Абай (Ибраһим) Құнанбайұлы (10
тамыз 1845
жыл – 6
шілде 1904
жыл) — ұстаз, ақын, ағартушы, жазба қазақ
әдебиетінің, қазақ әдеби
тілінің негізін
қалаушы, философ,
сазгер, аудармашы, саяси
қайраткер[1], либералды
көзқарасын ислам дініне таяна
отырып, орыс және еуропа мәдениетімен жақындасу арқылы қазақ
мәдениетін жаңартуды көздеген реформатор. Абай ақындық
шығармаларында қазақ халқының әлеуметтік, қоғамдық, моральдық
мәселелерін арқау еткен.[2]
Абай Шығыс
пен Батыс мәдениетін жетік білген. Бірқатар әлем ойшылдарының
еңбектерімен жақсы таныс болған.
Философиялық трактаттар стилінде жазылған
«Қара
сөздері» – тақырып ауқымдылығымен, дүниетанымдық
тереңдігімен, саяси-әлеуметтік салмақтылығымен
құнды.[3]
Қысқаша шолу
Абай
Құнанбайұлы Орта
жүздің Арғын тайпасының Тобықты руынан шыққан.
Әкесі Құнанбай
Өскенбайұлы өз заманындағы атақ даңқы алысқа кеткен
адамдардың бірі болған. Патша
өкіметі XIX
ғасырдың ортасындағы бір сайлауда
оны Қарқаралы
ауданының аға
сұлтандығына бекіткен. Абайдың
анасы Ұлжан Орта
жүздің Арғын тайпасынан Қаракесек
руының шешендікпен, тапқырлық, әзіл әжуамен аты
шыққан шаншарлардың қызы Ұлжан жас Ибраһимді "Абай" деп еркелетіп атаған.
Содан бері бұл есіммен Абай тарихқа енді.
Осындай текті ортадан шыққан Құнанбай мен
Ұлжаннан туған төрт ұлдың бірі Абай жастайынан-ақ ерекше
қабілетімен, ақылдылығымен көзге түседі. Балаға сыншы әкесі осы
баласынан қатты үміт етеді. Әкесі оның зеректілігін байқағаннан
кейін, 10 жасқа толған соң Семейдегі Ахмет Риза
медресесіне береді. Медреседе төрт жыл оқығаннан кейін, оқудан шығарып
алып, қасында ұстап, ел басқару ісіне баули бастайды. Әкесінің
төңірегінде ел жақсыларымен араласып, өз халқының рухани мәдениет
жүйелерімен жете танысады. Өзі билер үлгісінде шешен сөйлеуге төселеді.
Ұтымды сөзімен, әділ билігімен елге танылып, аты шығады. Көп
ұзамай, жетпісінші жылдардың бас кезінде Қоңыр Көкше дейтін
елге болыс болады. Билікке араласып, біраз
тәжірибе жинақтағаннан кейін ол халық тұрмысындағы көлеңкелі
жақтарға сәуле түсіруге күш салып бағады. Бірақ онысынан пәлендей
көңіл тоятындай нәтиже шығара алмайды. Сондықтан халқына пайдалы
деп тапқан істерін көркем сөзбен, әсіресе, өлеңмен насихаттамақ
болады. Абай бір жағынан шығыс
классиктері Низами, Сағди, Қожа Хафиз, Науаи, Физули, Жәми тағы басқаларды оқыса, екінші
жағынан Александр
Пушкин, Александр
Герцен, Михаил Салтыков-Щедрин, Николай
Некрасов, Михаил
Лермонтов, Лев
Толстой, Иван
Крылов, Фёдор
Достоевский, Иван
Тургенев, Николай
Чернышевский мұраларын оқып, терең таныс болған, Батыс
әдебиетінен Гёте, Джордж
Байрон сияқты
ақындарды оқып, Дрепер, Спиноза, Спенсер, Льюис, Дарвин сынды ғалымдардың еңбектерін
зерттейді.[4]
Өмірбаяны
Отбасы
Абай ұлдары Ақылбай (сол жақта) және Тұрағұлмен
(оң жақта) бірге
Абай 23
тамыз 1845 ж.
қазіргі Семей
облысының Шыңғыс
тауларында Қарқаралының аға
сұлтаны Құнанбайдың төрт әйелінің бірі, екінші
әйелі Ұлжаннан туған.
