Әдеби талдаудың негіздері
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
Әдеби талдаудың түрлері
Орындаған: Азамат Аида
421 топ
1 слайд
Әдеби талдаудың түрлері Орындаған: Азамат Аида 421 топ
2 слайд
Талдау (анализ) - көркем шығарманы тексергенде
қолданылатын тәсіл . Шығарманы әр қырынан алып
карастырып, оның қасиет ерекшелігін, жеке бөлек-
бөлшектеріне тән өзгеше сипат белгілерді арнайы
зерттеп, танып-білу.
Айталық, шығарманы идеялық мазмұн,
тақырыпты баяндау ерекшеліктері тұрғысынан,
немесе, сюжеттік, композициялық құрылысы,
жанрлық сипаты жағынан талдауға болады. Сондай-
ақ, кейіпкерлердін характерін бейнелеу принциптері
тұрғысынан, сөздік, тілдік кұралдарды пайдалануы,
егер поэзиялық шығарма болса ырғактык
интонациялык өзгешеліктері, әр түрлі шумақ, тармақ,
ұйкастарды қолдану жағынан талдауға болады.
2 слайд
Талдау (анализ) - көркем шығарманы тексергенде қолданылатын тәсіл . Шығарманы әр қырынан алып карастырып, оның қасиет ерекшелігін, жеке бөлек- бөлшектеріне тән өзгеше сипат белгілерді арнайы зерттеп, танып-білу. Айталық, шығарманы идеялық мазмұн, тақырыпты баяндау ерекшеліктері тұрғысынан, немесе, сюжеттік, композициялық құрылысы, жанрлық сипаты жағынан талдауға болады. Сондай- ақ, кейіпкерлердін характерін бейнелеу принциптері тұрғысынан, сөздік, тілдік кұралдарды пайдалануы, егер поэзиялық шығарма болса ырғактык интонациялык өзгешеліктері, әр түрлі шумақ, тармақ, ұйкастарды қолдану жағынан талдауға болады.
3 слайд
Шығарманы осындай бірнеше қырынан
тексергенде жеке ерекшеліктердің өзіндік сипат
белгілерін де олардың бір-бірімен байланысында
аңғаруға мүмкіндік бар. Әрине, шығарманы
боршалап, бөлшектеп, талдап карастырғанда оның
мағыналық көркемдік бірлік түтастығынан туатын
әсері бір сәт әлсірейді. Оның есесіне шығарманың
күрылыс-бітімін-дегі әншейінде көзге түспейтін,
байқала бермейтін сипат белгілері айкын танылады.
Ал оларды көре білу, түсінудін шығарманы тұтас
кабылдағандағы алатын әсерімізді толықтырып,
байыта түсетіні сөзсіз. Олай болса Талдау дегеніміз -
жеке қасиет ерекшеліктерді арнайы карастырып,
танып білу арқылы бүтінді айқын сезінуге себін
тигізетін, соған қызмет ететін тәсіл.
3 слайд
Шығарманы осындай бірнеше қырынан тексергенде жеке ерекшеліктердің өзіндік сипат белгілерін де олардың бір-бірімен байланысында аңғаруға мүмкіндік бар. Әрине, шығарманы боршалап, бөлшектеп, талдап карастырғанда оның мағыналық көркемдік бірлік түтастығынан туатын әсері бір сәт әлсірейді. Оның есесіне шығарманың күрылыс-бітімін-дегі әншейінде көзге түспейтін, байқала бермейтін сипат белгілері айкын танылады. Ал оларды көре білу, түсінудін шығарманы тұтас кабылдағандағы алатын әсерімізді толықтырып, байыта түсетіні сөзсіз. Олай болса Талдау дегеніміз - жеке қасиет ерекшеліктерді арнайы карастырып, танып білу арқылы бүтінді айқын сезінуге себін тигізетін, соған қызмет ететін тәсіл.
