«№27 жалпы орта білім беретін
мектебі» КММ
Оқушыларды мәнерлеп
оқуға баулудың өзіндік
ерекшеліктері
Дайындаған:
Казанбаева Г.Ш
2017 оқу
жылы
Оқушыларды мәнерлеп оқуға
баулудың өзіндік ерекшеліктері
Қай ұстаз болмасын өз
шәкіртінің дұрыс сөйлеп, ойын шебер жеткізе білгенін қалайды. Бұл
орайда қазақ тілі мен әдебиеті пәні мұғалімдерінің рөлі ерекше деп
ойлаймын. Баланың сөз мағынасын, сөйлем мәнін ұғынуында мәнерлеп
оқудың да маңызы зор. Әдебиетті оқытуда мәнерлеп оқытуға көп мән
бере қарау керек. Сондықтан да мен шығармашылық жұмысымды
«Оқушылардың мәнерлеп оқуын жетілдіру» тақырыбында алып отырмын.
Алға қойған мақсатым:Шығарманы мәнерлеп оқыту арқылы оқушыны
танысып отырған әр кейіпкермен бірге әрекеттер жасап, олармен бірге
толғанып, тебірене білуге ұмтылдыру.Нақышына келтіріп, мәнерлеп оқу
арқылы оқушының жан – дүниесін байытып, асқақ армандарға жетелеу,
әр тыңдаушының жүрегіне, сезіміне әсер ете білуге үйрету. Ал
міндетім: Әдебиетті өнер табиғатына сай оқи білуге, мән- мағынасын
терең түсінуге мүмкіндік туғызу; Көркем әдебиетті оқуға деген
қызығушылығын ояту;
Жеке тұлғаның эмоциялық
мәдениетін қалыптастыру;Актерлік шеберлігін қалыптастыру,
дамыту.
Мәнерлеп оқу – әдебиетті
талдаудың негізі, бастау көзі болып табылады. Әрбір әдеби шығарманы
оқып-меңгерудің басы көркем мәтінді мәнерлеп оқудан
басталады.
Мәнерлеп оқу – әдеби талдаудың
ешқайсысымен алмастырымайтын ерекше қабылдау үдерісі болып
табылады. Әр буында, әр сөзде, сөз тіркесінде, әрбір сөйлемде
орныққан интонация сол сөзді айтып тұрған кейіпкердің жан-дүниесін
мәнерлеп оқып тұрған оқушыға бірден ұғындыратыны
сөзсіз.
Әрине, оқушы сол
интонацияларды айқын беруге ұялатыны белгілі, бірақ, мұғалімнің
міндеті – шынайы мәнерлеп оқу мен дұрыс оқымауды салыстыра
көрсетіп, сөздің мәнісін сол сөзді қалай айтуы арқылы ғана беруге
болатынын барынша түсіндіре алса дұрыс
болады.
Әдеби шығармаларға түсініктеме
бере отырып (комментарий беріп) оқу – мұғалімнің оқушыға көркем
шығарманың терең мазмұнындағы мәнді қабаттарды тани білуіне
көмектесетін тамаша әдіс. Көркем әдебиетті алғашқы оқу – көркем
шығарманың тақырыптық-идеялық мазмұнын бірден түсіндіре алмасы
белгілі. Екінші оқу – талдай оқудың жаңа сатыға көтерілген, сезімге
ғана емес, ақыл-ойға әсер етуге бағытталған және басқа әдістермен
араластырыла қолданылатын әдіс болып
табылады.
Түсініктеме бере отырып оқудың
лексикалық түсініктеме беру деп аталатын тәсілі – автордың көркем
шығарма мазмұнындағы дәуірге сай қолданған сөздерін немесе автордың
өзіндік дүниетанымдық деңгейіне лайықталған сөздерге лексикалық
түсініктеме беру – тек көркем мәтіннің байлығын түсіндіріп қана
қоймайды, сонымен бірге оқушының сөз байлығын да
дамытады.
Мәнерлеп оқу дауыстың өзіне де
қатысты. Дауыс неғұрлым таза, күшті шықса оқу да мәнерлі болады. Ол
үшін әр оқушы даусын күте білуі қажет. Дауыс желбезегіне онша күш
келтірмеу. Суық күндерде далада азырақ сөйлеу, суыққа шалдықпау –
дауыс күші мен оның тазалығын, үнін сақтаудың басты
шарты.
Дауыстың өзіндік белгілері
бар. Олар: күші, жоғарылығы, қарқыны, тембрі. Сөйлегенде адам бірде
жылдам, бірде баяу сөйлейді. Бұлар әр адамның дауыс қарқынына
байланысты. Мұғалім жаттығу арқылы өз даусының орташа
қарқынын анықтай алады. Ол жылдам сөйлеуден аулақ болғаны
жөн.
