Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
"Новая Зеландия" урок по английскому
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
План- конспект урок английского языка
по теме «Discover New
Zealand»
Цель урока: ознакомление со страной
изучаемого языка и расширение знаний о ней.
Задачи урока:
Образовательные –
1. введение и семантизация новых лексических единиц по теме «Новая
Зеландия»;
2. обучение устной речи в форме монологического высказывания по
теме;
3. совершенствование навыков аудирования, чтения и устной речи;
4. контроль усвоения нового материала через выполнение тестовой
работы.
Развивающие –
1. развитие интеллектуальных способностей (мышление, внимание,
память, языковая догадка);
2. развитие умений взаимодействия в паре и группе;
3. развитие лингвострановедческой компетенции, расширение
кругозора;
4. развитие умения систематизировать полученные знания.
Воспитательные –
1. воспитание у учащихся чувства уважения к другой стране;
2. воспитание уважения к собеседнику, умения его выслушать;
3. воспитание сотрудничества при работе в группе;
4. воспитание самостоятельности при выполнении учебных заданий.
Межпредметные связи: география, история,
информатика.
Ход урока:
1. Начало урока: (6 минут)
1.1. Организационный момент: приветствие.
Учитель здоровается с классом: Good morning, boys and
girls! Glad to see you. Sit down,
please. Учитель обращается к некоторым
ученикам: How
are you? (Fine, thanks. / I’m OK. / Not too bad. And you?) I’m
fine, thank you. Let’s start our lesson.
1.2. Постановка проблемы перед учащимися – догадаться о теме
урока.
Учитель просит учащихся назвать англоязычные страны, которые
учащиеся изучали до девятого класса, и показать их на политической
карте мира. Ученики по очереди называют и показывают на карте
Великобританию, США, Канаду, Индию, Ирландию, Австралию и страны
Вест-Индии, т.е. те страны, которые они изучали по данному учебнику
в течение 4 лет.
Teacher: ^ By
this year you have learned much about English-speaking countries.
Can you name these countries and show them on the
map?
Students: the United Kingdom, the
USA, Canada, Ireland, Australia, the countries of the West
Indies.
Учитель показывает флаг Новой Зеландии и просит ребят
догадаться, о какой стране речь пойдет на данном уроке. Если
учащиеся не знают флаг Новой Зеландии, можно показать страну на
карте. Учащиеся догадываются, что они начинают знакомство с ещё
одной англоязычной страной – Новой Зеландией.
Teacher: ^
Which country has this flag? Can you show this country on the map?
Guess the theme of our lesson. (New Zealand.)
Teacher: You are right. Today we
start travelling around this country. So the theme of our lesson is
“Discover New Zealand”.
1.3. Сообщение учителем плана работы над всей темой.
Учитель знакомит учащихся с планом работы над темой «Новая
Зеландия». На уроке темы ребята узнают о географическом положении
страны, её политическом устройстве, о коренных жителях;
познакомятся с историей открытия островов и совершат виртуальное
путешествие по основным городам Новой Зеландии. Teacher: At the lesson
we’ll learn about the geographical position of New Zealand, its
discovery, native people, main cities, political
structure.
1.4. Введение в тему урока: «мозговой штурм»
(групповая работа).
Учащиеся делятся на группы, каждой группе
выдается лист с написанными в столбик ключевыми словами: Official name; Consists
of; Total area; Population; Native people; Official languages;
Capital; Largest city: Main cities;
Government.
Группа совместными усилиями должна записать уже
известную им (из уроков географии и т.д.) информацию о стране за
ограниченное время – одну минуту. Ученики могут писать как на
английском языке, так и на русском.
Teacher: Before we start travelling, let’s play a writing game.
The aim of this game is to discover how much you know about New
Zealand. Work in groups. Write down some information under each
heading. I’ll give you 1 minute.
По истечении времени листы откладываются в стороны, и учитель
предлагает учащимся добавлять необходимую информацию во время
сообщения нового материала.
Teacher: ^
Your time is finished. During the lesson you may add the necessary
information in your sheets of paper.
2. Основная часть урока:
2.1. Введение и отработка в речи новых лексических единиц по
теме.
