БІЛІМ
БЕРУДЕГІ ЖАҢАША КӨЗҚАРАСТАР ЖӘНЕ ЗАМАНАУИ ШЕШІМДЕР: ТЕОРИЯ,
ПРАКТИКА, ТӘЖІРИБЕ
Білім беру саласының дербестігін жақсарту, білім
беру ісін басқаруды демократияландыру еліміздің мектептерінде және
балабақшаларда оқытудың белсенді және инновациялық әдістері мен
технологияларды тиімді пайдалануды қажет етеді. Оқытуда жаңашыл
әдісті қолдану оқушы үшін де, мұғалімге де шығармашылықпен жұмыс
ықпал етеді. Білім беру жүйесіндегі өзгерістер: «педагогикалық
технологиялар», «тәсіл», «әдіс» сияқты ұғымдарды терең меңгеруге
оқып-үйренуге жетелейді.
«Инновация» сөзі латынның («жаңашылдық»,
«өзгеріс») деген ұғымдарына сәйкес келеді.Жалпы жаңашылдық мәселесі
туралы ғалымдар өз зерттеулерінде атап көрсетті.Олар Р.А
Дюсупова,А.М Саранов және басқада ғалымдар еңбегінде. Бұл үшін
еңбастысы мұғалімнің инновациялық даярлығын қалыптастыру керек.
Мұғалімнің инновациялық даярлығын қалыптастыруда, инновациялық іс-
әрекеттерді төрт бөлікке жіктеуге болады; әдіснамалық,
пәндік-теориялық, әдістемелік, технологиялық. Мұғалімнің
инновациялық даярлығын қалыптастырудың бірінші әдіснамалық
бөліктеріне кіретіндер; ізгілікті филасофия, философия ғылымы,ғылым
әдіснамасы, педагогика әдіснамасы, әдіснамадағы жаңа білімдер
жиынтығы.
Жас ұрпақ-ел тірегі ертеніміздің кепілі. Әрбір
ұстаздың міндеті мектеп оқушыларын отан сүйгіштікке, ақыл-ойын
жан-жақты дамытуға, ұмтылуға тәрбиелеу. «Қыран-түлегіне қайыспас
қанат сыйлайды, ұстаз-шәкіртіне талап сыйлайды» деген халқымыздың
қанатты сөзі ұстаз арқылы дарыған талаппен ұрпақтың алысқа ұшатынын
меңзеген.
«Еліміздің ертеңі бүгінгі жас ұрпақтың қолында,
ал жас ұрпақтың тағдыры ұстаздың қолында» деп білім
қызметкерлерінің бірінші құрылтайында сөйлеген сөзінде Елбасы
айтқандай ұстаздарды өз Отанын шексіз сүйетін, еліміздің
болашығына, оның гүлденуіне аянбай үлес қосатын білімді
жеткеншектерді даярлау міндеттері күтіп
тұр.
Қазіргі танда біздің Республикада білім берудің
жаңа жүйесі дайындалып, әлемдік білім беру кеңістігінде енуге батыл
қадамдар жасалынуда. Білім берудің мазмұны жаңарып, оларды
технологиялық-педагогикалық тұрғыдан жетілдіру қажеттігі туындауда.
Білім беру деңгейіндегі озық технологияларды пайдаланудың
мақсатүйрете жүріп, үйрену.
Білім беру саласында озық технологиялардың енуі
мұғалімнің ойлану стиліноқтыу әдістемесін өзгертеді. Оқытуда озық
технологияларды пайдаланудың басты мақсаты – оқушыларға білім беру
процесінде көмектесу. Оған: оқыту бағдарламалары, оқытуда қолдануға
арналған электрондық оқулықтар, тексеру бағдарламалары мен тестік,
өзіндік жұмыстар ерекше орын алады. Сабақта жаңа технологияларды
тиімді пайдалану оқушылардың пәнге деген қызығушылығын арттырады,
шығармашылық қабілетін дамытады, қоршаған ортаны танымдық зерттеу
барысында дидактикалық мақсаттар іс жүзінде асырылады.
