Тақырыбы: Жасөспірімдер
арасындағы суицидтік мінез-құлықтың алдын алу
жолдары (Баяндамашы
А.О.Таскенова)
«Суицид» латын тілінен алынған
«өзін-өзі өлтіру, өзіне қол салу» деген мағынаны білдіреді. Суицид
терминін итальян психологы Г. Дэзен 1947 жылы енгізіп, оны
“Өзін-өзі өлтіруге әрекет ету” - деп түсіндіреді.
Суицид жан жүйесі қатты күйзелген кезде, не психикалық аурудың
ықпалымен адам жасайтын өзін-өзі өлтіру әрекеті.Өз өмірін қиюға
бағытталған саналы ерікті түрдегі әрекет қазіргі таңда бүкіл
жаһандық қоғамдық мәселеге айналып отыр.
Суицидтік мінез-құлық
факторларына биологиялық, психикалық және әлеуметтік фактор
жатады. Басқа факторлар да «іске
қосушы шүріппе» рөлін атқаруы мүмкін:
-
Стресс(күйзеліс) тудыратын
жағдайлар(мектептегі үлгерім және
тәртіп мәселелері, отбасылық мәселелер, ажырасу және айрылу,
қатарластарының қысым не зәбір көрсетуі, заң
бұзу)
-
Суицид жасау құралдарына
қол жетімділік
-
Басқа адамдар жасаған
суицид оқиғалары
-
Төмендегідей
әңгімелер
-
Өлгісі келетін немесе өзін-өзі
өлтіргісі келетіні(«мен өлі болғанды қалар едім», «менің өмір
сүргім келмейді»)...
-
Өмір сүргісі келетін
себептердің жоқтығы(«өмір сүрудің еш мәні
жоқ»)
-
өзін басқаларға мысал ретінде
сезінуі(«менсіз отбасыма жақсы болар еді»)
-
тығырыққа тірелгені және
шарасыздықты сезетіні («бұдан шығар жол көріп тұрған
жоқпын»)...
Балалардың
өзіне-өзі қол салуға бейімділігі
мына төмендегі мәселелерге байланысты
болады:
-
Баланың достары болмаса;
-
Ешкіммен араласпаса;
-
Ата-анасымен сырласпаса;
-
Ешкімге сенбесе;
-
Ешнәрсе қызықтырмаса;
-
Қымбат адамын жоғалтса;
-
Біреуге ренішін ұзақ уақыт
уайымдаса;
-
Сүйген адамы қарамаса;
-
Ата-аналары ажырасып, олардың махабатын жоғалттым
деп ойласа;
-
Ата-аналарының өмірден өткеніне
қайғырса;
-
Басқа адамдар қорлап, кемітіп тілін
тигізсе;
-
Өзінікін дұрыс деп кешірім сұрағысы келмей
жазалаудан қашқанда;
-
Жасөспірім қыздар жүкті болып
қалып ұяттан қашып сондай іс-әрекетке баруы
мүмкін;
-
Ұзақ уақыт бопсалауға
кездескенде;
Оқушының көмекке мұқтаж
екенін қалай білуге болады?
Жаны жабырқап жүрген
бала:
-
Жалғыз жүргенді артық көруі
мүмкін
-
Көңіл-күйі күрт өзгеріп отыруы
мүмкін
-
Әдеттен тыс қуанышты, немесе
көңілсіз, немесе тым ашуланшақ болуы
мүмкін
-
Тамақтану әдеттерінде айқын
өзгерістер байқалуы мүмкін
-
Достарымен қарым-қатынаста
қиындықтар тууы мүмкін: жаңа дос таба алмауы мүмкін немесе бұрынғы
достарымен қарым-қатынасын сақтай алмауы
мүмкін.
-
Оқудағы үлгерімінің нашарлауы
анық байқалуы мүмкін
-
Басына түскен қиындықтарын
шеше алмауы мұмкін және күнделікті істерін атқара алмауы
мүмкін
-
Қайта-қайта өзге адамдардың
құқықтарына қол сұғуы мүмкін
-
Белгіленген ережелерге қарсы
шығуы мүмкін, қойылған талаптарды орындамауы және сабақтан жиі
қашып кетуі мүмкін
-
Ұрлық немесе бұзақылық жасауы
мүмкін
-
Жиі ашу шақыруы немесе ызақор
болып кетуі мүмкін
-
Өзіне зиян келтіруі мүмкін
немесе зиян келтіретін мінез-құлыққа бейім болуы
мүмкін
-
Өзін-өзі тым жоғары бағалауы
мүмкін немесе шамадан тыс белсенді болуы
мүмкін
-
Адамды мезі ететін, қайталана
беретін мінез-құлық көрсетуі мүмкін, мысалы, қолын қайта-қайта жуа
беруі, әлденені қайта –қайта тексергіштей беруі
мүмкін.
Жаны жабырқап тұрған оқушы
келесілерді айтуы мүмкін: «Мен өзімді жек көремін!» ,
«Одан да өлгенім жақсы еді...» , «Ешкімнің менде жұмысы жоқ», «Мен
шаршадым, өмір сүруден жалықтым...» , «Мені біреу аңдып жүр!»,
«Барлығы маған күледі», «Бұдан артық шыдай алар емеспін», «Мен жолы
болмаған бейшарамын».
Суицид вахтёрі
дегеніміз-суицидтік мінез-құлықты көре
алатын, байқай алатын адамдар.
Егер оқушының тікелей қатерге
бас тіккенін байқасаңыз немесе алдын-алу бойынша төмендегідей
әрекеттерді іске асырыңыз:
-
Ойланбастан
араласыңыз;
-
Сізге бәрібір емес екенін
көрсетіңіз:сабыр сақтаңыз және ақыл айтпай, тыңдауға уақыт
бөліңіз;
-
оның жан
күйзелісіне/қиналысына жанашырлықпен түсіністік
танытыңыз;
-
Сезімдерін қызбалықпен
жеткізуіне дайын болыңыз;
-
Оң нәтижеге деген үміт пен
сенім ұялатуға тырысыңыз;
-
Ойы бар адамды ешқашан жалғыз
қалдырмаңыз;
-
Көмек сұрау қажет екеніне
көзін жеткізуге тырысыңыз;
-
Қажет болса, көмектесе алатын
адамға апарыңыз;
Қорытынды:
«Балалар – бүгінгінің қонағы
және болашақтың иесі» деген В.Белинскийдің сөзімен аяқтай отырып,
оқушыны өзіндік ой-пікірі қалыптасқан, ерік
жігері мықты жеке тұлға болып қалыптасуына өз үлесімізді
қосайық.
Назар қойып, тыңдағандарыңыз
үшін рахмет! Алдағы өмірлеріңізде тек
сәттілік!
Баяндамашы:
А.О.Таскенова