«Оқушылардың қабілеттерін
интербелсенді оқыту әдістері арқылы дамыту
жолдары»
І Мақсаты
:
Ұстаз өтілетін тақырыпқа
шәкіртінің қызығушылығын тудырып, олармен бірге ізденеді, жұмыс
жасайды, өзіндік білім құрастырады. Мұғалім берілген сұрақтарға
дайын жауап беруге ұмтылмай, оларға шәкірттердің жауап беруіне
оңтайлы жағдай жасайды
Ұстаз мұнда
«білім көзі» емес, ол – білімге апаратын
жолды нұсқаушы, ол тек қажет кезде ғана шәкіртіне жәрдемдеседі,
сұрақ қояды, тапсырма береді, ақпарат
ұсынады.
ІІ Күтілетін нәтиже
:
-терең ойлануға;
-ақпаратты өздігімен түсініп, оны таразылап,, оның ішінен
керектісін таңдап алуға;
-ақпаратты жан-жақты талдауға;
-өздігімен жаңа түсінік пен білім құрастыруға;
-пікірталастарға қатысып, өз ойы мен пікірін ділелдеуге;
-жауапкершілікке (өз білімімен, өміріне);
-басқалармен тиімді қарым-қатынас
құруға
Білім сапасын жақсарта отырып,
білім беруді дамытудың мемлекеттік бағдараламасын жүзеге асыруда
мен инновациялық технологиялар ішінен
«Оқушылардың қабілеттерін
интербелсенді оқыту әдістері арқылы дамыту
жолдары » тақырыбын
алдым.
ІІІ Таным әрекеттерін
ұйымдастырудың арнаулы әдістемесі ретінде интербелсенді оқыту білім
игеру процесіне қатысушылардың тиімді қарым-қатынасына
негізделеді. Ағылшын
тілінен келген
«interactive» сөзі де осы ұғымды
білдіреді. «inter»
дегеніміз «өзара»
мағынасында, «act»
- «әрекет
жасау» дегенді білдіреді, яғни
интербелсенді әдістер – үйренуші мен үйретушілердің өзара
әрекеттесуін оқытудың негізі деп танитын және сондай қатынасқа
жағдай жасайтын әдістер.
Басқаша
айтқанда, «интербелсенді» дегеніміз біреумен қоян-қолтық
қарым-қатынаста болу, онымен бірлесе әрекет жасау, диалог құру.
Ал «интербелсенді оқу» дегеніміз өзара
қарым-қатынасқа негізделген оқыту, диалог арқылы
үйрету.
Инновациялық әдістердің
негізгісінің бірі-«интербелсенді оқыту әдісі». Бұл әдістің негізгі
қағидасы – Интербелсенді әдіс қолдану кезінде мыналар ескерілуі
керек:
-тұлғаның еркіндігі мен
құқықтары сақталуы;
-тұлғаның өзін көрсете алуына
жағдай жасау;
-педагогикалық қолдау
көрсету.
Интербелсенді әдіс-тәсілдерді
қолдану нәтижесінде оқу үрдісінің барысында оқушылар мыналармен
қарым – қатынасқа түседі:
1. Мұғаліммен (оқушылар
мұғалімнің сұрағына жауап берген кезде);
2. Оқушылармен (жұптасып жұмыс
істеу барысында)
4. Шағын топтармен (3-4
оқушымен);
5. Оқушылардың үлкен тобымен
(көбіне пікірталас/дебат сынып болып әлдебір мәселені талқылау
барысында);
6. Техника түрлерімен
(мысалға, компьютермен, интербелсенді тақтада жұмыс
істеуде).
Интербелсенді оқыту әдістері
дәстүрлі оқыту әдістерінен оқу үрдісінде оқушылардың өзінің өмірлік
тәжірибелерін пайдалану арқылы есте берік сақтаумен, мәліметтерді
талдап, жинақтау арқылы жеке және кәсіптік қабілеттерін аша алуымен
ерекшеленеді. Интербелсенді әдістің тағы бір ерекшелігі оқушылардың
белсенділігі мұғалімнің белсенділігімен сәйкестігінде сонымен қатар
оқушы мен мұғалімнің тұрақты өзара іс әрекетінде. Интербелсенді
әдістерді қолдануда оқушыларды сапалы дайындықпен қамтамасыз ету
оқу процесінің нәтижелігіне тікелей байланысты. Басты тапсырма
оқушыларға берілген білімнің бағасында емес ол тапсырманы
орындаудағы іс – әрекетінде.
Яғни, интербелсенді сөзі -
өзара әрекет ету бейімділігін білдіреді немесе әңгімелесу, әлде
кіммен (адаммен) не болмаса әлде немен (мысалы, компьютермен)
сұхбаттасу режимінде болады. Осы жерде білім алушылардың
жауаптарынан гөрі мәселенің шешімін табуға талпынғаны
маңызды. Себебі, интербелсенді оқытудың басты мақсаты
– білім алушыларды өз бетінше ой қорытып, жауап табуға
үйрету.
