Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
10 сынып ҚГБ -2тоқсан ҚМЖ
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
Пәні: |
Биология |
|||||
Бөлім: |
|
|||||
Педагогтің аты-жөні: |
|
|||||
Күні: |
|
|||||
Сынып: |
|
|
||||
Сабақтың тақырыбы: |
Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасының диффузия жылдамдығына әсері. Эритроцит жасушасы беттік аудан мөлшерінің, көлемге қатынасының маңызы. |
|||||
Оқу мақсаты: |
10.1.3.2 беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасының мәнін есептеу және олардың заттарды тасымалдауға қатысты маңызын түсіндіру |
|||||
Сабақтың мақсаты: |
- Беттік аудан мен көлем қатынасының тірі ағзаларда және физикалық нысандарда маңызды рөл атқаратынын түсіндіру. - Зерттеу арқылы диффузия және салқындату процестеріндегі бұл қатынастың әсерін көрсету. |
|||||
Құндылықтар |
Құзыреттілік: қоғамға қызмет |
|||||
Сабақтың барысы: |
||||||
Сабақтың кезеңі// уақыты |
Педагогтің әрекеті |
Оқушының әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
||
Сабақтың басы-0-5мин |
. Ұйымдастыру кезеңі: 1.Сәлемдесу 2.Оқушыларды түгелдеу 3.Зейіндерін сабаққа аудару
2. “Кубизм” әдісі арқылы оқушылар кубиктегі бейнелерге қарай отырып,бір-біріне тілек айту арқылы жағымды ахуал қалыптастыру. Оқушыларды «Әлеуметтік желілер» әдісі бойынша топтастыру. Топтар: 1-Инстаграм 2- Тик ток 3-топ Телеграмм |
Оқушылар сәлемдесіп,өз орындарына жайғасады.
Оқушылыр бір-біріне жақсы тілек айтады. Оқушылар өздеріне ұнаған бір әлеуметтік желіні таңдап алып, сол бойынша 2 топқа бөлінеді. |
Қошемет сөздермен ынталандыру. Жарайсыңдар! Сәттілік!
Бүгінгі сабақта тек 10балл |
|
||
5-10мин |
Тақырыпты ашу сұрақтары:
Қызықты суретпен жұмыс:
|
Оқушылар ірі және ұсақ ағзалар арасындағы айырмашылықтарды өз білімдерімен байланыстырып, ой бөліседі. Мысалы, ағзаның көлемі оның өмір сүру ортасына және қажеттіліктеріне қалай әсер ететіні туралы өз ойларын айтады. Оқушылар аспан денелерінің домалақ пішіні ауырлық күші әсерінен болатынын болжайды және табиғаттағы басқа мысалдармен салыстырады. |
Дескриптор: Ағза көлемінің зат алмасу, қорек алу және сыртқы ортаға бейімделу қажеттілігімен байланысын анықтайды. Беттік ауданы мен көлемі әртүрлі геометриялық пішіндердегі айырмашылықтарды сипаттайды және олардың зат алмасу процесіне әсерін түсіндіреді.-2балл |
|||
Сабақтың ортасы 10-20мин |
Тапсырма: Топтық зерттеу Тапсырма сипаттамасы: Оқушылар топтарға бөлініп, беттік ауданның көлемге қатынасының үлкен және кіші ағзалар үшін маңызын зерттейді. Олар әр түрлі пішіндегі денелердің (мысалы, сфералық, куб, цилиндр) қоршаған ортамен байланысын талқылайды және қандай пішіннің сыртқы ортамен жақсы байланыста болатынын анықтайды. Коммуникативтік дағдылар:
|
Әр топ беттік ауданның көлемге қатынасы туралы теорияны оқиды. Оқушылар бұл қатынастың үлкен және кіші ағзалар үшін қалай әсер ететінін анықтап, негізгі ойларын жазып алады. Әр топ сфералық, куб, цилиндр пішініндегі денелердің беттік ауданын және көлемін есептейді. |
Дескрипторлар: Оқушылар беттік ауданның көлемге қатынасы ұғымын дұрыс түсінеді және түсіндіреді. Беттік ауданның көлемге қатынасының ағзалардың тіршілігіндегі маңызын түсіндіреді.-2балл . |
|
||
|
Жеке жұмыс жағдаяттық тапсырма
Суық климаттық аймақтарда ірі денелі жануарлардың беттік аудан/көлем қатынасы төмен болады, бұл дене ішіндегі жылуды ұзақ сақтауға көмектеседі. Бұл жағдайда ірі дене жылуды аз жоғалтады, осылайша жануарлар суықтан жақсы қорғалады. Мысалдар келтіріңіз, сызбасын сызып көрсетіңіз «Қоршаған ортаға бейімделу ерекшеліктері» Суретке талдау жасау, сұрақтарға жауап беріңіздер:
|