Дауыстың тыңдаушыға әсерлі болуы тембріне
байланысты. Құбылта оқу, дауысы рғағына келтіре оқу да жаттықтыру
арқылы қалыптасады. Мәнерлеп оқуда дикцияның мәні зор. Сөйлеушінің
ашық, анық, айқын айтуы оның айтқанын ұғуға, әсерлі болуына ықпалын
тигізеді. Дикциясында ақау болса, оны арнаулы жаттығулар арқылы
түзету қажет. Дикциядағы кемшілік – сөйлеу мүшелеріне дұрыс жұмыс
істете алмаудың салдары.
Мәнерлеп оқуда зор роль атқаратын – интонация.
Интонация – сөйлеу сазы. Ол сөйлеудің ритмі мен үнін, дауыстың
бірде жоғарылап, бірде төмендеуін білдіреді. Интонация мына
элементтерден тұрады: сөз бен ой екпіні, сөйлеудің қарқыны, ритмі,
пауза, сазы.
Көркем шығарманы мәнерлеп оқу үшін, онымен алдын
ала танысып, сонан соң оқығанда ғана автордың идеясын жеткізе оқып
шығуға болады. Көркем шығармада адам психологиясы жан-жақты
суреттеледі. Оны өз мәнінде тыңдаушысына жеткізу үшін, мұғалім
оқитын мәтіндегі қай сөздің, сөйлемнің қандай мағынаны, қандай
көңіл күйді білдіретінімен алдын ала таныс болуға
тиіс.
Жалпы мәнерлеп оқу дегенде тек поэзияны ғана
мәнерлеп оқи білу деп түсінбеуіміз керек. Мен өзімнің қазақ тілі
мен әдебиеті сабақтарында әрбір қарапайым сөйлемді дұрыс нақышына
келтіре оқи білу, әрбір кейіпкер сөзін сол кейіпкер бейнесінде
толғай білу, әрбір мақалдың негізгі ойын дұрыс айтып жеткізе білу,
әрбір өлең жолдарын мәнімен, ұйқас, ырғақтарын ұғып тұрып жеткізу
жолдарын үйретуге тырысамын. Ол үшін бала ең алдымен оқиын деп
тұрған сөйлемнің, мақалдың немесе өлең жолдарының мағынасын,
айтпақшы ойын анық түсіне білуі керек. Екіншіден, әрбір тыныс
белгісінің мәнін ұғып, соны дұрыс пайдалана білуі тиіс.Үшіншіден,
өлең сөздің ұйқас ырғақтарын, бунақ тармақтарын ажырата білуі
керек. Демек, бұдан келіп шығатын қорытынды нағыз мәнерлеп оқи
білетін бала қазақ тілі мен әдебиеті теориясынан толық білімді
болып шығады екен. Бұлай дейтін себебіміз, егер оқушы қазақ
тіліндегі тыныс белгілерін (пунктуация) не үшін қойылатынын,
әдебиет теориясында теңеу, эпитет, метонимия, метафора, т.б. сияқты
ұғымдардың қандай жерлерде не мақсатпен жазылатынын білмесе, онда
оқушының мәтін мазмұнын дәл ұғып, түсінуі қиындау болар
еді. Мысал келтірсек:
-Ия, алдымен айта кетейін: Отан, ата-мекен,
ата-баба, ұрпақ, қазан-ошақ, ағайын-туыс деген қасиетті сөздер сол
шақта да нақ осы күнгі сияқты мән-мағынада болған. Осы сөйлемді
тыныс белгілерін алып тастап оқысақ, сөйлем өзінің жеткізейін деп
тұрған қасиетті ұғымынан мүлде алыстап, түсініксіз былдыр болып
шығар еді. Немесе, «Бидайдың кеудесін көтергені – дақылының
жоқтығы, жігіттің кеудесін көтергені – ақылының жоқтығы»- деген
мақалдағы сызықша мен үтірді алып тастасақ та, жоғарыдағыдай
жағдайға душар болар едік.
Бірінші сөйлемді оқығанда бала түсінігінде «
Отан, туған жер, туыс, ата-баба» сияқты сөздердің қасиетін
ұғатындай ұғым болуы керек десек, мақалды оқығанда бала дарақылық,
мақтаншақтық сияқты жаман қылықтардан жиренетіндей дәрежеде болуы
керек. Сонда ғана мақал өз дәрежесіне сай жеріне жеткізіле
айтылады. Сәкеннің «Сыр сандық» өлеңінен үзінді
келтірейік:
«Сыр сандықты// ашып қара,
Ашып қара // сырласым.
Сым
пернені// басып қара;
Басып қара// жырласын!
Сұлу сымда// перне әуені
Перне әуені// жыр айтар
Көңіл ашар// тербеу әні,
Тербеу әні //сыр айтар».