4 слайд
Әдетте шығарманың ерекшеліктері, іріліұсақты бөлшектері,
олардың өз алдына оқшау тұрғандар сипат-белгілері көбірек
козге түседі, оларды байқау жеңілірек болады. Ал енді сол
бөлшектердің шиеленісе байланысуынан, жалғастық
үйлестігінен туатын шексіз мол жаңа сапалы өзгешеліктерді,
үндестік, бірлестік белгілерін, жаңаша мағынаәсерлерді каншама
тебіреніп сезінсек те талдап көрсету, танып білу, айтып жеткізу
қиынға соғады. Өйткені қандай да жеке айшык, бөлшектің
өзіндік бастапкы тұрақты сипат белгісін байқау бір нәрсе де, ал
олардың біте қайнасып бірігуі, өзара жанасып байланысуы
негізінде пайда болатын туынды сипат белгілерді көріп білу
екінші нәрсе. Ол үшін сансыз болшектердің бір-біріне сәуле
беріп. әсер етіп, мағыналык, көркемлік сапасы күбылып, өзгеріп
шығатын қалпын жақсы сезініп, үтып түсіну керек.
4 слайд
Әдетте шығарманың ерекшеліктері, іріліұсақты бөлшектері, олардың өз алдына оқшау тұрғандар сипат-белгілері көбірек козге түседі, оларды байқау жеңілірек болады. Ал енді сол бөлшектердің шиеленісе байланысуынан, жалғастық үйлестігінен туатын шексіз мол жаңа сапалы өзгешеліктерді, үндестік, бірлестік белгілерін, жаңаша мағынаәсерлерді каншама тебіреніп сезінсек те талдап көрсету, танып білу, айтып жеткізу қиынға соғады. Өйткені қандай да жеке айшык, бөлшектің өзіндік бастапкы тұрақты сипат белгісін байқау бір нәрсе де, ал олардың біте қайнасып бірігуі, өзара жанасып байланысуы негізінде пайда болатын туынды сипат белгілерді көріп білу екінші нәрсе. Ол үшін сансыз болшектердің бір-біріне сәуле беріп. әсер етіп, мағыналык, көркемлік сапасы күбылып, өзгеріп шығатын қалпын жақсы сезініп, үтып түсіну керек.
5 слайд
Әдеби шығарманы талдау үшін, көркемдік касиет-
белгілерін нактылы сипаттап беру үшін калай да онын
өзгешелік-ерекшеліктерін түгелдей де, жекелеп те ашып
карау керек. Әдеби шығарманы кай тұрғыдан алып
талдағанда да (айталык такырып. сюжеттік желі.
композициялык құрылысы. тіл кестесі) онын жеке бөлім-
бөлшектерін (компоненттерін, сипат ерекшеліктерін)
айырып ажырату үшін жүйесін тауып, бір-бірімен
қабыстырып жалғастырып бөлшекті бүтінмен үштастыра
қарастыру шарт.
5 слайд
Әдеби шығарманы талдау үшін, көркемдік касиет- белгілерін нактылы сипаттап беру үшін калай да онын өзгешелік-ерекшеліктерін түгелдей де, жекелеп те ашып карау керек. Әдеби шығарманы кай тұрғыдан алып талдағанда да (айталык такырып. сюжеттік желі. композициялык құрылысы. тіл кестесі) онын жеке бөлім- бөлшектерін (компоненттерін, сипат ерекшеліктерін) айырып ажырату үшін жүйесін тауып, бір-бірімен қабыстырып жалғастырып бөлшекті бүтінмен үштастыра қарастыру шарт.
6 слайд
Әдеби шығарманың көркемдік, тілдік нақтылы ерекшеліктерін
зерттегенде, ұсақ, көзге түсе бермейтін сипат белгілерге зер салғанда,
сол аркылы көркем шығарманың бойындағы, құрылыс-бітіміндегі зор
мөні бар қасиеттерін айқынырақ бағдарлауға ұмтыламыз, әлгі көркем
туындыны немесе оның комақты бөлшектерін түгелдей сипаттайтын
өзгешеліктерді аңғаруға үмтыламыз. Жеке белгі-сипаттарды ажыратып
талдағанда, болшектердің коспа жігін еппен ашып жүйесін тауып,
саралап, айшығы көп өрнектің арқау жібін үзіп, ыдыратып алмау керек.
Шығарманы талдағанда оның көркемдік қуатынан толық өсер
алатын өткір сезімталдық қандай қажет болса, шығарманың
құрылысындағы мазмұн мен түрдің біріккен түтас бітім-тұлғасындағы
қат-қабат байланыстарды, сипат белгілерді көре білу де сондай қажет.
Сонда ғана Талдау қисынды, ұтымды болады және тек серіп отырған
шығарма жүйесіні біртұтастығын көріп-білуге, сезінуге, түсінуге яғни
синтез жасауға тс лық мүмкіндік туады.
