Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Қорқыт ата
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
Қорқыт ата
Өткенді қастерлеу арқылы,
болашағымызды баянды етеміз.
Қорқыт(VIII-IXғғ.)–оғыз-қыпшақтайпаларыныңҧлыойшылы,батагӛй
абызы,дәулескеркҥйшісі,келеркҥндіболжайтынкӛріпкелданасы.
ОлӛмірдеболғанСырбойыменСарыарқаалабындағҧмыркешкен,
нақтылытарихитҧлға.АтажағынанҚорқытоғызтайпасыныңҚай
(Қайыспас)дейтінатасынантараса,анасыжағынанқалыңқыпшақнағашы
жҧртыболыпкеледі.ҚорқыттыңәкесіоғызтайпасынабелгіліҚара(Қара-
қожа)дегенкісіболсакерек.Қорқытоғызбенқыпшаққабірдейбасалқылық
жасағанкемеңгер.«Қорқытбатыремес,абыз(патриарх),халық
даналығынбасболыппашетушіжәнесақтаушы,оныңпарасатына
дүйімжұртденқояды»,–дейдіВ.В.Бартольд.
Қорқытатаоғыз-қыпшақортасындағысаяси-әлеуметтікмәселелерді
шешудежолкӛрсетушібастҧлға.Олелішіндегіжӛн-жоралғыны,салт-
дәстҥрдіреттеушібатагӛйдана.
Халықтыңсыртқыжаудан,ішкідауданаманболуынқадағалаушыақылгӛй.
Дҥйімжҧрттыңкӛш-қонын,мекентҧрағын,ен-таңбасын,ҧран-ҧжымын
белгілепотыратынбілгір.
Қорқытата-тҥркіхалықтарыныңбәрінеортақҧлыойшыл-кемеңгер,жырау,
кҥйші-қобызшы.Олтуралыдеректербізгеҥштҥрліжолменжеткен.
•Бірі-елаузындағыҚорқыттуралыаңыз-әфсаналар,
•Екіншісі-тарихишежірелер,
•Үшіншісі-«Қорқыт ата кітабы».
Аңызбойынша,анасыҚорқыттықҧрсағындаҥшжылбойыкӛтеріп
жҥріпті.Жылынабірреттолғаққысыпотырадыекен.Қорқытдҥниеге
келералдындаәлемдіҥшкҥн,ҥштҥнбойыкӛзгетҥртсекӛргісіз
қараңғылықбасады.Сҧрапылқарадауылсоғып,ел-жҧрттықорқыныш
сезімібилеген.Осығанорайбаланыңатын―Қорқыт‖депқойғандейді.
―Қорқыт‖сӛзініңэтимол-сынӘ.Қоңыратбаев―қҧттыадам,қҧтәкелетін
адам‖депкӛрсетсе,С.Қасқабасов―ӛмірсарқылды,адамӛлді‖деген
мағынаныбілдіредідепсанайды.Е.Тҧрсыновтҥркіхалықтарының
фольклорынасҥйенеотырып,―дада,деде‖дегенсӛздерді―насихат
айтушыжырау‖дептҥсіндіреді.В.ЖирмунскийҚорқытАтанымагиялық
аспап–қобыздыңиесі,шаман,абызретіндеқарастырады.
ҚОРҚЫТАТАКІТАБЫ–қаһармандықэпосҥлгісі,оғыз-қыпшақдәуірінің
жазбамҧрасы.ғылымдаоныңонекінҧсқасымәлім:Дрезденде(12
нұсқа)жәнеВатиканда(6нұсқа)сақталған.19ғ-дабҧлжазба
ескерткіштізерттеп,аударуісіменакадемикВ.В.Бартольдайналысып,
жекетармақтарынжариялады.Кейінбҧлаударма―ДедеГоргуд‖(Баку,
1950),―КнигамоегодедаКоркута‖(М.–Л.,1962)дегенатпенжарық
кӛрді.Ә.Қоңыратбаевтыңаударуыменқазақтілінде1986ж.тҧңғышрет
басылды.Әдебиәрітарихиэтник.мҧраретіндегі―ҚорқытАтаның
кітабында‖қазақэпосынатәнкӛркемдіккестелерменқатарқазақ
тарихыменмәдениетінеқосатындеректердемол.Сондай-ақжазбада
оғызтайпаларының этникалықтегі,этнографиясысы,мекені,
әлеуметтікжағдайы,т.б.мәліметтеркӛпсақталған.