Оқушылар берілген мәтінді қолдана отырып жауар түрлерін мысал келтіреді. Сызба сызып талдайды |
Дескриптор: -суретті қолданады -сызбамен дәлелдейді-2балл |
|
||
|
Талдау: Неліктен көпжасушалы ағзалардың көбісі жалпақ емес, дөңгелек пішінді болады? Жауап: Дөңгелек пішінді ағзаларда беттік аудан/көлем қатынасы төмен, бұл ағзаның жылуды жақсы сақтауға мүмкіндік береді және ішкі мүшелерді қорғайды. Көпжасушалы ағзалар үшін ішкі құрылымдардың тұтастығын сақтау маңызды, сондықтан олар көбінесе дөңгелек пішінге ие болады. Солтүстік және тропиктік аймақтардағы жануарлар үшін белгілі бір пішіндер мен дене мөлшерінің қалыптасу себептері туралы өз пікіріңізді білдіріңіз. Жауап: Солтүстік аймақтардағы жануарлар көбінесе үлкен денелі және шағын беттік аудан/көлем қатынасына ие, бұл оларды суықтан қорғайды. Ал тропиктік аймақтарда жануарлардың беттік аудан/көлем қатынасы жоғары болады, себебі олар артық жылуды жеңіл шығара алады. |
Оқушылар берілген сұрақтарға жауап беер отырып талдау жүргізеді |
Дескриптор: -сұрақтарға жауап береді-2балл |
|
||
|
Бекіту тапсырмасы Синтез: 1.Беттік ауданның көлемге қатынасы диффузия жылдамдығына қалай әсер етеді? Жауап: Беттік аудан/көлем қатынасы жоғары болғанда, заттардың диффузиясы тез жүреді, себебі молекулалар үшін қажетті беткі алаң үлкенірек болады. Көлем ұлғайған сайын бұл қатынас азаяды, сәйкесінше диффузия жылдамдығы төмендейді. 2.Ағзаларда белгілі бір пішіндер мен мөлшердің қалыптасуының эволюциялық маңызы қандай? Егер ағзалар диффузияны жылдамдатқысы келсе, олардың пішіні мен мөлшері қалай өзгеруі керек? Жауап: Эволюциялық тұрғыдан беттік аудан/көлем қатынасы ағзаның өмір сүру жағдайына бейімделуіне байланысты қалыптасады. Егер ағзалар диффузияны жылдамдатқысы келсе, олардың пішіні жалпақ немесе тар болу керек, ал көлемін кіші ұстауы қажет. Мысалы, жалпақ жапырақтардың беттік ауданы үлкен болғандықтан, олар тиімді фотосинтез жасайды. |
Синтез бөлімінің сұрақтарын талдап жауаптарын ұсынады |
Дескриптор: -дұрсы жауаптарын айтады-2балл |
|
||
Сабақтың соңы 3минут Кері байланыс минут 2-минут
Үй тапсырмасы |
«Білім баспалдағы» әдісі. Мұғалім сабақты қорытындылау мақсатында оқушылардың сабаққа деген көзқарасын, кері байланысын тыңдайды. Үй тапсырмасы: |
Оқушылар бүгінгі сабақтың мақсатына жеткізетін тапсырмалар орындауына қарай, өз түсінгенін, пікірін, өз ойын айту арқылы сабаққа қорытынды жасайды. |
«Дұрыс келісемін», «Толықтырамын, басқа көзқарасым бар», «Менің сұрағым бар». |
|
Білім беру ұйымының атауы |
|
|
Бөлім: |
10.2 Заттардың тасымалдану |
|
Педагогтің Т.А.Ә. |
|
|
Күні: |
|
|
Сынып: |
Қатысушылар саны: |
Қатыспағандар саны: |
Сабақтың тақырыбы |
№4.Зертханалық жұмыс «Жасушаның беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасын анықтау». |
|
Оқу бағдарламасына сәйкес оқыту мақсаттары |
|
|
Сабақтың мақсаты |
Жасушаның беттік ауданы мен көлемінің арақатынасын есептеу арқылы жасуша өлшемінің зат алмасу үдерістеріне әсерін түсіндіру. |
|
Құндылықтар |
|
Сабақтың барысы
Сабақтың кезеңі/ уақыт |
Педагогтің әрекеті |
Оқушының әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
Басы /10 мин/
|
Ұйымдастыру кезеңі: Оқушылармен амандасу, түгендеу .Ынтымақтастық атмосферасын қалыптастыру Оқушыларды топқа бөлудің тиімді әдістерін қолдану http://castlots.org/razdelit-na-gruppy/ сайт арқылы жүзеге асыру кезінде көрініс табады:
|
Оқушылар «шаттық шеңбері» әдісі арқылы видео көріп бір-біріне жақсы тілектер айтады. Топқа саиттагы генератор арқылы бөлінеді Оқушылар 3- топқа бірігеді. 1-топ 2-топ 3 19 -топ
Оқушылар мағынаны білу үшін сұрақтарға жауап береді |
Қошемет сөздермен ынталандыру. Жарайсыңдар! Сәттілік!
