Ашық сабақ, ҚМЖ, көрнекілік, презентация жариялап
2 млн. ₸ табыс табыңыз!
0 / 1
Материалға шағымдану
Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Шағым жылдам қаралу үшін барынша толық ақпарат жіберіңіз
Сіздің сұранысыңыз сәтті жіберілді!
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
1 бонус = 1 теңге
Бонусты сайттағы қызметтерге жұмсай аласыз. Мысалы келесі материалды жеңілдікпен алуға болады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Түсінікті
2024-2025 оқу жылына арналған
қысқа мерзімді сабақ жоспарларын
Жүктеп алғыңыз келеді ме?
Blood and its functions 8 class
Материал туралы қысқаша түсінік
8 сыныпқа арналған үш тілділікке байланысты құрастырылған "Қан және оның қызметі" деген тақырыпта жасалған биология пәнінің сабақ жоспары.
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады.
Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады.
Толығырақ
01 Желтоқсан 2018
831
2 рет жүктелген
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
Topic Blood and its functions Date Class 8 grade Teaching aims to generalize and consolidate knowledge about the structure of the blood cells
to find the correspondence between the structure of the blood cells and the function it performs
to know the features at the structure and functions of blood and blood cells Content objectives By the end of the lesson students will be able to:
make generalizations and conclusions information about of the blood
give definition
know about the structure of the blood
use information about the composition of blood in practise Language objectives Lexis: blood cells, structure of blood, plasma proteins, hemoglobin, red blood cells, white blood cells, clothing, fibrinogen, nutrients such as water, glucose, amino acids, minerals and vitamin
Functional language: comparing, explaining , discussing, analyzing, sorting the cards, describing Assessment generalize and consolidate knowledge about the structure of the blood cells.
find the correspondence between the structure of the blood cells and the function it performs
know the features at the structure and functions of blood and blood cells Cognition working with definitions and doing research about the topic of Blood and its functions Culture By the end of the lesson students will be able to:
understand that the blood cells have different functions Communication
Examples of communication:
discussing features of blood and blood cells
comparing blood cells
describing pictures of blood cells and blood Content working with text about blood and functions of blood and present understanding of definitions Materials Books, A4 papers, envelop, pictures with composition of blood, blood cells, presentation, cards
Stage / Aim Time
40 m Procedure Lead in 2 min T: Hello everyone. Please, I want you to sit down. I want you to open the copybooks and write down the date. Todays lesson is going to focus on Blood and its functions. After todays lesson you will be able to understand the functions and structure of blood, to explain why doctors ask blood analysis report from patients. We will start with Explanation and we will finish with Activity. Warm up
( to set the context and activate prior knowledge) 3 min T: Before we start I want you to open the books on page 46 and think about why do doctors analyze the blood of a patient who has symptoms like vomiting, stomachache, diarrhea and etc.?
Ss: Students brainstorm
T: Well done. Now, Lets work with new terminology. There is one Traffic Light on each table. I want you to look at new words and place the words that you know on Green light, the words that you might know on Orange light and the words that you dont know on Red light.
Ss: Students place words on corresponding places and discuss it in groups and with teacher. Presentation
( to present the Lymphatic system) 12 min T: Now, moving on to Explanation lets open the text on pages 46 and 47 and listen to me?
