Мақала тақырыбы:
« 3-сыныпта
жаратылыстану сабағында дидактикалық ойындарды
қолдану арқылы оқушылардың ой-өрісін
дамыту »
Аңдатпа: Бұл мақалада бастауыш
сыныптағы жаратылыстану сабағында дидактикалық
ойындарды қолдану арқылы оқушылардың ой-өрісін
дамыту мәселесі туралы айтылады. Бұл менің зерттеуімнің
өзектілігін түсіндіреді.Ал менің зерттеуімнің
тақырыбымен анықталды: "3 сыныпта жаратылыстану
сабағында дидактикалық ойындарды қолдану арқылы
оқушылардың ой-өрісін дамыту құралы ретінде".
Бастауыш сыныпта "Жаратылыстану" пәнін оқытудың
негізгі мақсаты мен өзектлігі анықталады. Жаратылыстану
сабақтарындағы дидактикалық ойындардың негізгі
рөлі-олар оқыту, нақты және жалпыланған білімді
қалыптастыру, оларды әртүрлі жағдайларда қолдану
үшін пайдалануын анықтаймыз.
Бастауыш сыныпта
"Жаратылыстану" пәнін оқытудың негізгі мақсаты
–оқушылардың әрі қарай жаратылыстану ғылымы
пәндерін (биология, физика, химия) оқуға,зерттеуге дайындау,
күнделікті өмірде (табиғатта, мектепте,үйде) көрген, үдерістер мен
әртүрлі құбылыстары түсіндіру, сипаттау үшін алған білімдерін
болашақта пайдалана білу дағдыларын
қалыптастыру.
Оқыту мақсатын жүзеге асыруға арналған
ойындарды- дидактикалық ойындар дейміз. Дидактикалық ойындар
оқушының сөйлеу, байқампаздық, есте сақтау, елестету, сенсорлық
бағдарын, ойлау қабілеттерін
дамытады. Дидактикалық
ойындардың мақсаты-оқушылардың алған білімдерін
тәжірибе жүзінде қолдана білуін қалыптастыру.
Дидактикалық ойын жаратылыстану пәнінің барлық
дерлік сабақтарында қолдануға болады және бастауыш
сынып оқушыларын оқыту мен тәрбиелеудің басқа
түрлерімен біріктірілген және өзара байланысты
тұтас педагогикалық процеске енеді. Дұрыс құрылған
әрі қызықты дидактикалық ойын жаратылыстану
сабақтарында оқушылардың білімін арттыруына септігін
тигізеді.
Жаратылыстану
сабақтарындағы дидактикалық ойындардың негізгі
рөлі-олар оқыту, нақты және жалпыланған білімді
қалыптастыру, оларды әртүрлі жағдайларда қолдану
үшін пайдаланылады.
Дидактикалық
ойындардың 500-ден астамы бар. Көбінесе ойындар
оқыту мен тәрбиенің мазмұнымен байланысты болады. Мен
дидактикалық ойындардың жіктелуін төмендегідей ұсынғым
келеді:
* сенсорлық тәрбие
ойындары,
* сөздік
ойындар,
* табиғатпен таныстыру
ойындары,
* математикалық
түсініктерді қалыптастыру
бойынша
Материалмен
байланысты ойындар:
* дидактикалық
ойыншықтармен ойындар,
* үстел-баспа
ойындары,
* сөздік
ойындар,
* жалған
ойындар.
Ойындардың мұндай
топтамасы балалардың танымдық іс — әрекетіне,
оқуына баса назар аударады, бірақ дидактикалық
ойынның негізі-балалардың ойын іс-әрекетінің
ерекшеліктерін, ойын әрекеттері мен ережелерін,
ойын міндеттерін, балалардың өмірін ұйымдастыруды,
тәрбиешінің басшылығын жеткілікті түрде
ашпайды.
Осылайша, біз
сабақтарда өткізілетін кез-келген ойын
техникасының негізгі келесі принциптер болуы
керек екенін көреміз:
*
Дидактикалық
материалдың
өзектілігі (Көрнекі құралдар) іс
жүзінде балаларға тапсырмаларды ойын ретінде
қабылдауға, қызығушылық сезінуге, дұрыс нәтиже
алуға мүмкін болатын шешімдердің ең жақсысына
ұмтылуға көмектеседі.
*
Ұжымшылдық
- балалар топқа бөлу
арқылы балалардың бір ұжым екенін сезіндіру, жоғары
деңгейдегі мәселелерді шешуге қабілетті және
көбінесе күрделірек біртұтас ұжымды біріктіруге
мүмкіндік береді.
*
Бәсекелестік
- оқушының тапсырманы
бәсекелеске қарағанда тезірек және сапалы
орындауға деген ұмтылысын тудырады, бұл бір
жағынан нақты қолайлы нәтижеге қол жеткізуге және
екінші жағынан тапсырманы орындау уақытын
қысқартуға мүмкіндік береді. Жоғарыда аталған
принциптердің
мысалы кез-келген
командалық ойын бола алады: "не? Қайда?
Қашан?"(жартысы сұрақтар қояды-екіншісі оларға
жауап береді).
Келесі маңызды
педагогикалық шарт - "Жаратылыстану"
сабақтарындағы ойын жағдайлары жеке кезеңдерде
жасалады немесе бүкіл сабақ ойын түрінде
өткізіледі. Әсіресе оқушылар бүкіл сабақ ойын
түрінде өткізілгенді жақсы көреді. Тіпті ең пассивті
оқушылар ойынға үлкен ықыласпен кіреді, ойын
барысында жолдастарын артта қалып қоймауы үшін бар күшін
салады. Ойын барысында оқушылар өз бетінше ойлау,
зейін қою, білімге деген құштарлықты дамытады.
Қызығушылық танытқан оқушылар өздерінің белседілігін
байқамайды, идеялар, тұжырымдамалар қорын
толықтырады, жаңа нәрселерді үйренеді, есте
сақтайды, ерекше жағдайларда басшылыққа алады,
дағдыларды, қиялды дамытады. Сонымен қатар, өз
жұмысының нәтижесі оң эмоцияларды тудырады, бұл
оқытудың қосымша мотивациясын
тудырады.
«Жаратылыстану»
сабағында қолданылатын дидактикалық
ойындар
«Не
өзгерді?»
Мақсаты: Көру арқылы ойлау
қабілеттерін арттыру.
Көнекіліктер:
Жеміс пен көкөністің
мульяжы.
Ойын
барысы: Тәрбиеші жеміс пен
көкөністің бір-екі түрін араластырып қойып,
балаларға көздерін жұмуын сұрайды. Сол арада жеміс
пен көкөністің арасынан біреуін алып жасырып
қояды. Көзін ашқан балалардан не өзгергенін сұрайды.
Ойын осылай жалғасады, барлық балалармен бірге
ойналады.
«Жыл
мезгілдері»
Мақсаты:Балалардың жыл
мезгідері туралы білімдерін бекіту,мезгілдерді
атауларын үйрету (қыс,көктем,жаз,күз). Мезгіл
өзгерістерін талқылау.
Көрнекіліктер: Жыл мезгілдері
суреттері мен
карточкалары.
Ойын
барысы:Тәрбиеші балалардан
жылдың қай мезгіліекенін сұрайды. Жыл мезгілі төрт
бөліктен тұрады,әр бөлікке сәйкес мезгілдердің
ерекшелік карточкасы бар.Балалар жыл
мезгілдерінің өзгерістері карточкасын алып сәйкес
келетін мезгілдерге қойып шығады.(мысалы: қыс
мезгіліне қар,шырша,аққала
т.б.)
«Гүлдерді
күтеміз»
Мақсаты:балалардың табиғатты
рухани бағалау мәдениетін, гүлдерді дұрыс
күтіп-баптау, яғни суару, қопсыту дағдыларын
қалыптастыру. Гүлдердің түрлерін (көпжылдық,
біржылдық, пияз тұқымдас, шөптекті, тұқымдас гүлдерді)
ажырата білуге үйрету. Гүлдер сұлулық белгісіекенін,
оларды күтіп-баптап, қамқорлыққаалу керектігін
түсінеді.
Ойын
шарты:гүлдердіекіге бөлу,дала
гүлдерін газонның қасынаіліп,ал бөлме гүлдерін үйдің
қасына қою , суреттер бойынша
әнгімелету.
«Құстарға қалай
көмектесеміз?»
Мақсаты:Балаларға құстар туралы
білім беру,білімдерін жетілдіре түсу. Суреттер
бойынша есте сақтау қабілетін дамыту. Құстарға
қамқорлықпен қарауға баулу.
Ойын
шарты:суреттер бойынша
құстарды екі топқа топтастыру. Балалар сұрақтарға
жауап береді, бір-бірінің жауаптарын
толықтырады.
- Қыстап қалатын
құстарға қалай
көмектесеміз?
-Құстар ұяны не үшін
салады?
-Құстардың денесін не
жауып тұрады?
"Тіршілік ету
ортасы"
Мақсаты: Балаларға барлық тіршілік
иелерінің тіршілік ету ортасы туралы білім беру,білімдерін
жетілдіре түсу. Жан-жануарларға құстарға қамқорлықпен
қарауға баулу.
Ойын
шарты: суреттер бойынша жан –
жануарларды және олардың тіршілік ету ортасын топтастыру.
Балалар сұрақтарға жауап береді, бір-бірінің
жауаптарын толықтырады.
Қорытынды: "Жаратылыстану"
сабақтарында қолданылатын дидактикалық ойындар
балалардың оқу-танымдық ой-өрісін арттыруға
көмектеседі. Соның арқасында олар тақырыпты жақсы
түсініп, сәйкесінше жақсы оқи бастайды. Жоғарыда
айтылғандарға сүйене отырып, егер сабақ
барысында дидактикалық ойындар қолданылса,
білімді игеру әлдеқайда оңай және нәтижелі болады
деп қорытынды жасауға болады. Оқушылар мен мұғалімнің
қарым – қатынасы жақсарады, оған көбірек сенеді және бұл
оқушылармен жұмыс жасау кезінде өте маңызды.
Сабақтардан кейін мен оларға жағымды эмоциялар
тудыратын оқушылар келесі сабақтарда өзін еркін
сезінеді, "оқушы" кешенінен арылады, бұл олардың
одан әрі үлгеріміне оң әсер
етеді.
Осылайша,
"Жаратылыстану" сабақтарында әртүрлі дидактикалық
ойындарды жүйелі қолдану бастауыш мектеп жасындағы
балалардың оқу-танымдық ой-өрісін арттырудың
тиімді құралы деп қорытынды жасауға болады
ойлаймын.