|
Топтастыру http://castlots.org/razdelit-na-gruppy/ онлайн генератор арқылы жүзеге асады https://www.youtube.com/watch?v=tpbgMed8BSA ютуб каналдан вид |
|
. Кіріспе (10 минут)
|
Жасуша өлшемінің беттік аудан/көлем қатынасына әсерін сипаттайды. Зертханалық жұмыс барысында жасушаның беттік ауданын, көлемін және олардың қатынасын есептей алады. Беттік аудан/көлем қатынасының жасушаға қоректік заттардың өту жылдамдығына әсерін түсіндіреді. |
Сабаққа белсене араласқан оқушыларға қошемет сөздермен ынталандыру |
|
Соңы/10 мин |
Зертханалық жұмысқа нұсқаулық беру:
Жұмыс барысы:
Талдау және түсіндіру:
|
Жасушаның беттік ауданы мен көлемін дұрыс есептейді. Беттік аудан/көлем қатынасының жасуша өлшеміне қалай әсер ететінін түсіндіре алады. Есептеулер мен талдауды дұрыс жүргізеді. |
.Жасуша үлгілерін жасау және өлшемдерін өлшеу Әртүрлі көлемдегі текше тәріздес үлгілерді (пластилин текшелерін) жасау. Әр текшенің қырының ұзындығын дәл өлшеу. Барлығы 10балл
|
|
|
Қорытынды талқылау:
|
Оқушылар тақырыпты талдап қоыртындылайды
Кері байланыс орнатады |
Сұрақтарға жауап береді |
|
Пәні: |
Биология |
||||||||||||||||||||||||||||||
Бөлім: |
10.2А Заттардың тасымалдануы |
||||||||||||||||||||||||||||||
Педагогтің аты-жөні: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Күні: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Сынып: 10 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Сабақтың тақырыбы: |
13.Пассивті тасымалдау механизмі:қарапайым тасымал, мембраналық каналдар арқылы диффузия, жеңілдетілген диффузия. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Оқу мақсаты: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Сабақтың мақсаты: |
10.1.3.3 пассивті тасымалдау механизмін түсіндіру |
||||||||||||||||||||||||||||||
Құндылықтар |
Құзыреттілік: қоғамға қызмет |
||||||||||||||||||||||||||||||
Сабақтың барысы: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Сабақтың кезеңі// уақыты |
Педагогтің әрекеті |
Оқушының әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
|||||||||||||||||||||||||||
Сабақтың басы-0-5мин |
. Ұйымдастыру кезеңі: 1.Сәлемдесу 2.Оқушыларды түгелдеу 3.Зейіндерін сабаққа аудару
2. “Кубизм” әдісі арқылы оқушылар кубиктегі бейнелерге қарай отырып,бір-біріне тілек айту арқылы жағымды ахуал қалыптастыру. Оқушыларды «Әлеуметтік желілер» әдісі бойынша топтастыру. Топтар: 1-Инстаграм 2- Тик ток 3-топ Телеграмм |
Оқушылар сәлемдесіп,өз орындарына жайғасады.
