Ұрпақ тәрбиесi -ұлт
болашағы
Адамның адамшылдығы –
ақыл, ғылым,
жақсы ата, жақсы ана,
жақсы құрбы,
жақсы ұстаздан
болады.
Абай
Отбасы – адам баласының
алтын діңгегі. Өйткені адам ең алғаш шыр етіп дүниеге келген
сәтінен бастап, осында ер жетіп, отбасының тәрбиесін алады.
Сондықтан да отбасы – адамзаттың аса қажетті, әрі қасиетті алтын
мектебі. Отбасының адамзат ұрпағына деген ықпалы мен әсер күшін
өмірдегі басқа еш нәрсенің күшімен салыстыруға болмайтындай.
Өйткені ата-ананың балаға деген тәрбиесінің орнын еш нәрсе толтыра
алар емес.
«Ел болам десең, бесігіңді
түзе» - деген нақыл сөз отбасы тәрбиесінің маңызын айқындатып тұр
емес пе?
Отбасы мүшелерінің жас
шамасы әр түрлі болса да, олардың арасында бір-бірімен рухани
жақындығы, мақсат ынтымақтастығы бар.
Атақты қазақ ақыны Қасым
Аманжолов өзінің жарына арнаған бір
өлеңінде:
Отбасы – шағын
мемлекет,
Мен – президент, сен –
премьер, дегені бар. Шынында, отбасы – ол да бір шағын мемлекет. Әр
мемлекеттің өзіне тән өндірісі мен өнім бөлісі, сыртқы және ішкі
саясаты, кіріс – шығыс бюджеті, қастерлеп ұстанатын рәміздері, т.б.
болатыны сияқты, әр отбасы болмыс-тіршілігінің де соған ұқсас
жақтары бар, оның жаратылысы да басшылық пен косшылықты қажет
етеді. Сондықтан отбасының құрылымына зор маңыз біріліп, мәнін
қорғаған, отбасының ар-намысын сақтауға, сырын шашпауға, мүшелерін
бір-біріне қатысты адалдыққа тәрбиелеген. «Отан отбасынан
басталады» деген сөздін мәнісі де осында. Ата-ана өз отбасын
нығайта отырып, сонымен бірге оның балағатқа толған мүшелерін үй
болуға, өз шаңырағын көтеруге әзірлеуі басты әрі өте жауапты міндет
болып саналады.
Адалдық пен мейірімділік,
жауапкершілік пен кешірімділік те отбасында шын ықылас-пейілменен
баланың көкірегінде орын тебеді.
Қазақ отбасында әуелі әке,
содан кейін шеше, бұлар – жанұя мектебінің ұстаздары болады. Әке
мен шешенің баласына қоятын ең бірінші басты талап- тілектері -
баланың «әдепті бала» болып өсуі.
Сондықтан қазақ жанұясы
әрдайым: « Әдепті бол, тәрбиесіздік етпе, көргенсіз болма» деген
сияқты сөздерді балаларының құлағына құйып
өсірген.
Қазақ отбасында өз баласын
мейірімділікке, имандылыққа баулып өсірген. Үнемі жанұясында осылай
тәрбие көрген бала ақырында, өздігінен тіл алғыш, адал, тиянақты,
ұқыпты болып шыға келеді.
Тәрбие басы әдептілік деп
білген ата-ана әуелі баласына өздерін сыйлап-құрметтеуді,
өзгелерге, әсіресе үлкендерге, сыпайылық танытуды, ешкімді
мұқатпауды үйреткен. Сонымен қатар, балаларының ер-азамат болып,
халқына еңбек етулерін басты міндет етіп
қойған.
Отбасының ұйытқысы,
берекесі, мейір-шапағат көзі – әйел. Әйелдің бұл рөлі отағасының
жамағатына, бала-шағаның анаға деген сүйіспеншілігімен,
қамқорлығымен, ана жанын қас-қабағынан, жанарынан танығыштықпен
нығая, биіктей береді. Әрине, әйел де өзінің аналық борышын
ұмытпағанда, әсіресе, ерімен қабағы жарасып, тату – сүйіспеншілікте
тұрғанда мәртебесі арта түспек.
Әйелдің еріне
қарым-қатынасы балалардың әкеге көзқарасының сипатын анықтайтыны
берік есте болуға тиіс. Мұның өзі, бір жағынан, үй ішіндегі әдептің
бастау көзі екені анық. Демек, балалар үшін әке беделі аналарының
сөзі, іс-қимылы, қас-қабағы арқылы қалыптасады. Мысалы,
ерлі-зайыптылар балалар көзінше бір-біріне қатты, балағат сөздер
айтыспақ түгіл, дауыс көтеріп, керісуге тиіс емес. Олай еткенде, өз
беделдерін жоғалтудың, бала -шағаның жүрегін шошытып, зәресін
ұшырудың үстіне, олардың жанына кейін өздері үй болғанда, алдарынан
шығатын жаман әдеттің ұрығын егеді.
Ата-ананың бір-бірінің
қадір-қасиетін осылайша ардақтап, беделін өсіруі, араларында
өкпе-наз, кикілжің туа қалғанда, оны балалардан оңашада, екеу ара
шешіп отыруы – шынайы инабаттылық,
әдептілік.
Сайып келгенде, қоғамда
әдеп-инабат өлшемдерінің терең тамырланып, қең жайылуында отбасының
маңызы орасан зор. Әрбір ұяның қос тіреуі – ерлі-зайыптылар
өздеріне әдеп-адамгершілік талаптарын, құқықтары мен міндеттерін
мүлтіксіз орындаса, бүкіл қоғамда, елде бейбіт те берекелі тұрмысқа
негіз қаланбақ, демеқ, ұрпақтарына құтты қоныс, жайлы болашақ
қамтамасыз етілмек!