Зерттеу мен талдау
Зейінді шоғырландыру:
суреттер
А) Түргеш қағанатының жер
аумағы, халқы. Қағанаттың негізгі жер аумағы Жетісу болды. Сонымен
қатар Қағанаттың жері Орта Азияның оңтүстік-шығысында Шаш (Ташкент)
қаласынан Шығыс Түркістандағы Бесбалық, Тұрфан қалаларына дейінгі
аралықты қамтыды. Орталығы Суяб қаласы
болды.
Халқының құрамы түрік тілдес
тайпалардан тұрды. Түргештер туралы алғашқы деректер «Күлтегін»
ескерткішінде және қытай жазба деректерінде кездеседі. Түргеш
тайпалары ҮІ ғасырда Шу, Іле өзендері аралығындағы үлкен аймақты
мекендеді және Жетісудағы керуен жолдарының көбі солардың
бақылауында болды. Бұл кезде түргештер Батыс Түрік қағанытының сол
қанатына енген, адам саны жағынан басым тайпа болған. Түргеш
қағанатының өз алдына жеке билік құрған кезеңі туралы «Күлтегін»
жазбаларында біршама жақсы жзылған.
В) Қағанаттың ішкі және сыртқы
саяси жағдайы. Түргеш қағанаты Батыс Түрік қағандығының
мемлекеттік-әкімшілік, әскери және мәдени дәстүрлерін жалғастырды.
Саяси билік қаған қолында болды. Қағанат 20 әкімшілік аймаққа
бөлінді. Аймақтар 7 мыңнан әскер жинады. Үшлік өзін қаған етіп
жариялаған күннен бастап елдің саяси-әкімшілік басқару ісіне ерекше
назар аударған. Қаған 706 жылы қаза болды. Сұлу қаған /715-738/
билікке келгеннен кейін түргештер қайта күшейді. Екі тайпаның
арасындағы тартыста қара түргештер жеңіске жетіп, Сұлу қаған орданы
Талас /Тараз/ қаласына көшірді.
С) Жетісудағы
соғдылар.
Соғдылардың жетісуға
қоныстануы туралы әр түрлі пікірілер бар. Олардың бірінде соғдылар
негізінен саудамен айналысатын халық болғандықтан, осы сауда арқылы
келіп қоныстанған дейді. Ал екінші бір пікірде соғды диқандары мен
саудагерлері Бұқараның әмірі Абруйдың алым-салықты көп алып, қысым
көрсетуіне шыдамай, қоныс аударуға мәжбүр
болған.
Бейнематериалдағы
мәтінді қалпына келтіру үшін топта бірігіп жұмыс
жасайды.
Атлах шайқасы туралы
мәтін ұсынылады. Жоғарыда көрсетілген
сұрақтар негізінде оқушылар ізденіс жұмысын жүргізеді, тапсырманың
мақсатын, тақырып мазмұнын ашу.
Тақырыпқа қатысты
мазмұнды меңгергеннен кейін маңыздылық жайлы түсінік қалыптастыра
отырып бүкіл сыныппен келесі сұрақтар төңірегінде талқылау
жүргізеді.
ДЖИГСО
әдісін пайдалана отырып, топтар
өздерінің түртіп алған ақпараттарымен бөлісіп,
талқылайды.
Ассоциация
әдісі. Ассоциация (латынша: assotiatio -
біріктіру) – оқушылардың қандай да бір нақтылы
нәтижелерге жету мақсатында әртүрлі
қауымдастықтарга, одаққа және топқа бірігуі әрі олардың тығыз
қарым-қатынасы.
Атлах шайқасы ның қандай
маңыздылығы болды?
Құнды ұсыныстар мен идеялар
жинақталады
«Сократтық
әдіс»-нің мәні – әңгімелесушінің «барлық
нәрсе жайлы білемін» деген орныққан пікіріне қарамастан, шындығына
келгенде, көп нәрсені білмейтіндігіне көзін
жеткізу.
Картамен
жұмыс.
Атлах шайқасы болған
жерді көрсету.
Жаңа тақырыпты бекіту
сұрақтары.
А) Қағанат халқының құрамына
қандай тайпалар кірді?
В) «Күлтегін» жазуында
түргештер туралы не дейді?
С) Түргеш қағандығының ішкі
саясаты туралы айтып беріңдер?
Д) Қағандық сыртқы саясатында
қандай бағыттарды ұстанды?
Е) Қағандықтың құлау
себептері?
З) Түргеш қағанаты қашан
құрылды?
Ж) Сұлу қаған орданы қай
қалаға көшірді?
Қорытындылау.
Сонымен біз бүгін Қазақстан
территориясындағы ортағасырлық мемлекеттердің бірі Түргеш
қағанатымен таныстық. 704 жылы құрылған Түргеш қағанаты отан
тарихында өз орны ерекше. Біз бүгін осы қағанаттың құрылуы, дамуы,
сауда мен шаруашылығы, саяси және сыртқы жүйесі, әлсіреу мен
ыдырауды бастан кешкенін көрдік.
|