"Терезедегі Ботаника"биология бойынша факультативтік курстың
авторлық бағдарламасы
Түсінік хат
"Терезедегі Ботаника"
бағдарламасы бұл
балалардың мүдделеріне, мектептің орналасқан жеріне және биология
кабинетінің базасына негізделген оқушылардың өсімдіктер туралы
білімдерін жалпылау, шоғырландыру және кеңейту курсы. Жабық
өсімдіктер-бұл әр түрлі жастағы шығармашылық топта оқу сабақтарын
ұйымдастыруға қолайлы материал. Биология кабинетінің өсімдіктер
жинағы үнемі жаңа түрлермен толықтырылып отырады және әртүрлі
экологиялық топтардың өкілдерін қамтиды: гидатофиттер (аквариумда),
гидрофиттер, гигрофиттер, мезофиттер, ксерофиттер (суккуленттер мен
склерофиттер).
Жабық гүл өсіру әлемімен жалпы танысудан басқа,
балалар экология, география, физиология, морфология, анатомия және
өсімдік таксономиясы бойынша білім алады. Жабық гүл өсіру мұнда тек
қолданбалы шеңбер ретінде қарастырылмайды. Бағдарламаның ғылыми
негізі бар, сондықтан бұл курс жабық өсімдіктерді ұнататындар үшін
де, ботаникаға қызығушылық танытатын немесе Биология емтиханын
тапсыратын балалар үшін де маңызды.
Бағдарламада өсімдіктерге күтім жасаудың
практикалық дағдыларын қалыптастыруға көп көңіл бөлінеді, зерттеу
объектілерінің географиялық шығу тегіне белгілі бір назар
аударылады.
Жас зерттеушілердің ғылыми дүниетанымын
қалыптастыру үшін систематика сабақтары үлкен маңызға ие.
Жапсырмалар жасай отырып, студенттер латын тілі туралы түсінік
алады, өсімдіктерді жіктеу туралы білімді бекітеді, өсімдіктерді
анықтауды үйренеді.
Өсімдіктердің анатомиясы мен морфологиясы бойынша
зертханалық жұмыстар маңызды рөл атқарады. Оқушылар Жас табиғат
зерттеушісінің маңызды қасиеті болып табылатын оқу суретін орындау
дағдыларын жетілдіреді.
Бағдарлама оқу жылы бойы практикалық жұмыстардың
орындалуын қамтамасыз ететін жабық өсімдіктердің маусымдық жиілігін
ескере отырып жасалған.
Экскурсиялар бұл алған білімдерін жалпылау және
бекіту формасы, сондықтан олар жылдың соңында, көктемде
жоспарланған. Мұндағы студенттер тек экскурсант ретінде ғана емес,
сонымен қатар экскурсоводтар ретінде де өнер көрсетіп, бастауыш
сынып оқушыларын биология кабинетінің өсімдіктерімен таныстырып, өз
білімдерін көрсететіні маңызды.
Бағдарламаны 6 және 7 сынып оқушыларына
биологиялық білім беру үшін пайдалануға болады. Ол жылына 34
сағатқа, аптасына 1 сағатқа есептелген (қосымшаны қараңыз). 9-сынып
ішінде курстың тақырыптары бойынша жобалау немесе зерттеу
жұмыстарын жүргізу орынды, оны қорғау негізгі мектеп курсы үшін
биология бойынша қорытынды аттестаттау нысаны болуы
мүмкін.
Бағдарламаның мақсаттары мен
міндеттері:
-
Жабық өсімдіктер мысалында
тірі организмдердің алуан түрлілігі туралы білім алушыларда ғылыми
түсінік қалыптастыру үшін жағдай жасау.
-
Оқушыларды жабық өсімдіктердің
биологиялық ерекшеліктерімен таныстыру.
-
Білім алушылардың зерттеу
дағдыларын қалыптастыру.
Оқу барысында студенттер
келесі дағдыларды игереді:
-
Жабық өсімдіктерді ұстау және
оларға дұрыс күтім жасау.
-
Бақылаулар жүргізу және
өсімдіктермен қарапайым тәжірибелер жасау, нәтижелерді
тұжырымдау.
Оқу сызбасын
орындаңыз.
-
Анықтамалық әдебиеттерді
пайдаланып бөлме өсімдіктерін анықтаңыз. Жабық өсімдіктердің
таксономиясын білу.
-
Оқытудың күтілетін нәтижелері:
пән бойынша танымдық деңгейін арттыру.
