Ыбырай
Алтынсарин
Қазақ әдебиеті тарихында
өзіндік орны бар жазушының бірі-Ыбырай
Алтынсарин. Ол – заманының ірі қоғам қайраткері,
тұңғыш педагог жазушы, қазақ балалары үшін дүниелік ғылымдар
негізін оқытатын тұңғыш қазақ мектебін ашушы. Қазақ елін қараңғылық
бұғауынан алып шығып, көзін ашып, көкірегін оятуды көздеген халық
қамқоршысы.
Н.Ильминский-Ыбырай туралы тұңғыш естелік еңбек
жазып қалдырған адам. Оның “Ы.Алтынсаринді еске алу” деген көлемді
кітабы бар. Бұл кітап-Ыбырай творчествосын тануда маңызы зор,
алғашқы биографиялық естелік, әрі қазақ жазушысы туралы тұңғыш
жарияланған еңбектердің бірі.
Ыбырай шығармаларын талдау орта мектеп
оқулықтарынан бастау алады. Оның педагогтік қызметі мен ағартушылық
идеялары туралы Ә.Садықов, Т.Тәжібаевтың кітаптары бар. Қоғамдық
әлеуметтік көзқарасы туралы Қ.Бисембиев пен Б. Сүлейменов, М.
Ақынжанов зерттеулер жүргізді. Ал шығармалары туралы М.Әуезов, С.
Мұқанов, Ә.Қоңыратбаев, Ә. Дербісалиндер еңбектер жазды. Бұларға
қоса, орта мектепке арнап оқулық жазған авторлардың бәрі де Ыбырай
творчествосына талдау жасап, оның еңбектеріне тиісті бағаларын
беріп келеді.
Ыбырай Алтынсарин 1841 жылы Қостанай облысы,
Затобол ауданында (бұрынғы Арақарағай болысы ) туып өсті. Болашақ
ақынның балалық шағы ру басы, ірі феодал Балқожа бидің отбасында
өтті. Балқожа-қазақтың белді биінің бірі. Ол өз кезіндегі билерге
тән шешендік өнерді меңгерген сөзге орамды, тілге ұста адам ретінде
айналасындағыларға әмірін жүргізіп
отырған-ды.
Ыбырай, ең алдымен, мұсылманша оқып сауатын
ашады. 1850 жылы 9 жастағы Ыбырайды Орынборда қазақ балаларына
арналып ашылып жатқан жеті жылдық мектепке апарып берген. Мектеп
сабағы орыс, татар тілдерінде жүрсе де Ыбырай оқуда аса
ыждағаттылық көрсетеді.Өзі қатарлас отыз баланың алды болып көзге
түседі. Мектеп оқуындағы діншілдік пен патшашылдық тәрбиенің
басымдылығына қарамастан Ыбырай ғылымға құштар жас болып
шығады.Мектеп жылдарында Ыбырайдың орыс халқы мен Батыс, Орта Азия
мен Шығыстың аты шулы ақын-жазушыларының шығармаларын оқуға қолы
жетеді.
Ыбырайдың Орынбор сияқты қалада оқуы, өз бетімен
ізденуі, орыс интеллегенциясымен араласуы оның ой-өрісінің өсуіне,
өмірге көзқарасының қалыптасуына көп жағдай жасайды. Осындай ұзақ
та, тұрақты ізденіп оқу арқылы ол өз мақсатын айқындай алады.
Тілмаш болып кеңсе қызметінде қалып қоймай, халқына қызмет етуді
арман етті. Сол арманының алғашқы қадамы 1861 жылы Торғайдан мектеп
ашуға рұқсат алып аттанған сапарынан басталады. Ыбырай бұл мектепті
тек 1864 жылы ғана аша алды.Оған дейін өз үйінде 4-5 баланы жинап
оқытып, болашақ мектеп оқуының негізін сала берді. Өзінің
тәжірибесін арттырды. Осылайша 1864 жылы салынып біткен тұңғыш
мектепке үлкен даярлықпен жеткен Ыбырай оқыту жұмысына құлшына
кірісті.
Ыбырайдың педагогтік жұмысының ілгері басып, қыза
түскен кезі оның Торғай облыстық мектептерінің инспекторы болып
тағайындалған (1879) жылдардан басталады. Әрбір уездік қалалардан
орыс-қазақ балалары бірге оқитын училищелер ашуды да қолға алады.
Ол үшін елден қаражат жиып, ақыры бірнеше алты жылдық уездік
училищелерді ашады.
Ыбырай мектеп тәрбиесін жоғары бағалап, оның
оқытушыларының сапасына да ерекше көңіл аударды. Жақсы мұғалімді
дүниедегі ең қымбат көретін адамы
санайды.
Балаларды тәрбиелеуде тағы бір қажет нәрсе – оқу
құралы. Ол балаларды оқу құралдарымен қамтамасыз ету жолында да
біраз еңбек етеді. Мектеп кітапханасын ұйымдастырып, оқулықтар
алдырып, орыс тіліндегі құралдарды аударып, қазақ тілінде оқулық
жазып, бұл салада да тынымсыз іс
қылады.
Балаларды оқыту әдістері жағынан Ыбырай – белгілі
өзіндік жүйе-әдісі бар педагог. Ол қазақтың тұңыш бұқарашыл
педагогикасын, халықтық мектептерін негіздеуші. Өзінің дидактикалық
көққарасынан ол – ұлы ағартушылардың озық идеяларына сүйенген,
бұқарашыл педагогикасын жаңа жағдайда іске асырған ізгі ниетті
адам. Белинский, Добролюбов, Чернышевскийлердің озық идеялары,
ағартушылық, педагогтік оқулары Ыбырай жүрегінен нық орын тепті.
Ушинский, Толстой, Паульсон сияқты даңқты педагогтерді ұстаз тұтты.
Ыбырай осындай ұлы адамдардан тәлім алып
өсті.