Нұр -Сұлтан қаласы № 66
мектеп-лицейі
Ұлттық ойындарды дене
тәрбиесі сабағына бейімдеу
5 –
сынып
Аниярұлы
Оралхан
Педагог-зерттеуші
Нұр-Сұлтан қаласы 2020 ж
.
Теңге
алу
Теңге
алу – бозбалалар мен
жігіттердің атпен ойнайтын ойыны. Жігіттің атқа мықтылығы, ат
үстіндегі самдағай әрекеті, денесін игеріп, билеп алған ептілігі
сынға салынады. Теңгені іліп ала алмай, аттан ауып қалып жататындар
да көп болады. Күміс теңгені орамалға түйіп, бір қарыстай терең
қазылған,қолдың басы ғана сиятын шұңқырға салып қояды. Сәйгүлік
мінген жігіттер жүз, жүз елу метрдей жерден екпіндете шауып келіп,
сол ағынымен шұңқырдағы орамалды іліп әкетуге тиіс. Шұңқыр
тұсында іркіліп, тоқтауға не аттың шабысын бәсеңдетуге болмайды.
Кімде-кім орамалды іліп әкетсе, оны өзі алып қалмайды, қалаған
адамына сыйлайды.
Садақ
ату
Садақ
ату шыдамдылық, жүйке мықтылығы,
өткір көз және қуатты қол – осының барлығы садақпен атқанда жеңіске
жету үшін қажет. Бүгінгі күні осы спорт түрімен әлемгнің 140 елінде
айналысады, ал садақ ату көп күшті қажет ететін, соңғы жебеге дейін
жалғасатын жарыс
-
Мергендер нысанаға жіберу үшін
садақты пайдаланады.
-
Нысана шеңберлер жиынтығынан
тұрады және әр шеңберге әртүрлі ұпайлар саны
беріледі.
-
Ең көп ұпай санын жинаған
ойыншы ұтады.
-
Мергендер жарысқа бір кіргенде
үш немесе алты жебе атады. Осындай бір кіру «энд» деп аталады. «Эндтер»
раундты құрайды. Жарыстарда эндтер саны әртүрлі болуы мүмкін. Спорт
кещендерінде өткізілетін матчтарда 20 эндтен
болады.
-
Мергендер команда бойынша бастайды. Оларға ату
үшін шектелген уақыт беріледі.
-
Жебе жіберіле салысымен, ойыншылардың ұпайлары
санала бастайды.
Арқан
тарту
Арқан
тарту - бұл ойынды ойнау үшін,
алдымен бес-алты ойыншы тартқанда үзілмейтін арқан және үлкен
адамның алақаны көлеміндей екі тақтай дайындап алу қажет. Ол
тақтайлардың ортасынан арқан өтетіндей етіп теседі. Енді қарды
жентектеп, аққалаға ұқсатып үйеді де, оның орта шенінен таяқпен
тесіп, әлгі арқанды өткізеді. Содан кейін тақтайіпанын, екеуін
арқанның екі ұшына кигізеді де, таяқшаларды аққалаға екі-үш
қарыстай таңап қалғанда тоқтатады да, тақтайшалар аққалаға
тірелгенде кейін сырғып кетпес үшін арқанды түйеді. Бәрі дайын
болған соң, балалар екі топқа бөлінеді де, арқанды екі жаққа
тартады. Аққала қалай құласа, сол топ жеңіп шыққан болады. Жеңілген
топ аққаланы қайта жасайды. Ойын қайта басталады. Ойын ойынға
қатынасушылардың күш-қуатын дамытуға, таза ауада дем алып,
еңбектенуге үйретеді.
Асық
ату
Асық ойыны
негізінен ер балаларға
тән. Асық ойнау үшін керекті құралдың ең негізгісі – сақа.
Бір-біріне қарсы екі бала не бірнеше бала екі топқа бөлініп
ойнаулары мүмкін. Ойынның негізгі шарты бір-бірінен асық ұту. Асық
ойынының үштабан және алтыатар деп аталатын өте кең тараған түрлері
болған. Сақасымен тігулі кенейді атып, үштабаннан артықтау жерге
жіберуі керек үш табаннан кем, я болмаса сақасы кенейге тимей
кетсе, ойынды сақасы шыққан келесі ойыншы бастайды. Ойын көндегі
кенейді ұтып біткенше созылады. Алтыатар ойыны бұдан басқаша.
Көндегі кенейледің бір шетіне түпте қалған ( сақасы шықпаған)
баланың сақасы тігіледі. Кенейдің арасында саңлау болмай
тіркестіріле қойылады. Көннің екі жағына 1м жерден су (сызық) ал
5-6 м жерден қарақшы белгілейді. Кімде кім түптегі сақаны жұлып
кетсе (судан шығарса) бүкіл кенейді сол алады. Ал сақаға тимей
кенейді ұшырса, оның судан шыққаны ғана соныкі болып табылады. Ату
саны-6 рет. Алғаш сақасы шыққан бала, қалғандары одан кейінгі
кезекте атады. Алты рет атыстан қалған кенейдің бәрі түпте қалған
баланікі болып есептеледі.