Материалдар / "Мәңгілік елдің ұлы тарихы – Қазақ хандығының құрылуы" Ғылыми жұмыс
МИНИСТРЛІКПЕН КЕЛІСІЛГЕН КУРСҚА ҚАТЫСЫП, АТТЕСТАЦИЯҒА ЖАРАМДЫ СЕРТИФИКАТ АЛЫҢЫЗ!
Сертификат Аттестацияға 100% жарамды
ТОЛЫҚ АҚПАРАТ АЛУ

"Мәңгілік елдің ұлы тарихы – Қазақ хандығының құрылуы" Ғылыми жұмыс

Материал туралы қысқаша түсінік
"Мәңгілік елдің ұлы тарихы – Қазақ хандығының құрылуы" Ғылыми жұмыс. Тақырыптыңөзектілігі:Тәуелсіздіктізгінінқолғаалғаннанкейін,өткенінескетүсіріп,ұлттықмемлекеттілігіміздіңқалай,қашанқұрылғанытуралыбілумаңыздымәселеболыптабылады. ХV-ХVІІІғасырдаҚазақстанныңоңтүстік-шығысбөлігіндеқұрылғанҚазақхандығыірітарихиоқиғаболды.ХІV-ХVғасырлардаДештіҚышпақпенМәуереннахр,Моғолстандаболғанэтникалықпроцесстердіңдамуы,ЕуразиялықшығысжәнеОртабөлігіндегісаясидамуҚазақхандығыныңқұрылуыныңбастыфакторыболды.СондықтанХІVғасырдапайдаболғанАқОрда,НоғайОрдасы,Сібірхандығы,Моғолстансекілдімемлекеттержергіліктіхалықтардыңмемлекетідепесептеледі.
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады. Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
07 Қазан 2021
1329
3 рет жүктелген
770 ₸
Бүгін алсаңыз
+39 бонус
беріледі
Бұл не?
Бүгін алсаңыз +39 бонус беріледі Бұл не?
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады


"Қарағанды облыстық білім басқармасы Ұлытау аудандық білім бөлімінің №5 негізгі орта мектебі" КММ















Мәңгілік елдің ұлы тарихы – Қазақ хандығының құрылуы


Ғылыми жоба







Автор: Н.Омарова













2021-2022 оқу жылы



Мазмұны


Кіріспе………………………………………………………………...............................3-4

І.Мәңгілік елдің ұлы тарихы-Қазақ мемлекетінің құрылуы.

1.1Қазақхандығыныңқұрылуы......................................................5-8

1.2Қозыбасы–қазақхандығыныңалғаштуытігілгенжер............9-10

1.3“Қазақтермині”туралы...............................................................11-14

Қорытынды..........................................................................................15

Пайдаланғанәдебиеттертізімі..........................................................16


Кіріспе

Тақырыптыңөзектілігі:Тәуелсіздіктізгінінқолғаалғаннанкейін,өткенінескетүсіріп,ұлттықмемлекеттілігіміздіңқалай,қашанқұрылғанытуралыбілумаңыздымәселеболыптабылады.

ХV-ХVІІІғасырдаҚазақстанныңоңтүстік-шығысбөлігіндеқұрылғанҚазақхандығыірітарихиоқиғаболды.ХІV-ХVғасырлардаДештіҚышпақпенМәуереннахр,Моғолстандаболғанэтникалықпроцесстердіңдамуы,ЕуразиялықшығысжәнеОртабөлігіндегісаясидамуҚазақхандығыныңқұрылуыныңбастыфакторыболды.СондықтанХІVғасырдапайдаболғанАқОрда,НоғайОрдасы,Сібірхандығы,Моғолстансекілдімемлекеттержергіліктіхалықтардыңмемлекетідепесептеледі.

ХVғасырдыңорташеніндеҚазақхандығыныңқұрылуынаәсереткенсаясиоқиғалар:МауреннахрдағыАқсақТемірұрпақтарыныңмемлекетіДештіҚыпшақтағыӘбілхайырхандығы,ЖетісуменшығысТүркістандағыМоғолстанмемлекеті,ОңтүстікСібірдегіқалмақтайпалары,ИранменӘзірбайжандағыҚараҚоюнлыӘулетарасындағыкүрделісаясишиеленістер.

«Мәңгілікелдің»ұлытарихындабабаларымызкеңбайтақелінкөзініңқарашығындайсақтапқалужолындакүрделікеліссөздержүргізіп,қасыққанықалғаншакүресіп,бүгінгіҚазақстанныңұлан-ғайыржерінерлікпенқорғапқалды.Бізбұлерліктіешқашанұмытпауымызкерек.

ҚазақстанПрезиденті,ЕлбасыНұрсұлтанӘбішұлыНазарбаев:«Біздіңелі-міз,қазақжұртыныңарғытүбіғұндарданбасталады.Ғұндарданкейінкөктүріктергежалғасады.

АлтынОрдаорнығады.Сөйтіп,хандықдәуіргеұласып,кейінбіртіндепТәуелсіздіккекеліптіреледі»,–депатапкөрсетті.