Кітаптың1300жылдығы1999ж.ЮНЕСКО
тарапынанхалықараралықдеңгейде
атапӛтілді,―Қорқытата‖энциклопедиялық
жинағыжарыққашықты.
―ҚорқытАтаныңкітабы‖ҚазақстандаМ.Әуезов,Ә.Марғҧлан,
Ә.Қоңыратбаев, Р.Бердібаев,Х.Сҥйіншәлиев, Н.Келімбетов,
М.Жолдасбеков,Ш.Ыбыраев,Т.Қоңыратбай,т.б.еңбектерінде
зерттелген.
Осыжылдың17сәуіріндеПариждеҚорқытатакітабының200жылдығы
атапӛтілді.ФранцияастанасындаЮНЕСКО концертзалында
ЮНЕСКО-ның70жылдықмерейтойыныңаясында«Қорқытата»
кітабыныңалғашжарыққашығуының 200жылтолуынаорай
ХалықаралықТҥркіакадемиясыменбірлесіпҚазақстан,Әзербайжан,
ТҥркіменстанжәнеТҥркияныңТҧрақтыӛкілдіктеріменсалтанатты
концертҧйымдастырылды.Шарағажоғарыҧйымхатшылығының
ӛкілдері,тҥркітілдесмемлекеттерденмәртебелімеймандармен
дипломатиялықмиссияныңжәнеФранциядағықазақдиаспорасының
ӛкілдеріқатысты.
ҚорқытатакітабытҧңғышзерттеушісінемісғалымыН.Ф.Дицӛзінің
"Аталарсӛзі"аттытҥркімақалдардыңжинағындаҚорқыттыңОғыз
ҧрпағынаншыққан,кӛпхалықтардыңәулиетҧтатынынескертеді.
ЗерттеушілердіңайтуыншаҚорқытатакітабыбіржылдажасалғанне
бірғанаоқиғағабайланыстыпайдаболақалғаншығармаемес,ол
халықтардыңауызәдебиетіндеғасырларбойыайтылыпкелген
аңыздарменжырларнегізіндеқалыптасқан.Олертедежыр,ертегі,
әңгіметҥріндеӛмірсҥріпкелген,кейінбіріктіріліп,ҥлкенбірэпосқа
(жырға)айналған.Қорқытатакітабы12жырдыңқосындысыдесек,онда
оншақтығасырішіндеӛмірсҥрген,оншақтыру,тайпаҧлытарының
ӛткендәуіріндегіоқиғаларсуреттеледі.ЖыроқиғасыныңбіріАлтайда
болса,ендібіріОртаАзия,ЖетісуӛңірінденемесеСырбойында,
СардаламенКавказдаӛтіпжатады.Бҧлайболуыоғыздардыңбір
кездердесолӛлкелердіжайлапӛткендігінебайланыстыеді.Сондықтан
Қорқытатакітабынбірел,небірғанахалықиебопменшіктей
алмайды,ондабірнешехалықтыңҥлесібар.
Қорқытбабамызасқанкҥйшіғанаемес,қазақмузыкасының,ән-кҥй
ӛнерініңатасы.Оныңшынмәніндегікҥйші-композиторболғандығынел
ішіндесақтаған"Қорқыткүйі","Қорқытсарыны"аттышығармалары
дәлелдейді.Кҥйшішығармаларында халықпенелдіңтағдырын,
болашағын ойлап,қамығады,адамдардың қайғы-қасіретіне
ортақтасып,мҧң-шерінбӛліседі.Ӛмірдіңмәнібақыттығҧмыржайында
тебіреніп,тереңненойтолғайды.
«Қоңыр»күйдеқылқобыздаорындалатын,ӛзінеғанатән,кӛптеген
тәсілдеркездеседі.Бір—біріненжелісіҥзілмейсабақтасыпжататын
бірнешесарыннантҧрады.Қорқыткҥйлерініңкӛбісібасынанбастап
соңынажеткеншеекпінібірнешеретӛзгеріптҧрады.Кҥйшоқтығыбиік,
парасатпенадамгершілікке,ӛміржайындатолғанысқатолыболып
келеді.
«ЖалпыҚорқыткҥйлерініңбіререкшелігі—оләуендікбайланысымен
бір–біріменсабақтастығында.Біркҥйдегінақыш–саз,екіншісіндеашық
жәнежасырынтҥрдедеқайталанады»-депжазадыбелгілі
қылқобызшыМ.Жарқынбеков.
