Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Спорт денсаулық кепілі
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
5 Практика
-
Құзыреттілік – болашақ мұғалімнің кәсіби маңызды сапасы ретінде.
Білім мен ақпарат үстемдік құрған қоғамда білім беру жүйесі инновациялық экономиканың негізгі бөлігі болып табылады. Қатаң талаптары қалыптасып келе жатқан инновациялық экономика қай салада болса да, бүгінгі маманның құзыреттілігін, яғни өз саласы бойынша ой-пікірінің қалыптасуын, кәсібилігін, өмірдің өзгермелі жағдайына бейімділігін, оған сай өз білімін пайдалану ғана емес, оны қажеттікке қарай толықтырып отыруды талап етеді. Жалпы алғанда, «құзыреттілік» ұғымы жайлы ғалым К.Құдайбергенова «Құзыреттілік ұғымы - соңғы жылдары педагогика саласында тұлғаның субьектілік тәжірибесіне ерекше көңіл аудару нәтижесінде ендіріліп отырған ұғым. Құзыреттіліктің латын тілінен аудармасы «competens» белгілі сала бойынша жан – жақты хабардар білгір деген мағынаны қамти отырып, қандай да бір сұрақтар төңірегінде беделді түрде шешім шығара алады дегенді білдіреді» деп көрсетеді. Бұл жайлы Б.Тұрғынбаева «…өзінің практикалық әрекеті арқылы алған білімдерін өз өмірлік мәселелерін шешуде қолдана алуын – құзырлылықтар деп атаймыз» деп анықтаса, Ресей ғалымы Н. Кузьминаның көзқарасы бойынша, «Құзырлылық дегеніміз – педагогтің басқа бір адамның дамуына негіз бола алатын білімділігі мен абыройлылығы». Ш.Таубаева: «Құзыреттілік–ол тұлғаның оқыту мен әлеуметтену процестері барысында меңгерген білім мен тәжірибеге негізделген, оның жалпы қабілеті мен іс-әрекетке даярлығы ретінде айқындалатын, тұлғаның кіріктірілген қасиеті» -деп қарастырылады. Сонымен, білім беруде кәсіби құзырлы маман иесіне жеткен деп мамандығы бойынша өз пәнін жетік білетін, оқушының шығармашылығы мен дарындылығына жағдай жасай алатын, тұлғалық-ізгілік бағыттылығы жоғары, педагогикалық шеберлік пен өзінің іс-қимылын жүйелілікпен атқаруға қабілетті, оқытудың жаңа технологияларын толық меңгерген, отандық, шетелдік тәжірибелерді шығармашылықпен қолдана білетін кәсіби маман педагогті атаймыз.
Негізгі құзыреттілік туралы түсінік.
Негізгі құзыреттілік сала
ерекшелігіне қарамастан барлық мамандар бойынан табылу керек деп
қарастырылған, себебі құзыреттілік маман біліктілігінің негізін
құрайды, оның ішінде:
ақпараттық;
коммуникативтік (қатысымдық);
Ақпараттық
құзырет – мамандардың компьютерлік
білімділігі, жаңа ақпараттық технологияларды қолдана алу
(мультимедия, электронды пошта, Интернет)
мүмкіндігі.
Коммуникативтік
құзырет – бірлесіп жұмыс істеуді
бағалау, адамдар арасындағы сенімділік, бірін-бірі түсіну, тыңдау,
сыйлау, этикет сақтау, дәстүрді білу, дау жан-жалды шеше алу,
бұзылған қатынастарды түзету, өз қателігін түсіне білу, топпен
жұмыс жасай алу, орындаушылардың жұмысын дұрыс ұйымдастыру, басқару
шешімдерін таба алу және қолдана білу
қабілеттері.
Әлеуметті-құқықтық
құзырет - өз елінің азаматы ретінде
өзнің және қоғам мүшелерінің әлеуметтік қызметтерінің маңызын
түсіну, қоғамдық міндеттерге тұрақты қарау, мемлекет нышандарын
білу, адам құқығын жете білу, қажетті жағдайларда оларды қолдану,
өзіне жауапкершілік арту жатады.
Білім алушылардың іс-әрекетін белсендіруге және қарқындандыруға
негізделген технологиялардың бірі «Проблемалық оқыту».Ерекшелігі:
білім алушыны өз бетімен ізденуге үйрету, олардың танымдық және
шығармашылық икемділіктерін дамыту, білетіні мен білмейтінінің
арасындағы қайшылықтарды ашу әрі проблемалық міндеттер қою.