-
Анықтамалық әдебиеттермен
жұмыс істеу дағдыларының болуы.
-
Жобалау жұмыстарын жазу және
рәсімдеу.
-
Бастауыш сынып оқушыларына
арналған "жабық өсімдіктермен саяхат" экскурсиясын
өткізу.
Білім алушылардың
шығармашылық (жобалау) жұмыстарының ықтимал
тақырыптары:
1.Жабық өсімдіктердің тіршілік
формалары.
2.Жабық өсімдіктердің
экологиялық топтары.
3.Әр түрлі экологиялық топтағы
жабық өсімдіктердің жапырақ тақталарының анатомиялық
құрылымы.
4."Шөл пейзажы" композициясын
жасау.
5.Шыны ыдыста жабық балабақша
құру.
6.Биология кабинетінің жабық
өсімдіктер каталогын жасау.
Ескертпе: бағдарламада тек практикалық
және зертханалық жұмыстарды орындау көзделген, ал жобаларды
ресімдеу ғылыми қоғамның сабақтары шеңберінде жүргізілетін жеке
сабақтар мен консультациялар кезінде жүзеге
асырылады.
Нәтижелерге қол жеткізуді
бақылау нысандары:
-
сауалнама, пәнге (ботаника)
қызығушылықты анықтау.
-
Шығармашылық және жобалық
жұмыстардың сапасын бағалау.
-
6-сыныпта биология бойынша
оқыту сапасының мониторингі.
-
9-сыныпта биология бойынша
қорытынды аттестаттау.
Бағдарламаның
мазмұны.
Кіріспе (1
сағ).
Ботаника-өсімдіктер туралы
ғылым. Өсімдіктерді зерттеу тарихы. Жабық өсімдіктер топтамасымен
таныстыру. Курстың міндеттері. Бақылау күнделіктері мен жұмыс
дәптерлерін жобалау.
1.Өсімдік-тұтас организм (5
сағ.).
Зауыт-биожүйе. Ашық жүйелер
туралы білімді жалпылау. Тамыр жүйесінің, сабақтың, жапырақтың,
гүлдің (Гүлшоғырдың), жемістің, тұқымның морфологиясы мен
анатомиясы. Оқу суретін орындау техникасын
жетілдіру.
Бөлме өсімдіктерінің
мысалындағы өсімдіктердің тіршілік формалары: ағаш, бұталар,
шөптер; суккуленттер, баданалар, жүзім бұталары, ампелозды және
эпифитті өсімдіктер.
№1 зертханалық жұмыс. Пияз
қабығының немесе жапырақ қабығының (целлюлозасының)
микропрепараттарын дайындау және қарау.
№2 зертханалық жұмыс. Гүлдер
мен гүлшоғырлардың құрылымын зерттеу.
№ 1 практикалық жұмыс. Жабық
өсімдіктердің тіршілік формаларын анықтау.
2.Жабық өсімдіктердің
агротехникасының жалпы мәселелері (10
сағат).
Өсімдіктерге күтім жасау:
күнделікті, апталық және маусымдық. Жабық өсімдіктерді күту
күнтізбесі. Түгендеу.
Көбею-тірі организмнің маңызды
қасиеті. Өсімдіктердің көбеюі: тұқымдар, споралар, вегетативті және
тірі туылу. Вегетативті көбею әдістері: шламдар (сабақтар мен
жапырақтар), ұрпақтар, еншілес өсімдіктер, бұталарды бөлу,
қабаттар, баданалар, егу.
Су, оның Өсімдіктер
физиологиясы үшін маңызы. Суару (мол, қалыпты, сирек). Ауаның
ылғалдылығы. Температура және жарық
режимі.
Өсімдіктерді трансплантациялау
және ауыстыру. Өсімдіктерді кесу және
шымшу.
Топырақ және топырақ
қоспалары. Өсімдіктердің қоректенуі (ауа және топырақ). Минералды
тамақтанудың, тыңайтқыштың маңызды
элементтері.
Бөлме өсімдіктерінің
зиянкестері (тли, трипс, ақ шыбын, өрмекші кене, масштабты
жәндіктер, нематод және т.б.) және олардың биологиялық
ерекшеліктері. Зиянкестермен күресу шаралары. Бөлме өсімдіктерінің
аурулары: физиологиялық және жұқпалы. Жұқпалы аурулардың
қоздырғыштары-саңырауқұлақтар мен бактериялар. Өсімдік ауруларының
алдын алу.
