Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
ШЕТ ТІЛІН ҮЙРЕТУДЕ РӨЛДІК ОЙЫНДАРДЫ ҚОЛДАНУ
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
ҒТАМР
ШЕТ ТІЛІН ҮЙРЕТУДЕ РӨЛДІК ОЙЫНДАРДЫ ҚОЛДАНУ
Э.К.Утемисова
Аға оқытушы, магистр, М. Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан университеті,
Орал қ.
Б.Е.Наурыз
Студент, М. Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан университеті, Орал қ.
bayanerkinkyzy@gmail.com
Мақалада жаңартылған білім беру мазмұны бойынша шет тілі сабағында рөлдік ойындарды қолдана отырып шет тілін оқыту әдістемесі және оқушылардың пәнге қызығушылығын арттыру әдістері туралы баяндалады.
Түйін сөздер: сценарий, рөлдік ойын, диалог, пікір, модельдеу, оқыту әдістері, коммуникация
Оқу процесін ұйымдастыруда оқу мотивациясы үлкен маңызға ие. Бұл ойлауды белсендіруге ықпал етеді, белгілі бір іс-әрекетке, белгілі бір жаттығуды орындауға қызығушылық тудырады. Ең күшті ынталандырушы фактор-оқушылардың зерттелетін материалдың жаңалығы мен орындалатын жаттығулардың әртүрлілігіне деген қажеттілігін қанағаттандыратын оқыту әдістері. Оқытудың әртүрлі әдістерін қолдану тілдік құбылыстарды есте сақтауға, тұрақты визуалды және есту бейнелерін жасауға, оқушылардың қызығушылығы мен белсенділігін сақтауға ықпал етеді. Коммуникативті дамыту мақсатында оқушылардың қабілеттері, мұғалім үйрету үшін белсенді және қызықты түрде сценарий құруы керек. Көптеген оқытушылар ағылшын тілінде сыныпта инновациялық әдістерді үйренеді және қолданады. Олар сабаққа диалогтарды, ашық сценарийлерді және рөлдік ойындарды енгізеді. Рөлдік ойын, модельдеу және мәселелерді шешу дамуда оқушылардың коммуникативтік қабілеттері өте маңызды болады.
Бүгінгі таңда заманауи мектеп сапалы оқытуға ғана емес, ең алдымен жеке тұлғаның әлеуетін дамытуға көмектесетін оқыту әдістерін қажет етеді. Заманауи оқыту оқушыларды бейімделуге ғана емес, сонымен қатар әлеуметтік өзгерістер жағдайларын белсенді игеруге дайындауға бағытталған. Шет тілі сабағында әр оқушының оқуына белсенді қатысуды қамтамасыз ететін, сөйлеу қарым-қатынасын ынталандыратын, шет тілін үйренуге деген қызығушылық пен ұмтылыстың қалыптасуына ықпал ететін сабақ түрлері ерекше орын алады. Бұл тапсырмаларды ойынға негізделген оқыту әдістері арқылы шешуге болады. Ойында кез-келген адамның, әсіресе баланың қабілеттері толық көрінеді. Ойын - бұл эмоционалды және ақыл-ой күштерін қажет ететін ерекше ұйымдастырылған әрекет. Ойын шешім қабылдауды қамтиды – қалай әрекет ету керек, не айту керек, қалай жеңу керек? Бұл мәселелерді шешуге деген ұмтылыс оқушылардың ақыл-ой әрекетін күшейтеді. Ал егер оқушылар шет тілінде сөйлесе, ойын бай оқу мүмкіндіктерін ашады.
Шет тілі сабағы әлеуметтік құбылыс ретінде қарастырылады, мұнда сынып аудиториясы мұғалім мен оқушылар бір – бірімен белгілі бір әлеуметтік қарым – қатынасқа түсетін белгілі бір әлеуметтік орта болып табылады, мұнда оқу процесі барлық қатысушылардың өзара әрекеттесуі болып табылады. Сонымен қатар, оқытудағы жетістік - бұл оқытудың барлық мүмкіндіктерін ұжымдық пайдаланудың нәтижесі. Ал оқушылар бұл процеске айтарлықтай үлес қосуы керек. Оқу процесін жандандырудың кең мүмкіндіктері рөлдік ойындарды пайдалану арқылы беріледі.
