Жалпы сөйлеу тілі дамымаған балалардың психологиялық-педагогикалық сипаттамасы
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
Жалпы сөйлеу тілі дамымаған
балалардың психологиялық-
педагогикалық сипаттамасы
1 слайд
Жалпы сөйлеу тілі дамымаған балалардың психологиялық- педагогикалық сипаттамасы
2 слайд
Жалпы сөйлеу тілінің дамымауы – есту қабілеті мен ой-
өрісі әдеттегідей дамыған балалардың мағыналық жеке
қатысты сөйлеу тілі құрамының компоненттерінің
бұзылуынан болатын әртүрлі күрделі тіл кемшіліктері..
Жалпы сөйлеу тілінің дамымауы алалия, афазия,
ринолалия, дизартрия сияқты күрделі сөйлеу
патологиялардың түрлерінде де байқалады
2 слайд
Жалпы сөйлеу тілінің дамымауы – есту қабілеті мен ой- өрісі әдеттегідей дамыған балалардың мағыналық жеке қатысты сөйлеу тілі құрамының компоненттерінің бұзылуынан болатын әртүрлі күрделі тіл кемшіліктері.. Жалпы сөйлеу тілінің дамымауы алалия, афазия, ринолалия, дизартрия сияқты күрделі сөйлеу патологиялардың түрлерінде де байқалады
3 слайд
ЖСТД-ның 1-ші деңгейінде толық немесе жартылай қарым-
қатынас сөйлеу құралдарының болмауымен сипатталады. Сөздік
қоры дыбыстық және дыбысқа ұқсас комплекстерден тұрады, бірақ
олар қоршаған адамдарға түсініксіз болғандықтан түрлі қол
қимылдарымен сүйемелденіп отырады. Мұндай балаларды кейде
«тілсіз балалар» деп атайды.
Бұл деңгейдегі балалардың кісімен тілдескенде анық байқалатын
тіл кемістіктері мынадай болып келеді: былдырап сөйлейді жеке
дыбыстарға еліктейді, жекелеген зат есімдік сөздер мен күнделікті
тұрмыста айтылып жүрген етістік сөздерді пайдаланады, сөйлемді
былдырап мүлдем түсініксіз етіп, үзіп-үзіп айтады, сөйлемде
дыбыстар анық айтылмайды, әрі тұрақсыз, құбылмалы келеді.
Сөздік қоры шамадан тыс шектелген бұндай балалар заттардың
және әр қимыл іс-әрекеттердің сыртқы түрлеріне немесе олардың
шығатын дыбыстарының ұқсастығына қарап, өздерінің
былдырлаған тілімен барлығына бір сөзбен ат қойып алып
түсіндіреді
3 слайд
ЖСТД-ның 1-ші деңгейінде толық немесе жартылай қарым- қатынас сөйлеу құралдарының болмауымен сипатталады. Сөздік қоры дыбыстық және дыбысқа ұқсас комплекстерден тұрады, бірақ олар қоршаған адамдарға түсініксіз болғандықтан түрлі қол қимылдарымен сүйемелденіп отырады. Мұндай балаларды кейде «тілсіз балалар» деп атайды. Бұл деңгейдегі балалардың кісімен тілдескенде анық байқалатын тіл кемістіктері мынадай болып келеді: былдырап сөйлейді жеке дыбыстарға еліктейді, жекелеген зат есімдік сөздер мен күнделікті тұрмыста айтылып жүрген етістік сөздерді пайдаланады, сөйлемді былдырап мүлдем түсініксіз етіп, үзіп-үзіп айтады, сөйлемде дыбыстар анық айтылмайды, әрі тұрақсыз, құбылмалы келеді. Сөздік қоры шамадан тыс шектелген бұндай балалар заттардың және әр қимыл іс-әрекеттердің сыртқы түрлеріне немесе олардың шығатын дыбыстарының ұқсастығына қарап, өздерінің былдырлаған тілімен барлығына бір сөзбен ат қойып алып түсіндіреді
4 слайд
ЖСТД-ның 2-ші деңгейінде тіл мүмкіндіктерінің біршама
өскені байқалады. Тіл дамуының екінші деңгейі әдебиеттерде
«жалпы қолданбалы тілдің басы» деп аталады. Оның
айырмашылығы баланың тілінде екі-үш, төрт сөзді фразаның
пайда болуы мүмкін. Сөздерде сөз тіркесін және фразаны
жасай отырып, бала әртүрлі сөз тәсілдерін қолданады және
оңай бұза да алады. Балалардың өзіндік тілінде кейде жай
шылаулар мен олардың былдырлаған нұсқалары кездеседі.
Екінші деңгейдегі бала шылауды дұрыс қолданбай, сөйлем
мүшелерін дұрыс құрастырмайды. Алдыңғы деңгейге
қарағанда сөздік қоры тек сандық жағынан ғана емес, сапалық
жағынан да жақсарады: зат есім, етістік, сын есімнің саны
кеңейіп, үстеу мен сан есімдер пайда болады. Бірақ сөз
туындатушы операциялардың жеткіліксіздігі етістік, сын есім,
зат есімдер жалғауларын дұрыс қолданбауға әкеледі.
Жалпылама ұғымдар, синоним мен антонимдер жүйелерінің
қалыптасуы қиынға түседі.
4 слайд
ЖСТД-ның 2-ші деңгейінде тіл мүмкіндіктерінің біршама өскені байқалады. Тіл дамуының екінші деңгейі әдебиеттерде «жалпы қолданбалы тілдің басы» деп аталады. Оның айырмашылығы баланың тілінде екі-үш, төрт сөзді фразаның пайда болуы мүмкін. Сөздерде сөз тіркесін және фразаны жасай отырып, бала әртүрлі сөз тәсілдерін қолданады және оңай бұза да алады. Балалардың өзіндік тілінде кейде жай шылаулар мен олардың былдырлаған нұсқалары кездеседі. Екінші деңгейдегі бала шылауды дұрыс қолданбай, сөйлем мүшелерін дұрыс құрастырмайды. Алдыңғы деңгейге қарағанда сөздік қоры тек сандық жағынан ғана емес, сапалық жағынан да жақсарады: зат есім, етістік, сын есімнің саны кеңейіп, үстеу мен сан есімдер пайда болады. Бірақ сөз туындатушы операциялардың жеткіліксіздігі етістік, сын есім, зат есімдер жалғауларын дұрыс қолданбауға әкеледі. Жалпылама ұғымдар, синоним мен антонимдер жүйелерінің қалыптасуы қиынға түседі.
5 слайд
ЖСТД-ның 3-ші деңгейінде кең түрдегі фразалық тілмен,
бірақ сонымен қатар кейбір тілдің лексикалық-грамматикалық
және фонетикалық-фонематикалық дамымауымен
сипатталады. Бұл деңгейдегі жалпы сөйлеу тілі дамымаған
балалар кеңейтілген сөз туындаушы модельдер арқылы жаңа
сөздер жасап, оны түсіне алады. Дегенмен бала сөздегі
туындаушы негізді дұрыс таңдауда қиналады (үйші – үй
салушы адам), адекватты емес аффиксальді элементтерді
пайдаланады.
Жалпы сөйлеу тілі дамымаған қазақ тілді балалардың дыбыс
айтуын тексеру барысында көбінесе ызың, ысқырық, сонор
дыбыстарының жиі бұзылатыны байқалады. Қазақ тіліне тән
дыбыстардың ішінде ң, қ, ұ, ү фонемаларын алмастыру,
шатастыру жиі кездеседі. Сонымен қатар балалардың
фонематикалық қабылдау деңгейі өте төмен екені, ал
дыбыстық талдау дағдыларының қалыптаспағаны анықталды.
5 слайд
ЖСТД-ның 3-ші деңгейінде кең түрдегі фразалық тілмен, бірақ сонымен қатар кейбір тілдің лексикалық-грамматикалық және фонетикалық-фонематикалық дамымауымен сипатталады. Бұл деңгейдегі жалпы сөйлеу тілі дамымаған балалар кеңейтілген сөз туындаушы модельдер арқылы жаңа сөздер жасап, оны түсіне алады. Дегенмен бала сөздегі туындаушы негізді дұрыс таңдауда қиналады (үйші – үй салушы адам), адекватты емес аффиксальді элементтерді пайдаланады. Жалпы сөйлеу тілі дамымаған қазақ тілді балалардың дыбыс айтуын тексеру барысында көбінесе ызың, ысқырық, сонор дыбыстарының жиі бұзылатыны байқалады. Қазақ тіліне тән дыбыстардың ішінде ң, қ, ұ, ү фонемаларын алмастыру, шатастыру жиі кездеседі. Сонымен қатар балалардың фонематикалық қабылдау деңгейі өте төмен екені, ал дыбыстық талдау дағдыларының қалыптаспағаны анықталды.
6 слайд
Жалпы сөйлеу тілі дамымауының І-ші деңгейіндегі
балаларды тексеру барысында сөз түсінігі, белсенді
сөз қоры, сөйлеуге еліктеуі, екі сөзді біріктіріп айту
мүмкіншілігі, артикуляциялық аппараттың қалпы
анықталады.
І деңгейдегі балаларды тексеру барысында баланың
затты атауына (дыбыстармен, былдыр сөзбен,
еліктеуіш сөзбен аф-аф, му-му, т.б.); олардың
тұрақтылығына (затты атағанда тұрақты бір
дыбыспен немесе былдыр сөзбен атай ма, әлде
әртүрлі ме); санына (белсенді сөз қорында ондай
дыбыс жиынтығы, былдыр сөздер қанша);
буындарды, сөздерге еліктеу, оларды қайталау
мүмкіндігіне, буындық құрамына көңіл бөлу керек.
6 слайд
Жалпы сөйлеу тілі дамымауының І-ші деңгейіндегі балаларды тексеру барысында сөз түсінігі, белсенді сөз қоры, сөйлеуге еліктеуі, екі сөзді біріктіріп айту мүмкіншілігі, артикуляциялық аппараттың қалпы анықталады. І деңгейдегі балаларды тексеру барысында баланың затты атауына (дыбыстармен, былдыр сөзбен, еліктеуіш сөзбен аф-аф, му-му, т.б.); олардың тұрақтылығына (затты атағанда тұрақты бір дыбыспен немесе былдыр сөзбен атай ма, әлде әртүрлі ме); санына (белсенді сөз қорында ондай дыбыс жиынтығы, былдыр сөздер қанша); буындарды, сөздерге еліктеу, оларды қайталау мүмкіндігіне, буындық құрамына көңіл бөлу керек.
7 слайд
ІІ деңгейдегі балаларды тексеру барысында сөз
түсінігі, сөйлем көлемі және оның грамматикалық
құрылымы, сөз өзгерту мүмкіндіктері, сөздің
буындық құрамы, дыбыс айтуы, сөз қоры,
артикуляциялық аппараттың қалпы анықталады.
Қосымша сөзсіз іс-әрекеттері де тексеріледі. Сөз
түсінігінің қалыптасу деңгейін анықтау үшін сөзді,
сөзбен берілген нұсқауларды, сөйлемді, мәтінді
қолданады. Сөйлеу тілінің грамматикалық жағын
тексеру барысында сөзжасам, сөзөзгерту, сөйлем
құрау дағдылары анықталады. Бұл тапсырмаларды
орындаудағы қиыншылықтарды, қателерді сөйлеу
тілінің лексикалық-грамматикалық жағының
жетілмеуінің белгісі деп қарастыруға болады.
7 слайд
ІІ деңгейдегі балаларды тексеру барысында сөз түсінігі, сөйлем көлемі және оның грамматикалық құрылымы, сөз өзгерту мүмкіндіктері, сөздің буындық құрамы, дыбыс айтуы, сөз қоры, артикуляциялық аппараттың қалпы анықталады. Қосымша сөзсіз іс-әрекеттері де тексеріледі. Сөз түсінігінің қалыптасу деңгейін анықтау үшін сөзді, сөзбен берілген нұсқауларды, сөйлемді, мәтінді қолданады. Сөйлеу тілінің грамматикалық жағын тексеру барысында сөзжасам, сөзөзгерту, сөйлем құрау дағдылары анықталады. Бұл тапсырмаларды орындаудағы қиыншылықтарды, қателерді сөйлеу тілінің лексикалық-грамматикалық жағының жетілмеуінің белгісі деп қарастыруға болады.
8 слайд
ІІІ деңгейдегі балалардың сөз бөлшектерінің
(жалғау, жұрнақ) мағынасын түсінуі;
қолданатын сөйлемнің түрлері мен мөлшері;
ілеспелі сурет бойынша әңгіме құрау білігі;
сөз өзгертуі; мағынасы қарама-қарсы
сөздерді табуы; күрделі сөздердің буындық
құрамының сақталуы; сөздің дыбыстық
құрамын талдауы; дыбыс айтуы,
артикуляциялық аппараттың жағдайы және
баланың жалпы даму деңгейі (санауы,
кеңістікті бағдарлауы, логикалық ойлауы,
т.б.) тексеріледі.
8 слайд
ІІІ деңгейдегі балалардың сөз бөлшектерінің (жалғау, жұрнақ) мағынасын түсінуі; қолданатын сөйлемнің түрлері мен мөлшері; ілеспелі сурет бойынша әңгіме құрау білігі; сөз өзгертуі; мағынасы қарама-қарсы сөздерді табуы; күрделі сөздердің буындық құрамының сақталуы; сөздің дыбыстық құрамын талдауы; дыбыс айтуы, артикуляциялық аппараттың жағдайы және баланың жалпы даму деңгейі (санауы, кеңістікті бағдарлауы, логикалық ойлауы, т.б.) тексеріледі.
9 слайд
Көңіл қойып тыңдағандарыңызға рақмет!
9 слайд
Көңіл қойып тыңдағандарыңызға рақмет!