Проблемалық оқытудың қалыптасу тарихына үңілсек, Сократ өзінің
шәкірттерін логикалық ойлауға, зерттеулердлің нәтижелерін
табуға
4бағыттап отырған. Руссо білімді игеру үшін ситуациялар қою арқылы
жүзеге асырған. Проблемалық оқытудың ең керекті әрекеті ізденіс
болса, соны өз тәжірибесінде кеңіне қолданған ғалымдар қатарында
Песталоцци мен Дистервегтің еңбегі зор. Проблемалық оқытудың
басқалардан айырмашылығы - білім оқушыларға дайын күйінде
хабарланбайды, керісінше олардың алдына өз бетінше шешуге проблема
қойылады. Іздену әрекеті барысында білімді оқушылардың өздері
табады. Сабақ соңында байқалғаны, осы проблемалы тапсырмалар оқушы
сезіміне молырақ әсер етіп,олардың қызығушылығын, білімге іштей
құмартушылығын арттырды деп ойлаймын. Қызығушылық оқушыны өздігінен
ізденуге жетелейді. Ізденіссіз шығармашылық ойлау жоқ. Проблемалық
тапсырма нәтижесі оқушының өз бетінше еңбектенудегі дағдысы мен
қабілеті, іскерлігінің жетілген, ең жоғары дамыған саты деуге
болады.
Кәсіптік құзіреттілікті жетілдіруде мамандық бойынша жүргізілетін
тәрбие жұмысы да ерекше роль атқарады. Сабақтан тыс өткізілетін
іс-шараларда оқушылар өз мүмкіндіктерін барынша пайдаланып,болашақ
маман ролін жоғары деңгейде орындауға тырысады.
Арнаулы құзыреттілік.
Оқу орны түлегі
моделі - белгілі бір өндіріс, ғылым, мәдениет саласындағы жұмысшы
құзіреттілігін сипаттай алуы. Сондықтан әр оқушының өз мамандығына
байланысты арнаулы құзіреттілігін анықтау қажет. Арнаулы
құзіреттілік - маманның сала ерекшелігіне байланысты кәсіби
мәселелерді шешу, білім және іскерлік деңгейін көтеру сияқты
қабілеттермен байланысты.
Құзыреттілікті қалыптастыру
Құзыреттілікті қалыптастыру –
білім беру саласының өзекті мәселесі. Күн сайын адамға көптеген
ақпарат тасқыны келеді. Ал оқу мазмұны мен оқыту әдістері ескі
сарында қалып қоюда. Сондықтан білім берудегі әлеуметтік қажеттілік
пен ол қажеттілікті қанағаттандырудың арасындағы қарама –қайшылық
білім беру саласының дағдарысына әкеліп соғуда. Сол себепті мектеп
мұғалімдерінің әдістемелік шығармашылығын дамытуды
педагог-мамандардың біліктілігін жетілдіру жүйесінде ұйымдастыруды
олардың кәсіби құзіреттілігі кезінде жүзеге асыру қажеттігі
туындайды.
Құзіреттілік тәсіл идеясы – «қоғамға қандай, жеке тұлғаға қандай
білім қажет және ол қоғамның қандай қажетін өтей алады» деген
сұраққа жауап береді. Мұғалімнің құзыреттілігін қалыптастыру –
бүгінгі білім беру саласының өзекті мәселелерінің бірі. Құзырлылық
тәсіл, білім сапасын арттыруды дәстүрлі тәсіл мен білім мазмұнын
ұлғайту арқылы шешудің арасындағы қарама-қайшылықтан туындаған
дағдарыстан шығудың бір жолы деп қарастыруға болады. Бұл тәсіл
білім берудің нәтижесіне басты орын береді. Оның сапасы алған
білімнің көптігінен емес, сол білімді қолдана білумен
маңызды.
Мұғалімнің басты рөлі – тұлғаның жеке дамуына негізделген,
жан-жақты зерттелетін, сараланған білім беру үлгісінің басым
бағыттарын айқындау, нәтижесінде еліміздің әлемдік өркениетке
негізделген білім саясатының стратегиялық мақсаттарын жүзеге асыру.
Осыған орай, нәтижеге бағытталған жалпы орта білім берудің жаңа
жүйесіне ауысу білім беруді басқару жүйесіндегілерден мұғалімдердің
кәсіби біліктілігін арттыруда жаңаша көзқарасты, ал мұғалімдерден
негізгі кәсіби құзырлылықтарын дамытуды талап етеді. Білім
беру саласын ізгілендірудің басты бағыттарының бірі - белсенді
оқыту түрлері мен әдістерін жетілдіру. Ескі мазмұнды ығыстыра
отырып,елімізде білім берудің ұлттық үлгісі қалыптасуда. Әлемнің
оқыту технологиялары жоғары дамыған елдерінің (Жапония, Германия,
Голландия) тәжірибесіне назар аударсақ,түпкі мақсаты-баланы жеке
тұлға ретінде қалыптастыру, яғни, бірінші орында баланың білім,
білігі мен дағдысы емес,жеке тұлғаның білім алу арқылы дамуын
қояды. Осы мақсатқа орай, бүгінгі педагогика ғылымында жаңа оқыту
технологиялары: дидактикалық біліктерді шоғырландыру,
ізгілікті-тұлғалық бағдарламалар, дамыта оқыту, мәселелік, тірек
сигналдары арқылы, деңгейлеп саралап оқыту, өздігінен ізденіп даму,
оқытудың компьютерлік, модульдік технологияларды ғылыми тұрғыда
дәлелдеп, баламен бірге жұмыс жүргізіп жүзеге асырушы
мұғалім..