Бұлелтарихынзерттеушіғалымдарүшін,сондай-ақ,жалпықоғамныңтарихитанымыүшіндемаңызызортұжырым.ҰлттарихыныңіргелікезеңінеқаламтартқанкөрнектіжазушыІлиясЕсенберлин:«Қазақтыңөзмемлекетіболғанжәнебіздіңтарихөтекөнеәлемдіктарихтыңбірбөлігіболыптабылады»,–дегенпікірайтқан.ҚазақелініңтарихындаҚазақхандығыдәуірініңалатынорныерекшемаңызды.АлҚазақхандығыныңтарихындаәрбіртұлғаның,әрбіроқиғаның,әрбірдатаныңөзіндікорныбар.Солардыңішіндехандықтыңқұрылуыныңорныерекше.Қазақхандығыныңқұрылуы–Қазақстанаумағындаежелгізамандарданберіүзілмей,үздіксізжүріпкелгенэтникалықпроцестерХІV-ХVғасырлардағыШығысДештіҚыпшақаумағыменоғанкөршілесаймақтардағысаясиқұрылымдардамуыныңзаңдықорытындысыболыпесептеледі.

Қазақхандығыныңқұрылуыныңасазормаңыздыжағынаоныңэтникалықдамудыжаңасатығакөтеруі,оныбірдеңгейденекіншібірдеңгейгежеткізуіжатады.Этникалықүрдіспенсаясидамубарысыбірарнадатоғысып,жаңасипаттағымемлекеттідүниегеәкеледі.ҚазақхандығыныңтуыалғашжелбірейтігілгенҚозыбасыныңқайжердеорналасқанынанықтауөтемаңыздымәселе.

ҚозыбасыжайлауынмекендеуЖәнібекпенКерейСұлтандарғатиімдіеді.ТаяубатысындағыКіндіктас,қазіргіҚордайжоталарыжауғаұрымталжерболғандықтан,ЖәнібекпенКерейбұлаудандымекендеугетаңдайқоймасытүсінікті.

Зерттеужұмыстыңмақсатыменміндеті:Осызерттеу

Жұмыстыңнегізгімақсаты:Тәуелсізмемлекетіміздіңтарихы-Қазақхандығыныңқұрылуы,Қозыбасы–қазақхандығыныңалғаштуытігілгенжертуралы,“Қазақтерминінің»қалыптасуынанықтапжәнетарихимаңызынашыпкөрсету.Осымақсаттаалдымамынадайміндеттерқойдым.

-ҚазақхандығыныңқұрылуыҚазақстанжеріндеХІV-ХVғ.Орыналғанәлеуметтікэкономикалықсаясипроцестердентуғанзаңдықоғамдыққұбылысекендігіндәлелдеу.

-Хандықтыңнегізінқалағанхандардыңхандыққұрудағырөлінанықтаужәнеолардыңтегітуралыайту.

-«Мәңгілікелдің»ұлытарихындаҚазақтерминініңмаңыздылығынтуралықұндымәліметтерберу.

Зерттеужұмысыныңқұрылымы:зерттеужұмысыкіріспеден,біртараудан,үштармақшадан,қорытындыданжәнепайдаланылғанәдебиеттертізімінентұрады.


1.Мәңгілікелдіңұлытарихы–Қазақмемлекетініңқұрылуы.


1.1Қазақхандығыныңқұрылуы.

XVғасырдыңІІ-жартысындатарихсахнасынажаңабірсаясиқұрылым–Қазақхандығын,алғашқыҚазақмемлекетіналыпкелгенмаңыздыоқиғалартізбегінсаралапкөрейік.

Тарихиәдебиеттерде«көшпеліөзбектер»мемлекетідепаталатынӘбілхайырХандығы(1428-1470ж.ж.)XVғасырдың30-40-шыжылдарыөздамуыныңжоғарышегінежетеді.16-17жолынанбиліккеараласқаншайбанилықӘбілқайырханДештіҚыпшақтыңру–тайпакөсемдеріменбилердіңқолдауынасүйенеотырып,XVғасырдың30-шыжылдарысондағыхандарменсұлтандардыңқарсылықтарынбасады.СөйтіпДештіҚыпшақтакөшпелітайпаларнегізболғанбіртұтасмемлекетқұруғаұмытылады.1446жылыолСырдарияөзенніңОртаағысыбойындағыТүркістанаймағынөзінеқаратып,«көшпеліөзбектер»мемлекетініңастанасынБатысСібірденТүркістанаймағынаСығанаққаласынакөшіреді.[2;158б]Сондай-ақӘбілхайырхан1449-1451жылдарыМәуреннахрдақалыптасқансаясидағдарыстыөзпайдасынашешпекболып,таққаталасушыАқсақТемірұрпақтарыныңбіріӘбуСайдмырзанықолдайдыда,тікелейәскерикөмектіңжәрдеміменоныСамарқантағынаотырғызады.

Сөйтіп,Әбілхайырханөзхандығыныңоңтүстігіменбатысындағымемлекеттердіңбасынаөзінеқолайлыадамдардықояотырып,өзмемлекетініңшекаралыққауіпсіздігінқамтамасызетедіжәнеөзіотырғызғанбилеушілерментиімдіқатынасорнатады.ЖалпыалғандаXVғасырдың40-50жылдары«көшпеліөзбектер»мемлекетініңсыртқысаясатыоңтүстіктежәнебатыстабелсенді,нәтижелітүрдежүргізіледі.

