Мектеп жасына дейінгі бала
тұлғасының қалыптасуына
отбасының
ықпалы
В.Н. Мясищевтің пікірінше,
жеке тұлғаның қажеттіліктері, қызығушылықтары, тенденциялары қандай
да бір абстрактілі тарихи жағдайлардың жемісі емес, ең алдымен,
адамның өзіне тән қоршаған ортамен қарым-қатынас жасауының нәтижесі
және бұл орта "өзінің даралығын көрсетуге және дамытуға қаншалықты
мүмкіндік береді — объективті әрекетте де, басқа адамдармен
қарым-қатынаста да"
А.Н. Леонтьев кішкентай балаға
қандай да бір түрде әсер ететін қоршаған әлемнің алуан түрлілігінің
ішінде "интимдік қарым-қатынас шеңбері", яғни нәрестенің қорғалу
қажеттілігін қанағаттандыратын ата-аналар мен басқа да жақын
адамдар ерекше маңызға ие деп есептеді. . Бала өзінің
айналасындағы адамдарға тәуелділігін сезінеді; ол олардың
мінез-құлқына қойылатын талаптарды ескеруге мәжбүр, өйткені бұл
оның олармен интимдік, жеке қарым-қатынасын
анықтайды.
Отбасылық тәрбие басқа тәрбие
беру институттарымен салыстырғанда ең эмоционалды болып табылады,
өйткені оның қайнар көзі ата-ананың балаға деген шексіз
сүйіспеншілігі болып табылады, бұл балалардың бойында өзара
сезімдерді оятады.
Жоғарыда айтылғандардың
барлығына сүйене отырып, отбасы баланың қалыптасуына келесідей әсер
етеді деп айта аламыз:
Адамда үй ұғымын өзі тұратын
үй-жай ретінде емес, сезім, оны күтетін, жақсы көретін, бағалайтын,
түсінетін және қорғайтын орын сезімі ретінде
қалыптастырады. Баланың адамгершілік ұстанымдарын, өмірлік
ұстанымдарын қалыптастыруда отбасы басты рөлге ие. Отбасының
билігінде оның мүшелерінің психикалық денсаулығын нығайту немесе
бұзу. Отбасы жеке қажеттіліктерді қанағаттандырады немесе
жолын кеседі, қауіпсіздікке, ләззат алуға және өзін-өзі жүзеге
асыруға қол жеткізу мүмкіндіктерін құрылымдайды. Ол
сәйкестендірудің шекарасын көрсетеді, тұлғада өзінің "Мен"
бейнесінің пайда болуына ықпал
етеді.
Отбасы – тәртіпті
қалыптастырудың маңызды факторы. Ата-аналар баланың
мінез-құлқына белгілі бір мінез-құлық үлгілерін бағалау немесе
марапаттау арқылы әсер етеді.
Отбасы — бұл белгілі бір
моральдық-психологиялық ахуал, бала үшін бұл адамдармен
қарым-қатынастың алғашқы мектебі. Отбасында әлеуметтік
нормалар, материалдық және рухани құндылықтарға құрметпен қарау
туралы түсініктер қалыптасады.
Отбасындағы қарым-қатынас
балалардың психикасына қатты әсер етеді және болашақта баланың
эмоционалдық тәжірибесіне, оның қажеттіліктерін қанағаттандыруға
жеткілікті орын ашады және осылайша ол үшін нағыз әлеуметтік сезім
мектебіне айналады.
Тәрбие баланың жеке басының
қалыптасуына ғана емес, ата-ананың жеке басына да әсер
етеді. Көбінесе бұл бейсаналық түрде орын алады, бірақ соңғы
кездері өздерін саналы түрде тәрбиелеп отырған жас ата-аналар
кездесе бастады.
Отбасы институтында болу
мүмкіндігінен айырылған балалар көп нәрседен айырылады. Бұл
әсіресе балалар үйлері мен интернаттарда тұратын кішкентай
балаларда байқалады. Олардың жеке басының дамуы көбінесе
отбасында тәрбиеленетін балаларға қарағанда басқаша
жүреді. Психикалық және әлеуметтік даму кейде кешеуілдеп,
эмоционалдық дамуы тежеледі.
Осылайша, отбасының және
отбасы ішілік қарым-қатынастардың ықпалы баланың жеке басының
қалыптасуына, оның қоғамдағы өзіндік ерекшелігіне таптырмас ықпал
етеді.