Дж.Мореноның
редакцияланған
«Социометрия»
методикасы
Мақсаты: қоғамдық құрылымның және
ондағы психологиялық атмосфераның жеке құрылымдық аспектін
табу.
Тәсілі: оқушыларға 2 сұрақ ұсынылады,
оқушы сыныптастарының тегін айту қажет.
Диагностикаға арналған
уақыт: 5-7
минут.
Жасы: 11-12 жас (5 сынып) және 15-16
жас (9 сынып)
Өткізілетін
уақыты: қыркүйек, мониторинг
наурыз.
Сұрақтары: «Сұраққа жауап бере
отырып, өз сыныптастарының ішінен кемінде төртеуін
таңда.
-
Сен туылған күнге
(кинотеатрға, саяхаттауға, табиғатқа, серуендеуге т.б.) шақырар
едің?
-
Сен кімді топ басшысы
(кез-келгенін, тек жауапкершілігі бар, топты бастай алатындай
қабілеті бар адамды) етіп сайлар едің?
«Социометрия» методикасында
сыныптың барлық оқушылары қатысқанда ғана 100% нәтиже шығады.
Бірінші сұрақ бойынша оқушылар арасындағы достықты (сенімді немесе
таныс) анықтау. Ал, екінші сұрақ бойынша сыныптағы сенім арта
алатындай айқын және бейресми көшбасшыларды
анықтау.
Әдістемеге қатысушыларға
арналған бланк:
Бланкте көрсетілген
сұрақтар бойынша таңдалған сыныптастарыңның төртеуінің тегін
көрсет.
|
Аты-жөні:
Күні:
|
Туылған күнге кімді шақырар
едіңіз?
|
Топ басшысы етіп кімді таңдар
едіңіз?
|
1.
2.
3.
4.
|
1.
2.
3.
4.
|
Нәтижелерді
түсіндіру:
Кестеге сыныпта оқитын
оқушылардың барлығы енгізіледі, әрқайсысына тізім бойынша реттік
нөмер беріледі. Кестеге берілген нөмерлер тігінен және көлденеңнен
енгізіледі.
1
кесте
№
|
Қатысушылар-дың
аты-жөні
|
1.Иванов
|
2.Петров
|
3.Сидоров
|
4.Умирзақов
|
5.Сорокин
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
1
|
Иванов
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Петров
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Сидоров
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Умирзаков
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Сорокин
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
және
т.б
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Екі номердің қиылысу
нүктесінде «+» белгісімен әртүрлі түспен белгіленеді, бірінші сұрақ
бойынша қара түспен, екінші сұрақ бойынша – қызыл түспен, мысалы,
Иванов Умирзаковты таңдайды, Иванов – Умирзаков тектерінің қиылысу
нүктесінде «+» белгісін қара түспен белгілеу қажет (1-4), ал екінші
сұрақ бойынша Умирзаков Сорокинді таңдаса, Умирзаков-Сорокин
тектерінің қиылысында «+» белгісін қызыл түспен белгілеу керек
(1-5) (1 кесте).
2
кесте
№
|
Қатысушылар-дың
аты-жөні
|
1.Иванов
|
2.Петров
|
3.Сидоров
|
4.Умирзақов
|
5.Сорокин
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
1
|
Иванов
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Петров
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Сидоров
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Умирзаков
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Сорокин
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
және
т.б
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(белгілеу + дөңгелек түрінде)
– бір-бірімен сәйкес таңдауды көрсетеміз. Матрица негізінде
(кестемен берілген) таңдауларды есептеп шығару жолымен анықталады,
яғни ол әр баланың қанша таңдауды алғанын және қанша сәйкес таңдау
бар екенін анықтау (3 кесте).
3
кесте
№
|
Қатысушылар-дың
аты-жөні
|
1.Иванов
|
2.Петров
|
3.Сидоров
|
4.Умирзақов
|
5.Сорокин
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
1
|
Иванов
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Петров
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Сидоров
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Умирзаков
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Сорокин
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
және
т.б
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Берілген мәліметтер бойынша
алынған анализ сыныптың социаметриялық құрылым туралы ұғымды
қалыптастыруға көмек береді, бұл балаларды 4 маңызды категорияларға
бөлу негізі болып табылады: «жұлдыздар» (бесеуден көп таңдау
алғандар), «қажеттілер» (3-тен 5-ке дейінгі таңдау алғандар),
«қабылданғандар» (1-2 таңдау алғандар), «оқшауланғандар» (ешқандай
таңдаулары жоқ). Мысалы, бірінші сұрақ бойынша, Өмірзақ
«қаланушыларға жатқызылады, себебі 5 таңдауы бар («+» қара түсті),
ал екінші сұрақ бойынша – «қабылданғандарға» жатады себебі 1 ғана
таңдауы бар. Ал, Ткаченко екі сұрақ бойынша ешқандай таңдауы жоқ,
сондықтан бұл бала диагностика бойынша «оқшауланғандар» тобына
жатады (4 кестені қараңыз).
№
|
Қатысушылар-дың
аты-жөні
|
1.Иванов
|
2.Петров
|
3.Сидоров
|
4.Умирзақов
|
5.Сорокин
|
6.Тургаев
|
7.Сакенова
|
8.Ткаченко
|
9.Федерова
|
10.Ситникова
|
11
|
12
|
1
|
Иванов
|
|
|
|
|
++
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
2
|
Петров
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Сидоров
|
+
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Умирзаков
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Сорокин
|
+
+
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
6
|
Тургаев
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
Сакенов
а
|
+
|
|
|
|
|
|
+
+
|
|
|
|
|
|
8
|
Ткаченко
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
9
|
Федоров
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
Ситникова
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
және
т.б.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
5/1
|
1/0
|
1/2
|
1/0
|
2/3
|
1/0
|
3/1
|
0/0
|
2/1
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
кесте
Басты екі категориялар,
қолайлы болып саналады («жұлдыздар» және «қажеттілер»), екі
соңғылары – қолайсыз болып есептеледі («қабылданғандар» және
«оқшауланғандар»). Қолайлы және қолайсыз маңызды категориялардың
қосындыларының мөлшерінің қатынасы, қарым-қатынастың сәтті деңгейі
туралы түсінікті береді (ҚСД).