Жалпыалғанда,Әбілхайырхандығыныңішкісаясиәлсіздігі,әсіресе1457жылықалмақтардыңжеңілуіоныңмемлекетініңыдыраупроцесінтездетеді.АлолөзкезегіндеКерейменЖәнібексұлтандардыңӘбілхайырданбөлініп,Моғалстандажекехандыққұруынақолайлыжағдайларжасайды.

ҚазақхандығыныңқұрылутарихындаМоғолстанмемлекетіжәнеоныңXVғасырдың40-50жылдардағыішкі,сыртқысаясижағдайлары,мемлекеттіңосымезгілдеМауреннахрмен,ӘбілхайырХандығымен,соныменбіргеқалмақтарменқарым-қатынасыерекшерөлатқарады.

XVғасырдың40-50жылдарыМоғолстанныңсыртқысаясижағдайыда,көршіелдерменқарым-қатынасыдамәземеседі.XVғасырдыңбасынанбергіоныңшығыстағыкөршісіқалмақтайпаларыменқарым-қатынасыкөпжағдайдасоғыстар,өзаражорықтарыменшектелген.Моғол-қалмаққатынастарындақалмақтаржетекшілікорынғаиеболады.ОларүнеміМоғолстанғатонаушылықсипаттажорықтаржасап,елдікүйзеліскеұшыратады,алМоғолхандарытарапынанешқандайтегеуріндіқарсылықтаржасалмайды.ҚалмақтайпаларыныңМоғолстанғажасағанжорықтарыЕсен-Бұғаханғадейінде,оныңбилікқұрғанкезіндедежалғасабереді.МұхаммедХайдармырзаДулатиЕсенбұғаханныңәкесіУәйісханның(1425-1428ж.ж.МоғолМоғолстанханы)Қалмақтайпаларымен61ретсоғысқанын,оныңішінде2ретоларғақолғатүскендігін,60ретжеңіліскеұшарағандығынайтады.[3;99б]Моғол-қалмақтайпаларыарасындағыжорықтардыңсанынақарап,әскериқарым-қатынастыңқандайдәрежеде,сипаттаболғандығынанықтауқиынемес.Уәйісханбарболғаны3-4жылдайғанаханболады.СондаУәйісханныңтұсындаМоғолдаршығыстағыкөршілерменжылсайын15-20рет,алайсайын1-2реттенсоғысып,жорықжасасыпотырғандығынбайқаймыз.МұндайжағдайXVғасырдың40-50жылдарыЕсенбұғахантұсындадажиіқайталаныптұрады.Тіпті1457жылыҮзТеміртайшыбастағанқалмақтардыңӘбілхайырханәскеріменұрысыкезіндеқалмақкөсеміөзтылынМоғолстантерриториясындағыШуөзенініңбойынаемін-еркінқалдырыпкетеді.

МоғолстанныңXVғасырдың40-50жылдарындағықалмақтарменсаясиқарым-қатынасымоғолдарүшінөтеауыржағдайдаболады.СондықтандаКерейменЖәнібексұлтандардыңМоғолстанғакелуінеЕсен-Бұғаханешқандайқарсылықбілдірмейді,қайтаолардыңкелгенінеқаттықуанады.

1451-1457жылдардағыМоғолстанменМауреннахрарасындағысаясиқарым-қатынастаКерейменЖәнібексұлтандардыңМоғолстанғакелуінеқолайлыжағдайларжасайды.ҚазақхандығыныңМоғолстанныңбатысбөлігіндепайдаболуымен,1451жылыМауреннахрғабилеушіболыпкелгенӘбуСайдмырзаныңМоғолстанныңжүргізгенсаясатытікелейсебепшіболды.

Мауреннахрбилеушісініңқиынжағлайданқұтылуынабірден-бірсебепкерболғанЕсен-БұғаханныңтуғанағасыЖүніссұлтанныңХорасандаболуеді.ҚазақхандығыныңМоғолстанныңбатысындапайдаболуынатікелейсебептерболғанЖүнісханныңтұлғасынақысқашатоқталыпөтелік.

ӘбуСайдМырзаМәуреннахрғатөнгенекіқауіптіңорныменкүресудітаңдайды.Мауреннахрғатөнгензорқауіп-ЖаханшахтыңХарасанғаеніп,Гераттыалуыеді.ХорасанМауренахрдыңасабайәріірісаудажолдарыөтетін,қалаларыкөп,егіншілігідамығанаймағыболатын.Есен-БұғаныңтонаушылықсипаттағыжорықтарыменсалыстырғандаХорасаннанайырылу,шынындадаМауреннахрүшінасазоршығынеді.

КерейменЖәнібексұлтандардыңМоғолстанғакелуіненЕсен-Бұғаханда,екісұлтандаұтылмайды.Есен-Бұғаханөзініңхандықбилігін1462жылғадейін,яғниқайтысболғаншадейінсозады,алекісұлтанболсажаңамемлекеттің–ҚазақХандығыныңнегізінқалайды.

Жоғарыдаайтылғанойдытүйіндейкеле,МоғолстанмемлекетіменӘбуСайдмырзамемлекеттеріарасындағықарым-қатынастарӘбілхайырХандығыныңішкіжәнесыртқыжағдайлары,олардыңдамубарысыменбәріXVғасырдың50-жылдарыныңаяғындаҚазақХандығыныңқұрылуынасаясиалғышарттарәзірлейді.Сондықтандабіз,Қазақхандығыныңқұрылуыкездейсоқемес,саясидамудыңзаңдықорытындысыдепбатылайтуғаболады.