М. Ф. Строниннің айтуы бойынша, ойын - бұл эмоционалды және ақыл-ой күштерін қажет ететін ерекше ұйымдастырылған әрекет. Ойын әрқашан шешім қабылдауды қамтиды - қалай әрекет ету керек, не айту керек? Бұл мәселелерді шешуге деген ұмтылыс ойыншылардың ақыл-ой белсенділігін күшейтеді. Ал егер бала шет тілінде сөйлесе? Мұнда бай оқу мүмкіндіктері бар ма? Алайда балалар бұл туралы ойланбайды. Олар үшін ойын, ең алдымен, қызықты әрекет. Бұл мұғалімдерді тартады. Ойында бәрі тең. Ол тіпті ең әлсіз студенттерге де қабілетті. Теңдік сезімі, ынта - ықылас пен қуаныш атмосферасы, тапсырмалардың орындылығын сезіну - осының бәрі балаларға ұялшақтықты жеңуге мүмкіндік береді, бұл сөйлеуде бөтен тілдің сөздерін еркін қолдануға кедергі келтіреді және оқу нәтижелеріне пайдалы әсер етеді.
Ойын - бұл кішігірім жағдай, оның құрылысы өзінің сюжеті, қақтығысы және кейіпкерлері бар драмалық шығармаға ұқсайды. Ойын барысында жағдай бірнеше рет және әр уақытта жаңа нұсқада ойналады. Бірақ сонымен бірге ойын жағдайы - нақты өмір жағдайы. Ойынның нақты шарттары мен қолданылатын тілдік материалдың шектеулілігіне қарамастан, оның таңдану элементі болуы керек. Күтпеген сұрақты естіген бала бірден оған қалай жауап беру керектігін ойлай бастайды. Сондықтан ойын сөйлеудің стихиялылығымен сипатталады. Сөйлеуді ғана емес, сонымен қатар қимылды, мимиканы және т.б. қамтитын сөйлеу қарым-қатынасы мақсатты және міндетті болып табылады. Осылайша, М. Ф. Стронин ойынды ситуациялық-вариантивті жаттығу ретінде қарастырады, мұнда сөйлеу үлгісін өзіне тән эмоционалдылықпен, стихиялылықпен, сөйлеу әсерінің фокусымен нақты сөйлеу қарымқатынасына мүмкіндігінше жақын жағдайларда бірнеше рет қайталауға мүмкіндік жасалады.
Рөлдік ойын - шет тілін практикалық меңгеруді оқытудың белсенді тәсілдері тобына жататын әдістемелік әдіс. Рөлдік ойын - бұл қатысушылардың адамдардың нақты практикалық ісәрекетін шартты түрде қайталауы, нақты қарым-қатынас жағдайларын жасайды. Мұндағы оқытудың тиімділігі, ең алдымен, мотивацияның жарылуымен, пәнге деген қызығушылықтың артуымен байланысты. Рөлдік ойын сөйлеу әрекетін ынталандырады, өйткені оқушылар бірдеңе айту, сұрау, анықтау, дәлелдеу, сұхбаттасушымен бөлісу қажеттілігі туындаған жағдайда кездеседі.
Оқушылар тілді қарым-қатынас құралы ретінде қолдануға болатындығына көз жеткізеді. Ойын балалардың бір-бірімен және мұғаліммен байланысқа деген ұмтылысын белсендіреді, сөйлеу серіктестігінде теңдік жағдайларын жасайды, мұғалім мен оқушы арасындағы дәстүрлі кедергіні бұзады. Ойын ұялшақ, өзіне сенімсіз оқушыларға сөйлеуге және осылайша сенімсіздік кедергісін жеңуге мүмкіндік береді. Кәдімгі пікірталаста көшбасшы шәкірттер бастаманы қабылдауға бейім, ал ұялшақ адамдар үндемеуді жөн көреді. Рөлдік ойында әркім рөл алады және сөйлеу қарымқатынасында белсенді серіктес болуы керек. Ойындарда оқушылар әңгімелесуді бастау, оны қолдау, сұхбаттасушыны үзу, дұрыс уақытта оның пікірімен келісу немесе оны жоққа шығару, сұхбаттасушыны мақсатты түрде тыңдау, нақтылайтын сұрақтар қою және т. б. сияқты қарым-қатынас элементтерін меңгереді.
Рөлдік ойын шет тілін әлеуметтік қолдануға сезімтал болуға үйретеді. Жақсы сұхбаттасушы көбінесе құрылымдарды жақсы пайдаланатын адам емес, серіктестер тұрған жағдайды анық тани алатын (түсіндіре алатын), бұрыннан белгілі ақпаратты (жағдайдан, тәжірибеден) ескеретін және қарымқатынас үшін ең тиімді болатын лингвистикалық құралдарды таңдай алатын адам. Рөлдік ойындағы барлық дерлік оқу уақыты сөйлеу практикасына арналған, ал сөйлеуші ғана емес, сонымен бірге тыңдаушы да мүмкіндігінше белсенді, өйткені ол серіктестің жолын түсініп, есте сақтауы керек, оны жағдаймен байланыстыруы керек, оның жағдайға және қарым-қатынас міндетіне қаншалықты сәйкес келетінін анықтап, репликаға дұрыс жауап беруі керек.
