Материалдар / Blood and its functions 8 class
МИНИСТРЛІКПЕН КЕЛІСІЛГЕН КУРСҚА ҚАТЫСЫП, АТТЕСТАЦИЯҒА ЖАРАМДЫ СЕРТИФИКАТ АЛЫҢЫЗ!
Сертификат Аттестацияға 100% жарамды
ТОЛЫҚ АҚПАРАТ АЛУ

Blood and its functions 8 class

Материал туралы қысқаша түсінік
8 сыныпқа арналған үш тілділікке байланысты құрастырылған "Қан және оның қызметі" деген тақырыпта жасалған биология пәнінің сабақ жоспары.
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады. Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
01 Желтоқсан 2018
854
2 рет жүктелген
770 ₸
Бүгін алсаңыз
+39 бонус
беріледі
Бұл не?
Бүгін алсаңыз +39 бонус беріледі Бұл не?
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады


Topic

Blood and its functions

Date


Class

8 grade

Teaching aims

  • to generalize and consolidate knowledge about the structure of the blood cells

  • to find the correspondence between the structure of the blood cells and the function it performs

  • to know the features at the structure and functions of blood and blood cells

Content objectives

By the end of the lesson students will be able to:

  • make generalizations and conclusions information about of the blood

  • give definition

  • know about the structure of the blood

  • use information about the composition of blood in practise

Language objectives

Lexis: blood cells, structure of blood, plasma proteins, hemoglobin, red blood cells, white blood cells, clothing, fibrinogen, nutrients such as water, glucose, amino acids, minerals and vitamin


Functional language: comparing, explaining , discussing, analyzing, sorting the cards, describing

Assessment

  • generalize and consolidate knowledge about the structure of the blood cells.

  • find the correspondence between the structure of the blood cells and the function it performs

  • know the features at the structure and functions of blood and blood cells

Cognition

working with definitions and doing research about the topic of “Blood and its functions

Culture

By the end of the lesson students will be able to:

understand that the blood cells have different functions

Communication


Examples of communication:

  • discussing features of blood and blood cells

  • comparing blood cells

  • describing pictures of blood cells and blood

Content

working with text about blood and functions of blood and present understanding of definitions

Materials

Books, A4 papers, envelop, pictures with composition of blood, blood cells, presentation, cards







Stage / Aim

Time

40 m

Procedure

Lead in

2 min

T: Hello everyone. Please, I want you to sit down. I want you to open the copybooks and write down the date. Today’s lesson is going to focus on “Blood and its functions”. After today’s lesson you will be able to understand the functions and structure of blood, to explain why doctors ask blood analysis report from patients. We will start with Explanation and we will finish with Activity.

Warm up

( to set the context and activate prior knowledge)

3 min

T: Before we start I want you to open the books on page 46 and think about why do doctors analyze the blood of a patient who has symptoms like vomiting, stomachache, diarrhea and etc.?

Ss: Students brainstorm

T: Well done. Now, Let’s work with new terminology. There is one “Traffic Light” on each table. I want you to look at new words and place the words that you know on “Green” light, the words that you might know on “Orange” light and the words that you don’t know on “Red” light.

Ss: Students place words on corresponding places and discuss it in groups and with teacher.

Presentation

( to present the Lymphatic system)

12 min

T: Now, moving on to Explanation let’s open the text on pages 46 and 47 and listen to me?