БізбұғандейінҚазақхандығыныңқұрылуқарсаңындағыӘбілхайырхандығыМоғолстанжәнеМауреннахрдағы,сондай-ақоғанкөршіИрандағысаясижағдайларменсаясиқарым-қатынастардықарастырдық,жаңахандықтыңқұрылуыныңсаясиаяғышарттарынашуғатырыстық.

Соғысқадейінгі,соғыстанкейінгіжәнеқазіргікездегітарихнамадаҚазақхандығыныңқұрылупроцесінетікелейжәнежанаматүрдеқатысыбаркөптегенортағасырлықдеректерменолардыңмәліметтеріғылымиайналымғаенгізіледі.СолардыңнәтижесіндеҚазақХандығыныңқұрылуынанегізделгентұжырымдамытылды,кеңейтілді.Бұлтұжырымныңкейбірмәселесінеөзгерістерментолықтыруларенгізілді.Мысалға,КерейменЖәнібекхандарыныңМоғолстанғакөшіпкелгенуақытыВ.В.Вельяменов–Зерновбойынша,бірден-бірдұрысуақытдепесептелмейотырып,зерттеушілерәртүрліжылдардыайтуда.Бірақтұжырымныңсхемасызерттеушіөзгертеқойғанжоқ,олайболсабәріонымақұлдаудадептүсінеміз.

Жоғарыдаайтылғантұжырымдықолдайотыр,оғантолықтыруларенгізуарқылыҚазақХандығыныңқұрылупроцесінашыпкөрсетугетырыстық.

КерейменЖәнібекхандығыныңМоғолстанғакөшіпкелуінбаяндайтынмәліметтерортағасырлықекішығармадағанабар.Біріншісі–МұхаммедХайдармырзаДулатидың«ТарихиРашиди»еңбегі.Еңбек1542-1546жылдарыКашмирдежазылған[9;110б].бұлкездеҚазақХандығыныңқұрылғанынабірғасырдайуақытөткенболатын.

«ТарихиРашидидегі»ҚазақХандығыныңпайдаболуытуралыекіншімәлімет1546жылыжазылғанбіріншідәптердедебар.КерейменЖәнібектіңМоғолстанғакелуіЕсен-Бұғахантұсындаболғандықтан«Есен-Бұғаханғаәмірлердіңқарсылығыжәнесолкездеболғаноқиғалартуралыбаяндау»дегенбіріншідәптертарауындабұғанарнайытоқталыпөтеді.«ТарихиРашидидегі»екіншімәліметтеҚазақХандығыныңШуменҚазыбасыаймағындақұрылғандығы,сондағықазақтардыңсаны200мыңғадейінжеткендігіжәнеқазақхандығыныңбилікқұрабастағанжылытуралыбіріншімәліметтекездеспейтінфактілербар.Сондай-ақҚазақтаржәнеҚазақХандығытуралымәліметтер1537-1538жылғадейін,яғниБұйдашханғадейінкелтіріледі.алекіншідәптердегімәлімет1513жылғадейін,яғниСұлтанСайдханныңҚасымханордасынабаруыменшектелгенболатын.

Сөйтіп,бізбіршығармадағыбірмәселетуралыайтылғанекімәліметтісалыстыраотырып,соңынанжазылғанмәліметтіавторарнайыжазғандеймізжәнеҚазақХандығыныңқұрылуытуралыеңқұнды,еңбастымәліметдепсанауғаболады.

КерейменЖәнібектің«көшпеліөзбектер»мемлекетіненкөшуінбілуүшін,алдыменолардыңсолмемлекеттіңқайұлысындатұрғандығыныңанықтаудыңмаңызызор.Бізсоларқылыкөшіпкетудіңсебептерін,ӘбілқайырханныңКерейменЖәнібексұлтандарғажасаған«қысымшылығының»астарынданежатқанынбайқаймыз.

КерейменЖәнібектіңатақтыОрысханныңұрпақтарыекендігібаршағамәлім.«Тауарихигузидаинуфатнаме»бойынша«Орысханда7ұлжәне5қызболған.Ұлдардыңесімдері–Тохтақия,Құтлұқ–Бұқа,Тұғлық–Болат,Құйыршық,Тоқта–Болат,Сайид–Ахмет,Сайид-Әлі».

ҚазақхандығыныңқұрылғанжылынанықтауғаXVғасырдағыоқиғалартізбегіне1457жылыӘбілхайырдыңқалмақтарданжеңілісі,1450жылдыңІІжартысындаӘбуСайдмырзаныңХорсандықайтаруы,ЖүнісхандыШиразданалдырып,Мәуреннахрдыңшығысындажерберуіжатады.Бірақсоңғыекіоқиғаныңқайжылыболғандығынанықкөрсететінфактжоқ.Текқанаоны1456/59жылдараралығындаболғандегенболжамдаранықтауғатигізержәрдемібаржәнежатқандерегінпайдаланудыжөнкөріпотырмыз.Ол-ӘбілғазыныңМәуреннахрдағыӘбуСайдмырзамен,оныңтуысы,Ұлықбектіңнемересі,ӘбдӘлЛатифтыңұлыМұхаммедЖөкініңбилікүшінкүресіжайындағымәліметі.БұлкүресМасудибн–ОсманКухистаниеңбегіндедебаяндалған.Әбілғазыеңбегініңбіралтықшылығы–ондаМәуренахрдағыжағдайыреттеуүшінӘбуСайдмырзаХарасандағысоғыстарынтоқтататұрыпкейіноралатынын,еңбастасыӘбу–СайдмырзаныңМәуренахрғахаросананкелгенжылынберген.ТүсініктіболуүшінМұхаммедЖөкігебайланыстыдерекмәліметтерінберекетейік.