«Жұлдыздар»+«Қажеттілер»+«Қабылданғандар»+«Оқшауланғандар»
Егерде де оқушылардың
топтарының көп бөлігі қолайлы деңгейлі категорияларда болса, ҚСД
жоғарғы деп анықталады: бірдей қатынас жағдайда – орташа, қолайсыз
оқушылар топтарының қолайсыз деңгейі көп болған жағдайда – төменгі
болып саналады.
Төменгі ҚСД – қауіпсіздік
белгісі, оқушылардың өз сыныптастарымен қарым-қатынас жүйесінде
эмоционалды сәтсіздікті білдіруі.
Маңызды диагностикалық
коэффициент болып, қарым-қатынасты білдіретін, топта бар,
қанағаттанарлық коэффициентін балаларды өзінің қатарластарымен
қарым-қатынасы болып табылады. Ол қарым-қатынасты білдіретін, топта
маңызы бар коэффициенті, балалардың өз қатарлас балалар арасындағы
қатынас болып табылады (мысалы, бірінші сұрақ бойынша 16 сәйкес
таңдаулар, ал барлық балалар саны 27, сондықтан 16/27*100%).
Алынған нәтиже нормативі көрсеткіш деңгейлері балалардың өзі
қатарлас балалармен қатынасын ҚК деңгейлерінің нормативті
көрсеткішімен салыстырылады:
-
Төменгі
деңгей – ҚК 33% және
төмен;
-
Орташа
деңгей – ҚК
34-49%;
-
Жоғарғы
деңгей – ҚК
50-65%,;
-
Өте жоғарғы
деңгей – ҚК 66% және одан
жоғары.
Сәйкес таңдаулар есебі (5
кесте). Кестеде көрсетілгендей, біз сәйкес таңдауларды есептейміз
(дөңгелекпен белгіленгендер «+»), бірінші сұрақ бойынша қара
түспен, екінші сұрақ бойынша қызыл және де ҚК қанағаттанарлық
коэффиценттін есептеп шығарамыз. Мысалы, кесте бойынша сыныпта 10
бала, бірінші сұрақ бойынша 5 сәйкес таңдаулар, ал екінші сұрақ
бойынша 4 (сәйкес таңдауларды емес, сәйкес таңдаулары бар балаларды
санаймыз, сондықтан 5 және 4, 7 және 4 емес, сары түспен
көрсетілген). Содан соң қанағаттанарлық коэффициентін бірінші сұрақ
бойынша 5/10*100%=50% табамыз (жоғарғы деңгей), яғни бұл сыныпта
достық қарым-қатынасы жоғары деңгейде, ал жауапты іс-әрекетке
қанағаттанушылық деңгейі бұл сыныпта – орташа
(4/10*100%=40%)
5
кесте
№
|
Қатысушылар-дың
аты-жөні
|
1.Иванов
|
2.Петров
|
3.Сидоров
|
4.Умирзақов
|
5.Сорокин
|
6.Тургаев
|
7.Сакенова
|
8.Ткаченко
|
9.Федерова
|
10.Ситникова
|
11
|
12
|
1
|
Иванов
|
|
|
|
|
++
|
|
+
|
|
+
|
|
2\1
|
|
2
|
Петров
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
0\0
|
|
3
|
Сидоров
|
+
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
1\0
|
|
4
|
Умирзаков
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0\0
|
|
5
|
Сорокин
|
+
+
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
1\1
|
|
6
|
Тургаев
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
1\0
|
|
7
|
Сакенов
а
|
+
|
|
|
|
|
|
+
+
|
|
|
|
2\1
|
|
8
|
Ткаченко
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
+
|
|
0\0
|
|
9
|
Федоров
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
0\1
|
|
10
|
Ситникова
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0\0
|
|
11
|
және
т.б.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5\4
|
|
12
|
|
5/1
|
1/0
|
1/2
|
1/0
|
2/3
|
1/0
|
3/1
|
0/0
|
2/1
|
0\0
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оқшауланған балалар санының
топтағы тәрбиеленушілердің жалпы санына қатынасы оқшаулану
коэффициентін (ОК) енгізуге мүмкіндік береді. Бұл диагностиканың
табысты педагогтың жұмысын, балалардың қарым-қатынасында тәрбие
беру көрсеткішін білдіреді.
А.Репина зерттеуінің нәтижесі
бойынша , топты есептеуге болады:
-
сәтті деп, егер де оқшауланушылар
болмаса немесе оқшауланушылық 6%-ға дейін;
-тым сәтті
емес деп, 25%-ға дейінгі
көрсеткіш;
-сәтсіз
деп, егер оқшауланушылық
көрсеткіші 25%-дан жоғары болса.
Мысалы, біздің сыныпта 10
адам, бірінші сұрақ бойынша оның ішінде екеуі «оқшауланушылар»
(достық қарым-қатыснас бойынша), бұл кезде біз 2/10*100%=20% тым
сәтті емес коэффициенті, ал екінші сұрақ бойынша (жауапкершілік)
5/10*100%=50% сәтсәз оқшаулану коэффициенті (5
кесте).