«Қорқыт»күйі–асақиын,асқақкҥйемес,бірақолтыңдаушысын
әуендікәсемділігімен,шынайлығыменбаурайды.
Кӛлеміжағынанкішкене,әріқысқаболғанымен,музыкалықмазмҧны
жағынантереңболыпкеледі.КҥйініңәуеніЖелмаяныңтҧяғының
дыбысын,жележортыпшапқандығынестілгендейәсерқалдырады.
Онықобыздыңшанағынакерілгентерінісолқолсаусақтарымен
басып-ашуарқылыәдіс—тәсілколданса,қобызҥніненбіререкше
тербелісдыбысшығады,алекіншінҧсқада—Желмаяныңшабысын
тиекарқылыкелтіругеболады.Тиектісолқолдыңбасбармағыменсҧқ
саусақарқылыбасыпашыпойнаса,(педаль)сияқтыдыбыстыкӛбейтіп
немесеазайтыпалуғаболады»—депжазадыМ.Жарқынбеков.
«Ұшардың ұлуы» күйі
Баяғызамандабіршаңырақастындажалғызҧлбалажәнеата-анасы
ӛмірсҥрген.БаланыңӛзініңқаттыжақсыкӛргенҦшараттыитіболады.
Біркҥнібалаӛліпқаладыдаата-анасыбаланыжерлейді.Солкезде
Ҧшаржоғалыпкетеді.Анасыоныіздеугебарғанда,олбаланың
зиратыныңқасындаҧлыпжатқанынкӛреді.Мҥныкӛргенанасыда:
Жалғызымнанайрылдым,Қанатымнанкайрылдым,Ҥшар,ҥшаркә,кә...
-депаңырайды.Иендаладажалғызыныңартындақалғананамен
иесініңайрылғантазы–екеуіқосмҧңлыққосылыпкҥңіренеді.
Қорқыттыңосыоқиғағабайланыстытебіреніпшығарғанкҥйі"Ҧшардың
ҧлуы"депаталады.
«Башпай»күйі
ҚорқытАтаныңқарындасыболады.Бірдеқарындасыоғантамақ
әкелгенде,оныңбашпайықарындасынатиіпкетеді.Сондаол«Мені
кӛмгенде,башпайымды сыртқашығарыпкӛміңдер»,дейді.Бҧлай
айтқансебебі:ертедеқазақхалқықыздыеркелетіп,онықҧрметтеген
жәнеоғанерадамныңкезкелгенмҥшесітисеарсыздықдепсанап,сол
адамӛмірбақиҧяттаӛмірсҥрген.
"Әуппай"Бҥлкҥйдіңдеӛзіндіксырыбар.Қорқытқасиеттікілемін
тӛсеп,субетіндеотырғандаСырдарияныңжағасынабалакетергенбір
әйелкеледі.Ӛзіарып-ашқанәйелдіңемшегіненсҥтшықпай,ашбала
уанбайжылайбереді.Олдарияныңортасыңдаағыпкележатқан
Қорқыттанкӛмеккҥткендейтелміреқарап,баласын:"Әуппай,әуппай",-
депжҧбатыптҧрады.Сондақолынанкелерқаукары,жәрдемберер
халіжоқкҥйші:
Айналайынбалам-ай,
Жасбалаңаалаңдай.
Ашболсаңда,ойында
Амансақтаубалаңды-ай,-
дептебіреніп,ананыңперзентінедегеныстықмахаббатынмәңгі
жасайтынкҥйініңтіліменсӛйлеткенекен.
ҚорқытжырларыныңденіVIII-ІХғасырдағықыпшақҧлысыкезіндегі
оқиғалардысуреттейді.«Қорқыт»жырларындабҥліншіліктіңайғағы
басым.БҧлоқиғаVIIғасырдыңбасындаСырдарияғаарабтардың
келуіменбайланысты.Соныменӛзініңтегіментабиғатыономастикасы
менмифологиясы,тіліменкӛркемдікмәніжағынан«Қорқыт»жырлары
бҥкілтҥркітайпаларыэпосыныңбасындатҧрады.ОндаІХ-ХІ
ғасырлардағыСырбойындаболғаноғыз-қыпшақҧлысыныңшежіресі
ментарихыбасым,олтайпалықемес,ҧлыстықэпос.
