Қостанай облысы әкімдігі
білім
басқармасының "Қостанай
қаласы
білім бөлімінің №16 жалпы
білім
беретін мектебі"
коммуналдық мемлекеттік
мекемесі
қазақ тілі пәні мұғалімі
Мақсұт Әсел Ахметханқызы
Тілқарым-қатынасқұралы.
Адамның ой-өрісін, мәде
нидәрежесін,
ақыл-парасатын, руханибайлығынкөрсететінайна.
Тілмәдениетініңөзектілігіәрқашанескеріліп, қайхалықболса да
бұлмәселеніайналыпөткенемес. «Өнералды - қызылтіл» депқазақхалқы да
сөйлеушеберлігінеүлкенмәнберген.
Қазіргітаңдатілмәдениетініңкөкейтестілігі арта
түсті.
Дүние жүзі тарихына үңілсек,
көптеген халықтар Академияларындағы ғылым атаулы тілді зерттеуден
бастаған.Тілдің тіл саясатының биік ұғымы, барлық мәні оның
қолдануында. Тіл мәдениетінің деңгейі, оның зерттелуі әрі қоғамдық
қызметі арқылы көрінеді.
Тіл - қоғам өмірінің
объективті құбылысы, ол бүкіл халық үшін бірдей және адамдар білген
құбылыстардың алуан түрін түгел қамтиды.
Тіл мәдениеті дегеніміз не
деген сұраққа жауап іздедік.
«Тіл мәдениеті дегеніміз -
тілдік тәсілдердің ширау, жетілу дәрежесі. Сонымен қатар, ол тіл
жұмсаудағы ізеттілік, сауаттылық қана емес, тілдік тәсілдерді,
фонетикалық, орфографиялық, орфоэпиялық, морфологиялық,
синтаксистік, стильдік құбылыстарды ұқыпты, дұрыс қолдану
дағдысы».
Білім саласындағы тіл
мәдениеті оқушылардың тілін ұстарту міндетін жүзеге асырудың
амал-тәсілдерін көрсетеді. Тіл мәдениетіне тән нормалар оқушылардың
таза, нақты, лайықты әдеби тілмен сөйлеуге, диалект сөздер мен
дөрекі сөздерді қолданбауға, сөйлеген сөздері жатық, әсерлі,
түсінікті болуын қадағалайды. Сонымен қатар, олардың мәнерлеп
оқуын, сондай-ақ өз ойларын логикалық тұрғыдан байланыстыра, жүйелі
жазу дағдыларын қалыптастыруға тиіс.
«Тіл мәдениеті» негізінен «Сөз
мәдениеті», «Сөзді орынды қолдану» деген ұғымды білдіреді. Өйткені,
тіл мәдениетінің негізгі зерттейтін объектісі - сөз, сөздің дұрыс
айтылуы, дұрыс жазылуы, дұрыс қолданылуы, сол арқылы ойдың айқын,
әсерлі жетуі, екі ұштылықтың, күңгірттіктің болмауы. Соған орай тіл
мәдениеті ғылымын үлкен екі салаға: ауызша сөйлеу мәдениеті, сөз
қолдану мәдениеті деп бөлуге болады.Сондықтан сөйлеу мәдениетіне
байланысты өтілетін практикалық сабақтарда ауызша сөйлеу тілінің
ерекшеліктеріне көп көңіл бөлініп, қателерді тіл фактілері
негізінде талдап, сырын ашып көрсетудің пайдасы зор.Тіл байлығы -
сөз байлығы. Ал сөз байлығы әр адамның лексикасындағы қолданылатын
сөздердің санымен байланысты болғанымен, негізгі байлық – ой
байлығы, сол сөздерді қиюластырып, әсем де әсерлі ой мұнарасын
қалай білуде. Себебі сөзді көп біліп, бірақ оны орынды, ойлы,
образды жұмсай алмасаң, одан не пайда? Ал сөзге көп мағына
сыйғызып, әр сөздің парын, мән-мазмұнын, стильдік бояуын дөп басып
беру ойлау қабілетімен, оның шығармашылық сипатымен ұштасып жатады.
Ал ой байлығына жету үшін тіл дамуының кешегісі мен бүгінгісін,
лексикалық қабаттын баю, толығу жолдарын, тілде пайда болған жаңа
құбылыстардың өміршеңдігін, бір сөзбен айтқанда, тілдің ішкі,
сыртқы мүмкіншілігін жақсы меңгеріп, оған қамқорлықпен, жанашыр
көзбен қадағалап отыру керек.