Қазақ халық
музыкасы
Қазақ музыкасы ауызекі дәстүрге негізделген
суырып салмалық өнермен қатар жеке өнер саласы, тіпті ілім ретінде
де қалыптасып келеді. Ертедегі орхон-енисей жазбалары, орта
ғасырлардағы Қорқыт, оғыз еліндегі қобыз культі туралы деректер
түркі тайпаларының музыкалық мәдениетінен хабар береді. Одан бергі
жерде әл-Фараби, Ибн-Сина, Әбдірахман Жәми, Дәруіш Әли, т.б.
көптеген шығыс ойшылдарының музыка өнеріне қатысты теориялық
еңбектері де болған. Фарабидің “Музыканың ұлы кітабы” күні бүгінге
дейін ғылыми мәнін жоймаған, әлі де толық зерттеліп болмаған мұра.
Мұның өзі қазақ музыкасының бірде шаманизм, бірде зороастризм,
бірде ислам мәдениетінің аясында қалыптасып келгенін аңғартады. 15
– 18 ғасырлырдағы жыраулық өнер тудырған эпик дәстүрдің Қазақ
музыкасынан алатын орны ерекше.
Қазақ халқының осы қалыптасу кезеңінде ұлттық
болмысымызға тән музыкалық ырғақтар, екпіндік ерекшеліктер көріне
бастаған. Қазақ музыкасының өзіндік ерекшелігі – синкреттілігі.
Поэзия мен музыка мақамның бірлігіне негізделген ән-жырлардың
келе-келе дараланып, екі түрлі өнер арнасына жіктелгені мәлім. Бірі
– ән өнері, екіншісі – күйшілік дәстүр. Осы негізде 19 ғасырда
қазақ даласында екі түрлі халықтық кәсіби-музыкалық дәстүр
қалыптасқан. Бірі – Ықылас, Сарымалай, Құрманғазы, Дәулеткерей,
Қазанғап, Сейтек, Сүгір, Тәттімбет, т.б. өнерпаздар бастаған
күйшілер тобы болса, екіншісі – Біржан, Ақан, Мұхит, Мәди, Жаяу
Мұса, Естай, Үкілі Ыбырай, Абай, Нартай, Майра, т.б. сал-серілерден
арқау тартатын әншілік өнер. 19 – 20 ғасырларда айырықша дамыған
домбыра күйлері өз кезегінде екі түрлі нақыштық ерекшелігімен
дараланады. Бірі – кең ауқымды төкпе, екіншісі – сырлы да өрнекті
шертпе күй үлгілері. Әрине, қазақ халқының музыкалық мәдениетін сөз
еткенде домбыра күйлерін бұл екі дәстүрмен ғана шектеуге болмайды.
Ел арасынан шыққан кәсіби күйшілердің өз үні, өз мәнері, орындау
ерекшеліктері бар.
XIX
ғасырдың екінші жартысында Қазақстандағы музыка өнерінің дамуына
Дәулеткерей Шығайұлы, Тәттімбет Қазанғапұлы, Ықылас Дүкенұлы сияқты
композитор-музыканттар үлкен үлес қосты. Абай әндері қазақ халқы
мен орыс халқының арасындағы бауырлас достықты нығайтуға игі ықпал
етті. Пушкиннің «Евгений Онегин» поэмасынан аударған Татьяна
хатының сөзіне шығарған «Татьянаның қырдағы әні» қалың елдің
сүйікті әніне айналды.
Ұлтымыздың бүкіл
рухани игілігі 20 ғасырға дейін жазбасыз түрде дамып,
ауыздан-ауызға, әкеден-балаға, ұстаздан -
шәкіртке, өткеннен - болашаққа жеткізіліп
отырған. Шаруашылықтың көшпенді және көшпенді емес
түрі ұлттық аспаптардың,
музыкалық дәстүрлердің ерекшеліктерін, қазақ қоғамының өмірі
мен тұрмысының, сөздік және ақындық көркемөнердің біртұтастығын
көрсетеді.