тәрбие бағдарламасы
балалардың жан-жақты дамуын, олардың мектепке деген дайындығын
қарастырады. Жас ұрпақты саналы, сергек етіп тәрбиелеу
отбасы мен мектепке дейінгі ұйым қызметкерлерінің бірден-бір
парызы.
№ 61 бөбекжай – бақшасының тәрбиешілері 5-6 жастағы балаларды тәрбиелеу барысында халықтықтық педагогиканы кеңінен қолданады.Әр баланың мақал-мәтелге,жұмбақ шешуге,ұлттық ойындарға деген сезімін оятады.Күннің екінші жартысында жұмбақ жарыс ұйымдастырып,балалардың топпен жарыс ойнауын қарастырады. Мақал-мәтелді алдымен балаларға мәнін түсіндіріп,жаттаттады.Содан кейін үйлеріне тапсырма беріп, ата-аналарының оларға тағы үйретулерін ескертіп отырады. Халықтық педагогикада сонымен қатар жаңылтпаш үйретудің мәні зор. Баланың жаңылтпаш жаттау кезінде тілдері жаттығып, әр дыбысты анық айтуға үйретеді.Ұлттық ойын кезінде балаларды ойынға деген қызығушылықтарын арттырып, ойын барысында бір-біріне деген сыпайылылық пен достық қарым-қатынасқа тәрбиелейді. Қазақ халқының тарих қойнауында қанша ғасыр өтсе де, тәлім- тәрбиелік мәнін жоғалтпаған ұлттың болмысына, сана-сезіміне, тұлғалық сипатына сай жалпы адамзаттық және ұлттық құндылықтар қатарына жататын асыл дүниелер бар екені белгілі. Осындай рухани құндылықтарды тәрбиенің мазмұнына арқау ету жетілген тұлғаны қалыптастыру мәселесі педагогика ғылымының тарихына жаңаша көзқарасты қажет етеді.