Педагогикалық ізденіс барысында оқушыларды тәрбиелеу мен оқытуда
жаңа әдістемелерді қолдануды оқу үрдісіне енгізудің маңызы ерекше.
Осыған орай сыныптарға арналған «Математика сырлары» атты бейінді
оқытуға арналған бағдарламамда жаңа тақырыпты түсіндіру барысында
электрондық оқулықтағы мысалдарды көрсете отырып түсіндіремін
интерактивті тақтаның көмегі арқылы тест тапсырмаларының жауаптарын
тексеруге болады. Сабақтың тиімділігін оқушылардың танымдық
қызуғушылығын арттыру үшін тақырып материалдарын оқып үйренуде,
олардың әртүрлі ізденушілік бағыттағы тапсырмаларды орындауларынан
байқауға болады.. Оқытудың осындай жаңа әдіс-тәсілдерін пайдалануда
мұғалімде, оқушыда табысқа жетіп, білімін шыңдай
түседі.
Жас ұрпақтың жаңаша ойлануына, олардың біртұтас
дүниетанымының қалыптасуында әлемдік сапа деңгейіндегі білім, білік
негіздерін меңгеруіне ықпал ететін жанаша білім мазмұнын құру жалпы
білім беру жүйесіндегі өзекті мәселе . Бүгінгі орта білім беру
ісіне қойылар талаптар қай кездегіден де күрделі маңызды. Өйткені
бізді дамудың жаңа кезеңі күтіп тұр. Сол кезеңге лайық ұлттық
санасы жаңғырған жаңа ұрпақ тәрбиелеу міндеті мойынымызда. Барлық
кедергілерді жеңу табысқа талпыну өз қолымызда деп білемін. «Оқусыз
– білім жоқ, білімсіз күнің жоқ» деген халық даналығы ешқашан мәнін
жоғалтпайды.
Қазақстан Республикасының «Білім туралы Заңында»:
«Білім беру жүйесінің негізгі міндеттерінің бірі – оқытудың жаңа
технологияларын енгізу, білім беруді ақпараттандыру, халықаралық,
ғаламдық коммуникациялық желілерге шығу» – деп көрсетілген. Бұл
міндеттерді жүзеге асыру барысында білім ордаларында жаңа
педагогикалық технологияларды пайдаланудың негізгі мақсатын
айқындап алуда, яғни «берілген үлгі бойынша өнім алу», оқытудың
тиімділігін, сапасын көтеру.
Білім беру жүйесінің барлық саласында жаңа
технологияны жоспарлы түрде енгізіп, жүйелік интегралды өткізу
немесе қамтамасыз ету қажеттілігі туындап отыр. Қазіргі замандағы
технология әрбір тұлғаның білім алу үдерісінде шығармашылық
қабілетін дамытуға айқын мүмкіндіктер береді. Дәл осы жаңа
технология мен әрбір тұлғаның өзіндік білім алу траекториясын
таңдауына жол беретін анық білім беру жүйесін құруды, оқу
бағдарламаларының бағдарламалануы және өзгермелі бейімделінуі
есебінен оқу үдерісінің біртұтастығын сақтай отырып оны
дараландыруға мүмкіндік беретін компьютердің маңызды дидактикалық
қасиеті негізінде тұлғаның оқу үдерісінде танымдық қызметін тиімді
ұйымдастыру арқылы жаңа білім алу технологиясын түбегейлі өзгертуді
тығыз байланыстырады.
Бiлiм берудi ақпараттандырудың негiзгi мақсаты
Қазақстан Республикасында бiртұтас бiлiм-дiк ақпараттық ортаны құру
болып табылады. Олай болса, бiлiм беру саласында жаңа ақпа-раттық
технологияны пайдалануға, Қазақстан Республикасындағы ақпараттық
кеңiстiктi әлем-дiк бiлiм беру кеңiстiгiмен сабақтастыруға
мүмкiндiк бередi.
Бiлiм берудi ақпараттандырудың негiзгi
мiндеттерi:
– ақпараттық және телекоммуникациялық
техникалық құралдармен қамтамасыз ету;
– бiлiм берудi ақпараттандыру бойынша
практикалық шараларды анықтап, жүзеге
асыру;
– оқу-тәрбие үдерісіне жаңа ақпараттық
технологияны енгiзудi қамтамасыз ету бойынша ғылыми-iзденушiлiк
және оқу-әдiстемелiк жұмыстарын жүргiзу– пәндер бойынша
жасақталатын жалпыға мiндеттi бiлiм стандарттарының және
оқу-әдiс-темелiк кешендерiнiң мазмұнын ақпараттық технологияны
пайдалану мүмкiндiктерiмен жетiлдiру бiлiм берудi басқаруда
ақпараттық жүйенi құру;
– бiлiм беру мекемелерiнiң қызметкерлерi үшiн
бағдарламалық-техникалық құралдарды қам-тамасыз ету және
мультимедиялық бағдарламаларды, электрондық оқулықтарды жасақтау; –
педагог кадрларды жаңа ақпараттық технологияны өз қызметтерiне
еркiн пайдалана бiлуге дайындау
және жүйелi түрде бiлiктiлiктерiн
көтеру.
Білім беруді ақпараттандыру жағдайында педагог
мамандардың біліктілігін көтеру – бүгінгі күннің негізгі
міндеттерінің бірі екендігі даусыз. Педагог мамандардың
біліктілігін көтеруді ақпараттандыру, қажеттілікті шешу барысында
педагог мамандардың біліктілігінақпараттық технологияны өз
қызметтеріне пайдалану, педагог мамандардың ақпараттық
сауаттылығын, ақпараттық мәдениетін және ақпараттық құзырлығы
сияқты қабілеттіліктерді қалыптастыру мәселесі бүгінгі күннің
өзекті мәселесіне айналып отыр.
Әлемдік өркениетке қадам басқан Қазақстанның
қоғамдық-саяси, экономикалық, мәдени дамудағы жаңа бастамалар мен
түбегейлі өзгерістер білім беру жүйесіне өз әсерін тигізіп, білім
деңгейін, оқыту әдіснамасын жетілдіруде тың ізденістер жасауға
мүмкіншілік туғызып отырғандықтан алдыма мынадай мақсаттар
қойдым.
– жаңа технологияны қолдану арқылы бiлiмнiң
сапасын көтеру;
– жаңа ақпараттық және телекоммуникациялық
технологияларды енгiзу арқылы бiлiм
беру мазмұнын жаңарту;
– жаңа технологияны қолдану саласы бойынша
оқушылардың мамандыққа баулу механизмiн
құру;
– бiздiң елiмiздегi жинақталған ақпараттық
ресурстарға жедел ену;
– мультимедиялық электрондық оқулықтарды
пайдалану.
– отандық бiлiм беру жүйелерiн бiртұтас
әлемдiк ақпараттық бiлiмдiк кеңiстiкке ену арқылы сабақтастыру және
т.б.
Қазір «Ғасырдың мектебі мен мұғалімі қандай болу
керек?» деген негізгі сұраққа жауап ізделуде. Білім берудің ұлттық
моделіне көшкен қазіргі мектепке ойшыл, зерттеуші, тәжірибелік
қызметте педагогикалық үйлестіруді шебер меңгерген іскер мұғалім
қажет екендігі аз айтылып жүрген жоқ. Қазір заман да, қоғам да
өзгерген. Бүгінгі балалардың мақсаттары да, құндылықтары да,
идеялары да бұрынғыдан мүлде басқаша. Өйткені олар – өзінің
болашағына тиімділік тұрғысынан қарайтын, іскерлікке бейім, жоғары
талап қоя білетін адамдар. Олай болса, бұл қоғам кез келген
педагогтан өз пәнінің терең білгірі ғана болу емес, теориялық,
нормативтік – құқықтық, психологиялық – педагогикалық, дидактикалық
әдістемелік тұрғыдан сауатты және ақпараттық компьютерлік
технология құралдарының мүмкіндіктерін жан – жақты игерген
ақпараттық құзырлығы қалыптасқан маман болуын талап етіп отыр. ХХІ
ғасыр – техниканың озық дамыған ғасыры. Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың
сындарлы саясатының арқасында бүкіл мектеп компьютермен қамтамасыз
етілді.
Компьютер оқушы үшін қоршаған әлемді танудың
табиғи құралы болып табылады. Олай болса барлық сабақтарды
компьютердің қуаттануымен жүргізуді үйрену – бүгінгі күннің кезек
күттірмейтін өзекті мәселелерінің бірі. Пәндерін оқыту құралы
ретінде компьютерді қолдану – оқу үрдісін белсенділігін, оқытуды
жекешелендіруге, оқушының өзін-өзі бақылауына мүмкіндік туғызып
отыр. мүмкіндік туғызып отыр.
Білім беру жүйесін ақпараттандыру дегеніміз –
берілетін білім сапасын көтеруді жүзеге асыруға бағытталған
процесс, яғни еліміздің ұлттық білім жүйесінің барлық түрлерінде
кәдімгі технологияларды тиімді жаңа комплекстік технологияларына
алмастыру, оларды сүйемелдеу және дамыту болып
табылады.
Электрондық есептеуіш технологиясымен жұмыс
істеуге, оқу барысында компьютерді пайдалануға, модельдеуге,
электрондық оқулықтарды, интерактивті құралдарды қолдануға,
интернетте жұмыс істеуге, компьютерлік оқыту бағдарламасына
негізделеді. Ақпараттық әдістемелік материалдар коммуникациялық
байланыс құралдарын пайдалану арқылы білім беруді жетілдіруді
көздейді. Интерактивті тақтаның мүмкіндіктері мұғалімдерге баланы
оқытуда бейне және ойын бағдарламаларын тиімді пайдалануға
мүмкіндік береді.
Ақпараттық қоғамның негізгі талабы – оқушыларға
ақпараттық білім негіздерін беру, логикалық – құрылымдық ойлау
қабілеттерін дамыту, ақпараттық технологияны өзіндік даму мен оны
іске асыру құралы ретінде пайдалану дағдыларын қалыптастырып,
ақпараттық қоғамға бейімдеу. Демек, ақпараттық бірліктердің білімге
айналуы әлемнің жүйелік – ақпараттық бейнесін оқушылардың
шығармашылық қабілеттері мен құндылық бағдарларын дамыту арқылы
қалыптастыруды көздейтін, адамның дүниетанымының құрамдас бөлігі
болып табылатын интеллектуалды дамуды қалыптастырудың бір
жолы.
Қазіргі білім беру жүйесі ақпараттық
технологиялар мен компьютерлік коммуникацияларды белсенді
қолдануда. Әсіресе қашықтан оқыту жүйесі жедел қарқынмен дамуда,
бұған бірнешефакторлар, ең бастысы – білім беру мекемелерінің
қуатты компьютер техникасымен қамтылуы, оқу пәндерінің барлық
бағыттыры бойынша электрондық оқулықтар құрылуы және Интернеттің
дамуы мысал бола алады. Оқытудың әр сатысында компьютерлік тесттер
арқылы оқушыны жекелей бақылауды, графикалық бейнелеу, мәтіндері
түрінде, мультимедиалық, бейне және дыбыс бөлімдерінің бағдарламасы
бойынша алатын жаңалықтарды іске асыруға көп көмегін тигізеді.
Электрондық оқулықтарды қарапайым оқулықтарға қарағанда пайдалану
ыңғайлы және оларда өзін – өзі тексеру жүйесі бар. Осы электрондық
оқулықтың артықшылығы болып табылады. Сондықтан, өзін – өзі тексеру
жүйесі оқушы мен оқытушының арасындағы байланысын
алмастырады.
Электрондық оқулықтарды пайдалану оқушылардың,
танымдық белсенділігін арттырып қана қоймай, логикалық ойлау
жүйесін қалыптастыруға шығармашылықпен еңбек етуіне жағдай
жасайды.
Осы уақытқа дейінгі білім беру саласында тек
мұғалімнің айтқандарын немесе оқулықты пайдалану қазіргі заман
талабын қанағаттандырмайды. Сондықтан қазіргі ақпараттандыру
қоғамында бұл оқулықтарды пайдаланбай алға жылжу мүмкін
емес.
Оқыту үрдісінде оқыту әдістерін тиімді пайдалану,
білім беру жүйесін тұтастай жаңа оқыту технологиясын енгізу оқыту
процесінде толыққанды дамуына мүмкіндік жасайды. Оқыту процесінде
компьютерге негізделген жеке әдістемелер оқу мақсаттары мен
жағдайларына байланысты тиімді қолданылуы
қажет.
Оқытудың тиімділігі оқытудың жеке тұлғалық
стиліне, яғни, оқушыға оқу материалын тиімді сипаттайтындай
қабылдау механизміне тәуелді болады. Осыған байланысты оқу
іс-әрекетін тиімді қамтамасыз ету бәрінен бұрын оқушылардың өзіндік
іс-әрекетін, оқытушының әрбір оқушымен жеке тұлғалық оқу
іс-әрекетін сүйемелдеуді және жобалар мен оқу жұмыстарын
оқытушылармен бірге ұйымдастыруды жобалайды. Осылайша жаңа
технологиялардың дамуы жаңа әдіс-тәсілдердің пайда болуына
көмектеседі және сонымен бірге оның сапасын жоғарылатады. Бұл
технологияның өзектілігі қоғамның ақпараттандыру жылдамдығының
артуымен сипатталады. Әр түрлі пән сабақтарында жаңа технологияны
пайдалану білім мазмұнын жаңартумен, ақпараттық ортаны
қалыптастыруымен, сондай-ақ сапалы білім беру мүмкіндігінің жоғары
болуымен ерекшеленеді. Соңғы кезеңде қазіргі заманғы педагогикалық
ғылым мен практика түбегейлі өзгерістерге ұшырауда. Соның ішінде
оқыту үрдісі ақпараттық – коммуникациялық жағдайларда жаңа көрініс
алу жолында басқаша жаңалаған жолмен ХХІ ғасыр талаптарына сай
білгір, уақытты үнемдей алатын тұлғаны қалыптастыруға бағытталады.
Қазіргі оқыту үрдісіне жаңа педагогикалық технологиялар кеңінен
енуде. Оқушыны пәнге қызықтырумен қатар, саналы ойлауға
тәрбиелейтін, қоғамдық көзқарастарын қалыптастыра алатын, өзіндік
пікірі бар, қоғамдағы болып жатқан түрлі қарама-қайшылықтарды
түсіне білетін, еркін сөйлеп, өз пікірін ашық айта алатын ойлы
ұрпақ тәрбиелеуде сабақтың маңызы зор. Сол сабақ атты театрдағы
басты кейіпкеріміз – оқушы болса, онда барлығымыздың бағытымыз бір,
бағдарымыз байсалды болмақ. Әр мұғалім оқушыға көпқырлы сабақ
беретін болған соң, қазіргі жаhандану саясатына сәйкес жаңа
технологияны өз ыңғайына, пәніне лайықтап пайдалануы тиіс.Мұғалім
шеберлігі – ізденіс нәтижесі. Сондықтан, орыстың ұлы педагог-ғалымы
К.Д.Ушинскийдің “Мұғалім – өзінің білімін үздіксіз көтеріп
отырғанда ғана мұғалім, оқуды, ізденуді тоқтатысымен оның
мұғалімдігі де жойылады” – деген. Бұл “Ұстаз” атты ұлы сүрлеуге
соқпағын салып жол тартқан көкірегі ояу, көзі ашық әрбір адамға
берілген елеулі ескерту. Сабақты тартымды өткізіп, оқушылардың
қызығушылығын арттыру үшін әр сабағымызды түрлендіріп отыру шарт.
Ол үшін тек бір технологиямен шектеліп қалмай,әртүрлі технологияның
элементтерін пайдалану қажет екенін үнемі ескерсек
керек.
Пайдаланған
әдебиеттер:
1.С.А.Смирнова «Педагогика: теории, системы,
технологии», 2006ж.
2. К.З.Халықова., Т.А. Әбдулкаримова
«Педагогикалық информатика білім беруді ақпараттандыру» Алматы,
2007ж.
3.
Ш.Құрманалина, Б.Мұқанова, Ә.Ғалымова, Р.Ильясова «Педагогика»,
Астана, 2014ж