Әлихан Бөкейхан-қазақтың
тұңғыш кәсіби журналисі және жарқын
публицисі.
Габбасова
С.С.
Қазақ тілі мен әдебиеті
мұғалімі,
№7 орта мектеп, Петропавл,
Қазақстан
Samal_15.80@mail.ru
Әлихан Бөкейхан-қазақтың
тұңғыш кәсіби журналисі және жарқын
публицисі.
Әлихан Бөкейхан — ғұлама
ғалым ормантанушы, экономист, мал шаруашылығын зерттеуді ғылыми
жолға қоюшы, тарихшы, этнограф, әдебиеттанушы, аудармашы, әрі
публицист ретінде қазақ халқының саяси әлеуметтік, мәдени рухани
тарихында өшпестей із қалдырған ұлы
тұлға.
Оқуын бітіріп, Омбыға
оралғанда Ә. Бөкейханов Ресей империясының қазақ даласына жүргізген
отаршылдық саясатына деген өзіндік көзқарасы қалыптасқан,
марксизмнің экономикалық қағидаларымен қаруланған, саяси астыртын
күрестің түрлері мен әдістерін үйреніп, білген, күрес-тартыстан
біршама тәжірибесі бар саяси күрескер болатын. Ол Омбыға келісімен
қаланың прогресшіл бағыттағы зиялыларымен, жер аударылғандармен тез
тіл табысып, тығыз қарым-қатынаста болады, қаланың саяси
әлеуметтік, қоғамдық жұмысына белсене араласады. "Халық бостандығы"
партиясының қатарына өтіп, өзі қазақ зиялылары мен саяси
белсенділерінің арасында осы партияның шағын тобын ұйымдастырады.
Әлиханның саяси көзқарасының пісіп, жетілуіне, кейін белгілі саяси,
қоғам, мемлекет қайраткері, әрі қазақ ұлт-азаттық қозғалысының
ұйымдастырушысы және көсемі ретінде танылуына, саяси күрескер
ретінде шыңдалуына Омбыдағы күндері ерекше ықпал
етеді.
Бүкіл мағыналы өмірін халқының
азаттық алып, еркін ел болуына арнаған аяулы азаматтың соңғы демі
біткенше сол мақсат жолында жасаған қызметі сан қилы. Ол - Ресей
жергілікті және қалалық қоғам қайраткерлері съезінің делегаты,
Ресейдің І Мемлекеттік Думасының және мұсылман халықтары съезінің
депутаты, IV Мемлекеттік Думаның мұсылмандар фракциясының Бюро
мүшесі, ғұлама ғалым - ормантанушы, экономист, мал шаруашылығын
зерттеуді ғылыми жолға қоюшы, тарихшы, этнограф, әдебиеттанушы,
аудармашы, әрі публицист ретінде қазақ халқының саяси-әлеуметтік,
мәдени-рухани тарихында өшпестей із қалдырған ұлы
тұлға.
Әлиханды әкесі тоғыз жасында
Қарқаралыға апарып, жергілікті молданың қолына оқуға береді. Бірақ
зерделі бала молдадан оқығандардан гөрі осындағы мектепте оқып
жүргендердің сауаттылығын аңғарып, қаладағы үш кластық бастауыш
мектепке өз еркімен ауысып алады. Бұдан кейін ол Қарқаралы
қаласының үш жылдық училищесіне түсіп, оны да "өте жақсы" деген
бағамен бітіріп шығады. Осыдан кейін он алты жасар Әлихан Омбының
техникалық училищесіне қабылданады. Төрт жыл бойы үздік оқыған
алғыр шәкіртіне риза болған училище басшылары оның оқуын әрі қарай
жалғастыруына мүмкіндік жасайды. Сөйтіп, ол жиырма жасында Дала
генерал-губернатор кеңсесінің ұсыныс хаты мен қазақ қауымдастығының
200 сом стипендиясын алып, Ресейдің астанасы Санкт-Петербургке
барып, Орман шаруашылығы институтына түседі. Ол мұнда жүріп
күнделікті сабақтарына қоса студенттердің саяси, әдеби,
экономикалық және тағы басқа үйірмелердің жұмысына қызу араласып,
студенттік толқуларға қатысады. Оны екі ғасырға жуық Ресей
империясының қол астында отырған халқының ауыр тағдыры қатты
толғандыра бастайды. Қараңғылық пен надандықтың шырмауында отырған
халқына білім мен мәдениет керек екенін ұғады, елдің тұрмысын,
мәдениетін, білімін көтеруді өзінің алдына мақсат етіп
қояды.
XX ғасырдың басында қазақ
даласында екі ағымның болғаны белгілі. Бірі - Бұхара мен
Түркістанға бет бұрған дәстүршіл, панисламшыл ағым, екіншісі -
негізінен Батыс өркениетін үлгі тұтқан жаңашыл, пантүркішіл ағым.