МұхаммедХайдарДулатида“Есен–БұғаханныңФерғанаға,ташкенткежорығыӘбусайдмырзаныңХарасандағыістерінкейінқалдыртуғаШиразданЖүнісхандыалдыртуғамәжбүретті,бұлхижраның860жылыболғанеді”–деп,толықтыратүседі.

Жоғарыдаайтылғанбарлықой-тұжырымдарымыздықорытындылайкеле,ҚазақХандығыХІІІ–XVғасырлардағыДештіҚыпшақпенОртаАзиядағыәлеуметтік-экономикалық,саяси-этникалықдамудыңзаңдықорытындыларынәтижесіндепайдаболадыдепсанаймызжәнеҚазақХандығыныңқұрылуыбірсәттеболғанісемес,басталуыжәнеаяқталуыбартарихипроцесс.1458жылыКерейменЖәнібекхандардыңМоғолстанғакөшіпкелуіменҚазақХандығыныңқұрылупроцесібасталса,1470-1471жылыЖәнібекханДештіқыпшақтағыбиліктітолықөзқолынаалуыменҚазақХандығыныңқұрылупроцесіаяқталады.ҚазақхандығыныңқұрылуыныңТүркістанаймағызорықпалетеді.[7;18б]ОданәріҚазақХандығыныңкүшеюдәуірібасталады.


1.2Қозыбасы–Қазақхандығыныңалғаштуытігілгенжер.

Еліміздетарихимәнінебайланыстыкиелітанылғанжерлербаршылық.Солардыңбіріқазақұлттықмемлекетідүниегекеліп,кесілгенжер–Қозыбасыжайлауы.БұлтуралыайғақтығұламабабамызМұхаммедХайдарДулати(1499-1551)өзінің«Тарих-иРашиди»аттытарихи-көркемшығармасындабылайшаәңгімелейді.«...СолкүндеріӘбілхайырханДешті-Қыпшақтытүгелиеленді.ОлЖошыәулетініңсұлтандарыншабуылдайберді–ЖәнібекпенКерейханоданқашып,Моғолстанғакелді.Есен-Бұғаолардыжақсықарсыалып,МоғолстанныңбатысжағынанШуөзенініңҚозыбасыдегенжерінберді».

ҚазақхандығыныңтуыалғашжелбірейтігілгенҚозыбасыныңқайжердеорналасқанынанықтауөтемаңыздымәселе.Бұлкөптіңкөкейіндежүргенсауал.Оныңжауабытарихшылармензерттеулердіталайдантолғандырыпкеледі.Осытуралыәртүрліойларменпікірлердеайтылуда.ПрофессорСанжарАсфендияров1935жылы«Қозыбасы–ҚордайдыңТарғапқақарсытұсындағыжайлау»деген.Кейінгіжылдарыбұлсұраққажауапретіндеондайжердіңжоқекендігінеқарамай,деректерденалшақболсада,ШудыңМойынқұмөңірін,Бетбақдалажағын,ЖамбылтауменХантаудыңдаҚозыбасыболардегенойларайтылды.СәбетқазыАқатайменЖағдаБабалық«ҚозыбасытөбесіАлматыоблысыныңЖамбылауданындағыСуықтөбетауынанқашықемес»деп,дәлүстінентүсіптұрсада,«бірақоныШутарапынажатқызуғаболмайдығой»дегенкүдіктідекелтірген.[10;128б]

Қозыбасыныңқайжердеекендігінанықтағандақазақхандығықұралғанкездегіелдің,мемлекеттердіңсаяси-әлеуметтік,тарихижағдайындаескерукерек.ҚазақхандығыныңдүниегекелуініңалғышартыболдыдепМоғолстан,МауреннахржәнеДештіҚыпшақмемлекеттерініңарасындағықарым-қатынастардыңшиеленісуінайтукерек.ОсығанбайланыстыӘбілхайырханныңқарамағындағысұлтандарғақысымыартатүсті.ЖәнібекпенКерейсұлтандартуындағанжағдайдыпайдаланыпханнанарасынашабастады.ҚазақсұлтандарыМоғолстанғакеліппаналайды.Есен-БұғаоларғаМоғолстанныңбатысжағынберіп,осыжерлердіқауіпсізаймаққаайналдырудыкөздегенідеайқын.

ҚозыбасыжайлауынмекендеуЖәнібекпенКерейСұлтандарғатиімдіеді.БұлӘбілқайырханныңқолыжетпейтінжерШуөзенініңаңғарындағыЖүнісханныңәскерлеріменекіарадағыбиіктаужоталарықалқанболардай.ТаяубатысындағыКіндіктас,қазіргіҚордайжоталарыжауғаұрымталжерболғандықтан,ЖәнібекпенКерейбұлаудандымекендеугетаңдайқоймасытүсінікті.

