Тақырыбы: Латын графикасы: кеше және бүгін

Тақырып бойынша 11 материал табылды

Тақырыбы: Латын графикасы: кеше және бүгін

Материал туралы қысқаша түсінік
Тақырыбы: Латын графикасы: кеше және бүгін
Материалдың қысқаша нұсқасы
img_page_1
Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Слайдтың жеке беттері

#1 слайд

1 слайд

1920-30 ж. Мерзімді баспасөз беттерінде ең көп талас туғызған мәселе – әліпби: араб әліпбиінің қазақ сөздерін дұрыс жазуда көп

#2 слайд
1920-30 ж. Мерзімді баспасөз беттерінде ең көп талас туғызған мәселе – әліпби: араб әліпбиінің қазақ сөздерін дұрыс жазуда көп кемшілігі бар екендігі. Осы кезеңде екі көзқарас пайда болды: 1. Латын графикасын негізге алып, жаңа әліпби жасау (А. Байтұрсынов, Б. Сүлеев, Ә. Байсейітов) 2. Араб жазуын қазақ тіліне лайықтау (Т. Шонанов, Ә. Байділдин) 1926 ж. Бакуде өткен I Бүкілодақтық түркологиялық съездің Қазақстанда әліпбиді өзгерту мәселесінің бағыт алуына тигізген ықпалы өте зор. Съезде А.Байтұрсынов өзі реформалаған қазақ жазуын қорғап, сөз сөйледі.

2 слайд

1920-30 ж. Мерзімді баспасөз беттерінде ең көп талас туғызған мәселе – әліпби: араб әліпбиінің қазақ сөздерін дұрыс жазуда көп кемшілігі бар екендігі. Осы кезеңде екі көзқарас пайда болды: 1. Латын графикасын негізге алып, жаңа әліпби жасау (А. Байтұрсынов, Б. Сүлеев, Ә. Байсейітов) 2. Араб жазуын қазақ тіліне лайықтау (Т. Шонанов, Ә. Байділдин) 1926 ж. Бакуде өткен I Бүкілодақтық түркологиялық съездің Қазақстанда әліпбиді өзгерту мәселесінің бағыт алуына тигізген ықпалы өте зор. Съезде А.Байтұрсынов өзі реформалаған қазақ жазуын қорғап, сөз сөйледі.

Пайдалы жағы: Араб әліпбиі қазақ тілінің дыбыстық жүйесін дәл бере алады; Араб әліпбиі оқуға, жазуға қолайлы; Көзге көркем

#3 слайд
Пайдалы жағы: Араб әліпбиі қазақ тілінің дыбыстық жүйесін дәл бере алады; Араб әліпбиі оқуға, жазуға қолайлы; Көзге көркем көрінеді; Араб әрпімен жазғанда оңнан солға қарай жүреді; Қиындықтары: Бір әріптің 4 түрі бар; Жазу оңнан солға қарай, ал цифрлар солдан оңға қарай жазылады. Бұл – жазуға да, баспа жұмысына да қиындық тудырады; Ғылыми кітаптарда пән белгілері латын әрпімен жазылады, араб әрпі бұған жарамайды; Нота жазуға да жарамайды; Баспахана жұмысында көп қиындық туғызады;

3 слайд

Пайдалы жағы: Араб әліпбиі қазақ тілінің дыбыстық жүйесін дәл бере алады; Араб әліпбиі оқуға, жазуға қолайлы; Көзге көркем көрінеді; Араб әрпімен жазғанда оңнан солға қарай жүреді; Қиындықтары: Бір әріптің 4 түрі бар; Жазу оңнан солға қарай, ал цифрлар солдан оңға қарай жазылады. Бұл – жазуға да, баспа жұмысына да қиындық тудырады; Ғылыми кітаптарда пән белгілері латын әрпімен жазылады, араб әрпі бұған жарамайды; Нота жазуға да жарамайды; Баспахана жұмысында көп қиындық туғызады;

1929 ж. 24 қаңтарда “Жаңа алфавит туралы” Қазақстан Орталық кеңес комитеті президиумы мен ХКК-нің қаулысы шығып, латын әліпбиі