6 слайд
Әдеби шығарманың көркемдік, тілдік нақтылы ерекшеліктерін зерттегенде, ұсақ, көзге түсе бермейтін сипат белгілерге зер салғанда, сол аркылы көркем шығарманың бойындағы, құрылыс-бітіміндегі зор мөні бар қасиеттерін айқынырақ бағдарлауға ұмтыламыз, әлгі көркем туындыны немесе оның комақты бөлшектерін түгелдей сипаттайтын өзгешеліктерді аңғаруға үмтыламыз. Жеке белгі-сипаттарды ажыратып талдағанда, болшектердің коспа жігін еппен ашып жүйесін тауып, саралап, айшығы көп өрнектің арқау жібін үзіп, ыдыратып алмау керек. Шығарманы талдағанда оның көркемдік қуатынан толық өсер алатын өткір сезімталдық қандай қажет болса, шығарманың құрылысындағы мазмұн мен түрдің біріккен түтас бітім-тұлғасындағы қат-қабат байланыстарды, сипат белгілерді көре білу де сондай қажет. Сонда ғана Талдау қисынды, ұтымды болады және тек серіп отырған шығарма жүйесіні біртұтастығын көріп-білуге, сезінуге, түсінуге яғни синтез жасауға тс лық мүмкіндік туады.
7 слайд
Мектепте әдебиетті оқытудың күре тамыры көркем
мәтінді оқу мен талдау жұмысы.Көркем мәтінді оқыту,оны
талдауға баулу - әдебиет мұғалімінің де ең негізгі қызметі,
мақсаты. Оқу мен талдау – бір ананың егіз баласындай,
жанды бір организмдей туыстас, әрі бірліктегі мәселе.
Көркем мәтінді талдау оны оны оқусыз жүзеге аспайды.
Оқу әр оқушының өз еңбегіне, оны қабылдай білу,түсіне
білуіне, яғни әр баланың қабілеті, дарыны, ой өрісіне
байланысты жүреді. Көркем туындыны кім қалай
қабылдайды, ол туралы қандай пікірде болады – ол әр
оқушының өзіне байланысты жүзеге асады.
7 слайд
Мектепте әдебиетті оқытудың күре тамыры көркем мәтінді оқу мен талдау жұмысы.Көркем мәтінді оқыту,оны талдауға баулу - әдебиет мұғалімінің де ең негізгі қызметі, мақсаты. Оқу мен талдау – бір ананың егіз баласындай, жанды бір организмдей туыстас, әрі бірліктегі мәселе. Көркем мәтінді талдау оны оны оқусыз жүзеге аспайды. Оқу әр оқушының өз еңбегіне, оны қабылдай білу,түсіне білуіне, яғни әр баланың қабілеті, дарыны, ой өрісіне байланысты жүреді. Көркем туындыны кім қалай қабылдайды, ол туралы қандай пікірде болады – ол әр оқушының өзіне байланысты жүзеге асады.
8 слайд
Талдау кезінде мұғалім оқушылардың сол көркем
туынды туралы сезіміне, жүрек лүпіліне, ойына біршама
ене алады. Ол үшін қойылатын сұрақ, тапсырма мазмұны
нақты, әрі басты мақсатты ашатындай берілуі тиіс. Талдау
арқылы оқушы қабылдауын, пікір ашудың бір жолы –
жазбаша жұмыстар жүргізу. Соның ішінде шығарма -
талдау, шығарма – сырласу, шығарма пікірлердің маңызы
зор. Мысалы, М. Мағауиннің «Бір атаның балалары» атты
еңбегін оқып болған соң, шағын ғана шығарма - толғаныс
жаздыруға болады (талдауға дейін). «Маған Ертай мен
Нартайдың қазасы қалай әсер етті?» немесе «Балалар
қазасы. Ол туралы ойлансаң...» т.с.с.