№ 2 практикалық жұмыс. Күзде
жабық өсімдіктерге күтім жасау.
№ 3 практикалық жұмыс. Жабық
өсімдіктерді кесу.
№ 4 практикалық жұмыс.
Өсімдіктерді Ұрпақтармен, балалармен және қабаттармен
көбейту.
№5 практикалық жұмыс.
Кактустарды егу арқылы көбейту.
№ 6 практикалық жұмыс.
Өсімдіктерді профилактикалық тексеру.
3. Өсімдіктер таксономиясы
(8 сағат).
Таксономия - өсімдіктерді
топтарға бөлу. Карл Линней таксономияның негізін қалаушы ретінде.
Екілік номенклатура және латынша түр атаулары. Жабық өсімдіктердің
таксономиясы.
Папоротниктер, гимноспермдер
және ангиоспермдер бөлме өсімдіктері. Монокотты ангиоспермдер,
отбасылар: амариллис, Бромелиада, Пальма, лалагүл, Ароид, Агава,
Комелин.
Қосжарнақты ангиоспермдер,
отбасылар: бегония, Геснерия, Кактус, Эйфорбия,
майлы.
№7 практикалық жұмыс. Биология
кабинетінің өсімдіктерін жүйелеу.
№8 практикалық жұмыс. Қыста
жабық өсімдіктерге күтім жасау.
№9 практикалық жұмыс. Тұқым
себу (құрма, авокадо және т.б.).
4. Бөлме өсімдіктерінің
экологиясы (10 сағат).
Экология-организмдердің
бір-бірімен және тіршілік ету ортасымен байланысы туралы ғылым.
Өсімдіктердің суға қатысты экологиялық топтары: гидатофиттер,
гидрофиттер, гигрофиттер, мезофиттер, ксерофиттер (суккуленттер мен
склерофиттер).
Өсімдіктердің жарыққа қатысты
экологиялық топтары: фотофильді, көлеңкеге төзімді және көлеңке
сүйгіш.
Температураға қатысты
өсімдіктердің экологиялық топтары: термофильді және суыққа
төзімді.
Өсімдіктер қауымдастығы. Жабық
өсімдіктердің географиялық Отаны туралы
түсінік.
Жабық өсімдіктердің
экологиялық топтары.
Экожүйе. Элементтері бөлме
өсімдіктері болып табылатын экожүйелер.
Адамның үйіндегі өсімдіктер,
таңдау және орналастыру. Жабық өсімдіктерден композициялар
жасау.
Жабық Бақ, дизайн элементтері
мен әдістері.
№ 10 практикалық жұмыс. Жабық
өсімдіктерге арналған жапсырмаларды
безендіру.
№11 практикалық жұмыс. "Шөл
пейзажы" композициясын безендіру.
№12 практикалық жұмыс.
"Тропикалық орман бұрышы" композициясының
дизайны.
№13 практикалық жұмыс.
Контейнерде жабық балабақша құру.
№14 практикалық жұмыс. Көктемде
жабық өсімдіктерге күтім жасау, өсіп келе жатқан көшеттерді
бақылау.
Әдебиет.
Воронин н. с. өсімдіктердің
анатомиясы мен морфологиясы бойынша зертханалық сабақтарға
Нұсқаулық. – М.: Ағарту, 1981. – 160
С. Евдокимова р. н. биология
бойынша сыныптан тыс жұмыстар. – Саратов: Лицей, 2005. -
288с.
Золотницкий Н. Ф.аңыздар мен
дәстүрлердегі Гүлдер. – М.:Дрофа-Плюс, 2005. Киселева Н. С.
өсімдіктердің анатомиясы және
морфологиясы.
Дәрістер курсы. - Минск:
Жоғары. мектеп, 1971. Тейлор Б.Ауа. Су. Ауа райы. Климаты. "Әлемге
көзқарас" сериясы. М.: "кубок", 1995 - Б.
50.
Пономарева и. Н. және т. б.
Биология: Өсімдіктер. Бактериялар, Саңырауқұлақтар. Қыналар: 6 кл.
- М.: Вентана-Граф, 2004. - 240
Б. Сергиенко Ю. В. Жабық
өсімдіктердің толық энциклопедиясы. - М.: АСТ, 2006. – 319
б.
Гессион Д. г. барлығы жабық
өсімдіктер туралы. М.: "Қазына-Букс", 2005. –
255с.