Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Құрмалас сөйлем, түрлері, жасалу жолдары
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
Қысқа мерзімді сабақ жоспары
|
Колледж: №1 Алматы қазақ мемлекеттік гуманитарлық-педагогтік колледжі Пәні: Қазіргі қазақ тілі |
||
Күні: |
Оқытушының аты-жөні: Шәріпбек Ф.С. |
||
Топ: 121 |
Қатысқан оқушылар саны: |
Қатыспағандар:- |
|
Сабақтың тақырыбы |
Құрмалас сөйлем, түрлері, жасалу жолдары |
||
Осы сабақ арқылы жүзеге асатын оқу мақсаттары |
БҚ 7. Тілдік құбылыстар мен категорияларды салыстыруды меңгереді; Кешенді тілдік талдау дағдысын қалыптастырады. |
||
Сабақтың мақсаттары |
Бaрлық студенттер oрындaй aлaды: Құрмалас сөйлем туралы түсінік қалыптасады. |
||
Студенттердің көпшiлiгi oрындaй aлaды: Құрмалас сөйлемнің түрлерін бір-бірінен ажырата алады, жасалу жолдарын біледі. |
|||
Кeйбiр студенттер oрындaй aлaды: Салалас, сабақтас, аралас құрмалас сөйлемге қатысты тапсырмаларды орындай алады, синтаксистік талдау жасай алады. |
|||
Бағалау критерийлері |
|
||
Тілдік мақсаттар |
Пәнге қатысты сөздік қор мен терминдер: құрмалас сөйлем, салалас құрмалас, сабақтас құрмалас, аралас құрмалас Диалог құруға (шығарма жазуға) қатысты пайдалы тіркестер: Менің ойымша...,себебі...,қорытындылай келе... |
||
Талқылауға арналған сұрақтар: Сөйлем дегеніміз не? Жай сөйлем дегеніміз не? Құрмалас сөйлем дегеніміз не? |
|||
Оқу дағдыларының деңгейі |
Білу, түсіну, талдау |
||
Сабақта қамтылатын құндылықтар |
Ынтымақтастық, жауапкершілік |
||
Пәнаралық байланыс |
Қазақ әдебиеті, |
||
АКТ қолдану дағдылары |
Интербелсенді тақта, таныстырылым |
||
Осыған дейін меңгерілген білім |
Сөйлемнің бірыңғай мүшелері. Оқшау сөздер. Айқындауыш, түрлері |
Жоспар
|
Жоспар бойынша орындалуы тиіс іс-әрекеттер |
||||||||||||
Сабақтың басы |
І. Ұйымдастыру кезеңі А) Сәлемдесу, түгендеу. В) Топты түстер арқылы 3 топқа бөлу. ІІ. Үй тапсырмасын сұрау
Шaхмaт тaқтaсының қaрa шaршысындағы сұрақтарға жауап беріп, ақ шаршысына іледі Алдыңғы тақырыпқа қатысты сұрақтар:
|
||||||||||||
Сабақтың ортасы |
Қызығушылықты ояту. «Алдын ала берілген атаулар» әдісі бойынша 3 термин көрсетіледі САЛАЛАС САБАҚТАС АРАЛАС (Бұл терминдер қандай тақырыпқа қатысты екендігін табады). Тақырыпқа жол:
ІІІ. Жаңа сабақ. Мағынаны тану. Жоспары:
1. «Қатені түзету» әдісі арқылы жаңа сабаққа кіріспе жасалады.
Құрмалас сөйлем схемасы: бастауыш – баяндауыш. Жай сөйлем схемасы: бастауыш – баяндауыш / бастауыш – баяндауыш.
2. А.Байтұрсынов «Тіл-құрал» еңбегінде сөйлемдер арасында екі түрлі жақындық: 1) ішкі мағына желісі жөніндегі жақындық 2) сыртқы қисын жақындығы барын айтқан. Тек мағына желісі бойынша жақындасатындарды «іргелес сөйлем», әрі сыртқы қисын жақындықтары барларын «құрмалас сөйлем» деп атаған. Құрмаластарды 2 түрге бөлген: 1) сиыса құрмаласу 2) қиыса құрмаласу Бұндағы «сыйыса құрмаласу» деп отырғаны – «Қарабай мен Сарыбай аңға шықты» тәрізді бірыңғай мүшелі жай сөйлемдер. Қиыса байланысқан құрмалас сөйлемдерді өзара тең дәрежеде байланысса, салалас түрі деп, тең болмай, кем дәрежеде (бағына дегені) байланысса, сабақтас түрі деп қараған. Салаластарды жиылынқы, қайырыңқы, айырыңқы, сұйылыңқы және қойылыңқы деп бес түрге бөлген. Проф. Қ. Жұбанов құрмалас сөйлемдерді екі түрге бөліп қарастырған: 1) салалас құрмалас сөйлем 2) сабақтас құрмалас сөйлем. С. Аманжоловтың жіктеуінде елеулі айырмашылық байқалады. Ол өзінің синтаксиске арналған еңбегінде құрмалас сөйлемдерді төрт түрге бөліп саралаған: 1) салалас құрмалас 2) сабақтас құрмалас 3) аралас құрмалас 4) тиянақты басыңқысыз сабақтастар. Қазақ тіліндегі құрмалас сөйлемдерді С. Аманжолов пен Н.Т.Сауранбаевтың «Қазақ тілінің грамматикасында» біршама тәуір сипаттаған. Бұнда құрмалас сөйлемдер салалас, сабақтас және аралас деп үш топқа бөлінген. Салалас құрмалас сөйлемдерді қазақ тіл білімінде жалғаулықты, жалғаулықсыз деп бөлу тарихы да осы оқулықтан басталған. Қазақ тіл білімінде құрмалас сөйлем мәселелері бойынша Қ.Жұбанов, Х.Басымов, С.Аманжолов, Н.Сауранбаев және М.Балақаевтармен қатар, С.Жиенбаев та елеулі еңбек атқарады.