«Тарих-иРашиди»аудармасындағы:«...ШуөзенініңҚозыбасыдегенжерінберді»дегендіоқығандаҚозыбасыныөзенніңжағалауындаболардегендейжансақойтуады.Қолжазбаныңдәлірекаудармасы«ШуатырабындағыҚозыбасы»болыпшығады.Егер,ҚоршағанданемесеТашкенттеотырыпМоғолстанныңжерлерінШу,Іле,БалқашсияқтыбелгілінысандарғабайланыстыайтқандаҚозыбасыжайлауыныңШужақтаекендігікөрініптұр.

ҚозыбасыАлматыоблысыныңЖамбылауданында,Тарғапауылынаноңтүстік-шығысбағытыбойынша8шақырымжердегіТекшетау,Алматықаласынанбасқақарай95шақырымжерде.Қозыбасытекшетауыныңсолтүстігіжарқабаты,турасынанөлшегенде5шақырымқашықтықтаҰлыЖібекжолыныңсүрлеуі,қазіргіхалықаралықавтокөлікжолыөтеді.ТекшетаудыңортасындадөңгеленіпҚозыбасытөбесітұр.Ханкеңесінөткізугетөбеөтеқолайлы,алоныңайналасыхалықжиналыпханжарлығынтыңдауға,ордакеңесінеқатысуғаәдейіжаратылғандай.ТөңірегіндегіжазықпенсайлармалжайылымынадақолайлыОңтүстігіндеқалқанболыптұрғантаулардыңоңбиікСуықтөбешақырым.Қозыбасытекшетауынанбиіктауларғадейінгіаралықтамалғада,жанғадажайлыкеңшатқалдабар.СолшатқалдардақазірДегерес,Көкқайнар,Шиен,Бесмойнақ,Қастек,т.б.ауылдарорналасқан.Жетіжол(дұрысыЖотажолболар)тауынбасыпөткендеШуөзенніңаңғарыменЫстықкөлжатыр.[5;218б]

Сонымен,ҚозыбасыныҚордайжотасында,Шуөзенінңбойында:БетбақдаламенХантауөңіріндедегенболжамдарнегізсіз.Себебіолкездебатыста–ШуменТаласөзендерініңаңғарынӘмірТемірдіңұрпақтарыөзқолдарынаншығарғанемес,алСолтүстікте–МойынқұмменБалқашөңірлеріндеӘбілқайырбилікетті.Аталғанжағдайлардыескерсек,бізайтыпотырғанҚозыбасыҚазақхандығыныңмәйегіншайқауғажайлыдатиімдіжерекендігіайқынкөрініптұр.ЖоғарыдааталғанболжамалыжерлерҚазақхандығыныңбуынықатайып,құлашынеркінсермейбастағанкейінгіжылдарығанамемлекеттіңқұрамынакірген.

ҚозыбасыдаҚазақхандығыныңкөкбайрағықайкүнітігіліп,алғашжелбірегенуақытыәзіршебеймәлім.Дегенмен,оның1465жылданбұрынболғаныанық.Оныңбастыдәлелі,ҚозыбасынықазақтарғабергенМоғолстанханыЕсен-Бұға1462жылыдүниеденқайтқан.

БерекетКәрібаев«ҚазақхандығыҚозыбасыда1458жылдыңкүзіндеқұрылған»дегентұжырымжасайды.

ҚозыбасыҚазақхандығыдүниегекелгенжерболғандықтанхалықесіндемәңгісақталуытиіс.Олүшінкиеліжердемемориалдықкешенорнатып,туристікнысанғаайналдырукерек.

Қозыбасыныңәсемтабиғаты,оныңхалықаралықавтокөлікжолындажақынтұрғандығыжәнежобадағыЫстықкөлгеасатынтөтежолдыңбойындаболуыескерткішкешендерінкөрнектегенсоңхалқымызға,болашақұрпаққажәнешетелдерденкелетінқонақтарғаеліміздіңтарихынпашететінкөріністердіңбірінеайналуысөзсіз.


1.3"Қазақ"терминітуралы.

Бірұлттыңатының(этнонимінің)шығутегі,мән-мағынасыменсөзтөркінімәселе,қайқашандатарихнамадаталайпікіртуғызып,айтыстаршығаратынжәнебірауыздышешімгекелеқоюқиынкүрделімәселе."Қазақ"атауыныңшығуы,оныңмән–мағынасытуралымәселедеталайзаманнанберіталқыланып,саналуанжорамал-жорулармендәлел-деректер,келеліпікірлерайтылыпкележатқанкәделімәселе.Бірақ,әлікүнгедейінбұлмәселегеғылымдадәл,тоқетержауапжоққолдабармәліметтердісаралайкеле"қазақ"атауытуралыбасты-бастыпікірлерге,деректергетоқталакетейік.

Тарихиәдебиеттерде"қазақ"сөзініңсантүрлітүсіндірмесібар.Біріншілері:Қазақхалқыныңарасындатаралғантарихиаңыздыңүлгісімен"қазақ"дегенсөздіңтөркінікәдімгіжылқұсықаз-аққудың"қаз"дегенұғымнаншыққан,якиосыданөзгергеннемесеқазғатереңарқылыпайдаболғандепесептейді.Мысалы:жазушыР.Тоқтаров:қазақатауықаз(құс)жәнеақ(аппақ)дегенсөздерденшыққандеген,яғни"аққаз"дегенболжамайтады.А.Абдрахманновтыңпікірібойынша:"Қазақсөзініңтөркініқазжәнеоғ(оқ)дегенекікомпоненттенжасалған."Оғ"көнетүріктілдерінде"ру,тайпа"...алғашқышығутегіжағынанқазақэтнонимі"қаз – оғ(оқ)яғни"қазтайпалары"дегенсөздерменбайланыстыболған"деп,тұжырымжасайды.