ICQ: Do we have to read the text on page 46 or 64? (46)? Do you have to read the text or listen to me? (Listen to you)
Қанның құрамы мен қызметі. Ағзаның ішкі ортасына қан, ұлпа сұйықтығы, лимфа жатады.Қанның қызметі: 1. адам ағзасында қан әрбір мүшені, дененің әрбір жасушасын бірімен-бірін өзара байланыстырады; 2. оттегін өкпеден ұлпаларға жеткізіп, көмірқышқыл газынан тазартады; 3. қорек заттарды асқорыту мүшелерінен ұлпаларға жеткізеді; 4. ағзаның соңғы қажетсіз өнімдерін бүйрекке және т. б. мүшелерге тасымалдайды; 5. дене температурасының тұрақтылығын сақтайды; 6. ағзаны зиянды микробтардан қорғайды; 7. ішкі секреция бездерінен бөлінетін гормондарды тасымалдайды; 8. жасушаларда қышқылдың, судың деңгейін реттейді; 9. қорғаныштық қызмет атқарады (қанды ұйыта алады).Қанның құрамы. Қан дәнекер ұлпасының сұйық түрі. Ағзада болатын қанның мөлшері адамның дене салмағына байланысты 4,5-5 л. Қанның құрамы — плазмадан{55%) және қан жасушаларынан (45%) тұрады .Қан плазмасы (қан сарысуы) — қанның сарғыштау түсті сұйық бөлімі. Егер қанды ыдысқа құйып тұндырса, ыдыста 3 қабат айқын білінеді. Соның ең үстіңгі сарғыш түсті мөлдірлеу қабаты плазма. Ал астыңғы қызыл түсті қабаты — қан жасушалары. Плазманың құрамында 90-92% су; 7-8% нәруыз (белок); 0,12% глюкоза; 0,7 0,ұ% май; 0,9% тұз болады. Бұлардан басқа сүтқышқылы, ферменттергормондар бар. Плазмадағы нәруыздар (7-8%) 3 топқа бөлінеді: альбуминдер (4,5%); глобулиндер (1,7-3,5 %) және фибриногендер (0.4). Фибриноген нәруызы қанның ұюына қатысады. Глюкоза — жасушалар үшін негізгі қуат көзі. Плазмада глюкоза мөлшері 0,04%-дан аз болса, ми жасушалары қатты қозып, бұлшақеттер жиырылып, құрысады, түйіледі.Қан жасушаларына — эритроциттер (қанның қызыл түсті жасушалары), лейкоциттер (қанның түссіз жасушалары) және тромбоциттер (қан пластинкалары) жатады .Қан жасушалары: 1– қанның эритроцит жасушалары:Адамның эритроциттерінің диаметрі 7,5 мкм, қалыңдығы 1-2 мкм. Қанның 1 мм3-де шамамен 4,5–5 млн, жаңа туған нәрестенің 1 мм3 қанында 6-7 млн эритроцит бар. 3 айдан соң оның мөлшері азайып, қалыпты мөлшерге (5 млн) келеді. Эритроциттердің қызыл түсі гемоглобинге (латынша haіma – гемоглобиннің құрамында темір бар нәруызы жоқ бөлігі, globus – нәруызды бөлігі) байланысты. Гемоглобин – қанның қызыл түсті пигменті.Гемоглобин құрамында темір (гем) және нәруыздық бөліктер (глобин) кіреді.- қанның 1мм көлемінде 4,5-5млн эритроцит бар.- олардың ортасы қысыңқы тегершік пішінді . Бұл эритроциттердің бетін 1,5 есе үлкейтедіжәне газдардың мол көлемде алмасуына бейімірек келеді.- орташа тіршілік ұзақтығы 120 күн.- сүйектің қызыл кемігінде түзіледі.- бауыр мен көкбауырда жойылып отырады.- қызметі: өкпеден ұлпаларға оттегіні, ал ұлпалардан өкпеге көміртегіні тасымалдайды.
Practice
( to consolidate the material, to check understanding of the topic)
8 min
T: Now let’s move on to practical activity. I want you to work in 4 groups and solve the task. (Teacher gives students the envelope with task on it. Attachment 1).
Ss: Students do creative activity.
T: Now, I want you to look at the picture on page 46 and stick the names of the blood composition on your posters. When you finished I want you to look at definitions and match them with words on your projects (Attachment 2).
ICQ: Do you have to write or stick the names? (Stick). Do you have to imagine definitions or match them? (Match) Production (to speak and present the lymphatic system) 10 min T: Well done. Good job! Now I want you to present your posters and speak about Blood and its functions. Make sure that you covered questions on page 47 in Literacy box.
