ӨНДІРІСТІК ОҚУ
САБАҚТАРЫН ДУАЛДЫ – ОҚЫТУ ЖҮЙЕСІНДЕ ҚОЛДАНУ.
Түркістан облысы.
Мақтаарал ауданы, Атакент.
Н.О Мирзахметов Мақтарал
аграрлық колледжінің арнайы пән оқытушысы
Білім әлеуметтік қажеттілік. Білім –қоғамдық құндылықтардың
аса маңыздысы. Білім бар жерде алынбайтын қамал жоқ. Білім мен
тәрбие өте тығыз байланысты. Еліміздегі осы заманғы білімдену
жүйесі - халыққа сапалы білім беріп, білікті маман даярлаудың
бірден-бір жолы – елімізде дуалды оқыту жүйесін енгізу. Елбасымыз
Нұрсұлтан Назарбаев «Қазақстанның әлеуметтік жаңғыртылуы: Жалпыға
Ортақ Еңбек қоғамына қарай жиырма қадам» тұжырымдамасында ерекше
айта отырып, бұл жүйені іске асырудың бірден-бір жолы елімізде
дуалды оқыту жүйесін енгізуді атап көрсеткен. Дуалды оқыту
жүйесінің негізгі мақсаты-техникалық кәсіптік оқу орындарының жұмыс
беруші жеке шаруашылық мекемелерімен серіктестік ретінде бірлесе
отырып, осы нарық заманында бәсекелестікке төтеп бере алатын, жаңа
заманауи технологияларды, жаңа иновациялық техноло- гиялық
бағдарламаларды меңгере алатын дайын жұмысшы мамандар даярлау.
Білімгерлер өздері таңдаған мамандықтардың кәсіби тұрғыдан
жан-жақты игеріп қазіргі заманауи озық технологияны меңгеріп ары
қарай дамытуы керек. Сондықтан еліміздегі өндіріске қажетті
мамандар әзірлеу деңгейін көтеру міндетін әлеуметтік серіктестік
және теория мен тәжірбиенің үйлесімді болуынан дуалды білім беру
жүйесін енгізу қажет. Қазіргі кезде оқытудың тиімді жобасы дуалды
жүйесі кәсіптік техникалық колледждерде жұмысшы кадрлар даярлаудың
ең тиімді жолдары. Дуалды оқыту кәсіптік техникалық оқу орны
мен өндірісте бірге оқыту. Бұның ерекшелігі – еңбек нарығына
қажетті жас мамандарды даярлауға кәсіптік техникалық колледждер
ғана емес, сонымен қатар жұмыс беруші, өндірістік мекемелердің де
жауапкешілігі артады Қазіргі кезде еңбек нарығында білікті мамандар
тапшылығы болып қол күші жетпей жатады. Қалыптасқан жағдайда білім
беруді ұйымдастыру, яғни жас маманның өндірістік машықтандырудан
толық кәсіпті игеруіне жағдай жасау.
Дуалды оқыту жүйесі
дегеніміз - теорияны өндіріспен
ұштастыра оқыту технологиясы. Ол алғаш Германияда пайда
болып, негізі қаланды. Дуалды оқыту жүйесінің кәсіби мамандар
даярлауда тиімділігі мен нәтижелілігі зор екендігі тәжірибеде
дәлелденген. Дуалды оқыту жүйесі қазіргі дүние жүзілік тәжірибеде
бар дүние. Оның жарқын мысалдарының бірі - Германиядағы
кәсіптік-техникалық білім берудегі даярлаудың дуалдық жүйесі. Мұнда
оқушылар уақытының үштен екі бөлігінде еңбек ете жүріп өндірістен
қол үзбей оқиды, тек уақытының үшінші бөлігін теориялық оқуға,
білімді ұйымдастыруға арнайды. Бүгінгі таңда еңбек нарығында жоғары
білікті мамандар тапшылығы ерекше орын алуда. Қалыптасқан жағдайдың
негізгі себепшісі білім беру үрдісін ұйымдастыру және жүйедегі
мәселелер, яғни жас маманның бойынан табылуға тиісті тәжірибелік
дағды, білім мен тәжірибені талап ететін нақты өндірістік
жағдайлардан теориялық білім берудің алшақтап кетуі болып табылады.