Біреулеронытүріктіліндегіқаз,қазу(рыть)сөзіненемесекез,кезу(скитаться),қаш,қашу(бежать,спасаться)сөзінеапарыптелиді;екіншілеріқаз(гусь),оқ(белый)сөздеріненшыққандепбұлсөздіңадамнанғысызэтимологиясынжасайды;«қазақсөзін»монғолдыңқасақ-тэргэн(арбаныңбіртүрі)сөзіненшығаруғаболатындейтінзерттеушілербар.Тағыбірқатаравторлар«қазақ»сөзінкөнеКавказтайпасыныңнемесетайпалародағыныңатауы«касогпен»байланыстырады;алайдабұлсияқтыжорамал-болжамныңбәрі,В.В.Бартольдтыңпікірінше,«тарихшыүшінкәдегежарайқоймайды»."Қазақ"дегенсөздіңкөнетүркітіліндегімағынасыякиқолданылудағдысы"өзеліненбөлініпшығып,еркінжүрушілер","еркінадамдар",ержүрекеріктілер"дегенсөздібілдіреді.Демек"қазақ"атауыныңарғытегі"еріктілер"дегенненшықтыдейді.Мысалы:Ш.Уәлиханов:"Қазақсөзіәскеритерминретіндеқолданылып"ержүрек,батыл"дегенмәндібілдіргенінбаяндайды.АтақтығалымВ.В.Радлов"қазақ"дегенатауды:"Тәуелсіз,еркін,еріктіадам"депмағыналаған,алА.Н.Самойлович:қазақсөзіәлеуметтіктұрғыдабелгілібірмәнге:"батыл,ержүрек,еркінадам"дегенмағынағаиедепжазады.Қазақшежіресінің"авторыШәкәрімҚұдайбердіұлыдаосыжоғарыдағыпікірдіжақтайды:"Қазақ"дегенніңмағынасы"өзалдынаелболып,еркінжүргенхалықдегенсөздептүсіндіреді.[4,29]

Қысқасы,«қазақ»сөзініңсенімдіэтимологиялықтүсінігіәзіргежоқ.Бірақ«қазақ»сөзініңшығутегіқандайекендігінеқарамастан,оныңәуелбастаеркін,үйсіз-күйсіз,кезбе,аласталған,соныменқатарержүрек,ерадамдегенмәндегіатаумағынасыболғаныдаутудырмасыанық.

Сөйтіп,ешқандайсаясиболмасаэтностықмағынасыжоқ«қазақ»сөзіәрбірөзжүртынан,өзініңзаңдыбилеушісініңқоластынанбөлінекөшкен,сөйтіптәуекілшілепөмірсүругемәжбүрболғанөзеркіөзіндегіадамдегендібілдіреді.Айтакететінжайт,түріктіңосысөзіорыстіліндедесолмағынадақолданылады.Русьтеказактардепарнаулыбіркәсіппенайналыспайтынадамдарды,жалдамалыбатырақтарды,қысқасыөзеркіншежүргенадамдардыайтқан.«Қазақ»сөзіXIVғасырдыңаяғындаРусьтіңтерістікаумағындатіркелгенімен,тарихшыларорысказачествосыныңотаныҚыпшақдаласыменшекараласоңтүстікРусьжеріболғанынмойындайды.Бұлаймақтағытұрмыстыңыңғайыолардыңәскериқауымдастықретіндеқалыптасуынаықпалетті.

Басқашаайтарболсақ,«қазақ»сөзініңтүпкімәні—әлеуметтікмән.Ол—дәлосысәттегіжекеадамның,ұжымныңөзбилеушісіне,қоғамға,мемлекеткеқатыстыжағдайы,күйі,мәртебесі.Мәселен,айналасынасыймайелкезіп,өзін-өзіқылыштыңжүзіменасырапжүргенадам—қазақ,жора-жолдассызжалғызөзіқатерлідешалғайжолғашыққанадам—қазақ,Бабырдыңсөзіменайтсақ,«көзсізерлікпенжауыныңжылқысынайдапәкетпейтынбайтын»жаужүрекжігіт—бұлдақазақ.

Кейдеөзеркіменнеәлдебіржағдайғабайланыстыеріскізқазақыөмірсүретінадамқашандаазболмаған.Оғанолкездіңкүнделіктітірлігідеқолайлыеді,оныңүстінесолкездіңтүсінігібойынша,«ТарихиРашиди»авторыайтқандай,ер-азаматтыңжасшағындаелденжырақ,шөлдіжерде,тауменорманішінде,ауылынаншалғайдаөмірсүріп,жүгіргенаң,ұшқанқұсетіментамақтанып,баскетерқатергебаражүріпұстағанаңтерісінүстінеіліпжүрудіңөзіерліккепарапарболған.