8 слайд
Талдау кезінде мұғалім оқушылардың сол көркем туынды туралы сезіміне, жүрек лүпіліне, ойына біршама ене алады. Ол үшін қойылатын сұрақ, тапсырма мазмұны нақты, әрі басты мақсатты ашатындай берілуі тиіс. Талдау арқылы оқушы қабылдауын, пікір ашудың бір жолы – жазбаша жұмыстар жүргізу. Соның ішінде шығарма - талдау, шығарма – сырласу, шығарма пікірлердің маңызы зор. Мысалы, М. Мағауиннің «Бір атаның балалары» атты еңбегін оқып болған соң, шағын ғана шығарма - толғаныс жаздыруға болады (талдауға дейін). «Маған Ертай мен Нартайдың қазасы қалай әсер етті?» немесе «Балалар қазасы. Ол туралы ойлансаң...» т.с.с.
9 слайд
Талдау әрі жүйелі, әрі тұтас, көркем шығарманың барлық нәрі,
дәнін аша алатындай, нанымды да ғылыми мазмұнда жүргізілуі
керек. Әр нәрсенің басын шолу, тіл көркемдігін талдаймын деп,
ұзақ туындылар (әсіресе, романдар) ішінен эпитет, теңеу іздестіру
пайдалы ма, жоқ па мұғалім соны ойластырғаны жөн. Талдау
жұмысы ұзын-сонар ежіктеу, шығарманың әр бетінен, немесе әр
жерінен үзіп – жұлып мысалдар келтіру емес, тұжырымды түрде,
нақты сұрақар арқылы, негізгі мәселелер айналасында тұтастай,
әрі нақты мысалдармен дәлелдене отырып, жүргізілуі керек.
Мектепте әдеби талдаудың үш жолы бұрыннан – ақ тәжірибеде
кеңінен пайдаланып келеді. Олар:
а) автор ізімен талдау, бұны тұтастай, толық талдау дейді;
ә) кейіпкерлерге талдау жасап және тақырыпты проблемалық
талдау.
9 слайд
Талдау әрі жүйелі, әрі тұтас, көркем шығарманың барлық нәрі, дәнін аша алатындай, нанымды да ғылыми мазмұнда жүргізілуі керек. Әр нәрсенің басын шолу, тіл көркемдігін талдаймын деп, ұзақ туындылар (әсіресе, романдар) ішінен эпитет, теңеу іздестіру пайдалы ма, жоқ па мұғалім соны ойластырғаны жөн. Талдау жұмысы ұзын-сонар ежіктеу, шығарманың әр бетінен, немесе әр жерінен үзіп – жұлып мысалдар келтіру емес, тұжырымды түрде, нақты сұрақар арқылы, негізгі мәселелер айналасында тұтастай, әрі нақты мысалдармен дәлелдене отырып, жүргізілуі керек. Мектепте әдеби талдаудың үш жолы бұрыннан – ақ тәжірибеде кеңінен пайдаланып келеді. Олар: а) автор ізімен талдау, бұны тұтастай, толық талдау дейді; ә) кейіпкерлерге талдау жасап және тақырыпты проблемалық талдау.
10 слайд
Көпшілік мұғалімдер аралас талдауды тиімді деп
табады. Дегенмен, осы талдаулардың қайсысына
сүйенеді, қасысын тиімді деп табады, оны мұғалім
шешеді. Мұғалім өзі талдағалы отырған көркем
шығарма ерекшелігіне, көлеміне, жанрына,
оқушыларына байланысты талдау түрлерін таңдап
алады. Бір шығарманы автор ізімен талдаса, екінші
шығарманы образды талдау түрімен жүргізеді.
Немесе көлемді шығармаларға аралас талдауды
қолдануы мүмкін. Талдаудың қай түрі болсын, ол ең
алдымен балаға қонымды, қиындық келтірмейтіндей
дәрежеде жүргізілуі керек.
10 слайд
Көпшілік мұғалімдер аралас талдауды тиімді деп табады. Дегенмен, осы талдаулардың қайсысына сүйенеді, қасысын тиімді деп табады, оны мұғалім шешеді. Мұғалім өзі талдағалы отырған көркем шығарма ерекшелігіне, көлеміне, жанрына, оқушыларына байланысты талдау түрлерін таңдап алады. Бір шығарманы автор ізімен талдаса, екінші шығарманы образды талдау түрімен жүргізеді. Немесе көлемді шығармаларға аралас талдауды қолдануы мүмкін. Талдаудың қай түрі болсын, ол ең алдымен балаға қонымды, қиындық келтірмейтіндей дәрежеде жүргізілуі керек.
11 слайд
Назарларыңызға рақмет !
11 слайд
Назарларыңызға рақмет !