Оқушылыр бір-біріне жақсы тілек айтады. Оқушылар өздеріне ұнаған бір әлеуметтік желіні таңдап алып, сол бойынша 2 топқа бөлінеді. |
Қошемет сөздермен ынталандыру. Жарайсыңдар! Сәттілік!
Бүгінгі сабақта тек 10балл |
|
|||||||||||||||||||||||||||
5-10мин |
Алдыңғы білім Тапсырма: Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасының диффузия жылдамдығына әсері Тапсырма: Төмендегі сұрақтарға жауап беріңіз: 1.1. Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасы дегеніміз не? 1.2. Бұл қатынас неліктен жасушалардың диффузия арқылы заттарды тасымалдау қабілетіне әсер етеді? 1.3. Эритроцит жасушасының пішіні мен беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасы қан айналымындағы оттегі тасымалдауына қалай әсер етеді? Тапсырма: Төмендегі кестеде көрсетілген әртүрлі денелердің беттік ауданын және көлемін пайдаланып, олардың беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасын есептеңіз. Қатынас олардың заттарды тасымалдауға қатысты маңызын түсіндіріңіз.
Тапсырма: Эритроцит жасушасының диаметрі шамамен 7.5 микрометр, ал оның қалыңдығы шамамен 2 микрометр деп есептеңіз. Эритроциттің беттік ауданы мен көлемін есептеп, беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасын анықтаңыз. Бұл қатынастың оттегі тасымалдауға әсерін түсіндіріңіз.
|
Оқушы беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасының анықтамасын жазады. Оқушы бұл қатынастың жасушалардың диффузия арқылы заттарды тасымалдау қабілетіне әсерін түсіндіреді. Оқушы эритроцит жасушасының пішінінің оттегі тасымалдауына қалай әсер ететінін сипаттайды. |
Дескрипторлар: Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасының анықтамасын дұрыс береді. Бұл қатынастың диффузия процесіне әсерін түсіндіреді. Эритроцит жасушасының пішінін және оның беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасын сипаттайды. Қатынас пен оттегі тасымалдау арасындағы байланысты түсіндіреді.-2балл балл |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Тақырыпты ашу сұрақтары С ұрақтар:
Енжар тасымалдау дегеніміз не? Ол қандай
жағдайда жүреді?
Белсенді тасымалдау механизмінің негізгі
ерекшелігі қандай? |
Серттерді қолдана отырып сұрақтарға болжамды жауаптарын ұсынады |
Жарайсыздар Ұтымды жауап Мұғалім қошеметі |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Сәйкестігін тап тапсырмасы Төмендегі сөздер мен олардың анықтамаларын сәйкестендіріңіз. Сөздер: Диффузия Осмос Белсенді тасымалдау Фагоцитоз Анықтамалар: А. Заттардың мембрана арқылы энергия жұмсамай градиент концентрациясына сәйкес өтуі. B. Заттардың энергия жұмсап градиентке қарсы тасымалдануы. C. Жасушаның сырттан заттарды алып, оларды ішке енгізу процесі. D. Молекулалардың концентрациясы жоғары аймақтан концентрациясы төмен аймаққа өту процесі.
|
Оқушы тақырыптық ұғымдарды дұрыс сәйкестендіреді. Тақырып бойынша ұғымдарды толық түсінеді.
|
Дескрипторлар: Оқушы тақырыптық ұғымдарды дұрыс сәйкестендіреді. Тақырып бойынша ұғымдарды толық түсінеді.-2балл |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Қолдану
Осмос пен диффузия жасушалардағы зат алмасу процестерін қамтамасыз етеді. Мысалы, өсімдіктердің тамыры арқылы судың сіңірілуі осмос арқылы жүреді, ал оттегі мен көмірқышқыл газының газ алмасуы диффузия арқылы жүзеге асады.