Кезкелгенадам,олтүрікпе,парсыма,көшпелімалшынемесежетіатасынанүзілмейкележатқанақсүйектөреме,«қазақ»болыпкетеалатынеді.БіразуақытТоқтамысханныңтүңғышұлыЖалад-Динде,ШибанәулетімемлекетінорнатқанӘбілхайырда,оныңнемересіМұхаммедШибанда,ШағатайұрпағыУәйіссұлтанменСаидсұлтанда«қазақ»болыпжүрген.ҚылыштасуданалдынажансалмайтынӘмірТемірұрпағыСұлтанХусейндекөпайлар«қазақ»болыпжүрген.Өзініңәйгілі«Жазбаларында»Бабырда«қазақаталып»,таулыаймақМасчаданСұлтанМахмудханғабармақболғанынесінеалады.

Бұлжердеқазақболғанадамныңөзбетіненқайтып,бұрынғықалпынақайтакелуіне,ежелгіөзауылынақайтаоралуынаболатынынбасаайтукерек.Жоғарыдабізатапөткенақсүйектұқымдарыныңбәрідесөйткенінкөреміз.СұлтанХусейнменСұлтанСаидкейінәрқайсысыөзеліндепатшаболды.МұхаммедШейбанименЗахирад-ДинБабырларөзалдынадербесмемлекеттерінқұрды.

Сөйтіп,сонаубірескізамандақазақболуәркімніңөзқолындағынәрсееді.Иранжәнетүркітілдесдеректертүпнұсқаларындақазақтыңтұрмыс-халінкөрсетуүшінқазақболу,казачество,елкезу,еркіндікдегендібілдіретінқазақлықзатесімі,сондай-аққазақламақетістігіқабылданды.

Қазақтыңтұрмыс-халікарабайырекенібелгілі.Соданбарып«қазақына»,яғни«қазақша»,«қарапайым»ұғымдарынбілдіретінсөз,түріктің"қазақ"дегенсөзінепарсының"ына"қосымшасыжалғануынанбарыптуғансөзшыққан.Т.И.Сұлтанов"қазақ,әрине,өзінің«қазақлығын»жалғыз-жарымөткізебермеген.Еркінқазақпенбіргеоныңболашағыбеймәлімтірлігінтеңдейбөліскісікелетінадам,оғанқазақтасболған.Қазақтассөзін(оныңнегізіндебелгіліүлгі:ЙОЛДАШ—серіктес,аркадаш—жолдас,ауылдас—жерлес,ватандаш—отандасжатыр)менекі-ақжерде—әл-ХаджаАбдәл-ҒаффарКиримидің«Умдатат-тауарих»(«Тарихтарнегізі»)шығармасындажәнеXVIIғасырдағыосманавторыЭвлиЧелебидіңҚырымхандығынсуреттеген«Саяхаттаркітабынан»ғанакездестірдім",–депжазды.

Бізсөзетіпотырғандәуірде«қазақ»сөзіжекелегенэтностық,саясижәнебасқатоптарға,кейдетіптіжекеадамдаратынақосылыпайтылған.Мәселен,моғолқазақтары,ноғайқазақтары,Дештіқазақтары,қызылбасқазақтары,сондай-ақ«Таңбалаәмірқазақтары»,«біздіңқазақтар»(Бабыр),«шибанқазақтары»болған.

«Қазақ»сөзісондай-ақбелгілібіртоптың,әртүрлісебептерменөзмемлекетіненажырапқалған,қазіроныменсоғысуғамәжбүрболыпжүргенкөшпенділердіңбірбөлігінедетаңылыпкелді.Міне,сондайтоптың,қазақтардыңбірінеӘбілхайырханмемлекетініңоғанқарсышығып,оныңбилігіненбөлініпкеткенОрысханұрпақтарыКерейменЖәнібектергеқосылыпжатжерденбақытіздегенкөшпенділерідежатады.

КерейменЖәнібектіңауакөшіпкетуініңқазақхалқыныңэтногенезіндегірөліқандай?КерейменЖәнібекмаңындағықазақтарбірлестігісаясижәнеэтностық тұрғыданқандайбірлестікеді?дегенсұрақтартуады.

КерейменЖәнібектіңЖетісужерінекөшіпкетуі,сөзжоққазақхалқыныңэтногенезіндешешушірөлатқарды.Бірақхалықтыңөзініңқалыптасуындағыемес,оныңқазіргіатыныңбіржолабекіпқалуындағырөлінайтамыз.1459—1460жылдардағыауакөшуденқазақхалқыпайдаболғанжоқ,олхалықтыңбұғандейіндежүріпжатқанқалыптасуүрдісіноданәріжеделдетті.[8;49-56б]

Қысқасы,олкөшқазақхалқыныңұлтболыпқалыптасуыныңбастауыда,жетермежесідеболғанжоқ.Бірақолсоләрқилыаспектідентұратынүрдістіңеңбастықозғаукүшініңбіріболды:қалыптасыпжатқанхалықтыңөзініңболашақесіміментарихитоғысуыосылайшаЖетісудаласындажүзегеасты.ОсыданбылайОрысханәулетінжақтағанадамдардыңтарихымен«қазақ»сөзініңтарихытұтасыпбітеқайнасыпкетті.ЕндешеКерейменЖәнібектіңкөшуі«казақ»сөзініңдетарихитағдырынбіржолашешіпберді.

Шибанұрпағы

Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!