Учитель предлагает учащимся повторить за ним чтение имен
собственных, которые им понадобятся для составления рассказа о
Новой Зеландии. После хоровой отработки ученики читают эти слова по
цепочке.
Teacher: Let’s read some proper
names which will help you to tell about New Zealand. Repeat after
me: New Zealand, Australia, the Pacific Ocean, the Tasman Sea, Cook
Strait, Wellington, the North Island, the South Island, East
Polynesia, Maori, Captain James Cook, Abel Tasman, Auckland,
Christchurch, Dunedin, Hamilton, Queenstown, Rotorua.
Now read these words in a chain-like way.
2.2. Сообщение нового материала: знакомство с
Новой Зеландией.
Совершенствование навыков аудирования и чтения по теме.
Учитель рассказывает и показывает слайды, иллюстрирующие
географическое положение страны, из каких островов она состоит;
кратко говорит об истории открытия Новой Зеландии, о коренных
жителях; предлагает рассмотреть диаграмму нынешнего населения
страны; знакомит с основными городами Новой Зеландии, официальными
языками, государственной символикой и политическим устройством
страны. Учитель обращает внимание учащихся, что информация,
необходимая для запоминания, на слайдах выделена жирным шрифтом.
Учащиеся во время презентации нового материала могут делать
необходимые записи в тетради. Для совершенствования навыков чтения
несложные тексты слайдов можно по очереди давать читать
учащимся.
Teacher: Now
I’m going to tell you about New Zealand. Please, listen to me
attentively and watch the presentation. Pay attention to the bold
words, try to remember them. You may make some notes while
listening.
New Zealand is situated midway between the Equator and the South
Pole in the southern Pacific Ocean. Its nearest western neighbour
is Australia. New Zealand is separated from Australia by the Tasman
Sea.
The area of the country is about 270,000 sq km. It is a small,
quiet and green country, which consists of two large islands – the
North Island and the South Island, and numerous small islands. The
two main islands are separated by Cook Strait
Three fourths of New Zealanders live in the warmer North Island.
That is where you can find active volcanoes, many rivers and lakes,
numerous mineral hot springs and geysers, subtropical forests and
sandy beaches.
The South Island is larger that the North Island and has the
highest mountains. The chief mountain range of the South Island is
the Southern Alps.
Sometimes people say that the North Island means beaches and the
South Island means mountains.
New Zealand was settled over 1,000 years ago by voyagers from East
Polynesia. These settlers were the ancestors of today’s
Maori.
Europeans first came in 1642.
Dutchman Abel Tasman was the first European navigator to visit the
islands. Then between 1769 and 1777 Captain James Cook visited the
islands 4 times and claimed the land for the British crown.
At the time of Captain James Cook’s visit in 1769, the Maori
population was about 250,000 people. Traditional art forms included
storytelling, dances and songs. Maori was declared an official
language in 1987.
Although the country is about the same size as Great Britain or
Japan, it is not as densely populated. The population of New
Zealand is about 4 million people. About 14% are Maori, 80% of New
Zealanders are white people. (Учитель предлагает учащимся
рассмотреть диаграмму “New Zealand
Ethnicity”: Look at the
diagram.)
English and Maori are the
official languages, although the country is predominantly
English-speaking. Almost all of the Maori speak English. New
Zealand English is pure and clear; it is easily understood
everywhere in the world.
Учащиеся рассматривают
фотографии основных городов Новой Зеландии и повторяют хором за
учителем названия этих городов. Teacher: Repeat after
me.
Most of New Zealanders live in cities and towns.
Wellington is the capital of New Zealand. It is the administrative centre and the seat of the government with a population of 200,000 people.
Auckland is New Zealand’s largest city. It is a major industrial and commercial centre with a population of over a million people.
Christchurch is the largest city in the South Island with a population of over 300,000 people. It is an inland city with an English atmosphere, Oxford-style buildings, many parks and gardens.
Dunedin is the second largest city of the South Island with a population of 120,000 people. The city is also called the “Edinburgh of the South”.
Hamilton lies on both banks of the Waikato River in the North Island. The population of the city is about 190,000 people. Hamilton Gardens is the most popular tourist attraction every year. Queenstown lies on Lake Wakatipu in the South Island and has a population of about 11,000 people. It is a resort town and a centre for adventure tourism (jet boating, mountain biking, skiing, etc.).