Интербелсенді әдістерге
мыналар жатады: проблемалық шығарма әдістері, презентациялар,
пікірталастар, топпен жұмыс, «миға шабуыл» әдісі, зерттеулер,
іскерлік ойындар, рөлдік ойындар, «инсерт» әдісі, сахналау, тест
сынағы әдісі, дебат, т.б.
Интербелсенді әдіске сондай-ақ
әр түрлі көмекші құралдарды яғни ақпараттық қорларды пайдалану:
интербелсенді тақта, бейне материалдар, слайдтар, флипчартттар,
компьютерлер бейне фильмдер мен бейне сюжеттерді қарап шығып
талқылау, әртүрлі науқандар мен акцияларды пайдалана отырып,
таныстырулар жатады.
Оқудың интербелсенді
әдістерінің артықшылығы:
* оқушылардың қызығушылығын
туғызады;
* әрқайсысының оқу үрдісіне
қатысу белсенділігін кеңейтеді;
* әрбір оқушының сезіміне
назар аударады;
* оқу материалдарын тиімді
меңгеруге бейімдейді;
* оқушыларға көпжоспарлы
әрекет етуге әсер етеді;
* кері байланысты
(аудиторияның жауап беру реакциясын) жүзеге
асырады;
* оқушылардың пікірлері мен
қарым-қатынастарын қалыптастырады;
* өмірлік машықтарды
қалыптастырады;
* мінез-құлықтың өзгеруіне
көмектеседі.
Интербелсенді оқытудың мәні
мынада, оқу процесі іс жүзінде барлық оқушы таным үрдісіне
тартылатындай болып ұйымдастырылуы тиіс, олардың осыған байланысты
не біледі, нені ойлайды түсінуге және
рефлекстеуге мүмкіндігі болуы
тиіс.
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев
«Болашақта еңбек етіп, өмір
сүретіндер - бүгінгі мектеп оқушылары, мұғалім оларды қалай
тәрбиелесе Қазақстан сол деңгейде болады. Сондықтан ұстазға
жүктелетін міндеттер ауыр» деген
болатын.
Оқытудың жаңа
ақпараттық-коммуникациялық технологияларын меңгеру - қазіргі заман
талабы. ХХІ ғасыр – ақпараттық технология ғасыры өз бетімен
ізденуге үйретеді. Білім берудің дәстүрлі нысандарымен
салыстырғанда, интербелсенді оқытуда оқытушы мен білім алушылардың
өзара әрекеттестігі ауысады: педагогтың белсенділігі білім
алушылардың белсенділігіне орын береді, ал педагогтың
тапсырмаларыполардыңшбастамасы
Интербелсенді оқыту
білім игеру процесін
ұйымдастыруда
- Барлық үйренушілерге
бірлескен таным процесіне белсенді араласуға мүмкіндік
жасау.
- Әрбір үйренушінің өзінің
үйренгені мен өз білімі туралы түсініктерін ортаға салып, бірлесе
талқылап, олар туралы ой толғауына мүмкіндік
жасау.
- Үйренушілер білімді
өздігімен құрастыратын орта құру.
ІV Қорыта айтқанда мұғалім
жаңаша оқыту тәжірибесін пайдалана отырып, өз білімін өзара
байланыстырып ұйымдастыра білсе, әр түрлі базалық мәліметтерді
іздестіре отырып, технологиялар мен ақпараттарды қолданып,
икемділік танытса және де еңбекте ынтымақтастықта болып,
келіспеушілік пен әр түрлі көзқарастылыққа көренгендік танытса,
жетістікке жететіні сөзсіз.
«Көкірегі сезімді, көңілі
ойлыға, бәрі де анық тұрмай ма
ойлағанда»,-деп ұлы Абай атамыз сөзімен
қарар болсақ білімді баланың көкірегі сезімді, көңілі ояу боларына
дау жоқ
Ұлы адамның осы сөзі
мұғалімнің қазығы,бағыты болуы керек екенін
аңғартады.
Мұғалім алғашқы сабақтан
бастап әрбір оқушының жеке ерекшеліктерін, ынтасы мен бейімділігін,
оқу мен еңбекке ұқыптылығын ескере отырып оқу үрдісін жүргізуі
керек. Ертеңіне лайық ұрпақ тәрбиелемеген елдің келешегі жоқ десек,
сол ұрпақты тәрбиелеудегі ұстаз еңбегі – ұлы еңбек. «Ұстазын
сыйламаған елдің ұрпағы азады», — дейді халық даналығы. Осыған
байланысты шығармашылық, ізденіс деген әр ұстаздың алдында тұрған
үлкен міндет деп ойлаймын.
Пайдаланған әдебиеттер
тізімі:
1. Нағымжанова Қ.М. Бастауыш білім берудегі жаңа технологиялар: Оқу
құралы - Өскемен, 2005
2. Сарбасова Қ. Инновациялық педагогикалық технологиялар- Алматы,
2006.
3. Мұхаметжанова С.Т., Жартынова Ж.Ә. Интерактивті жабдықтармен
жұмыс жасаудың әдіс-тәсілдері. Алматы,
2008