#4 слайд
1929 ж. 24 қаңтарда “Жаңа алфавит туралы” Қазақстан Орталық кеңес комитеті президиумы мен ХКК-нің қаулысы шығып, латын әліпбиі қабылданды. 1. Қазақ емлесінің негізі дыбыс жүйесінше болуы керек. Дыбыстың өзгеруі естілген күйінде жазылуы керек; 5. Орыс графикасынан әріптер алмау: 2. Шеттен кірген сөздердің емлесі өзгертілмей жазылу керек; 6. Қосар әріп алмау; 3. Шеттен кірген сөздерді дұрыс жазу ережесі жасалғанда, қалың бұқара жеңіл ұға алатын болсын; 7. Кірме сөздерді үндесім заңына бағындыру; 4. Жалпы еуропалық сөздерді алғанда, тек түбірлері ғана алынады, түбірге жалғанған жалғау, жұрнақтары қазақ тілі заңына бағындырылады; 8. Жіңішке дауыстыға таңба алмау; Осы қаулы бойынша емле негіздері:

4 слайд

1929 ж. 24 қаңтарда “Жаңа алфавит туралы” Қазақстан Орталық кеңес комитеті президиумы мен ХКК-нің қаулысы шығып, латын әліпбиі қабылданды. 1. Қазақ емлесінің негізі дыбыс жүйесінше болуы керек. Дыбыстың өзгеруі естілген күйінде жазылуы керек; 5. Орыс графикасынан әріптер алмау: 2. Шеттен кірген сөздердің емлесі өзгертілмей жазылу керек; 6. Қосар әріп алмау; 3. Шеттен кірген сөздерді дұрыс жазу ережесі жасалғанда, қалың бұқара жеңіл ұға алатын болсын; 7. Кірме сөздерді үндесім заңына бағындыру; 4. Жалпы еуропалық сөздерді алғанда, тек түбірлері ғана алынады, түбірге жалғанған жалғау, жұрнақтары қазақ тілі заңына бағындырылады; 8. Жіңішке дауыстыға таңба алмау; Осы қаулы бойынша емле негіздері:

1. Ең алғаш жарияланған ла- тын әліпбиінің жобасында 24 әріп, 1 дәйекше болды (яғни төте жазудың жүйесінен ажырамады). Олар: a,

#5 слайд
1. Ең алғаш жарияланған ла- тын әліпбиінің жобасында 24 әріп, 1 дәйекше болды (яғни төте жазудың жүйесінен ажырамады). Олар: a, b, c, d, e, h, g, j, і, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, y, z және ‘ (Тілші, 17.09.27). Мұндағы ћ – , у – - фонемаларын таңбалады. Кейінгі жоба (Лениншіл жас, 30.11.28) – q, , – ъ етіп берді. Z – таңбасы сызықсыз жазылып, дәйекше ^ – деген таңбасымен ауыстырылды. 2. Н.Төреқұловтың әліпбиінде 28 әріп, бір дәйекше болды: а , е , і , , о , , u , , р , в , m , f , w , t , р , d , s , z , c , j , n , l , r , у , k , g , q , х , ћ , ŋ , ә , ‘ 3. Х.Досмұхамедұлы әліпбиінде 14 әріп латын алфавитіне сәйкес алынады да, апостроф (’) пен дәйекше ауыстырылады: a, b, d, e, g, і, j, k, l, m, n, ө, о, p, r, s, sh (ц), t, u, y, z, к’, h, ch (щ), tsh (ч), f, k, g’, n’. Әліпбиде , , , сияқты орыс тілі дыбыстарына таңба арналған, , , фоне- малары к’, g’, n’ арқылы белгіленеді.

5 слайд

1. Ең алғаш жарияланған ла- тын әліпбиінің жобасында 24 әріп, 1 дәйекше болды (яғни төте жазудың жүйесінен ажырамады). Олар: a, b, c, d, e, h, g, j, і, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, y, z және ‘ (Тілші, 17.09.27). Мұндағы ћ – , у – - фонемаларын таңбалады. Кейінгі жоба (Лениншіл жас, 30.11.28) – q, , – ъ етіп берді. Z – таңбасы сызықсыз жазылып, дәйекше ^ – деген таңбасымен ауыстырылды. 2. Н.Төреқұловтың әліпбиінде 28 әріп, бір дәйекше болды: а , е , і , , о , , u , , р , в , m , f , w , t , р , d , s , z , c , j , n , l , r , у , k , g , q , х , ћ , ŋ , ә , ‘ 3. Х.Досмұхамедұлы әліпбиінде 14 әріп латын алфавитіне сәйкес алынады да, апостроф (’) пен дәйекше ауыстырылады: a, b, d, e, g, і, j, k, l, m, n, ө, о, p, r, s, sh (ц), t, u, y, z, к’, h, ch (щ), tsh (ч), f, k, g’, n’. Әліпбиде , , , сияқты орыс тілі дыбыстарына таңба арналған, , , фоне- малары к’, g’, n’ арқылы белгіленеді.