Тірі табиғатта: Осмос өсімдік жасушаларында су балансын сақтайды, ал диффузия жасуша мембранасы арқылы газдардың, иондардың және басқа да заттардың қозғалысын қамтамасыз етеді. Жансыз табиғатта: Диффузия газдар мен сұйықтықтардың концентрацияларын теңестіру үшін жүреді, мысалы, ауадағы иістердің таралуы немесе тұздың суда еруі. Осмос жартылай өткізгіш мембраналар арқылы судың қозғалысын қамтиды, мысалы, су мен тұзды ерітінді арасындағы судың қозғалысы.
|
Оқушылар жұптаса отырып қолдану бөлімінің тапсырмаларын оырндайды |
Дескирптор: -байланыстарды анықтайды-балл -салыстырады-2балл |
|
|||||||||||||||||||||||||||
Сабақтың соңы 3минут Кері байланыс минут 2-минут
Үй тапсырмасы
|
Синтез Төмендегі критерийлерді қолданып, заттардың тасымалдануының әртүрлі түрлерін жүйеге келтіріңдер:
Бағалау Тірі ағзалар үшін осмос және диффузия құбылыстарының табиғатының маңызын түсіндіріңдер. Осмос және диффузия құбылыстары тірі ағзалардың өміршеңдігі үшін өте маңызды. Осмос жасушаларда су балансын сақтауға көмектеседі, бұл жасушалардың дұрыс жұмыс істеуіне қажет. Диффузия жасушаларға қажетті заттарды (мысалы, оттегі) тасымалдауға және қажетсіз заттарды (мысалы, көмірқышқыл газын) шығаруға мүмкіндік береді. Бұл процестер жасушалардың өміршеңдігін және жалпы ағзаның денсаулығын қамтамасыз етеді.
|
Оқушылар берсілген синтез бөлімінің тапсырмасын бірігіп анықтайды Энергияныі жұмсайтын тасымалдану түрін ажыратады
Бағата мен өжасуша пішінін анықтайды
Тірі ағзалардағы маңызын ажыратады |
Дескриптор:
Энергияныі жұмсайтын тасымалдану түрін ажыратады
Бағата мен өжасуша пішінін анықтайды
Тірі ағзалардағы маңызын ажыратады-2балл |
|
-
Тапсырма: Төмендегі сұрақтарға жауап беріңіз: 1.1. Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасы дегеніміз не? 1.2. Бұл қатынас неліктен жасушалардың диффузия арқылы заттарды тасымалдау қабілетіне әсер етеді? 1.3. Эритроцит жасушасының пішіні мен беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасы қан айналымындағы оттегі тасымалдауына қалай әсер етеді?
-
Тапсырма: Төмендегі кестеде көрсетілген әртүрлі денелердің беттік ауданын және көлемін пайдаланып, олардың беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасын есептеңіз. Қатынас олардың заттарды тасымалдауға қатысты маңызын түсіндіріңіз.
Дененің түрі |
Радиус (см) |
Беттік ауданы (см²) |
Көлемі (см³) |
Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасы |
Сфера |
1 |
|
|
|
Сфера |
2 |
|
|
|
Текше |
1 |
|
|
|
Текше |
2 |
|
|
|
-
Т апсырма: Эритроцит жасушасының диаметрі шамамен 7.5 микрометр, ал оның қалыңдығы шамамен 2 микрометр деп есептеңіз. Эритроциттің беттік ауданы мен көлемін есептеп, беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасын анықтаңыз. Бұл қатынастың оттегі тасымалдауға әсерін түсіндіріңіз.
Жауаптар:
1.1. Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасы - бұл дененің беттік ауданының оның көлеміне қатынасы. Бұл қатынас дененің формасына байланысты және кіші көлемдегі денелерде әдетте үлкен болады.
1.2. Диффузия - бұл молекулалардың жоғары концентрациядан төмен концентрацияға қарай қозғалу процесі. Беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасы жоғары болса, жасуша немесе дене молекулалармен алмасу үшін үлкенірек беттік ауданы болады. Бұл дегеніміз, үлкен қатынас молекулалардың жылдамырақ және тиімдірек тасымалдануына мүмкіндік береді.
1.3. Эритроцит жасушасының пішіні (екі жақты ойыс диск) оның беттік аудан мөлшерінің көлемге қатынасын үлкейтеді. Бұл пішін эритроциттердің оттегіні тезірек және тиімдірек тасымалдауына мүмкіндік береді, өйткені үлкен беттік аудан газ алмасу процесін жылдамдатады.
Түсіндіру: Эритроциттің үлкен беттік ауданы оның көлеміне қатысы жоғары емес болғанымен, ерекше пішіні оның оттегіні тиімді тасымалдауына мүмкіндік береді. Пішінінің арқасында эритроциттер капиллярлар арқылы оңай өтеді және оттегіні ұлпаларға тез жеткізеді.