Ойындар оқушылардың танымдық қызығушылықтарын қалыптастыруға оң әсер етеді, шет тілін саналы түрде дамытуға ықпал етеді. Олар тәуелсіздік, бастамашылық сияқты қасиеттерді дамытуға ықпал етеді, ұжымшылдық сезімін тәрбиелейді. Оқушылар белсенді, ынталы жұмыс істейді, бір-біріне көмектеседі, жолдастарын мұқият тыңдайды, мұғалім тек оқу қызметін басқарады.
Рөлдік ойын тіл үйренудің бірнеше пайдалы сипаттамаларына ие және бұл жұмыстың мақсаттарының бірі ағылшын тілін оқытуда рөлдік ойынды қолданудың ерекшеліктерін талқылау. Айта кету керек, рөлдік ойын тілді үйрену сияқты тілдік тәжірибемен шектелмейді.Рөлдік ойын тиімді болуы үшін ол әдістер санатының бөлігі болуы керек. Рөлдік іс-шаралар тілді нақты қолдану үшін мүмкіндіктер ашады. Рөлдік ойын тиісті мінез-құлықты жаттықтыру үшін оқушылар таңдауы керек күрделі әлеуметтік өзара әрекеттесулер мүмкін болатыны үшін пайдалы. Жақсы тақырыптар рөлдік ойындар сыныптастар арасында материал алмасуды қамтиды, оның барысында оқушылар бір-біріне қолдау көрсетуі керек және қате жіберген адамды түзетуі керек.
Рөлдік ойындар әртүрлі қарым-қатынас әдістерін қолдану және еркін сөйлеуді дамыту, тілді меңгеру, сыныптағы өзара әрекеттесуге ықпал ету және жақсарту үшін мотивация. Өзара оқу және бөлісу ынталандырылады мұғалім мен оқушы арасындағы туындайтын жауапкершілік орын алады. Рөлдік ойын кез келген уақытта оқушылардың сөйлеу дағдыларын жетілдіре алады.
Рөлдік ойынның бірнеше түрі бар.
Орташа бақыланатын рөлдік ойын - бұл рөлдік ойын, оған дайындық кезінде оқушылар өз рөлдері туралы жалпылама түсінік алады, соның негізінде олар жеке рөлдік тапсырманы дайындайды. Қиындығы - рөлдік мінез-құлықтың ерекшеліктері тек орындаушыға белгілі.Қалған қатысушылар үшін серіктесінің қандай мінез-құлық сызығын болжау және өз реакциясы туралы тиісті шешім қабылдау маңызды. Ойынды өткізу жоспарын оқытушы әзірлейді және оқушыларға қатысуға тиісті барлық типтік және проблемалық жағдайлардың тізімі беріледі. Барлық типтік және проблемалық жағдайлар сабақтарда егжей-тегжейлі пысықталады, диалог үлгілері зерттеледі, лексикалық және грамматикалық материалдар бойынша мұғалімнен кеңес алуға болады.
Еркін рөлдік ойын - бұл оқушылар дайындық кезінде қарым-қатынас жағдайларын алатын рөлдік ойын. Бұл ойын тақырып бойынша өзіндік жұмыстың жеке және топтық дағдыларын қалыптастыруға қызмет етеді. Оқушылар тақырыпты өз бетінше таңдап, ойын сценарийін әзірлеп қана қоймай, тиісті материалды таңдап, ұсынылған әдебиеттерді қолдана отырып ақпарат іздеуі керек.
Орта мектепте рөлдік ойындарды дамыту мысалдары
Ойын «Нow can we communicate to each other?»
Мақсаттары мен міндеттері:
- лексикалық бірліктерді жаттықтыру және бекіту;
- коммуникативтік дағдыларды қалыптастыру;
- құрдастарымен қарым-қатынасқа оң көзқарасты тәрбиелеу;
- шет тілін үйренуге танымдық қызығушылықты арттыру;
- оқушылардың шығармашылық және көркемдік қабілеттерін дамыту;
- монологиялық және диалогтік сөйлеу дағдыларын дамыту
Жабдық: рөлдері бар карточкалар, әртүрлі бейнелері бар карточкалар байланыс түрлері.
