Ішкі
интеграция (жалпыадамзаттық құндылықтарды
сабақтың мазмұнымен интеграциялау)
Ою-өрнек өте ежелгі өнер.
Бұдан бір-екі жүз жыл бұрын адамдар табиғатқа қазіргіден гөрі
мүлдем өзгеше қараған болатын. Табиғат олардың анасы еді, ол
адамдарды асырайтын, киіндіретін, емдейтін, сонымен бірге,
құрметтеп, күтпегені үшін жазалап та ала алатын. Адамдар табиғатқа
табынатын. (балалар қазіргі замандағы біздің жағдайымыз осылай ма?
неліктен? Табиғаттың күрт өзгеруіне не себеп болды және оның
алдын-алу үшін не істеуіміз қажет)
Қазақтың ою және өрнек деген
қос сөзі біріге келіп, латынша орнамент деген ұғымды білдіреді. Ою
белгілі бір затты ою (тас, темір, ағаш, сүйек, былғары, тері,
қағаз, мата). Ойылған, кесілген, қиылған оюды екінші бір затқа
келтіріп, тігіп, жапсырып, әшекейлейді, әсемдейді,
түрлендіреді.
Композиция дегеніміз – өрнекті
бұйымның бетіне реттеп орналастыру.
Мысалы: көлемі шағын бұйымға ірі өрнек
салмайды.
Симметрия дегеніміз –
ою-өрнектің екі жағының тең болуы. Мысалы: көбелектің екі
қанатындай.
Колорит дегеніміз –
ою-өрнектің бояу түрлерінің ою-өрнектің бір-бірімен үйлесіп,
жарасым табуы.
Мысалы: қара түсті қызыл, ақ,
сары түстердің ашуы.
Ритм дегеніміз – ою-өрнекте
бір элементтің қайталанып келуі
Оюшы шебер іскерлігімен қатар
аталып, құрметтелетін, өнерде өзіндік орны бар адам. Ол өзіне
дейінгі дәстүрді ою-өрнектің бүкіл сырын толық меңгеріп, оны одан
әрі дамытушы.
Қуанышын да, қайғысын да
жан-жануар, аң, құс, ай, жұлдыз, күн, тау, тас т.б. байланысты деп
түсінген көшпелі қазақтардың сол сезімдері қолөнер туындыларында да
қалыс қалмаған. Дәл бейнесін бермей-ақ, кейбір сипаттары арқылы
таным-түйсіктерін баян етіп отырған. Бертін келе осы өрнектердің
кейбір ұқсастығына қарай атауларға ие
болған.
Ою-өрнек түрлері төрт топқа
бөлінеді
1.Өсімдік тектес
ою-өрнектер.
2.Жануар тектес
ою-өрнектер.
3.Геометриялық фигуралар
тектес ою-өрнектер.
4.Ғарыш әлеміне байланысты
ою-өрнектер.
Ғалым, өнертану ғылымының
кандидаты, Құрман Мұратаевтың ою-өрнекті зерттеу жұмыстарындағы 4
бағыты:
1
. Дөңгелек, бұл адам баласының
космогоникалық ұғымынан туған, әлем кеңістігінен алынған ай, күн,
жер, т.б. негізі. Оған қоса шеңбер (дөңгелек) – үзілмес бағыт,
мәңгіліктің нышаны.
2 . Ілгекке ұқсас бөлігі –
«өмір жолы». Адам баласы дүниеге келгеннен кейін дөңге де шығады,
ойға да түседі. Мәшһүр Жүсіп Көпеев атамыз айтқандай: «Бұл дүние
бір күн базар, бір күн мазар».
3. Төрт құбыла – дүниенің төр
бұрышы (атам қазақ дүниенің қай бұрышында жүрсең де амандық
тілеумен өткен).
4 . Үшбұрыш (тұмарша). Жер
үсті аспан болса, онда үшбұрышымыз аспан, жер, су белгісіне келетін
сияқты. «Аспаның ашық болсын, суың таза болсын» деген тілектер
қазақта көп айтылады.
Қазақтың ою-өрнегін салып,
қиып үйренбей қолданбалы өнерді игеру мүмкін емес. Сондықтан оюды
өзіміз ойып үйренуіміз керек. Халқымызда «Өз үйінде ою оймаған
адам, кісі үйінде сызу сызады»- деген мақал бар. Осы мақалдың өзі
ою оймаған кісінің өзге өнерді де игере алмайтындығын
көрсетеді.
Шығармашылық
жұмыс: студенттерді үш топқа бөліп,
«қошқармүйіз», «тікмүйіз» және «қосмүйіз» оюларын ойғызып, мағынасы
мен қолданылу аймағы жайында түсіндіреді және
ою-өрнек, шеберлік, өнер
туралы мақал-мәтелдер айтады. (мұғалім студенттердің ойын
толықтырып, мақал-мәтелдер төңірегінде ой
қозғайды)
-
«Қошқармүйіз» ою-өрнегі байлық
пен молшылықтың нышаны. Мал шаруашылығымен айналысқан қазақ
халқының көшпелі өмір салтымен байланысты туған. Қошқармүйіз оюы
неше түрлі формада қазақ бұйымдарының көбінде кездеседі. Әсіресе
киіз үй жасауларының барлық түріне салып тоқуға
болады.
-
«Тікмүйіз» бұл мүйіз
дөңгеленіп иірілмей, тікбұрыш жасап барып, кейін қайтуына
байланысты аталған. Бұл ою құрлардың шетіне, алашаға
салынады.
-
«Қосмүйіз» - мүйіздің
қосарланып тоқылуына байланысты аталған. 15 жіптен шығатын қосмүйіз
ою көбінесе желбауға салынады да, 25 жіптен шығатын түрлі
туырлықтың құрына тоқылады. Нендей затқа салса да, ұзына бойы қатар
бейнеленеді.
1. Өнер сыры –
өрнекте.
2. Ою ойғанның ойы
ұшқыр.
3. Ою ойған сызу да
сызады.
4.
Оюы көптің өрнегі
көп,
Өрнегі көптің ермегі
көп.
5. Өнерсізден құт
қашады.
Үйге
тапсырма: Өз ойларымен оюдың жаңа
үлгісін жасау және жасалу кезіндегі идеяларымен
бөлісу.
Сабақтың қорытынды
сәті: Студенттерді 3 топқа
бөліп:
1-топтың тапсырмасы: Ою-өрнек
дегеніміздің терең мағынасын ашу (Ою-өрнек дегеніміз – дәлдік,
есеп, теңдік, теңеу, үйлесім, жарасым, сәндік, көркемдік
парасаттылық, жылылық, сұлулық, ойлылық, ақылдылық, зеректік,
көңілге шабыт, шаттық ұялатады, ептілікке, іскерлікке, шеберлікке,
икемділікке, дәлдікке баулиды,
тәрбиелейді.)
2-топтың тапсырмасы: Ою-өрнек
пен өнердің арасындағы байланыс жайында (Ою-өрнек өнерге деген
махаббат, сұлулыққа деген ғашықтық, құштарлық
жинағы.)
3-топтың тапсырмасы: Ою ойған
адамның бойында кездесетін қасиеттер (Ою ойған адамның жүрегі жылы,
нәзік болады.)
|