реті әріп фонема реті әріп фонема 1 а а 16 b б 2 ь ы 17 d д 3 о о 18 g г 4 u ұ 19 ƣ ғ 5 е е 20 z з 6 ә ә 21 č ж 7 і і 22 h h 8 ө

#6 слайд
реті әріп фонема реті әріп фонема 1 а а 16 b б 2 ь ы 17 d д 3 о о 18 g г 4 u ұ 19 ƣ ғ 5 е е 20 z з 6 ә ә 21 č ж 7 і і 22 h h 8 ө ө 23 m м 9 у ү 24 n н 10 р п 25 ŋ ң 11 t т 26 v у 12 k к 27 l л 13 q қ 28 r р 14 s с 29 j й 15 с ш 1929 ж латын графикасына негізделген қазақ әліпбиі

6 слайд

реті әріп фонема реті әріп фонема 1 а а 16 b б 2 ь ы 17 d д 3 о о 18 g г 4 u ұ 19 ƣ ғ 5 е е 20 z з 6 ә ә 21 č ж 7 і і 22 h h 8 ө ө 23 m м 9 у ү 24 n н 10 р п 25 ŋ ң 11 t т 26 v у 12 k к 27 l л 13 q қ 28 r р 14 s с 29 j й 15 с ш 1929 ж латын графикасына негізделген қазақ әліпбиі

2017 ж. Қабылданған латын графикасына өтудің Пайдалы жағы: тілдік реформаларды жүзеге асыру; Орыс тілінен енген басы артық

#7 слайд
2017 ж. Қабылданған латын графикасына өтудің Пайдалы жағы: тілдік реформаларды жүзеге асыру; Орыс тілінен енген басы артық таңбалардан арылу; Тілдік ерекшелікті сақтай отырып, әлемдік интеграция, ақпарат алу мүмкіндігінің артуы; Қиындықтары: көркем әдебиетпен, оқу құралдарымен толыққанды қамтамасыз ету; Кирилицамен жазылған рухани мұралардан айырылып қалу қаупі; Аға буын мен жас буынның, орыстілді және қазақтілді халық арасындағы көзқарастар қайшылығы;

7 слайд

2017 ж. Қабылданған латын графикасына өтудің Пайдалы жағы: тілдік реформаларды жүзеге асыру; Орыс тілінен енген басы артық таңбалардан арылу; Тілдік ерекшелікті сақтай отырып, әлемдік интеграция, ақпарат алу мүмкіндігінің артуы; Қиындықтары: көркем әдебиетпен, оқу құралдарымен толыққанды қамтамасыз ету; Кирилицамен жазылған рухани мұралардан айырылып қалу қаупі; Аға буын мен жас буынның, орыстілді және қазақтілді халық арасындағы көзқарастар қайшылығы;

#8 слайд

8 слайд

Жағдаят Латын әліпбиіне көшу мәселесі барысында ғалымдар тарапынан 3 түрлі нұсқа типтендірілген: 1. қосарәріпті әліпби; 2. диа

#9 слайд
Жағдаят Латын әліпбиіне көшу мәселесі барысында ғалымдар тарапынан 3 түрлі нұсқа типтендірілген: 1. қосарәріпті әліпби; 2. диакритикалық әліпби; 3. апострофты әліпби. Ағымдағы жылдың қазан айында жаппай апострофты графика бекітіліп, жарлыққа қол қойылды. Ал ғалымдардың пікірінше, ә, ө, ү сияқты сөз ішінде аз кездесетін дауысты дыбыстарға ғана апостроф қою тиімді болмақ. Түсінуге оңай болғанымен жаппай апостроф қолдану сөз формасын ұлғайтып, қабылдауды баяулатады, мәтін көлемі ұлғаяды, техникалық жағынан компьютерлік теруде, әсіресе ұялы телефон қолданысында шрифт өзгертіп отыру уақыт мөлшерін көп алатыны мәлім. Сіз үшін жаппай апострофты әліпби қолдану қаншалықты тиімді болмақ?