Қалыптасқан жағдайда теория мен практиканың арасындағы алшақтықты
жою мәселесімен жұмыс берушіге күресуге тура келеді, себебі білікті
мамандармен қамтамасыз ету – бұл жетістікке қол жеткізудің кепілі.
Мұндай жағдайда жас мамандардың оқу үрдісінде алған білімдерін
жүзеге асыру жоспарланатын кәсіпорын қызметінің ерекшелігін ескере
отырып, қосымша оқу, тәжірибеден өту, қайта даярлау қажеттілігі
туындайды. Бүгінгі күннің болмысы кәсіби білім жүйесі алдында еңбек
нарығында бәсекеге қабілетті білікті мамандар даярлау, өз
мамандықтарын жетік меңгерген, өз мамандығы бойынша тиімді жұмыс
жасауға қабілетті, тұрақты кәсіби өсуге дайын, әлеуметтік және
оңтайлы кадрларды даярлауды талап етеді. Осыған байланысты қойылған
басты міндет - мемлекеттік құрылымдардың күшін біріктіру, жұмыс
берушілер мен оқу орындарын
облыстық
кәсіпорындар мен өнеркәсіптерді білікті мамандармен қамтамасыз ету
мәселесінде жұмылдыру. Әлеуметтік серіктестік аясында Мақтарал
гуманитарлық-экономикалық және агробизнес колледжі негізінен ауыл
шаруашылық саласына білікті жас кадрларды даярлау үшін өндірістік
мекемелермен келісім шартқа отырды. Соның ішінде негізгі әлеуметтік
серіктестер. Әлемдік тәжірибеге қарағанда, білім берудің дуалды
жүйесі мамандардың кәсіби дайындығын жоғарылатуға ықпал етеді.
Еңбек өнімділігі артады, халықтың көшіп – қонуы азаяды, әлеуметтік
шиеленіске жол берілмейді. Оқу үрдісіне дуалды білім беру жүйесін
сәтті енгізу келесі мәселелерді шешуге мүмкіншілік береді: 1.
Талапкерлердің кәсіби өзін өзі билеуі;
2. Оқу мекемесінің
тартымдылық беделінің артуы, студенттер контингетінің
жоғарылауы;
3. Оқушылардың қызығушылығы
мен сұранысына қарай бағдарламалар, элективті (икемді) курстар
бағдарламаларын әзірлеу;
4. Мамандықты тереңірек
ойланып таңдауға, социализация, тапқырлық пен шығармашылыққа
бейімдейтін біліктіліктің дамуы;
5. Дуалды жүйе бойынша
оқытылатын тұлғаның қажетті біліктілік пен еңбек дағдыларына,
кәсіби білімге ие болып еңбек нарығында сұраныс деңгейінің
жоғарылауы;
6. Бітірушілерді дайындау
деңгейінің жоғарылауы;
7. Бітірушілерді одан әрі
жұмысқа орналастыру, жұмыссыздықтың қысқаруы;
8. Бітірушілердің әлеуметтік
бейімделуі;
9. Білім беру мекемелерінің
жобаларды жүзеге асыру кезеңдерінде қосу арқылы кәсіпорындармен
өзара әрекеттесу аясын кеңейту;
10. Білім беру мекемелерінің
бәсекелесуге қабілеттілігін жоғарылату.
Бұл мақсатқа жетудің негізгі
сапалы білім беріп, дұрыс жолға бағыттаушы, оның кәсіби жетілуі
үшін қажетті жағдайларды жасаушы – өз пәнін жетік білетін, кәсіби
дағдылары, педагогикалық дарыны бар, жаңашылдыққа ұмтылатын, өзіне
сын көзбен қарай алатын оқытушылар мен оқу өндірістік шеберлері.
Колледжде біліктілікті көтеруге өте көп көңіл бөлінеді. Үстіміздегі
жылда әлеуметтік серіктестіктер базасында арнайы пән оқытушыларын,
өндірістік оқыту-үйрету шеберлерінің біліктілігін арттыру мен
тағылымдамадан өткізілуі ұйымдастырылды. Еңбек нарығы шарттарының
өзгеруін ескере отырып, білікті мамандар дайындау жүйесін құрудағы
әлеуметтік серіктестіктердің құрылымын белсенді пайдалану қажет.
Кәсіптік білім беру саласында әлеуметтік серіктестіктің байланысы
арқылы білім алушылардың таңдаған мамандық туралы түсініктерін
қалыптасады, оқу процесінде алған теориялық білімдерін тәжірибеде
пайдалану дағдыларын тереңдетеді, өндірістік жағдайда шешім
қабылдау іскерлігі қалыптасады. Мақтаарал
колледжінде аймақтық еңбек нарығының жоғары білікті
мамандарға қажеттілігін қанағаттандыру, білікті жұмысшы кадрларды
бірлесе даярлауға жұмыс берушілерді жұмылдыру мақсатында әртүрлі
істер жасалынуда. Әлеуметтік серіктестіктермен келісім шарттар
жылда жаңартылып отырады. «Электрмен қамтамасыз ету» мамандығына
байланысты жұмыс берушілер арасындағы келісім шарттар
жасалған.
Ынтымақтастық төмендегі
бағыттар бойынша жүзеге асырылады:
1. Кәсіпорынның
материалдық-техникалық базасын қолдану арқылы оқушылардың
тәжірибелік оқуын ұйымдастыру (құралдар мен арнайы жабдықтарды
қолдану мүмкіндігі беріледі).
2. Ары қарай жұмысқа
орналасумен өндірістік тәжірибеден өтуге үш жақты шарттар
жасау.
3. Өндірістік тәжірибе
бойынша жұмыс бағдарламаларын бірлесе әзірлеу.
4. Бірлескен конференциялар
мен семинарлар өткізу.
5. Оқу бітірушілердің қорытынды аттестациясы
кезеңінде кәсіпорын өкілдерінің мамандар
даярлау сапасын бағалауы.
Кәсіпорын өкілдері мемлекеттік біліктілік комиссиясына басшылық
етеді, диплом жобаларының жетекшілері болып табылады.
6. Кәсіпорындарда арнайы
пәндер оқытушыларының сынақ өтулерін ұйымдастыру.
Колледж түлектерін
дайындауда білімді тәуелсіз бағалау сапасы үрдісінде жұмыс
берушілер мен әлеуметтік серіктестер белсенді түрде қатысып
отырады.
Жұмыс беруші мекеме өкілдері
жыл сайын колледж бітірушілерін қорытынды аттестаттау жұмыстарына
қатысып, біліктілік, білімділік деңгейлерін сарапқа салады,
бағалайды.
Қамқоршылар кеңесі құрамынан
да табылған жергілікті мекемелер өндіріс талаптарын ескере отырып,
колледжге материалдық-техникалық базасын пайдалануға рұқсат етіп,
көмектесіп келеді, сондай-ақ оқытушылар мен білім алушылардың
өндіріс орындарында теориялық білім мен практиканы ұштастыруларына
да жағдай жасауда. Ал өз кезегінде тағылымдамалар оқытушылардың оқу
үдерісін жоғары деңгейде ұйымдастыруына мүмкіндік береді және білім
беру мен өндірістік үдерістерді барынша жақындатуға
көмектеседі.
Дуалдық жүйе бойынша
оқыту білім алушылардың кәсіби біліктер мен дағдыларды,
іскерліктерді тікелей жұмыс орнында меңгеріп, жан-жақты
кәсіби дамуына мүмкіндік беріп, түрлі жүйелердің – білім,
ғылым, өндірістің – өзара байланысын, өзара әсерін, өзара
кірігуін қамтамасыз ету арқылы кәсіптік білім беру жүйесінің
сапасын арттыратындығы сөзсіз. Дуалды білім беру жүйесі оқу
үрдісінде кәсіптік техникалық колледждер базасында қалыптасып,
жұмысшы мамандарды өндіріске бейімдеу қажет.