Міне, бұл жолдарды оқығанда оқушы сыр сандықтың
адамның жан дүниесі (метофора), сым перненің көңіл – күйі (
метафора) және әр шумақтың бунақ, тармақтан тұратынын ажырата білуі
керек, сонда ғана ол ақын жанын түсініп, сезіміне еніп, тыңдаушы
жүрегіне сол сұлу сазды, сырлы назды жеткізе
алады.
М.
Әуезовтың « Көксерегінде» Құрмаштың әжесінің мына бір сөзіне назар
аударайықшы:
«
Түу, мына кәпірдің екі көзі жап – жасыл боп кетіпті – ау, тұқымын
сезген екен мына жүзіқара; Қой, балам, енді мұны өлтіріп, терісін
алайық»,- деп еді.
Бұл
сөйлемді оқығанда оқушы ең алдымен көпті көрген көне көздің
байқағыштық қасиетін көре білуі тиіс, екіншіден, бұл сөйлемнің иесі
жас адам емес, қарт әже екенін ұмытпауы керек, үшіншіден, қасқыр
тұқымының жыртқыштық қасиетін жан – дүниесімен сезінуі қажет. Сонда
ғана қарт әженің аузынан шыққан бір ауыз құдіретті сөз тыңдаушысына
өз мәнінде жетеді.
Енді осы қасиеттерді балаға қалай меңгертуге
болады? Ол үшін төмендегі сызбаны негізге ала отырып, мынадай
жұмыстар жүргіздім:
-
мәтінді жанрына қарай өзім
оқып, таныстырамын;
-
тыныс белгілерінің қойылу
ерекшеліктерін сұрап, білгенін өзім түсіндіріп
өтемін;
-
оқушыға іштей оқытып, сөйлем
немесе шумақ мазмұнын ұғып алуына мүмкіндік
беремін;
-
жеке- жеке оқушыға даралап
оқыттырамын;
-
балаларға кезекпен немесе
барлық сынып оқушыларына бірден дауыстап
оқытамын;
-
егер кейіпкер сөзі не диалог болса баланың сол
бейнеге енуіне жағдай жасаймын;
-
теледидардан берілетін кештер мен айтыстарды үнемі көріп отыруын
тапсырып, қадағалаймын;
-
тек оқулық көлемімен шектелмей, өздерінің ұнатқан шығармаларын
жаттап, сынып алдында айтуына мүмкіндік
беремін.
Пунктуация ережелерін үнемі
қайталау
1.
оқушының актерлік шеберлігін арттыру.
2.
шешендікке баулу әдебиет теориясын жан-жақты
меңгерту.
Мәнерлеп оқу
мәнерлеп оқуды өте жақсы меңгерген оқушыларды
сынып алдында жеке оқытамын, әр түрлі шараларға қатыстырып
отырамын;
баланың бет – қимылын қозғалысын қалыптастыруға
бағыт беремін
(
бұл баланың алға ұмтылуына, талпынуына жағдай
жасайды).
Бұл
талаптарды жаңа сабақтарда, блок сабақтарында, үй тапсырмаларын
сұраған кезде жүзеге асырып отырамын.
Өзім сабақ беретін 6-сынып
оқушыларының жартысынан көбі барынша мәнерлеп оқуға ұмтылуға
тырысады. Дана, Назерке,
Аружан атты оқушыларым жақсы дәрежеде мәнерлеп оқу
жолдарын меңгеруде.
Қорыта келгенде, « Сөйлеудің
екі түрі болады: бірі – жалаң, екіншісі - көрнекі. Көрнекі сөйлеуді
жырлау – толғау дейміз. Жырлау – толғауда айтылатын әсерлі сөзді
дарынды сөз деп айту қолайлы. Сөздің асыл болуы – адамға ұнауымен.
Сөз мағына жағынан күштілігімен, көркемділігімен, ұнайды», - деп,
А. Байтұрсынов айтқандай, мәнерлеп оқу жолдарын толық меңгерген
оқушы «сөз асылын» табатын, «сөз мағынасын» ұғатын, «дарынды сөзді»
тани білетін тұлға болып қалыптасады.
Мәнерлеп оқу – қандай мәтінді
болмасын дұрыс оқып, сөздерді бұзбай, қалдырмай, сөз аяғын жұтып
қоймай, әрбір сөзді, ондағы дыбыстардың анық етіп
оқу.
Көркемшығарманың негізгі ой
терегін анықтап алмай, оқығандағы мақсат айқын болмайынша бірде бір
жолды мәнерлеп оқу мүмкін емес .
Оқушыны мәнерлеп оқуға
үйретпейінше оны мәдениетті сөйлеуге үйретеміз деп айта алмаймыз.
Ал мәдениетті сөйлеу дегеніміз – сөйлеудегі, жазудағы тіл жұмсаудың
өнегелі үлгілері, болып табылады.