Хғасырдабіроғыздардың12тҥрліэпостықжырларынтудырғанҚорқыт
кӛбінеданаақын,ҥлкентӛкпежыршыболыпкӛрінеді.Олхалық
жетекшісі,кӛнезаман,рутайпаӛсиеттерінсақтаушы.
ҚорқытАтаескерткіші–сәулетӛнерініңайрықшаҥлгісі.Қызылорда
облысыҚармақшыауданыЖосалыкентінен18кмжерде,Қорқыт
станциясыныңтҥбінде(1980).Авторлары–Б.Ә.Ыбыраев,С.И.Исатаев.
ҚорқытАтаескерткішітемірбетоннанжасалғанбиіктігі8метр,4тік
стеладантҧрады.Әрбірстелаәртарапқақаратыптҧрғызылған
қҧлпытастарғаҧқсайды.Жоғарыжағыкеңейекеліп,шӛмішпішінінде
тҥйісетінстелаларқобызбейнесіндемеңзейді.Тҥйісертҥбіндегіорталық
тесігінде40металлтҥтікбар.Оларжелсоққанкездеқобызсарынымен
ҥндесдыбысшығарады.Аңыздардаайтылғандай,Қорқытата
мазарындасоққанжелгеҥнқосатынқобызқойылған.ҚорқытАта
ескерткішініңішкіжағымәңгілікӛмірсырыніздегенҚорқытатаныңкиелі
желмаясыныңшартарапқажолтартқанізін―Тҥйетабан‖ӛрнегімен
безендірілген.Әрбірстеланыңҥшкілденебіткентӛбесікҥмбезге
ҧқсатылып,ерекшесәулеткерліккомпозицияшешімтапқан.1997жылы
ескерткіштіқалпынакелтіру,жӛндеужҧмыстарыжҥргізілді.Амфитеатр,
қонақҥйі,т.б.нысандардантҧратынтҧтасархитектуралықансамбль
жасалып,мемориалдықкешенгеайналды.2000жылыкешенжанынан
мҧражайашылды.Оныңқорында700-гежуықэкспонатсақталуда.
МҧражайэкспозициясындаҚорқытӛмірсҥргендәуірдіңтарихымен
мәдениетіжайлымәліметтерберетінматериалдарқамтылған.
Қорқыт ата ескерткіші
М.Әуезов:―Ажалдытоқтатумүмкінеместігінмойындағысыкелмеген
ҚорқытАтажұрттанбезіп,айдалаға,табиғатаясынакетеді,бірақ
тауларда,жазықтарда,ормандардаоғанөлімкүтіптұрғанын
айтады.Соданқорқып,шырғайданалғашқықобыздыжасап,жер
бетіндебіріншіболыпкүйтартады.Сөйтіпөлмеудіңамалынөнерден
табады‖,–депжазады.
ҚазақаңызындағыҚорқытАтабейнесіендіӛлімненқашқаншаманемес,
керісінше,ӛмірҥшінкҥрескен,ӛлімненқҧтылудықандайбірқҧдіретті
кҥштенемес,ӛнерденіздеген,ажалменайқасқаналыпруханитҧлға
болыпкӛрінеді.ЗерттеушілерӛлімненқашқанҚорқытАта
философиясын әйгілішумерэпосы―Гильгамештуралыжырдағы‖
Гильгамешәрекетіменсалыстырады.М.ӘуезовҚорқытаңызын
адамзатқаотҧрлапәкеліпсыйлағанПрометейтуралыгрекаңызымен
теңестіреді.Тарихидеректерменғылымипайымдаулардытҥйіндей
келе,ҚорқытАтаныисламдыәлітолыққабылдамағантҥркі
тайпаларының мәденирәмізідепқарастыруғаболады.Аңыз
әңгімелердеҚорқытАтаӛзініңжелмаясынамініп,халыққамәңгілікбақыт
әкелетінжерҧйықтыіздегенданагӛйойшыл.
Қорқыт атаға қатысты оқиғалар шежіресі
•1815жыл.НемісғалымыХ.Ф.ДицДрезденкітапханасынан―Қорқытата
кітабының‖12жырдантҧратыннҧсқасынтапқан.
•1856жыл.ОрысармиясыныңофицеріИ.МакашеевҚорқытмазарында
болып,зерттеужҥргізген.
•1868жыл.Ресейархеологияқоғамының П.И.Лерхбасқарған
экспедициясыныңмҥшесіМ.К.ПриоревҚорқытбейітіналғашретсуретке
тҥсірді.