9 слайд

Жағдаят Латын әліпбиіне көшу мәселесі барысында ғалымдар тарапынан 3 түрлі нұсқа типтендірілген: 1. қосарәріпті әліпби; 2. диакритикалық әліпби; 3. апострофты әліпби. Ағымдағы жылдың қазан айында жаппай апострофты графика бекітіліп, жарлыққа қол қойылды. Ал ғалымдардың пікірінше, ә, ө, ү сияқты сөз ішінде аз кездесетін дауысты дыбыстарға ғана апостроф қою тиімді болмақ. Түсінуге оңай болғанымен жаппай апостроф қолдану сөз формасын ұлғайтып, қабылдауды баяулатады, мәтін көлемі ұлғаяды, техникалық жағынан компьютерлік теруде, әсіресе ұялы телефон қолданысында шрифт өзгертіп отыру уақыт мөлшерін көп алатыны мәлім. Сіз үшін жаппай апострофты әліпби қолдану қаншалықты тиімді болмақ?

Апострофты әліпби

#10 слайд
Апострофты әліпби

10 слайд

Апострофты әліпби

Сұрақтар: 1.Сіздің ұлыңыз (қызыңыз) бастауыш сыныпты аяқтап, 5-сыныпқа бармақшы. Сол жылдан бастап, оқушыларды қосымша дайындап

#11 слайд
Сұрақтар: 1.Сіздің ұлыңыз (қызыңыз) бастауыш сыныпты аяқтап, 5-сыныпқа бармақшы. Сол жылдан бастап, оқушыларды қосымша дайындап латын графикасын оқу ісінде пайдалану жүзеге асырылмақ. Бұған дейін қазақ тілін кирилл графикасымен оқыған ол онсызда үш тілге әрең үлгеріп жүргенін, оқу үлгеріміне алаңдайтынын айтып, сол себепті де орыс сыныбына ауысуға өтініш жасады. Ал сіздің қосымша бақылау жасауға уақытыңыз жоқ. Шешіміңіз қандай болмақ? Балаға артық жүктеме салмай, оның пікірін құптар едім. Орыс, ағылшын сабақтарындағы қосымшаларын қысқартып, тек латын графикасымен жұмыс жасауын міндет етіп қояр едім. Себебі... Латынды кейін де үйреніп алады. Себебі... Сынып жетекшісімен кеңесемін Сіздің ойыңызша, латын графикасы қолданысқа енгеннен кейін қазақ тілін үйренуге қызығушылық қаншалықты артады деп ойлайсыз? Орыс тілінің қолданылу деңгейі арта ма, әлде бәсеңдей ме? Сіздің ойыңыз...(пайызбен)

11 слайд

Сұрақтар: 1.Сіздің ұлыңыз (қызыңыз) бастауыш сыныпты аяқтап, 5-сыныпқа бармақшы. Сол жылдан бастап, оқушыларды қосымша дайындап латын графикасын оқу ісінде пайдалану жүзеге асырылмақ. Бұған дейін қазақ тілін кирилл графикасымен оқыған ол онсызда үш тілге әрең үлгеріп жүргенін, оқу үлгеріміне алаңдайтынын айтып, сол себепті де орыс сыныбына ауысуға өтініш жасады. Ал сіздің қосымша бақылау жасауға уақытыңыз жоқ. Шешіміңіз қандай болмақ? Балаға артық жүктеме салмай, оның пікірін құптар едім. Орыс, ағылшын сабақтарындағы қосымшаларын қысқартып, тек латын графикасымен жұмыс жасауын міндет етіп қояр едім. Себебі... Латынды кейін де үйреніп алады. Себебі... Сынып жетекшісімен кеңесемін Сіздің ойыңызша, латын графикасы қолданысқа енгеннен кейін қазақ тілін үйренуге қызығушылық қаншалықты артады деп ойлайсыз? Орыс тілінің қолданылу деңгейі арта ма, әлде бәсеңдей ме? Сіздің ойыңыз...(пайызбен)

Файл форматы:
pptx
24.12.2018
354
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі