Мектепте поэзиялық
шығармаларды оқытудың жолдары.
Әдебет сабағындағы ең басты жұмыстардың біріне
оқушылардың поэзиялық шығарманы қабылдауы, одан әсер алуы, көркем
туындыны бүкіл бітім – болмысымен түсіне білулері жатады. Яғни
мұғалім осы мақсатпен ізденуі керек, осы мақсатта оны жүзеге
асырудың ең тиімді деген әдіс – тәсілдерін сұрыптай отырып
пайдалануы керек. Оқушының поэзиялық шығарманы қабылдау
белсенділігін, әсерлі сезімін дамытудың жолдарын қарастыруы керек.
Оқушылардың рухани дүниесін байыта отырып эстетикалық, көркемдік,
сезімдік, адамгершілік, азаматтық тәрбие беру; әдеби мұраны және
онда бейнеленген құбылысты эстетикалық қабылдауына қажетті білім
және біліктілікпен қаруландыру; ауызекі және жазбаша тіл мәдениетін
қалыптастыру. Бір сөзбен айтқанда, жеке тұлғаны дамыту,
қалыптастыру болып табылады. Поэзиялық шығарманы оқыту міндеттері:
оқушының - поэзиялық шығарманы оқуға деген қызығушылығын ояту,
жоғары эстетикалық талғам мен қажеттілікті қалыптастыру; - сөз
өнерінің ерекшеліктерін түсініп, тануға, ой көзімен зерделеуге
негіз болатын білім, икем – дағдылар
қалыптастыру.
Лирика – дара ойдың нәтижесі, ондағы ой шексіз
кең. Лирика ақын жүрегінің тереңінен шыққан сезім ой-көрініс екенін
аңғарту лириканың табиғаты, сипаты, түрлері жайында айтылған
төмендегідей пікірлердің мән-мағынасын ашу. «Поэзия – өнердің асыл
тегі, өмірдің әрі мен нәрі, қайнап қорытқан жамбысы», - (В.
Белинский)
«Лирика – поэзияның жаны лирика мылқау түйсікке
тіл бітіріп, образ жасайды», (Ә.Тәжібаев) «Лирика – өмір құбылысына
ақынның көзқарасы, түсінуі, сезімі, күйініші, сүйініші, онда адам
өмірінің асқақтығы да , кейде қоңыр күйі де көрінеді»(Қ.Жұмалиев)
«Лирика – нұрлы ой, ішкі сырлы дүние жанры, Лирикадағы бас қаһарман
ақынның өзі . Лириканың күші әсерлілігінде» - (З. Қабдолов)
«Поэзияда қорытындылау, жинақтау мен даралау, ортақ сипаттар
ұштасып, ұласып жатады. Осы екі жағы тұтасып, бірігіп келгенде ғана
көркем бейне туып, өмірдің көркем суреті жасалады»
(З.Ахметов)
Поэзия!
Менімен егіз бе едің?
Мен
сені, сезесің бе неге іздедім?
Алауыртқан таңдардан сені
іздедім,
Қарауытқан таулардан сені іздедім. (М.Мақатаев)
Лирикалық шығармаларда эмоция, сезім басым болады. Лирика – дара
ойдың жемісі, ол шабытты жыр. Оқырманның жан дүниесіне әсер ете
алмаған өлең нағыз өнер бола алмайтынын оқушылардың түсінуі үшін
оқытушы тарапынан жуйелі түрде жүргізілетін әр түрлі іс-әрекеттер
қажет. Лирикадағы ерекше компоненттердің бірі саналатын сөз сырын
оқушыларға жеткізуде оған эстетикалық талдау барысындағы әр түрлі
дайындық жаттығулары керек. Оқушы назарын ақын өлеңіндегі эмоциялық
және логикалық бірлікті тануға, шығарманың бөлімі мен бөліктерін
байланыстыра қарап, ақынның айтар ойын, мазмұн мен форма бірлігін
анықтауға аударып отыру керек.
Сондай-ақ шығарманың әсем сазы, ақынның сөз
қолданысы оқушыны ой құшағына бөлейтіндей, мәнерлеп оқу, проблемалы
оқу, т.б. арқылы бар ынта-ықыласын туындыға аудару барысында арнайы
әдеби тапсырмаларды орындатқан дұрыс.
Адам сезіміне жүрек дірілі – лупілінің суретін
салу тек лириканың ғана қолынан келеді. Лирикалық туындыны ұлы
сыншы В.Белминсукии музыкаға балайды әннің әсем сазы тек музыкалық
аспапта ойналғанда ғана немесе керемет әнші шеберлікпен төгілте
орындағанда ғана адамның бүкіл жан дүниесіне әсер
етеді.
Мұнда лириканың барлық ырғақ сазы, барлық тынысы,
әуені тоғыса келіп, естілуі қажет. Сонда ғана берер әсері мол
болмақ. Лириканы түсініп оқытудың негізі біріншіден, ақыннң сөз
сырына үңілу, айтар ойын түсіну, өзіндік тұжырым жасап, ой құшағына
бөлену, туындыға оқушының қызығушылығын ынта ықыласын туғызуда
болып табылады. Лириканы талдап, танып білуде оқытушы көптеген әдіс
тәсілдерді пайдаланады. Ең бастысы оқушының өзіндік әс- әрекетіне,
ой пікір еркіндігіне жол берген дұрыс. Лириканың басты бір
ерекшелігі- ондағы көркемдік және суреттеу құралдарының көп
кездесетіні, оқушы олардың қалай қолданылып тұрғанына ерекше көңіл
бөлуі керек. Оқушы лириканы қабылдауға әзір болуы үшін мәтінмен
жүргізілетін жұмыс түрлерінің маңызы зор. Өлең құрылысы туралы
теориялық ұғымдар оқушылардың жас ерекшеліне байланысты беріледі,
түсініксіз сөздер мен ұғымдар, мәтінге жоспар жасау т. б.
Мұғалімнің түсінік сөзі, оқушы мен оқытушы арасындағы сұрақ – жауап
түрінде келуі мүмкін.
Лирика даралығы
дегеніміз жалпылық, жинақтаушылық мәнге йе ақын
сезімінің жалыны, ой тереңдігі, қоғамдық талапқа, сұранысқа жауап
беруі, - деген Ә.Тәжібаев сөздерінде үлкен мән
жатыр.
Демек шынайы көркем лирика- дамгершілік биік
мұраттарға тәрбиелеуші, адамзаттың эстетикалық арманың асқар шыңы.
Ол оқушылардың қызығушылығын арттырып, ойлау жүйесін дамытады, осы
бағытта ол психологиямен, дидактикамен сабақтасып оқыту, тәрбиелеу
мәселелеріне өз үлесін қосады.Лирикалық шығармаларды оқытуда
оқушылардың шығармашылық жұмыстарына да ерекше көңіл бөлу
керек.