Rotorua is a town on Lake
Rotorua in the North Island. Its population is about 65,000 people.
The town is well known for geothermal activity.
New Zealand is an independent state (1947) and a member of the
Commonwealth. It is a constitutional monarchy. The British monarch
is the head of state, represented by the governor-general.
The flag of New Zealand is blue with the flag of the UK, with four red-pointed stars edged in white centered in the outer half of the flag. The coat-of-arms depicts a woman and a Maori man standing on leaves of fern and looking at each other over a shield with five badges. Shield supports Crown of St. Edward.
2.3. Систематизация полученных знаний: выделение ключевых
моментов презентации.
Учитель обращает внимание учащихся на следующий слайд
– Fact File, который отражает ключевые моменты
прослушанного материала, необходимые для запоминания. Учащиеся
шепотом проговаривают текст и добавляют необходимые записи в лист
групповой работы.
Teacher: ^
Look at the Fact File, read it in a whisper and try to remember.
Check your notes. Текст слайда “Fact File”:
Official name: New Zealand
Consists of: two large islands and numerous small islands
Total area: about 270,000 sq km
Population: about 4 million people
Native people: Maori
Official languages: English and Maori
Capital: Wellington
Largest city: Auckland
Main cities: Christchurch, Queenstown, Hamilton, Dunedin,
Rotorua
Government: constitutional monarchy
2.4. Закрепление нового материала
через различные упражнения.
Учитель предлагает учащимся выполнить ряд упражнений на повторение
и закрепление нового материала.
Teacher: Let’s do some exercises for
review.
фронтальная работа (повторение ответов на
вопросы разного типа)
Учитель задает ученикам вопросы по новому материалу. Получив
правильный ответ на вопрос, учитель щелчком мышки переходит к
следующему вопросу.
Текст слайда “Answer the
questions” и примерные ответы учащихся:
1. Where is New Zealand situated? (New
Zealand is situated in the southern Pacific
Ocean.)
2. Is the area of New Zealand 270,000 square km?
(Yes, it is. The area of the country
is 270,000 square kilometres.)
3. Which country is its nearest western neighbour?
(The nearest western neighbour of New
Zealand is Australia.)
4. What islands does the country consist of? (It consists of two large islands – the North Island and
the South Island, and numerous small islands.)
5. Who are the Native people of New Zealand? (They are Maori.)
6. Was James Cook the first European to visit New Zealand?
(No, he wasn’t. Abel Tasman was the
first European navigator to visit the
islands.)
7. What are the official languages in the country?
(English and Maori are the official
languages in the country.)
8. Wellington is the capital of New Zealand, isn’t it?
(Yes, it is. Wellington is the capital
of New Zealand.)
9. Is Christchurch the largest city in the country?
(No, it isn’t. Christchurch is the
largest city in the South Island. New Zealand’s largest city is
Auckland.)
10. Who is the head of New Zealand? (The head of state is the British monarch, Queen
Elizabeth II, represented by the
governor-general.)
б) устная индивидуальная работа
Учащимся предлагается определить верная или неверная информация
представлена на следующем слайде. Ученики по очереди читают
предложения. Другие либо соглашаются, либо исправляют
информацию.
Teacher: Read
the following information and say if it is true or false. If the
sentence is false, correct it, please.
Текст слайда “True or
false” и ответы на него:
1. New Zealand is situated in the Atlantic Ocean.
(False)
2. The area of the country is about 270,000 sq km.
(True)
3. The two main islands are separated by Tasman Strait.
(False)
4. Most of New Zealanders live in the South Island.
(False)
5. Europeans first visited New Zealand in 1642. (True)
6. James Cook claimed the land for the British crown.
(True)
7. Maori are 80% of the population of the country.
(False)
8. Wellington is the largest city of New Zealand.
(False)
9. Auckland is the capital of the country. (False)
10. New Zealand is an independent state. (True)
11. The head of state is the governor-general.
(False)
2.5. Обучение монологическому высказыванию по теме и
индивидуальная работа по карточкам для слабых учащихся.