ICQ: Do we have to read the text on page 46 or 64? (46)? Do you have to read the text or listen to me? (Listen to you)

Қанның құрамы мен қызметі. Ағзаның ішкі ортасына қан, ұлпа сұйықтығы, лимфа жатады. 
Қанның қызметі: 1. адам ағзасында қан әрбір мүшені, дененің әрбір жасушасын бірімен-бірін өзара байланыстырады; 2. оттегін өкпеден ұлпаларға жеткізіп, көмірқышқыл газынан тазартады; 3. қорек заттарды асқорыту мүшелерінен ұлпаларға жеткізеді; 4. ағзаның соңғы қажетсіз өнімдерін бүйрекке және т. б. мүшелерге тасымалдайды; 5. дене температурасының тұрақтылығын сақтайды; 6. ағзаны зиянды микробтардан қорғайды; 7. ішкі секреция бездерінен бөлінетін гормондарды тасымалдайды; 8. жасушаларда қышқылдың, судың деңгейін реттейді; 9. қорғаныштық қызмет атқарады (қанды ұйыта алады).
Қанның құрамы. Қан дәнекер ұлпасының сұйық түрі. Ағзада болатын қанның мөлшері адамның дене салмағына байланысты 4,5-5 л. Қанның құрамы — плазмадан{55%) және қан жасушаларынан (45%) тұрады .
Қан плазмасы (қан сарысуы) — қанның сарғыштау түсті сұйық бөлімі. Егер қанды ыдысқа құйып тұндырса, ыдыста 3 қабат айқын білінеді. Соның ең үстіңгі сарғыш түсті мөлдірлеу қабаты плазма. Ал астыңғы қызыл түсті қабаты — қан жасушалары. Плазманың құрамында 90-92% су; 7-8% нәруыз (белок); 0,12% глюкоза; 0,7 0,ұ% май; 0,9% тұз болады. Бұлардан басқа сүтқышқылы, ферменттергормондар бар. Плазмадағы нәруыздар (7-8%) 3 топқа бөлінеді: альбуминдер (4,5%); глобулиндер (1,7-3,5 %) және фибриногендер (0.4). Фибриноген нәруызы қанның ұюына қатысады. Глюкоза — жасушалар үшін негізгі қуат көзі. Плазмада глюкоза мөлшері 0,04%-дан аз болса, ми жасушалары қатты қозып, бұлшақеттер жиырылып, құрысады, түйіледі. 
Қан жасушаларына — эритроциттер (қанның қызыл түсті жасушалары), лейкоциттер (қанның түссіз жасушалары) және тромбоциттер (қан пластинкалары) жатады . 
Қан жасушалары: 1– қанның эритроцит жасушалары:
Адамның эритроциттерінің диаметрі 7,5 мкм, қалыңдығы 1-2 мкм. Қанның 1 мм3-де шамамен 4,5–5 млн, жаңа туған нәрестенің 1 мм3 қанында 6-7 млн эритроцит бар. 3 айдан соң оның мөлшері азайып, қалыпты мөлшерге (5 млн) келеді. Эритроциттердің қызыл түсі гемоглобинге (латынша «haіma» – гемоглобиннің құрамында темір бар нәруызы жоқ бөлігі, «globus» – нәруызды бөлігі) байланысты. Гемоглобин – қанның қызыл түсті пигменті.
Гемоглобин құрамында темір (гем) және нәруыздық бөліктер (глобин) кіреді. 
- қанның 1мм көлемінде 4,5-5млн эритроцит бар.
- олардың ортасы қысыңқы тегершік пішінді . Бұл эритроциттердің бетін 1,5 есе үлкейтеді 
және газдардың мол көлемде алмасуына бейімірек келеді. 
- орташа тіршілік ұзақтығы 120 күн.
- сүйектің қызыл кемігінде түзіледі. 
- бауыр мен көкбауырда жойылып отырады.
- қызметі: өкпеден ұлпаларға оттегіні, ал ұлпалардан өкпеге көміртегіні тасымалдайды.

Practice

( to consolidate the material, to check understanding of the topic)

8 min

T: Now let’s move on to practical activity. I want you to work in 4 groups and solve the task. (Teacher gives students the envelope with task on it. Attachment 1).

Ss: Students do creative activity.

T: Now, I want you to look at the picture on page 46 and stick the names of the blood composition on your posters. When you finished I want you to look at definitions and match them with words on your projects (Attachment 2).

ICQ: Do you have to write or stick the names? (Stick). Do you have to imagine definitions or match them? (Match)

Production (to speak and present the lymphatic system)

10 min

T: Well done. Good job! Now I want you to present your posters and speak about Blood and its functions. Make sure that you covered questions on page 47 in “Literacy” box.

ICQ: Do you have to speak about Lymphatic System? (No, we have to speak about Blood System)? Do you have to answer the questions on page 47 in “Literacy” box? (Yes)

Ss: Students present their projects and speak about their topic.

Reflection (to reflect on what they have studied)

3

T: Good job! Thank you. Now, I want you to take stickers and post your tweets about today’s lesson (Attachment 3).

Conclusion (to finish the lesson and set the homework)

2

Now, I’d like to recap. Today we have explored the topic of “Blood and its functions”. The key things to takeaway is that it has 4-basic functions: transportation, maintaining balance, defense and clotting. For the next lesson I want you to read the paragraph on pages 46 and 47 again and do the “Research time” box. Remember this homeworks is not optional, you must be ready for the next lesson. Have a nice day! I will see you on _____


Attachment 1


Blood Қан - Кровь


Erythrocytes Эритроциттер Эритроциты

Leukocytes – Лейкоциттер – Лейкоциты


Platelets –Тромбоциттер – Тромбоциты


Plasma – Плазма – Плазма


Oxygen –Оттегі - Кислород


Carbon dioxide - Көмір қышқыл газы - Углекислый газ


Blood vessel - Қан тамыры - Кровеносный сосуд


Heart Жүрек - Сердце


Iron Темір - Железо






















Attachment 1

Ағылшынша

Қазақша

Орысша

1

Blood

Қан


2

Erythrocytes


Эритроциты

3

Leukocytes


Лейкоциты

4

Platelets

Тромбоциттер

Тромбоциты

5

Plasma

Плазма


6


Оттегі

Кислород

7

Carbon dioxide

Көмірқышқыл газы


8


Қан тамыры

Кровяной сосуд

9

Heart


Сердце

10

Iron

Темір

































Attachment 2


Blood


is a fluid which flows in our body through vessels.

Erythrocytes


a red blood cell, which is typically a biconcave disc without a nucleus

Leukocytes


a white blood cell, they help the body fight infection and other diseases

Platelets


take part in rolling blood


Plasma


is the liquid part of blood, which contains water and nutrients

Anemia


is when a human has a low number of erythrocytes

Clotting

during injury, blood loss is prevented due to the platelets

Defense

Leucocytes destroy invading viruses, bacteria and other foreign substances in the blood

Maintaining balance

Blood helps maintain internal balance by regulating pH, water, and temperature levels


Attachment 3





Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 4 Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 2























Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 1 Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 1 Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 1









Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 3 Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 3 Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 3 Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 1

Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 3

















Облачко с текстом: прямоугольное со скругленными углами 3











Scaffolding for Presentation


Tips for giving Presentation

Think about the aims of your presentation. Do you want to inform or entertain your audience?

Think about your audience. Do they already know anything about the topic? Why are they listening to your presentation? Choose the most suitable content for them.

Make eye contact with the audience and try to sound confident when you give your presentation. Make some notes and use these to remember what comes next, but don't just read things aloud.

Speak in a loud, clear voice. Make sure you don't speak too quickly and rush your presentation.

Useful language

Starting a presentation

  • Hi, I’m Sam. Today, Maria and I are going to talk about ...

  • I'd like to start by saying ...

Introducing a topic

  • First, ... / Firstly, … / First of all, …

  • Finally, ...

  • Another thing is that ...

  • It's also true that ...

  • Last but not least, ...

  • Let me now move on to …

  • Let's talk about …

  • What's more, ...

Handing over to another speaker

  • Mario will now tell you about …

  • OK, back to Maja.

Ending the presentation

  • In conclusion, …

  • To sum up, …


Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!