Шығыс Қазақстан
облысы
білім
басқармасы
Өскемен қаласы
бойынша
білім
бөлімінің
«№27орта
мектебі»КММ
қазақ тілі мен әдебиеті
пәндерінің
мұғалімі Байсалбаева
Ж.З
Мың бір мақал, жүз бір
жұмбақ
Мақсаты: оқушылардың тапқырлық,
ізденімпаздық, танымдық қасиетін қалыптастыру, өз ойын тиянақты
жеткізуін дамыту.
Кіріспе
сөз.
А. Байтұрсынов – қазақ
әдебиеттану ғылымының негізін салған, тұңғыш әдебиет теориясын
жазған ғұлама ғалым, ұлы ойшыл.
А. Байтұрсыновтың
ғалым-теоретик, эстетик-сыншы тұлғасын айқындап беретін күрделі,
толымды, жаңашыл туындысы – Ташкентте 1926 ж. басылған «Әдебиет
танытқыш» деген кітабы. Араға 2-3 жыл салып, авторы ұсталып кеткен
соң, бұл еңбек көпшілік арасына мол тарап үлгермеді. Бірақ қазақтың
ұлттық әдебиет тануының ғылыми негізі, методологиялық арналары,
басты-басты терминдері мен категориялары түп-түгел осы кітапта
қалыптастырылған. Мысалы, мақал туралы былай деп беріледі: Мақал да
тақпаққа жақын, салт-санасына сәйкес айтылған пікірлер. Тақпақтан
гөрі мақал маңызды, шын келеді.
Міне, бүгінгі біздің
ойынымызға келген мақалшылармен таныс
болыңыздар.
1.
2.
3.
Ойынымыздың бірінші
кезеңі «Алғашқы
айналым».
-
Өздеріне ұнайтын мақалдарын
айтқызу.
-
«Мақалды
жалғастыру».
-
Алтау ала болса ауыздағы
кетеді, ...
(Төртеу түгел болса төбедегі
келеді).
-
Өнер – ағып жатқан
бұлақ,
(Ғылым – жанып тұрған
шырақ).
-
Қына тасқа
бітеді,
(Білім басқа
бітеді).
-
Мал жұтайды, (өнер
жұтамайды).
-
Ақпейіл болсаң ас
жерсің,
(Тәкаппар болсаң тас
жерсің).
-
Адал дос жаныңды
сақтайды,
(Аяр дос малыңды
жақтайды).
-
Еріншек екі
істер,
(Ақыры бармағын
тістер).
Ұпайы аз мақалшыны ойыннан
шығарамыз.
Екі мақалшы ойынды
жалғастырады.
Біреуі мақал айтады, екіншісі
соның ішіндегі сөзге мақал құрады. Осылай алма-кезек
айтылады.
Мақалшылар жеңімпазын
анықтау.
ІІ. Көрермендер
көзайымы.
Айтылған сөздерге мақал
құрау.
-
Тіл. (Тіл тас жарады, тас
жармаса, бас жарады)
-
Көз. (Көз – қорқақ, қол –
батыр)
-
Түйе. (Көрмес түйені де
көрмес)
-
Ана. (Ананың көңілі
балада...)
-
Дұшпан.
-
Ұрлық.
ІІ айналым «Жұмбақшылар
сайысы» (Ортаға жұмбақшыларды
шақырамыз)
1.
2.
3.
Жұмбақтар
шешеміз.
-
Мүйізінен
таралған.
Жанға шипа дәрі алған.
(Марал)
-
Өзіне шап-шақ, Киген қалпағы
аппақ,
Балалар тұр қаптап.
(Бақбақ)
-
Қабы –
сояу,
Діңі – бояу.
(Қарындаш)
-
Білім менен
тәлім,
Парақты
ашқанда
Беттерінен мәлім.
(Күнделік)
-
Жалқаумен бір
жүретін,
Құдды қармақ
ілетін.
Жоламайды
зерекке,
Сабақтарын білетін.
(Екілік)
-
Жалғас жатқан қос
шеңбер,
Бүйірінде
қақпасы.
Көрсең де оны дос
сендер,
Жақсы, жаман ортасы.
(Үштік)
Ұпай саны аз жұмбақшы ойыннан
шығады.
-
Екі жұмбақшы бір-біріне жұмбақ
жасырады.
-
Көрермендер
көзайымы.
Көрермендерге жұмбақ
жасыру.
-
Бунақты
көсеу,
Тармағы бесеу (Қол мен
Саусақ)
-
Қос жиек, Ортасы ақ сүйек
(Ерін)
-
Дөңнің сыртқы қабаты
–
Қарлығаштың қанаты
(Қас)
-
Қимылы
оңдырмас,
Кішкене қоңырбас
(Сіріңке)
-
Қос басы
жұмыр,
Жіңішке
құбыр
Ішіне жиған, Дәмі де шымыр
(Жілік майы)
-
Бір үйге көзсіз боп
кіресің,
Бұл үйден көреген боп шығасың
(Мектеп)
ІІІ айналым «Мақалшы мен
жұмбақшы жарысы»
-
Жұмбақшыға жұмбақ жасырылады.
Ал мақалшы шешуіне (жауапқа) мақал айтады.
-
Тұз шелекте тұрымтай ойнақшиды
(Көз)
-
Бір түкті
кілем,
Бір түксіз кілем (Жер,
аспан)
-
Көкте туып, жерде өлген
(Жаңбыр)
-
Сары атым аунаған жерге шөп
шықпас (От)
-
Мұрнында байлауы
бар,
Адамның айдауы бар
(Ине)
-
Аяқсыз, бірақ
жүгірер,
Бір күні болмас мүдірер
(Өзен)
-
Аяғы жоқ жүреді, сылқ-сылқ
күледі (Су)
ІҮ соңғы айналым «Жүйріктен
жүйрік озар жарысқанда»
Ақтық кезеңде ойын жеңімпазын
анықтаймыз.
«Туған жер» сөзіне 5 мақал
құрау.
-
Туған жердей жер
болмас.
Туған елдей ел
болмас.
-
Туған жердің түтіні де
ыстық.
-
Ит тойған
жеріне,
Ер туған
жеріне.
-
Туған жердің күні де
ыстық,
Түні де
ыстық.
-
Туған жер – алтын
бесік.
-
Ұлтарақтай болса да, ата қоныс
жер қымбат.
-
Туған жердің торғайы
тұрымтайдай көрінер.
-
Аққу көлін аңсайды, адам туған
жерін аңсайды.
-
Өзге жерде сұлтан
болғанша,
Өз еліңде ұлтан
бол.
Ү. Қорытынды. Мақал-мәтел-
ата-бабамыздан қалған өшпес мұра, тәрбиелік мәні зор рухани байлық,
парасатты тәрбиеші, әділ сыншы, адал ақылшы, епті елші. Сондықтан
да мақал-мәтелдерді жаттап, айтып
үйренейік.