[Енжар тасымалдау]
- Жоғары концентрация ----------------> Төмен концентрация
- Мысалы: Диффузия, Осмос
[Белсенді тасымалдау]
- Төмен концентрация ----(Энергия)----> Жоғары концентрация
- Мысалы: Na+/K+ сорғысы
Пәні: |
Биология |
|||||
Бөлім: |
10.2А Заттардың тасымалдануы |
|||||
Педагогтің аты-жөні: |
|
|||||
Күні: |
|
|||||
Сынып: 10 |
|
|
||||
Сабақтың тақырыбы: |
13.Пассивті тасымалдау механизмі:қарапайым тасымал, мембраналық каналдар арқылы диффузия, жеңілдетілген диффузия.БЖБ№3 |
|||||
Оқу мақсаты: |
|
|||||
Сабақтың мақсаты: |
10.1.3.3 пассивті тасымалдау механизмін түсіндіру |
|||||
Құндылықтар |
Құзыреттілік: қоғамға қызмет |
|||||
Сабақтың барысы: |
||||||
Сабақтың кезеңі// уақыты |
Педагогтің әрекеті |
Оқушының әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
||
Сабақтың басы-0-5мин |
. Ұйымдастыру кезеңі: 1.Сәлемдесу 2.Оқушыларды түгелдеу 3.Зейіндерін сабаққа аудару
2. “Кубизм” әдісі арқылы оқушылар кубиктегі бейнелерге қарай отырып,бір-біріне тілек айту арқылы жағымды ахуал қалыптастыру. Оқушыларды «Әлеуметтік желілер» әдісі бойынша топтаст |
Оқушылар сәлемдесіп,өз орындарына жайғасады.
Оқушылыр бір-біріне жақсы тілек айтады. Оқушылар өздеріне ұнаған бір әлеуметтік желіні таңдап алып, сол бойынша 2 топқа бөлінеді. |
Қошемет сөздермен ынталандыру. Жарайсыңдар! Сәттілік!
Бүгінгі сабақта тек 10балл |
|
||
5-10мин |
Талдау
Сызба: [Енжар тасымалдау] - Жоғары концентрация ----------------> Төмен концентрация - Мысалы: Диффузия, Осмос [Белсенді тасымалдау] - Төмен концентрация ----(Энергия)----> Жоғары концентрация - Мысалы: Na+/K+ сорғысы
Жасуша мембранасы жартылай өткізгіш, себебі ол кейбір молекулаларды өткізеді, ал басқаларын өткізбейді. Мысалы, су молекулалары, оттегі және көмірқышқыл газы мембрана арқылы енжар түрде (диффузия арқылы) өтеді, өйткені бұл молекулалар кішкентай және полярсыз. Ал, иондар мен үлкен полярлы молекулалар (мысалы, глюкоза) белсенді тасымалдауды қажет етеді. |
Оқушылар талдау бөлімінң тапсырмаларын ауызша оырнадйды
Мысалдар келтіріп дәлелдейді |
Дескриптор: Сызбасын сызады-1балл -енжар тасымалданатын заттарға мысал келтіреді-1балл |
|
||
|
Суретті талдау тапсырмасы Суретте көрсетілген мембрана арқылы заттардың тасымалдануын сипаттаңыз. Мембранадағы ақуыз каналдары қандай рөл атқарады? Иондар мембрана арқылы қалай өтеді? Ион сорғыларының жұмысы туралы түсіндіріңіз. И он сорғылары қандай бағытта және қандай механизм арқылы иондарды тасымалдайды? Бұл процесс диффузия заңдарына қалай қайшы келеді? Мембрананың электр зарядының жасуша тіршілігіне әсері қандай? Неліктен тірі жасушалардың мембранасы үнемі зарядталған болады? Жасуша тіршілігін жойған кезде мембранадағы энергия деңгейі қалай өзгереді? Суретте көрсетілген жасуша мембранасының құрылымын пайдаланып, төмендегі сұрақтарға жауап беріңіз: Мембрананың ішкі және сыртқы жағының зарядтары қандай? Суретте көрсетілген молекулалар қандай заттар болуы мүмкін және олар қалай тасымалданады? |
Мембрана арқылы заттардың тасымалдануын сипаттау.