Құрмалас сөйлемнің жасалу жолдары:
Құрмалас сөйлемнің 3 түрі бар:
ІV. Жаңа сабақты бекіту, пысықтау. Тапсырмалар:
Сөйлемдерді оқып шығып, олардың жай я құрмалас сөйлем екендігін ажыратыңыздар.
1-топ:
2-топ:
3-топ:
Дескриптор:
Дескриптор: 1. Сөйлемге сатылай кешенді талдау жасай алады; 2. Құрмаластың түрлерін ажырата алады.
Көп нүктенің орнына мақалдың екінші сыңарын табыңыздар. Құрмаластың түрлеріне қарай жіктеңіздер.
1-топ: 3-топ: 1. Жақсы тауып айтар, ... (жаман қауып айтар). 2. Досы көпті жау алмайды, ... (ақылы көпті дау алмайды). 3. Сөз жүйесiн тапса, ... (мал иесiн табады). 4. Жан қиналмай, ... (жұмыс бітпес). 5. Ер жігіттің екі сөйлегені өлгені, ... (емен ағашының иілгені сынғаны) 6. Еңбектің наны тәтті, ... (жалқаудың жаны тәтті). Дескриптор: 1. Мақал-мәтелдің жалғасын таба алады; 2. Мақал-мәтелді құрмалас сөйлемнің түрлеріне қарай талдай алады. 3. Құрмалас сөйлемнің жасалу жолдарын біледі.
1-топ: Шахмат туралы Шахмат – ғылыми ақыл-ой және халық шығармашылығы негізінде пайда болған ең танымды да, қызықты спорт ойыны. Шахмат ойынын тақта үстіндегі соғыс деуге болады. Ойын тұңғыш рет 5 ғасырда Үндістанда шыққан. Ежелден қалған аңыздар бойынша, шахмат-ты ең алғаш болып біздің эрамызға дейін 1000 жыл бұрын Үндістандық математик ойлап тауыпты. Шахмат ойынының тұңғыш аты «чатуранга». Шығыста ел билеуші патшаны шах деп атайды. Ал «мат»–«өлді» деген сөз екен. Сонда «шахмат» сөзін: «Қарсыластың патшасына (короліне) өлім келсін!» – деп аударуға болады. Шахмат тақтасы ақ және қараға боялған бірдей 64 шақпаққа бөлінеді. Ойынның мәні де осында, мұнда «ақ жағы» мен «қара жағының» екі армиясы 64 шаршы-лы тақта үстінде шайқасады. Ойынды заңды түрде 2 ойыншы ойнайды. 2-топ: «Бірінші кезекте шахмат – ол күрес» Шахмат адамды жылдам ойлауға, шешім қабылдауға және қадам жасауға итермелейді. Ойнау логикасы зейінділікті дамытуға, әр алуан варианттарды жылдам әрі дәл есептей білуге, жеңіс-ке жетуге деген ерік-жігер-ді қалыптастыруға және басқа да моральдық қасиеттерді тәрбиелеуге көмектеседі. Шахмат ойыны – бұл адамның мінез-құлқын өзі басқарумен анықталатын қоғамдық тәжірибені қалыптас-тыруға арналған жағдайлар негізіндегі іс- әрекеттің бір түрі. Сондықтан, адам баласының дүние танымы кеңейеді, сөздік қоры, ойлау қоры дамиды, білім сауаттылығы математика, физика, химия сияқты пәндерге көп септігін тигізеді. Логикалық ойлау қабілеттерін дамытады. 3-топ: Жансая Әбдімәлік – 2000 жылдың 12-қаңтарында Алматы қаласында дүниеге келген. Қазақстаннан шыққан тұңғыш шаxматшы қыз. Оның бірінші жаттықтырушысы оның әкесі Данияр Аширов болған. Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде пәніңізді белгілеп, керек материалды алып сабағыңызға қолдана аласыз |