Күні:
Сынып: 9
Сабақ: 3
Сабақтың
тақырыбы: §3. Жасушаның ашылу
тарихы.
Сабақтың
мақсаты: вирустардан басқа барлық тірі
ағзаларға тән, ең кішкентай өлшем бірлік – жасуша, оның ашылу
тарихымен және оны зерттеуде пайдаланылған құралдар жайлы мағлұмат
беру.
Сабақтың
міндеттері:
Білімділігі
– «жасуша» ұғымын түсіндіріп,
микроскоптың құрылысымен таныстырып, дайын микропрепараттар жасау
тәсілін үйрету.
Тәрбиелілігі
– адамның тұлға ретінде
қалыптасуында ғылыми дүниетанымын
байыту.
Дамытушылығы
– электрондық оқулық арқылы
ойлау, есте сақтау, көру қабілеттерін дамыту; ой түйіндеуге,
шығармашылықпен жұмыс істеуге жұмылдыру; пәнге, тақырыпқа
байланысты қызығушылықтарын дамыту.
Құрал-жабдықтар:
электронды
көрсетілімдер
Сабақтың
типі: құрастырылған
Сабақтың
барысы:
І. Ұйымдастыру
кезеңі
а)Келмей қалған оқушыларды
белгілеу
б) оқушылардың сабаққа
дайындығын бақылау.
ІІ. Үй тапсырмасын тексеру
кезеңі
1. Цитология қандай ғылым?
2. Цитология қандай пәндермен тығыз байланысты?
3. Цитологияның зерттеу әдістері?
4.Цитохимиялық әдіс қандай
әдіс?
5.Гематология
әдісі
ІІІ. Жаңа материалды
түсіндіру кезеңі
1609 жылы Италия ғалымы,
физик Г.Галилей 2 дөңес әйнектен құралған
объективімен окуляры бар 40-тан 300 есеге дейін үлкейтіп көрсететін
күрделі құрал құрастырған.
Голландия ғалымы Антон ван
Левенгук дөңес әйнектерді өңдеу арқылы микроскоп құрастырып, алғаш
рет бактерияларды, қанның қызыл түйіршіктерін, ер адамның жыныс
сұйықтығындағы жасушаларды көрген.
Тірі ағзалардың ортақ белгісі
– денесі жасушадан (клеткадан) тұрады. Кез келген тірі ағзаның
тіршілік белгілерін сақтайтын ең кіші құрылымдық өлшем бірлігі –
жасуша. Көлемі кіші болғанымен, мыңдаған қосылыстар, жүздеген
заттар жасушада ұдайы түзіліп, реакция тізбегіне қатысады. Жасушада
тірі ағзаларға тән зат пен энергия алмасу, оптикалық қосылыстардың
түзілуі, өсу, көбею, тыныс алу
жүреді.
Жасушаның ашылу тарихы
микроскоптың шығуына байланысты. 1590-1610 жылдардың аралығында
оптика шеберлері голландиялық әкелі-балалы Янсендер жарық
микроскобын ойлап тапты. Микроскоп шыққаннан кейін өсімдік
жасушасын зерттеу мүмкіндігі туды.
1665 жылы алғаш рет Роберт Гук
өсімдік қабығының жұқа кесіндісін микроскоппен қараған. Ол майда
ұяшықтарды көріп, оны жасуша деп атаған. Әдетте біз жасушаны жай
көзбен көре алмаймыз. Оның мөлшері миллиметрдің мыңнан бір
бөлігімен өлшенеді. Өсімдіктер мен жануарлар дүниесінде денесі бір
ғана жасушадан тұратын өте қарапайм ағзаларды біржасушалылар дейді.
Біржасушалылыр көпжасушалылы ағзалар сияқты тіршілік
етеді.
Жасушамен алғаш
танысқандықтан, әрі бұл материал күрделі болғандықтан жаңа сабақты
түсіндіріп болған соң, өсімдік жасушасын бірнеше есе үлкейтіп
көрсететін құралдардың түрлері, олармен жұмыс істеу әдісін үйрету
керек.
ІV.
Бекіту.
1.Жасушада қандай процестер
жүреді?
2.Жасушаның ашылу тарихына
үлес қосқан ғалымдар?
3.Жасушаның ашылу тарихындағы
микроскоптың рөлі
4.Антон ван Левенгуктың
еңбегі
5.Роберт Гуктың жасушаның
ашудағы рөлі
V.Бағалау
VI.Үй
тапсырмасы. §3 оқып, 1-суретті салып,
тақырып соңындағы тапсырмаларды орындап
келу.