Ион сорғыларының иондарды қандай бағытта және қандай механизм арқылы тасымалдайтынын түсіндіреді. Бұл процестің диффузия заңдарына қайшы келетінін түсіндіреді. |
Дескрипторлар:
Ион сорғыларының жұмыс бағытын және механизмін дұрыс түсіндіреді. Белсенді тасымалдаудың диффузия заңдарына қайшы келетінін түсіндіреді. Барлығы -4балл |
|
||
|
Тапсырма:
|
Оқушылар берілген суреттегі белсенді тасымалдау қызметінің сызбасын түсіндіреді мысал келтіреді |
Дескрипторлар: Фагоцитоз, пиноцитоз және экзоцитоз ұғымдарын дұрыс түсіндіреді. Заттардың ену және шығу жолдарын нақты сипаттайды. Белсенді тасымалдау үрдісін және оның ерекшеліктерін дұрыс анықтайды. -2балл |
|
||
|
БЖБ тапсырмасы |
|
|
|
||
Сабақтың соңы 3минут Кері байланыс минут 2-минут
Үй тапсырмасы |
|
|
|
|
Суретте көрсетілген мембрана арқылы заттардың тасымалдануын сипаттаңыз.
М ембранадағы ақуыз каналдары қандай рөл атқарады?
Иондар мембрана арқылы қалай өтеді?
Ион сорғыларының жұмысы туралы түсіндіріңіз.
Ион сорғылары қандай бағытта және қандай механизм арқылы иондарды тасымалдайды?
Бұл процесс диффузия заңдарына қалай қайшы келеді?
Мембрананың электр зарядының жасуша тіршілігіне әсері қандай?
Неліктен тірі жасушалардың мембранасы үнемі зарядталған болады?
Жасуша тіршілігін жойған кезде мембранадағы энергия деңгейі қалай өзгереді?
Суретте көрсетілген жасуша мембранасының құрылымын пайдаланып, төмендегі сұрақтарға жауап беріңіз:
Мембрананың ішкі және сыртқы жағының зарядтары қандай?
Суретте көрсетілген молекулалар қандай заттар болуы мүмкін және олар қалай тасымалданады?
Тапсырманы орындау үшін нұсқаулар:
Суретке мұқият қарап, ондағы әрбір элементті талдаңыз.
Мембрана арқылы иондардың және басқа молекулалардың тасымалдануын толық сипаттаңыз.
Ион сорғыларының жұмысының биологиялық маңызын түсіндіріңіз.
Жасуша мембранасының электр зарядының рөліне тоқталыңыз.
Жауап үлгісі:
Мембранадағы заттардың тасымалдануы:
Суретте мембрана арқылы әртүрлі заттардың тасымалдануы көрсетілген. Ақуыз каналдары иондар мен басқа полярлы молекулаларды тасымалдауда маңызды рөл атқарады. Полярлы емес липидтер мембрана арқылы еркін өте алады, бірақ иондар тек арнайы ақуыз каналдары арқылы тасымалданады.
Ион сорғылары:
Ион сорғылары иондарды градиент концентрациясына қарсы тасымалдап, жасуша ішінде және сыртында әртүрлі концентрация деңгейін ұстап тұрады. Бұл процесс АТФ энергиясын пайдаланады, сондықтан ол белсенді тасымалдау болып табылады және диффузия заңдарына қайшы келеді, өйткені диффузияда энергия жұмсалмайды және заттар жоғары концентрациядан төмен концентрацияға қарай қозғалады.
Мембрананың электр заряды:
Тірі жасушалардың мембранасы үнемі зарядталған болады, бұл мембраналық потенциал деп аталады. Бұл потенциал иондардың мембрана арқылы белсенді тасымалдануы нәтижесінде пайда болады. Жасуша тіршілігін жойған кезде мембрананың ішкі және сыртқы жағының энергия деңгейі теңеседі, себебі ион сорғылары жұмысын тоқтатады.
Суреттегі құрылымның талдауы:
Мембрананың ішкі жағы теріс зарядталған, ал сыртқы жағы оң зарядталған. Суретте иондар мен су молекулалары көрсетілген болуы мүмкін. Иондар арнайы ақуыз каналдары арқылы, ал су молекулалары осмос процесі арқылы тасымалданады.
Бұл тапсырма арқылы оқушылар мембрана арқылы заттардың қалай тасымалданатынын, ион сорғыларының рөлін және мембрананың электр зарядының маңызын түсінеді.