Учитель предлагает группам (примерно 3 группы по 4 человека)
составить рассказ о Новой Зеландии, пользуясь опорой для
высказывания, и выбрать одного человека для устного сообщения. На
подготовку рассказа дается 2 минуты. В зависимости от времени,
количества групп и уровня обученности учащихся в группе, можно
выслушать примерно 3 учеников. Желательно спрашивать сильных
учащихся, чтобы их рассказ был образцом для других. Если
необходимо, коррекция ошибок проводится после прослушанного
рассказа.
Во время групповой работы слабоуспевающим учащимся можно предложить
выполнить индивидуальное задание: соединить кусочки слов так, чтобы
получились названия городов Новой Зеландии. Время – 2 минуты. Текст
карточки
Teacher: Work in groups.
Look at the chart and discuss it in your groups. Time – 2 minutes.
Then one person from your group will tell us about New
Zealand.
Текст слайда “Tell about New Zealand, using the
chart”:
1. New Zealand is situated…
2. It is separated from Australia by…
3. The area of the country is…
4. New Zealand consists of…
5. The Native people of the country are…
6. Dutchman Abel Tasman was…
7. The population of New Zealand is…
8. 80% of New Zealanders are…
9. The official languages are…
10. The capital of the country is…
11. … is the largest city.
12. The main cities in New Zealand are…
13. … an independent state.
14. The head of the country is…
Текст карточки для индивидуальной работы и ответ:
The passenger plane touched down at 8 cities in New Zealand. Can
you find the names of those cities by putting together the jumbled
word pieces correctly in pairs? Write them please.
WEL RUA QUUENS LINGTON TOWN EDIN ROTO NEL SON LAND CHRIST HAM DUN
CHURCH AUCK ILTON
Key: Wellington, Rotorua, Queenstown, Dunedin, Nelson,
Auckland, Christchurch, Hamilton.
3. Заключительная часть урока:
3.1. Контроль усвоения нового материала. Итоговый тест –
письменная работа для всех учащихся.
Учитель предлагает учащимся убрать все записи, сделанные во время
урока, и письменно ответить на вопросы теста. Время на выполнение
теста ограничено – 2 минуты.
Teacher: I think everybody has
learned much about New Zealand, take your notes away and write the
test about this country. Текст слайда “Can You Do the Quiz
Now?” и ответ к нему:
1. New Zealand is situated in
the…
a. Indian Ocean b. Pacific Ocean c. Atlantic Ocean
2. New Zealand is separated from Australia by the…
a. Tasman Sea b. Black Sea c. Arafura Sea
3. The country consists of…
a. 2 large islands b. 3 large islands c. 2 large islands and
numerous small islands
4. The first European navigator who visited New Zealand was…
a. James Cook b. Abel Tasman c. Mathew Flinders
5. The population of New Zealand is…
a. 4 mln people b. 10 mln people c. 240 mln people
6. The official languages of New Zealand are…
a. Maori & Hindi b. English & Maori c. English & Hindi
7. The capital of the country is…
a. Wellington b. Auckland c. Christchurch
8. The largest New Zealand’s city is…
a. Wellington b. Auckland c. Christchurch
9. The largest city in the South Island is…
a. Wellington b. Auckland c. Christchurch
10. New Zealand is…
a. a republic b. a monarchy c. a federation
(Key: 1b 2a 3c 4b 5a 6b 7a 8b 9c
10b)
3.2. Дифференцированное домашнее
задание.
Ученики записывают домашнее задание на следующий урок: задание для
всех – прочитать текст упражнения 2, стр. 97 (учебник, раздел 24);
индивидуальные задания для сильных учащихся – подготовить рассказ о
Новой Зеландии, используя записи урока. Задание на перспективу
– подобрать материал для будущего
проекта.
Teacher: Open your diaries, write
down your home task for everybody – Exercise 2, page 97 (to read
the text). An optional task for some students is to tell about New
Zealand, using your notes. Don’t forget about your projects – start
looking for the information about New
Zealand.
3.3. Подведение итогов, оценивание работы
учащихся, комментирование отметок.
Teacher: Thus,
our first travelling day is up. I hope you’ve learned enough to
start your project. Next time we’ll go on our travelling around New
Zealand and discover some new facts about its landscape, climate,
flora and fauna.
Your marks for the lesson are …
Thank you for your work,
guys. Goodbye.