Осы екінші ағымның басында Әлихан бастаған орыс мектептерінен
тәлім-тәрбие алған озық ойлы қазақ зиялылары тұрады. Бұл топ саяси
ұстамдылық танытып, Ресей империясына қарсы ашық күреске шығудың
әлі ерте екенін анық түсінеді. Сондықтан олар, ең алдымен, халықтың
сана-сезімін оятатын жағдай жасау керек деп білді. Бар
күш-қуаттарын осы мақсатқа жұмылдырады. Бірақ олардың ойдағыдай
жұмыс істеуіне жандармерия басқармасының жансыздары мүмкіндік
бермейді. Солардың көрсетуімен қуғынға түседі, түрмеге қамалады.
Бұдан студент кезінде-ақ сенімсіздердің қара тізіміне ілігіп,
бақылауда жүрген Әлихан да тыс қалған жоқ, алдымен, Семей түрмесіне
қамалып, кейін Самар қаласына жер
аударылады.
Әлиханның ғылыми
публицистикасы арқылы қазақтың қазіргі мәдениетін дамытып, қазақ
ұлтын қалыптастыруға қосқан үлесі туралы белгілі драматург, жазушы
және Алаш қозғалысы белсенділерінің бірі Қошмұхаммед Кемеңгерұлы
1924 жылы былай деп жазды: «Үкіметтің қара қуғын жасаған
күндерінде, айдауына да, абақтысына да шыдап, ел үшін басын құрбан
қылған ат төбеліндей ғана азаматтық тобы болды. Бұл топты баулыған
Әлихан. Әлиханның қазақ еліне істеген тарихи қызметі: әдеби тіл
тууына себеп болды, өзіне ерген топты діни фанатизмге қарсы
тәрбиеледі. Бұдан барып татардан іргесін аулақ салған қазақ ұлты
туды». Яғни осы сөздер арқылы біз Әлихан Бөкейхановтың қазақ халқы
үшін аянбай еңбек еткенін, халқын қараңғылықтан алып шығам деген
үмітін көріп отырмыз.
Алаштың ұлы Әлихан өзінің
мақала-очерктерін 30-дан астам бүркеніш есіммен (псевдониммен)
жариялады. Олардың көпшілігін орыс тілінде пайдаланды. Өзінің
ғұмырында Әлихан төңкеріске дейін орыс тіліндегі «Иртышь», «Омичь»
және «Голос степи»газеттеріне редактор болса, қазақ тіліндегі
тұңғыш жалпыұлттық «Қазақ» газетін ұйымдастырды. Төңкерістен кейін
қазақ тіліндегі «Темірқазық» және «Шолпан» журналдарын шығарып,
1925 жылдан бері шыға бастаған «Жаңа мектеп», «Әйел теңдігі» және
«Сәуле» журналдарын ашуға мұрындық болды. Кейін «Жаңа мектеп»
журналының «Қазақстан мектебі», ал «Әйел теңдігі» журналының
«Қазақстан әйелдері» басылымына айналғанын ерекше айта кеткен
маңызды. Әлихан Бөкейханның белсенді жарияланып тұрған публицистік
жолы 1889 жылдан қолдағы бар нақты тарихи дерек бойынша 1927 жылға
дейінгі 40 жылға жуық кезеңді қамтиды. Сондықтан да Әлихан
Бөкейхановтың қазақ журналистикасына сіңген еңбегі өте
зор.
1916 жылы жер аудару мерзімі
бітіп, Самардан Орынборға келген Әлихан бірден қаланың қоғамдық,
саяси өміріне араласып кетеді. Қаланың қазақ тұрғындары атынан
қалалық думаға сайланады. Ол Ақпан төңкерісінен үлкен үміт күтеді.
Бірақ ол үміті ақталмайды. Бүкіл мағыналы өмірін халқының азаттық
алып, еркін ел болуына арнаған аяулы азаматтың соңғы демі біткенше
сол мақсат жолында жасаған қызметі сан қилы. Ол - Ресей жергілікті
және қалалық қоғам қайраткерлері съезінің делегаты, Ресейдің І
Мемлекеттік Думасының және мұсылман халықтары съезінің депутаты, IV
Мемлекеттік Думаның мұсылмандар фракциясының Бюро мүшесі, ғұлама
ғалым - ормантанушы, экономист, мал шаруашылығын зерттеуді ғылыми
жолға қоюшы, тарихшы, этнограф, әдебиеттанушы, аудармашы, әрі
публицист ретінде қазақ халқының саяси-әлеуметтік, мәдени-рухани
тарихында өшпестей із қалдырған ұлы тұлға. «Ғұмыр бәйгесінде біздің
қазақ тілі өз бәйгесін алар», дегендей қазіргі заманда Қазақ елі өз
тәуелсіздігін алып, талай биіктерді бағындырып
жатыр.
Әдебиеттер
тізімі
-
Әлихан Бөкейхан
(шығармаларының толық жинағы) ІV
том.
-
Әлихан Бөкейхан
(шығармаларының толық жинағы) V
том.
-
Қазақ тілі мен әдебиеті журалы
№8 2012 жыл 142 бет.
-
Қазақ тілі мен әдебиеті журалы
№12 2012 жыл.
-
Қазақ революциялық поэзиясы
1987.
-
«Ә.Бөкейхан.
Шығармалары».