Білім беруде педагогтың құзырлығы мен тұлғалық сапалары
Еуропада, Ұлыбританияда, АҚШ-та кеңінен таралған education термині (образование дегенді білдіреді) «образ» деген түбірі жоқ, алайда білім беру процесіне қатысушылардың өзара әрекеттесуінің барлық аспектілерін қамтып, мазмұны бойынша кең ұғым болып табылады. Сол себепті білім беру оның мәдени сәйкестілігіне байланысты қоғамның әлеуметтік-мәдени құндылықтарын интернационалдандыру ретінде оқыту мен тәрбие беруді өзара қосады. Сонымен бірге, оқыту мен тәрбие берудің өзара байланысы бұл процесте ажыратылмайды. «Тәрбие беру де, білім беру де ажыратылмайды, - деп Л.Н. Толстой ерекше атап өткен. Білім бермей тәрбие беруге болмайды, ал кез-келген білімнің тәрбиелеуші әсері бар». Бұл ойды ХҮІІІ ғ. аяғында И.И. Бец ерекше атап өткен. Соған сәйкес, білім беру шын мәнінде сырттан басқарылатын өзін-өзі оқыту болып табылып, яғни мәдениет бейнесі және оны ұдайы өндіру бойынша «МЕН» бейнесін жасау үш өзара байланысты тұрғыдан алынады: білім беру жүйесі; «қазіргі заманда жастарға білім беру» немесе нақты адамға білім беру, оның біліктілігін назарға ала отырып, осы процестің жеке немесе ұжымдық нәтижесі ретінде қарастырылады. Білім беру нәтижесі екі тұрғыдан қарастырылады. Біріншісі – бұл нақты білім беру жүйесі арқылы алынатын және білім беру стандарты формасында тіркелетін нәтиженің бейнесі. Қазіргі замандағы білім беру стандарттары оқытудың белгілі бір курсын өту үстіндегі адамның тұлғалық сапасына, оның білімі мен икемділігіне қойылатын талаптарды қамтиды. Стандарттың мазмұны, әлеуметтік мәдени тәжірибенің идеалды формада сақталатынына әлбетте қол жететін көрнісі екені мәлім. Екінші тұрғыдан білім берудің нәтижесі бұл белгілі бір білім беруші жүйеде оқытудан өткен адамның өзі. Интеллектуалды, тұлғалық, мінез-құлықтық қасиеттерінің қалыптасқан жиынтығы ретіндегі оның тәжірибесі оған кез-келген жағдайда адекватты әрекет жасауға мүмкіндік береді. Бұл тұрғыдан білім берудің нәтижесі білімділік болып табылады, ол жалпы және кәсіптік-мазмұнды бола алады. Осылайша, мектеп түлектерінің жалпы білімділігін қалыптастырады. Кез-келген жоғары оқу орнының түлегі осы негізде арнайы кәсіптік білімімен сипатталады. Адамды білімді ететін терең және жүйелі білім беру өмір ағымының ауыспалы кезеңдерінде сенімділік, бәсекеге қабілеттілік және өзінің ар-намыс сезімінің негіздерін салады. Құзыреттілік – жұмыскердің өз білімі, біліктілігі және дағдылары негізінде нақты кәсіп аясында жоғары сапалы және мөлшерлік еңбек нәтижелеріне жету үшін нақты жұмыс түрлерін білікті атқара алу қабілеті. Кәсіби оқытушы педагогының құзырлығы жоғары, әлеуметтік тұрғыдан жетілген, әдіс-тәсілдерді меңгерген, шығармашылықпен жұмыс істейтін, өзін-өзі кәсіби жетілдіруге ұмтылған маман. Мұғалім, Педагог мамандығы, зиялылар ішіндегі көп топтасқан мамандықтардың ірі тобына жатады. Білім беру жүйесінде педагогтар мемлекеттік қызметкерлер болып табылады. Педагог өз мамандығының сапасын, біліктілігін арттыруды психологиялық тұрғыдан қамтамасыз етуі үлкен роль атқарады. Педагогтың іс-әрекеті көбінде оның кәсіби шеберлігінің кеңістігіне қатысты, педагогикалық қарым-қатынас механизмдеріне, оқушылардың (студенттердің) психологиялық ерекшеліктерінің табиғатына да байланысты. Педагогикалық іс-әрекеттің дамуының жоғары деңгейі мынада – педагог өзін-өзі дамыту механизмдерін қалыптастыруға мақсат қояды және оқушыларға (студенттерге) өз қабілет-қарымы бойынша даму бағыттарын ұштайды. Кәсіби оқытушы педагогтың іскерлігінің негізгі бағыты болашақ мамандардың кәсіби білімін (теориялық және тәжірибелік) жетілдіру болып табылады. Кәсіби білім педагогы педагогикалық іскерлікке даярлықтан басқа кәсіби оқыту мекемесінде кадрларды дайындауға арналған халық шаруашылығының маманы болып табылады.