Орыс мектебіндегі
оқушылардың қазақ тілінен оқу сауаттылығын
дамыту
Қазіргі таңда мемлекеттік
тілді оқытуда жаңа идеяларды әр сабақта жан-жақты қолданып, жаңаша
оқытудың тиімді жолдарын тауып, жүйелі түрде қалыптастыру-заман
талабы. Бүгінгі мұғалім дәстүрлі оқытуды сақтай отырып, соңғы
әдістемелер арқылы білім беруді мақсат тұтады.
«Сауатты оқу – бұл мақсатқа қол жеткізу,
білімді дамыту, қоғамға қатысу үшін жазбаша мәтінді түсіну,
пайдалану, көрсету және жұмыс
жасау».
Орыс сыныптарында оқылатын
қазақ тілі пәнінің көздейтін негізгі мақсаты – оқушыларды белгілі
дәрежеде қазақша сөйлеуге, оқи білуге, өз ойын басқаға жеткізе
алатын біреудің сөйлеген сөзін, жазғанын түсіне алатын дәрежеге
жеткізу.
Оқушылардың ауызекі сөйлеу
тілін, тіл мәдениетін арттыру мен дамыту, сапалы білім беру –
қазіргі кезде мектеп мұғалімдерінің, тіл мамандарының алдынды
тұрған басты міндеттердің бірі. Орыс тілді мектеп оқушыларын қазақ
тілінде сөйлеуге үйрету, оны оқыту әдістемесін жетілдіру-бүгінгі
күннің аса маңызды мәселесі.
Қазақ тілі сабағындағы сөздік
қорды дамыту жұмыстары мынадай әдіс-тәсілдер арқылы жүзеге асады.
Ол-сұрақ-жауап, сөйлесу, әңгімелесу, әңгіме, түсінігін айтқызу,
көрнекілік, аударма, кітап пен жұмыс, мәтінмен жұмыс әдістері.
Мәтін – тілдерді оқыту барысында үлкен орын алатын оқыту нысаны.
Біріншіден, тілден білім беретін материал оқыту мәтіндері түрінде
болса, екіншіден, жаттығулардың тұтас мәтін түрінде берілуі де
мәтінмен орындалатын жұмыстардың сараланып жүйеленуін қажет етеді.
Мәтіннің қызметін таныту – оқушыға тіл бірліктерін функционалдық
тұрғыдан танып-білуіне, сол арқылы логикалық ойлауы бірізді
қалыптасуына мүмкіндік береді. Осыған байланысты мұғалім мәтінмен
жұмысты жүйелі жүргізгенде және оқушының сауатты оқу дағдысын
қалыптастыра білгенде ғана нақты нәтижеге қол жеткізе
алады.
Оқу сауаттылығын арттыруға
бағытталған мәтіндердің ерекшеліктері, мәтіндерге негізделген
тапсырмалар оқушының оқу сапасына үлкен септігін
тигізеді.
Заманауи талаптарға сәйкес оқу
сауаттылығының құрылымы атап айтқанда, мәтіннің сапасын бағалау,
қарама-қайшылықтарды анықтау, ақпаратты сыни бағалау, алынған
ақпаратты, мәселелерді шешуде қолдану қабілеттерін
қамтиды.
Оқушылардың оқу материалын тек
жаттап қана алмай, оның мән-мағынасын терең түсінуін қамтамасыз ету
міндетті боп саналады. Мектеп оқушыларының функционалдық
сауаттылығын қалыптастыруда қатысымдық, рөлдік ойын, дара тұлғаға
бағдарланған оқыту және сұрақ-жауап әдістері арқылы жүзеге асатын
жағдаяттық тапсырмалар, рөлдік ойындар, сұхбаттық,
құзыреттіліктерді қалыптастыратын тапсырмалар арқылы кешенді
жүргізу тиімді болады.
Осы орайда ұлы ұстаз Абайдың:
«Адам ата-анадан туғанда есті болып тумайды: естіп, көріп, ұстап,
татып ескерсе, дүниедегі жақсы, жаманды таниды-дағы, сондайдан
білгені, көргені көп болған адам білімді болады» деген дана
сөздерінен адам табиғатының, болмысы мен танымының қалыптасуының
өзі осы ізбен жүретінін байқауға болады. Егер оқу үдерісі,
балаларға білім, білік, дағдыларды игерту осы ұстанымға негізделсе,
нәтижелі болатыны анық.
.