Ақынның арғы
тегі Орта
жүз Тобықты
Арғын ішіндегі Олжай
батырдан басталады. Олжайдан Айдос, Қайдос, Жігітек
есімді 3 ұрпақ тарайды. Бұлардың әрқайсысы кейін бір-бір рулы ел
болып кеткен. Айдостың Айпара деген әйелінен: Ырғызбай, Көтібақ,
Топай, Торғай, деген 4 ұл туады.Бұлардың әкесі момын, шаруа адамы,
ал шешесі өткір тілді, өр мінезді әйел болған. Сол Айпара
балаларына:
Шынжыр балақ, шұбар төс
Ырғызбайым,
Тоқпақ жалды торайғыр
Көтібағым,
Әрі де кетпес, бері де кетпес
Топайым,
Сірә да оңбас
торғайым...
Ана айтқанындай, шынында, бұлардың
ішінде Ырғызбай ортасынан оза шауып, ел басқарған.
Ырғызбайдан Үркер, Мырзатай,
Жортар, Өскенбай тарайды. Өскенбай шаруаға жайлы, билікке әділ кісі
болғандықтан, “Ісің адал болса Өскенбайга бар,арам болса Ералыға
бар” деген мәтел осыдан қалған. Өскенбайдың әйелі Зереден Құнанбай
туады.
Құнанбай-4 әйел алған адам. Оның бәйбішесі
Күңкеден – Кұдайберді, інісі Құттымұхамбетке айттырылып, қалыңдық
кезінде жесір қалған соң өзі алған екінші әйелі: Ұлжаннан –
Тәңірберді (Тәкежан), Ибраһим (Абай), Ысқақ, Оспан, үшінші әйелі
Айғыздан – Халиулла, Ысмағұл туады. Қартайған шағында үйленген ең
кіші әйелі Нұрғанымнан ұрпақ жоқ. Абайдің “ Атадан алтау, анадан төртеу
едім дейтіні осыдан. Болашақ ақын сабырлы мінезімен, кең пейілімен
ел анасы атанған “кәрі әжесі” Зеренің таусылмайтын мол қазынадай
аңыз ертегілерін естіп, абысын-ажынға жайлы, мінезі көнтерлі,
әзіл-қалжыңга шебер, жөн-жобага жетік өз анасы Ұлжанның тәрбиесінде
өсті. Абай әуелі ауылдағы Ғабитхан молдадан сауатын ашады да, 10
жасқа толған соң 3 жыл Семейдегі Ахмет Риза
медресесінде оқиды. Бұл
медреседе араб, парсы тілдерінде, негізінен, дін сабағы
жүргізілетін еді. Құрбыларынан анағұрлым зейінді бала оқуға бар
ықыласымен беріліп, үздік шәкірт атанады. Ол енді дін оқуын ғана
місе тұтпай, білімін өз бетінше жетілдіруге ұмтылады. Сөйтіп
көптеген шығыс ақындарының шығармаларымен,
араб, иран, шағатай (ескі өзбек) тілінде жазылған ертегі,
дастан, қиссалармен танысады,
Шығыстың Низами, Науаи, Сәғди, Қожа
Хафиз, Фзули сияқты ұлы ғұлама, классик ақындарына бауыр
басады. Медресенің үшінші жылында
Абай Семей қаласындағы “Приходская школаға” да қосымша
түсіп, орысша сауатын аша бастайды. Бірақ бұл оқуын әрі жалғастыра
алмай, небәрі 3 жылдан соң оның мұсылманша да, орысша да оқуы
аяқталады.
Абайдың Алматыдағы ескерткіші.
Абай мен Оспан Құнанбайұлдарының
зираттары
Абайдың басқа балалардан алымдылығын
аңғарған Құнанбай оны елге шақырып алып, өз жанына ертіп,
әкімшілдік-билік жұмыстарына араластырмақ болады. Сөйтіп 13 жастағы
Абай ел ісіне араласады. Абай әке қасында болған жылдарда атқамінер
би-болыстардың қулық-сұмдықтарын, қазақ даласына ыдырай бастаған
феодрулық қатынастардың кереғар қайшылықтары кіріптар еткен
әлеуметтік теңсіздіктің зардаптарын, аштық пен жалаңаштықты,
патриапхалдық, кертартпа салт-сана, әдет-ғұрып зандарының
залалдарынын айқын түсінді.