Рөлдер:
1. Leader
2. Pupil 1 - for snail mail
3. Pupil 2 - for E-mail
4. Pupil 3 - for phone calls
5. Pupil 4 - against snail mail
6. Pupil 5 - against E-mail
7. Pupil 6 – against phone calls)
Өткізу барысы:
(Teacher: Good morning, pupils! I’m glad to see you today. Today we are going to talk about different ways of communication.)
Мұғалім жүргізушіге сөз береді.
(Leader: Hello everyone! It’s not a secret that every day we talk to our family, friends, classmates and ect. Some of them are nearby, some of them are not.
How can we connect to them?
Pupil1: Let me start. I have to say that there are a lot of ways of communication
nowadays but we don’t have to forget about snail mail. People wrote letters long time ago! We should remember it! We should support it!
Pupil4: Don’t you think that this way is the longest? Why should we wait when we can reply immediately?
Pupil1: This is our history. And we should respect it. By the way, this is the most romantic way.
Leader: Thank you! And I’d like to hear what do you think about E-mail?
Pupil2: It’s the best way of communication! We can talk all the time and we
don’t have to wait.
Pupil5: I agree with you only in this case. Because you should go outside and talk to real people if you have a chance.
Leader: I’ve got your point of view. That’s very nice that you have your own opinion. And all of you know about cell phones. What do you think about it? Pupil3: This is the most amazing thing that mankind could imagine! You can hear people who are far from you.
Pupil6: That’s true! But there are a lot of people who use it in different way. They forget that this thing is for necessary communication, not for games and social nets.
Pupil3: Why do you think that this is bad?
Pupil6: I think that this is catastrophe for mankind. People stop thinking. They are always in the phone. They don’t see anything around themselves.
Leader: Thank you, everybody! I’m glad that you have what to say about it. But remember: everything has pluses and minuses. It’s a great development but we shouldn’t replace real communication with unreal. And of course we shouldn’t forget to rise our eyes up because the world is beautiful.
Teacher: Thank you, dear pupils. You worked very nice! I hope you liked it. See you next time.)
Болжалды нәтижелер:
-осы тақырып бойынша лексикалық бірліктер пысықталды;
- коммуникативтік дағдылар қалыптасты;
- құрдастарымен нақты қарым-қатынасқа оң көзқарас қалыптастырылды;
- шет тілін үйренуге танымдық қызығушылықтар артты;
- оқушылардың шығармашылық және көркемдік қабілеттері дамыды;
- монологиялық және диалогтік сөйлеу дағдылары дамыды.
"Countries and nationalities" рөлдік ойыны
Мақсаттары мен міндеттері:
- лексикалық бірліктерді жаттықтыру және бекіту;
- басқа елдердің мәдениеті туралы білімді жүйелеу;
- коммуникативтік дағдыларды қалыптастыру;
- әртүрлі ұлт өкілдеріне оң көзқарасты тәрбиелеу;
- шет тілін үйренуге танымдық қызығушылықты арттыру;
- оқушылардың шығармашылық және көркемдік қабілеттерін дамыту;
- дағдыларды дамыту монологиялық және диалогтық сөйлеу
Жабдықтары: рөлдері бар карточкалар, әр елдің әртүрлі көрікті жерлері мен рәміздері бейнеленген карточкалар.
Рөлдер:
1.Leader
2.Pupil 1 – Russia
3.Pupil 2 – Great Britain
4.Pupil 3 – The USA
5.Pupil 4 – Australia
6.Pupil 5 – Egypt
7.Pupil 6 – Italy
Жүргізу барысы.
(Teacher: Good morning, pupils! I’m glad to see you here today. Today we have an international conference where you, people from different countries, will tell us about your culture and famous symbols of your country.
Leader: Good morning, members of the conference! Today we are here to talk about your countries. I’d like you to tell us the most famous facts about it.
Pupil 1: Zdravstvuite! My name is Ivan. I am from Moscow. As you know, it’s the capital of Russia. There are a lot of beautiful churches in our county. Besides, the landscapes are amazing and it completely differs from landscapes of other countries.
Leader: Who is the leader of your country?
Pupil 1: Vladimir Putin. He’s been the leader of our country for many years. He had a break but now he’s a leader again. Leader: Thank you, Ivan, for you tale.
Pupil 2: And the leader of our Kingdom is Queen Elizabeth II. But the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is a constitutional monarchy. I
know that people from all over the world come to London to see Big Ben. It’s the symbol of Great Britain.
Leader: What do you usually eat on breakfast?
Pupil 2: It’s usually eggs and bacon and a glass of juice. Sometimes we can add mushrooms or vegetables.