•1925жыл.ҚорқытәулиебасындаӘлкейМарғҧланболған.
•1974жыл.ҚобызшыМҧсабекЖарқынбековПольшадаҚорқыткҥйін
орындады.
•1980жыл.ҚызылордаоблысыҚармақшыауданындаҚорқытескерткіш-
кешеніашылды.
•1985жыл.АкадемикӘлкейМарғҧланның―Ежелгежыр,аңыздар‖кітабы
жарықкӛрді.ОлкітаптаҚорқытжайлыасамолмағлҧматберілген.
•1986жыл.БелгіліғалымӘуелбекҚоңыратбаевпенМардан
Байділдаевтардыңаударуымен―ҚорқытАтакітабы‖тҧңғышретқазақ
тіліндежарықкӛрді.
Қорқыт атаға қатысты оқиғалар шежіресі
•1998жыл.ҚызылордагуманитарлықуниверситетіменЫ.Жақаев
атындағыполитехникалықинститутықосылып,Қорқытатаатындағы
Қызылордамемлекеттікуниверситетіболыпқайтақҧрылды.
•1999жыл.Қазан.АнкарадаҚорқытАтағаарналғанхалықаралықжиын
ӛткізілді.
•1999жыл.7-8маусым.ЮНЕСКО-ныңПариждегіштаб-пәтерінде«Қорқыт
атажәнежаңажылдық»аттыхалықаралықфорумболды.Бҧлформуға
Қорқытатауниверситетініңпрофессоры БолатбекӘбдірәсілов,
Мемлекеттіксыйлықтыңлауреаты,Қазақстанныңеңбексіңіргенәртісі,
ҚорқытмҧраларынорындаушыБекболатТілеухановқатысты.
•1999жыл.8қыркҥйек.Қазақстанҥкіметі―Қорқытатакітабының1300
жылдығынмерекелеутуралы‖қаулықабылданды.
Қорқыттың нақыл сөздері
Қыз ақылды ескермес-ана ҥлгісін кӛрмесе
Ҧл жарлықап ас бермес-әке ҥлгісін кӛрмесе
Адам ӛмірі-қамшының сабындай ғана қысқа екен,досы кӛп, ҧрпақ
тәрбилеген ҧтады екен.
Адам баласыкеруенсияқты: тоқтады, кӛшті де кетті.
Ӛлгендер қайтып келмейді,
Шыққан жанқайтып енбейді.
Қанша қалың жауғанмен,
Қар кӛктемде қалмайды.
Гҥл жайнаған қалың да,
Қара кҥзге қалмайды.
Қҧстың қонар жерінсу білер,
Малдың бараржерінну білер.
Ескікиімнің битіащы,
Жетімбаланың тіліащы.
Қорқыттың нақыл сөздері
Кӛк шҥйгінін киікбілер.
Бас аманболсабӛрік табылады.
Дәулетті ҧл –ошақтың қоры,
Дәулетсіз ҧл –атаның соры.
Ҧлдың кҥні кҥн емес–атаданмал қалмаса,
Атамалы пҧл емес–баста ақыл болмаса.
Қанша байлық жисаң да –бҧйырғаннан артық жейалмайсың.
Тебегеннің таңын сҥзеген айырады.
Атжемейтінащышӛптің шыққанынан шықпағаны игі,
Адам ішпесащысудың аққанынан ақпағаны игі,
Атасының атыншығармаған жігерсізҧлдың –туғанынан тумағаны игі.
Сауыттың қасиеті –қылышпен ҧрғанда,
Аттың қасиеті –жауданалыпшыққанда кӛрінер.
Кӛп қорқытады, терең батырады.
“Қорқыт ата” туралы кітапхана қорындағы
әдебиеттер тізімі:
•Қорқытатакітабы.Оғыздардыңбатырлықжырлары:Эпос/
орыстіліненаударғанӘ.Қоңыратбаев,М.Байділдаев.–
Алматы:жазушы,1986жыл.
•―ҚорқытАта‖энциклопедиялықжинақ:/Басредактор
Ә.Нысанбаев–Алматы:―Қазақэнциклопедиясы‖Бас
редакциясы–1999жыл.
•ЖолдасбековМ.Орхонескерткіштері.–Астана:―Фолиант‖,
2001жыл.
•Ортағасырдағытҥркіойшылдары.Жиырматомдық.5-том.–
Астана:Аударма,2005жыл.
НАЗАРЛАРЫҢЫЗҒА
РАХМЕТ!