Ыбырай Алтынсарин
(шын аты - Ибраһим, 1841-1889) -қазақтың аса көрнекті
ағартушы-педагогы, жазушы, этнограф, фольклоршы, қоғам
қайраткері
Ыбырай Алтынсарин қазақтың ағартушылық тарихында және ұлттық
мектебінің қалыптасуында терең із қалдырды.
Ол 1841 жылы қазіргі Қостанай облысының аумағында
дүниеге келген. Әкесінен ерте айырылған ол атасының - белгілі би
және старшын Балқожа Жаңбыршиннің қолында тәрбиеленді. Ыбырай бала
кезінен бастап білімге және өз бетінше оқып білуге бейім екенін
байқатты. Көп оқыды, Ресей қоғамының білімді адамдарымен жиі
араласып тұрды. Орынборда оқып жүрген кезінде шығыстанушы ғалым В.В
Григорьевпен жақын танысып алды. Ол өзінің бай кітапханасымен
Ыбырай Алтынсариннің еркін пайдалануына рұқсат етті. Білімге құштар
жас бос уақытының бәрін де сол кітапханада өткізді. Білген үстіне
біле түссем деген құмарлық пен өз халқыма неғұрлым көбірек пайда
келтірсем деген абзал арманға ұмтылыс жас Ыбырайдың өмірлік
кредосына айналды. Өзінің мінез-құлқы жағынан қарапайым әрі
еңбексүйгіш еді, көп оқыды, өзге халықтардың қол жеткен табыстарын
неғұрлым көбірек біле түссем деп армандады. Алған білімін өз
халқының пайдысына асыруға
талпынды.
Дайындықсыз
пікірталас-әңгіме
Бұл форма мәтінсіз жұмыс жасау. Бұл
форманың міндетті шарты – аудитория болатын пікірталастың тақырыбын
алдын-ала білмейді. Мұндай пікірталас өзінің пікірлерінің
түрлілігімен, өткірлігімен ерекшеленеді. Қиындық – барлық
қатысушылардың тәртібі және әдептілігі, жүргізушінің шеттетілуі
және қатаң регламент.
1. Ыбырай
Алтынсарыұлының өз заманына сай ақындық өнерді
меңгеруі
2. Ыбырай
Алтынсариннің қазақ əдебиеті тарихынан мəдениетті прозашы ретінде
елеулі орын алуы
3.
Көптеген əңгімелерінде жазушы қоғам
өміріндегі мынадай көкейкесті мəселелерді көтеріп, жұртшылықты жаңа
өмірге
жетелейді:
4.
Алтынсарин аудармаларының мысал жанрының
қалыптасуына негіз болуы, қазақ əдеби тілінің дамуына жол
ашуы
5.
Ыбекеңнің аудармашылық шеберлігіне «Қарға мен
түлкі» деген мысалдың мына бір шумақтарының аудармасы
айғақ:
Ашылып түлкі жүрді жапандарда,
Тамақ іздеп жол шекті сапарларға...
Ешнәрсені көре алмай келе жатса,
Көзіне түсті алыстан жалғыз қарға.
Жүгіріп түлкі соған жетіп келді,
Қарға ағаштың басында мұны көрді.
Тістегені аузында тәтті ірімшік,
Оны көріп түлкі - екең сөйлей берді.
«Қарға батыр, әр сөзің күміс, алтын.
Сырттан халқаң тілейді барша халқың.
Қарға әніңдей әуез жоқ деп.
Осылайшы шығады сыртқа даңқың.
Сандуғаш, бұлбылдарды көріп едім,
Жүзіңді бір көруге келіп едім,
Даусыңды бір шығаршы шаттанайын,
Сырттан асық болғаннан өліп едім».
Басын салып, құйрығын бұлғаңдатып,
Екі көзін қарғаға қылмаңдатып.
«Қарға тақсыр, көз жасым көріңіз»,- деп,
Жыламсырап сөйлейді жылмаңдатып.