Pupil 3: It’s so nice! We eat eggs and bacon too. But our culture completely differs from yours. We have president instead of queen. By the way, it’s not a secret that people of our country like fast food. Our country divides into states. And each state has its own laws.
Leader: Ow, it’s so interesting! And what about your country?
Pupil 4: We speak English as well, but our English differs from American and British. What can you imagine when you hear Australia? The first thing is kangaroo. We have hot climate. It’s good place for living. But we also have a lot of exotic animals. Some people are scared of this.
Leader: What is the most popular sport in your country?
Pupil 4: It’s surfing, of course. I like water.
Leader: What country would you like to visit?
Pupil 4: Egypt, it’s like another world.
Pupil 5: Oh.. it is. I like my country. It’s so hot there but I got used to this. The leader of our country is Abdul-Fattah Al-Sisi. I advise you to visit the Pyramids.
It’s a mystery. We have a lot of mystery things actually. That’s why people
come to Egypt on vacation.
Pupil 6 – I was there. It’s really interesting country! You should visit our country as well. It’s very beautiful. Especially Rome. When I was there I was in
Colosseum. It’s so huge historical building. Leader: What is your popular meal?
Pupil 6: Pasta and pizza! If you’ve never tried it you have to go there.
Leader: Thank you for your stories! It was very interesting conference.
Teacher: That’s how you should act if you have problems with your health. But
I hope that all of you will be good. I wish you to be healthy. See you next time.)
Болжалды нәтижелер:
- лексикалық бірліктер бекітілді;
- басқа елдердің мәдениеті туралы білім жүйеленді;
- коммуникативтік дағдылар қалыптасты;
- әртүрлі ұлт өкілдеріне оң көзқарас қалыптастырылды;
- шет тілін үйренуге танымдық қызығушылықтар артты;
- оқушылардың шығармашылық және көркемдік қабілеттері дамыды;
- монологиялық және диалогтік сөйлеу дағдылары дамыды.
Диалогтық сөйлеуді оқытудың психологиялық және лингвистикалық сипаттамаларын қарастыра отырып, біз диалогтық формада сөйлеуді үйрену кезінде оқушылардың әртүрлі тіректерді: визуалды және есту, вербалды және вербалды емес, мазмұнды және семантикалық және оларды құра білу қабілеттері ерекше маңызды болады.
Рөлдік ойынның мәнін қарастыра отырып, рөлдік ойын балаларға ұялшақтықты жеңуге, яғни психологиялық кедергіні жеңуге және өз күштеріне сенуге көмектесетінін атап өтуге болады. Ол бәріне, тіпті нашар дайындалған студенттерге де қабілетті. Рөлдік ойын тек үйренген нәрсені үйренуге ғана емес, сонымен қатар жаңа білім алуға мүмкіндік береді, өйткені жеңіске деген ұмтылыс сізді ойлауға, өткен материалды еске түсіруге және ойында кездесетін барлық жаңа нәрселерді есте сақтауға мәжбүр етеді.
Рөлдік ойындар диалогтық сөйлеу дағдыларын дамыту құралы ретінде тиімді болады, егер:
1. Мұғалім шындыққа сәйкес тақырыптарды ұсынса;
2. Ойындар балалардың тілдік және коммуникативтік дайындық деңгейіне сәйкес келсе;
3. Сабақта проблемалық жағдайлар жасалады, ойынның құрылымы мен оған қойылатын талаптар сақталса;
4. Сабақта қолайлы атмосфера құрылса.
Рөлдік ойын - шет тілін үйренуге және меңгеруге деген қызығушылықтың құнды көзі.
Сондықтан рөлдік ойындарды сабақтарда диалогтық сөйлеуді дамыту құралы ретінде пайдалану оқу процесінің тиімділігін арттырады, сөздердің грамматикалық және лексикалық қорын дамытады, оқушылардың оқудың барлық кезеңдерінде оқитын пәнге деген қызығушылығын сақтауға көмектеседі.
Қолданылған әдебиеттер тізімі
1.Бернштейн В.JI. Некоторые приемы развития устной неподготовленной речи / В.JI. Бернштейн // Иностранные языки в школе. - 2004. - №7. - с. 17 2.Бондаренко А.К. Воспитание детей в игре / А.К. Бондаренко //Москва, 2002.- 200с.
3.Бутько Т.В. Языковые игры на уроках английского языка.// Иностранные языки в школе / Т.В. Бутько //2004.
4.Верещагина И.Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в общеобразовательных учреждениях / И.Н. Верещагина //Москва,
2003. - 270с.
5.Гальскова Н.Д. Современная методика обучений иностранному языку /
Н.Д. Гальскова //Москва, 2000.- 219с.