Әлем таныған ұлы «Абай»
Абай Құнанбаев
(1845-1904) – ақын–ағартушы, жазба қазақ әдебиетінің, қазақ әдеби
тілінің негізін қалаушы, философ, композитор, аудармашы, саяси
қайраткер. Абай ақындық шығармаларында қазақ халқының әлеуметтік,
қоғамдық, моральдық мәселелерін арқау етеді
Абай
Шығыс пен Батыс мәдениетін жетік білген. Бірқатар әлем ойшылдарының
еңбектерімен жақсы таныс болған. Философиялық
трактаттарстилінде жазылған «Қара
сөздері» – тақырып ауқымдылығымен, дүниетанымдық
тереңдігімен, саяси-әлеуметтік салмақтылығымен
құнды.
Абай өлең
жазуды 10 жасында («Кім екен деп келіп ем түйе қуған...») бастаған.
Одан басқа ертеректе жазылған өлеңдері — «Йузи-рәушән», екіншісі —
«Физули,
Шәмси, Сәйхали».
«Сап, сап,
көңілім»,
«Шәріпке», «Абралыға», «Жақсылыққа», «Кең
жайлау» өлеңдері 1870
— 80 жылдар аралығында жазылған. Ақындық қуатын танытқан үлкен
шығармасы — «Қансонарда»
1882 ж. жазылған. Алайда жасы қырыққа келгеннен
кейін ғана көркем әдебиетке шындап ықылас қойып, көзқарасы
қалыптасып, сөз өнерінің халық санасына тигізер ықпалын түсінеді.
Шығармалары үш жүйемен өрбиді: бірі — өз жанынан шығарған төл
өлеңдері; екіншісі — ғақлия (немесе
Абайдың қара
сөздері) деп
аталатын прозасы; үшіншісі — өзге тілдерден, әсіресе орысшадан
аударған өлеңдері.Абай өлеңдері түгел дерлік
лирикадан құралады,
поэма жанрына көп
бой бұрмағаны байқалады. Қысқа өлеңдерінде табиғат бейнесін,
адамдар портретін жасауға, ішкі-сыртқы қылық-қасиеттерін,
мінез-бітімдерін айқын суреттермен көрсетуге өте шебер. Қай
өлеңінен де қазақ жерінің, қазақтың ұлттық сипатының ерекшеліктері
көрініп тұрады.Абай атамыздың шығармалары барлық адамдардың
жүрегінен орын алары сөзсіз Ұлы ақын, ағартушы
Абай музыкалық
саласында да айта қалғандай мұра қалдырды. Өзінің асыл өлеңдерін,
қара сөздерін қағазға түсіріп, кейінгі ұрпаққа жазып қалдырса,
музыкалық жөнінде оның мұндай мүмкіндігі болмады. Өйткені, Абай
өмір сүрген көзеңде қазақта музыканың жазба мәдениеті жоқ еді,
халықтық музыка ауыз дәстүрлік қалыпта еді.
Абай
жастардың бойындағы арсыздық пен ұятсыздықты дөрекі надандықты
тәрбие және білім беру арқылы жоюға үндеді Ақын ол үшін қазақ
балаларын Акын ол ушін казак балаларын окытатын мектептерді кептеп
салуды жактады.
Атап
айтканда, ол былай деп айтты: «Балаларды ата-аналарынан алып,
мектепке беру керек,
олардын
біразын мамандыктын бір турін, біразын баска мамандыктарды игеруге
барыттау керек. Мектептерді кобейту кажет, оларда
тіпті
кыздар да
окитын болсын». Деп айтты ұлы Абай