Масаттанып бұл қарға сілкінеді,
Ішін тартып миықтан бір күледі.
«Арып - ашып алыстан келген шығар,
Көңілі тынып кетсінші, шіркін», - деді.
Мақтау сөзге семіріп, судай тасып,
Пәрменінше « қарқ » етті аузын ашып;
Қарқ еткенде, ірімшік жерге түсіп,
Оны кетті түлкі - екең алды қашып.
Ертегіде
қарға ірімшіктің бір бөлігін тауып алды және оны жеуге
филиалға кетті. түлкі, мұны өзі үшін қалап, қарғаны әдемі деп атайды және оның
дауысы дәл сондай тәтті ме екен деп ойлайды. Іргекті босатқанда,
ірімшік құлап, оны түлкі
жейді.
Біз: «Ыбырай - ұлы
педагог, Ыбырай - ағартушы», — деп жиі айтамыз. Ал осы ұлы ұстаздың
сан қырлы шығармашылық жолына аса мəн бермейміз. Ол ұлылықты
педагогтік қызметімен ғана емес, жазушылығы, ақындығы арқылы алып
тұрғанын болашақта баса айтуымыз керек секілді. Нақтырақ айтқанда,
əдебиеттен ойып орын алатын тұсы — оның халық ауыз əдебиетін терең
зерттеуінде.
«Цифрлы
диктант» әдісі.
Төменде қойылған
сұрақтарға тек цифрларды жазу арқылы жауап
бер.
1.Ы.Алтынсарин қай
жылы дүниеге келді?
2.Қай жылы
Ы.Алтынсарин Торғай облысындағы мектептердің инспекторлығына
тағайындалды?
3. «Қырғыс
хрестоматиясы» қашан жарыққа
шықты?
4. Ыбырай Орынбор
шекаралық комиссиясы жанындағы мектепті алтын медальмен қай жылы
бітіріп шықты?
5. Ы.Алтынсарин қай
жылы дүние салды?
Қазақ халқының
тарихына есімін алтын әріппен жазған тұлғалардың бірі - Ыбырай
Алтынсарин. Аумалы – төкпелі кезеңде өмір сүрген ол білімді алдыңғы
орынға қойған дарынды ағартушы ғана емес, ақындық, ағартушылық
еңбектері бірін-бірі толықтырып тұр. Қазақтың жазба әдебиетінің,
әдеби тілінің негізін қалаушылардың бірі. Әдебиетке тың тақырыптар
әкеліп, бұрын болмаған жанрлар арқылы әдебиетті мазмұн жағынан ғана
емес, түр жағынан да дамытты.
Оның мазмұнды да мағыналы әсем лирикалық өлеңдері, қысқа да әсерлі
әңгімелері қазақ әдебиетінің тарихында өзіндік орын алады. Белгілі
ғалым Қажым Жұмалиев: «Ыбырай Алтынсарин қазақ әдебиетінде көркем
әңгіменің негізін салушы атасы болды. Көркем әңгімелердің
композициялық құрлысының шебер етіп құруда да оның өзінше еңбегі
бар,» - деп жазды.
Ыбырай Алтынсарин - жазушы, ағартушы педагог, қазақ балалар
әдебиетінің негізін салушы, тіл тазалығы үшін күрескер, тұңғыш
кемеңгер.
- Ел Президенті
Қазақстан халқына Жолдауында «Біз Қазақстанның барлық азаматтарының
отаншылдық сезім мен өз еліне деген сүйіспеншілігін, адамгершілік
сезімдерін дамытуға тиіспіз», – деп атап көрсеткен болатын.
Қазақтың тұңғыш педагогі Ыбырай Алтынсарин: «Қазақ деген –
жасанды мінезі жоқ, қарапайым халық, бірақ сол қарапайымдығының
өзінде оның, көп жақсылығы жатыр», «өз елімізге қолдан келгенше
кызмет ету – біздің әрқайсымыздың борышымыз», – деген
екен.
|