ICQ: Do you have to speak about Lymphatic System? (No, we have to speak about Blood System)? Do you have to answer the questions on page 47 in Literacy box? (Yes)
Ss: Students present their projects and speak about their topic. Reflection (to reflect on what they have studied) 3 T: Good job! Thank you. Now, I want you to take stickers and post your tweets about todays lesson (Attachment 3). Conclusion (to finish the lesson and set the homework) 2 Now, Id like to recap. Today we have explored the topic of Blood and its functions. The key things to takeaway is that it has 4-basic functions: transportation, maintaining balance, defense and clotting. For the next lesson I want you to read the paragraph on pages 46 and 47 again and do the Research time box. Remember this homeworks is not optional, you must be ready for the next lesson. Have a nice day! I will see you on _____
Attachment 1
Blood – Қан - Кровь
Erythrocytes – Эритроциттер – Эритроциты
Leukocytes – Лейкоциттер – Лейкоциты
Platelets –Тромбоциттер – Тромбоциты
Plasma – Плазма – Плазма
Oxygen –Оттегі - Кислород
Carbon dioxide - Көмір қышқыл газы - Углекислый газ
Blood vessel - Қан тамыры - Кровеносный сосуд
Heart –Жүрек - Сердце
Iron – Темір - Железо
Attachment 1
№
Ағылшынша
Қазақша
Орысша
1
Blood
Қан
2
Erythrocytes
Эритроциты
3
Leukocytes
Лейкоциты
4
Platelets
Тромбоциттер
Тромбоциты
5
Plasma
Плазма
6
Оттегі
Кислород
7
Carbon dioxide
Көмірқышқыл газы
8
Қан тамыры
Кровяной сосуд
9
Heart
Сердце
10
Iron
Темір
Attachment 2
Blood
is a fluid which flows in our body through vessels.
Erythrocytes
a red blood cell, which is typically a biconcave disc without a nucleus
Leukocytes
a white blood cell, they help the body fight infection and other diseases
Platelets
take part in rolling blood
Plasma
is the liquid part of blood, which contains water and nutrients
Anemia
is when a human has a low number of erythrocytes
Clotting
during injury, blood loss is prevented due to the platelets
Defense
Leucocytes destroy invading viruses, bacteria and other foreign substances in the blood
Maintaining balance
Blood helps maintain internal balance by regulating pH, water, and temperature levels
Attachment 3
Scaffolding for Presentation
Tips for giving Presentation
Think about the aims of your presentation. Do you want to inform or entertain your audience?
Think about your audience. Do they already know anything about the topic? Why are they listening to your presentation? Choose the most suitable content for them.
Make eye contact with the audience and try to sound confident when you give your presentation. Make some notes and use these to remember what comes next, but don't just read things aloud.
Speak in a loud, clear voice. Make sure you don't speak too quickly and rush your presentation.
Useful language
Starting a presentation
Hi, I’m Sam. Today, Maria and I are going to talk about ...
I'd like to start by saying ...
Introducing a topic
First, ... / Firstly, / First of all,
Finally, ...
Another thing is that ...
It's also true that ...
Last but not least, ...
Let me now move on to
Let's talk about
What's more, ...
Handing over to another speaker
Mario will now tell you about
OK, back to Maja.
Ending the presentation
In conclusion,
To sum up,
Today I have learnt...
My biggest success today has been
Today I have tried to
Today I have tried to
Today I have tried to
Today I have tried to
A question I still have is
A question I still have is
A question I still have is
A question I still have is
A question I still have is
Материал ұнаса әріптестеріңізбен бөлісіңіз
Ашық сабақ, ҚМЖ, көрнекілік, презентация
жариялап табыс табыңыз!
Материалдарыңызды сатып, ақша табыңыз.
(kaspi Gold, Halyk bank)